Hur ofta byter ni däck?

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Åh fan, nice. Hade du en markering på ditt däck? Stör mig lite att jag inte hade någon och nu är däcket obalanserat som fasen. Har hört att Michelin har riktigt bra balans om de monteras rätt nämligen.
Michelin har ingen markering och behöver det inte heller, så man kan montera den hur som helst.
Dessutom så stämmer det inte heller alltid det där med att ventilen är tyngsta punkten. Testat på ett antal fälgar för skojs skull.

Jag brukar annars pumpa i ca 5kg på slanglösa däck. På slangdäck ännu mer, på vissa fälgar går inte däcket riktigt hundra procent ut på fälgen, fast vid snabb titt så ser det ut som det gjort det......typ framhjul TA600.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Michelin har ingen markering och behöver det inte heller, så man kan montera den hur som helst.
Dessutom så stämmer det inte heller alltid det där med att ventilen är tyngsta punkten. Testat på ett antal fälgar för skojs skull.

Jag brukar annars pumpa i ca 5kg på slanglösa däck. På slangdäck ännu mer, på vissa fälgar går inte däcket riktigt hundra procent ut på fälgen, fast vid snabb titt så ser det ut som det gjort det......typ framhjul TA600.
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Krängaren från motea köpte jag med, tyckte den såg sjysst ut på bilderna. Sämsta skiten jag stött på, jag lyckades inte ens pressa av däcken från fälgkanten med den, så pressade av med min gamla proworks (som faktiskt funkar utan anmärkning, men jag köpte från motea för jag ändå behövde en balanserare som jag ville beställa därifrån och det var så bra paketpris)

Hur som helst så fortsatte jag sen och tänkte kränga om med den nya från motea... Glöm det, funkade inte alls så jag återgick återigen till den gamla proworks.

Igår var jag hos kompisen som jag köpte grejorna ihop med, låg i hans garage, och proworks låg hemma hos mig, han hade skurit sönder ett helt nytt däck med skiten från Motea. Han fick löst det till slut men ville iaf slänga skiten ?

Balanseraren har jag väl inte supermkt att klaga på dock. Förutom att man måste justera ställningen lite så att den inte öppnar fult och står snett...

Ja helvete vilken skit. Ska försöka skicka tillbaka skräpet även om jag (försökt) att använda det en gång.
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Ok. Då var det ju hål igenom iaf...och skräp syntes också. Bra att du inte körde.
Hur såg gamla däcket ut från insidan, något penetrerande? Bara av nyfikenhet.

Fanns en tråd med absurda däckskador. Skiftnycklar och jag vet inte vad som trashat däcken. Ska leta men är dålig på det där...
Jag kunde se att en liten del av glasbiten gått igenom. Såg betydligt värre ut på utsidan än på insidan så det hade kanske gått att få hem den med sådan där spray man kan spruta in. Men då hade jag nog inte kunnat byta däcket i lägenheten ändå.
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Är det en dum ide att köra hem på nya däck på vått underlag? Tänker att nya däck ska vara lite hala som det är, regn gör det knappast bättre.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är det en dum ide att köra hem på nya däck på vått underlag? Tänker att nya däck ska vara lite hala som det är, regn gör det knappast bättre.
Mjaeh, ta det lite lugnt de första kilometrarna så ytan blir lite uppruggad så är det ingen fara. Om du inte hugger i gasen som en babian så är det inte särskilt dramatiskt att få bakhjulssläpp, så om du är mjuk med gasen och om det släpper backar av ett par % så brukar det inte vara några problem.

Och det var väl ett michelin pr? Då är det antagligen ingen som helst fara. Men som sagt, ta det alltid lite lugnt med nya däck, även om det är torrt, tills du vant dig vid hur de beter sig.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Är släppmedel/vax på ytan av nya däck , vissa tvättar av ostarna me bensin annars försvinner det vid lugn körning.

Lugn körning i rondell först åt rätt håll o sen fel håll...när det är lite trafik...
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Är det en dum ide att köra hem på nya däck på vått underlag? Tänker att nya däck ska vara lite hala som det är, regn gör det knappast bättre.
Enligt mig är det oftast inga problem men har råkat ut för såphala, närmast blaskiga. Det gick inte bra, kan jag säga.

Mitt intryck är att det sliriga försvinner av värme. Det har funnits allehanda tips. Spinna i grus, torka av med det ena eller det andra. Knivigare i regn, inte minst om min teori stämmer då de är halare i blöta och det är svårare att bygga temp.

Jag tar det pianissimo en stund för att sen mata på rejält på en raka. Efter det brukar det vara oproblematiskt att ta bort fegränderna...i torrt.

Har heller aldrig fått släpp i högre hastighet med nya däck, försvinner nog fort då. Rakor eller långa böjar. Det är alltid i kryp och lägre fart de är luriga, manövrar, start, stopp. Ska sägas att det varar inte länge men det är tröst för tigerhjärtan när man ligger där.

Någon gång skulle man kanske ta fram fönen och se vad det gör. Jag talar om värme, inte hetta. (Ska finnas en från tiden man hade hår. Tar kanske fyr.)

Som svar;
Inte dumt men du kan ju ta det pp, alltså piano pianissimo. Alltså extra svagt, extra återhållsamt.
 
Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jag bytte bakost för länge sen i ungdomen o brassa iväg , fick ju bresopa direkct o vurpa.

Hände ju inte så mycke med däckgubben förklarade de där me hala hinnan händer ibland...

Märks inte på bildäck och det försvinner ju fort när hela däckytan ligger ann , värre med hojdäck där den kan ligga kvar på sidorna o när det lutar så sopar man efter nån dag
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Ja, när du säger det, såna däck måste man slänga direkt :mattias Jag kan hjälpa till och samla ihop dom.
För miljöns skull så klart. Det kan du säkert få ett litet statligt bidrag för.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Det största problemet jag har är att av någon lustig anledning är däcken mittemellan slitna när man ska iväg på längre resor.
Känns alltid som att jag velar mellan att byta eller chansa på att det klarar sig.
Kränger jag av ett däck som har några hundra mil kvar blir det aldrig av att man lägger på det igen.
Men kör jag iväg på resa med ett däck som är sådär blir det att man tittar på det varje gång man stannar.
Dagens ilands problem.....
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Det största problemet jag har är att av någon lustig anledning är däcken mittemellan slitna när man ska iväg på längre resor.
Känns alltid som att jag velar mellan att byta eller chansa på att det klarar sig.
Kränger jag av ett däck som har några hundra mil kvar blir det aldrig av att man lägger på det igen.
Men kör jag iväg på resa med ett däck som är sådär blir det att man tittar på det varje gång man stannar.
Dagens ilands problem.....
Jag lägger på igen, rädda säsongen, typ.
Överkomlig däckkrängare runt hörnet underlättar. Kränger inte själv. Räknar kr/mil...men inte när jag kör. "Oekonomisk körstil", vad det verkar.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag byter inte ett däck pga ålder, ett däck som stått länge räcker att man kör försiktigt ett tag så man nöter bort ytskiktet därefter har jag aldrig känt att något däck inte skulle vara förtroendeingivande att köra på.
 

Kawasutra

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2023
Hoj
2013 ZZR1400 - 2001 ZX9R
Hur ofta byter ni däck egentligen? Vart 5e år säger tillverkaren, men sedan slits de ju med. När jag söker efter hur länge de bör hålla så står det 1800 jänkarmil för bakdäck, men det tycker jag verkar vara oerhört lite. Mina har gått 600 mil och förutom att jag har punktering nu så tycker jag det verkar som att de har mycket kvar att leva för.

Så vad går ni på när ni byter? Spårdjup? Ålder? Hur långt de gått? Vid varje fullmåne? Något annat?
Mjuka däck (sport), normal körning ca 600 mil. Mjuka däck (sport), inspirerad körning väsentligt mindre. Sport touring däck, normal körning, mer än 1500 mil och som alltid så går det åt mer däck vid inspirerad körning. Mjuka däck blir aldrig riktigt varma i kallare väder, då är dom istället helt värdelösa då dom har sämre grepp än sport touring däck.
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top