Hur ofta byter ni däck?

Åh fan, nice. Hade du en markering på ditt däck? Stör mig lite att jag inte hade någon och nu är däcket obalanserat som fasen. Har hört att Michelin har riktigt bra balans om de monteras rätt nämligen.
Michelin har ingen markering och behöver det inte heller, så man kan montera den hur som helst.
Dessutom så stämmer det inte heller alltid det där med att ventilen är tyngsta punkten. Testat på ett antal fälgar för skojs skull.

Jag brukar annars pumpa i ca 5kg på slanglösa däck. På slangdäck ännu mer, på vissa fälgar går inte däcket riktigt hundra procent ut på fälgen, fast vid snabb titt så ser det ut som det gjort det......typ framhjul TA600.
 
Michelin har ingen markering och behöver det inte heller, så man kan montera den hur som helst.
Dessutom så stämmer det inte heller alltid det där med att ventilen är tyngsta punkten. Testat på ett antal fälgar för skojs skull.

Jag brukar annars pumpa i ca 5kg på slanglösa däck. På slangdäck ännu mer, på vissa fälgar går inte däcket riktigt hundra procent ut på fälgen, fast vid snabb titt så ser det ut som det gjort det......typ framhjul TA600.
 
Krängaren från motea köpte jag med, tyckte den såg sjysst ut på bilderna. Sämsta skiten jag stött på, jag lyckades inte ens pressa av däcken från fälgkanten med den, så pressade av med min gamla proworks (som faktiskt funkar utan anmärkning, men jag köpte från motea för jag ändå behövde en balanserare som jag ville beställa därifrån och det var så bra paketpris)

Hur som helst så fortsatte jag sen och tänkte kränga om med den nya från motea... Glöm det, funkade inte alls så jag återgick återigen till den gamla proworks.

Igår var jag hos kompisen som jag köpte grejorna ihop med, låg i hans garage, och proworks låg hemma hos mig, han hade skurit sönder ett helt nytt däck med skiten från Motea. Han fick löst det till slut men ville iaf slänga skiten ?

Balanseraren har jag väl inte supermkt att klaga på dock. Förutom att man måste justera ställningen lite så att den inte öppnar fult och står snett...

Ja helvete vilken skit. Ska försöka skicka tillbaka skräpet även om jag (försökt) att använda det en gång.
 
Ok. Då var det ju hål igenom iaf...och skräp syntes också. Bra att du inte körde.
Hur såg gamla däcket ut från insidan, något penetrerande? Bara av nyfikenhet.

Fanns en tråd med absurda däckskador. Skiftnycklar och jag vet inte vad som trashat däcken. Ska leta men är dålig på det där...
Jag kunde se att en liten del av glasbiten gått igenom. Såg betydligt värre ut på utsidan än på insidan så det hade kanske gått att få hem den med sådan där spray man kan spruta in. Men då hade jag nog inte kunnat byta däcket i lägenheten ändå.
 
Är det en dum ide att köra hem på nya däck på vått underlag? Tänker att nya däck ska vara lite hala som det är, regn gör det knappast bättre.
 
Är det en dum ide att köra hem på nya däck på vått underlag? Tänker att nya däck ska vara lite hala som det är, regn gör det knappast bättre.
Mjaeh, ta det lite lugnt de första kilometrarna så ytan blir lite uppruggad så är det ingen fara. Om du inte hugger i gasen som en babian så är det inte särskilt dramatiskt att få bakhjulssläpp, så om du är mjuk med gasen och om det släpper backar av ett par % så brukar det inte vara några problem.

Och det var väl ett michelin pr? Då är det antagligen ingen som helst fara. Men som sagt, ta det alltid lite lugnt med nya däck, även om det är torrt, tills du vant dig vid hur de beter sig.
 
Är släppmedel/vax på ytan av nya däck , vissa tvättar av ostarna me bensin annars försvinner det vid lugn körning.

Lugn körning i rondell först åt rätt håll o sen fel håll...när det är lite trafik...
 
Är det en dum ide att köra hem på nya däck på vått underlag? Tänker att nya däck ska vara lite hala som det är, regn gör det knappast bättre.
Enligt mig är det oftast inga problem men har råkat ut för såphala, närmast blaskiga. Det gick inte bra, kan jag säga.

Mitt intryck är att det sliriga försvinner av värme. Det har funnits allehanda tips. Spinna i grus, torka av med det ena eller det andra. Knivigare i regn, inte minst om min teori stämmer då de är halare i blöta och det är svårare att bygga temp.

Jag tar det pianissimo en stund för att sen mata på rejält på en raka. Efter det brukar det vara oproblematiskt att ta bort fegränderna...i torrt.

Har heller aldrig fått släpp i högre hastighet med nya däck, försvinner nog fort då. Rakor eller långa böjar. Det är alltid i kryp och lägre fart de är luriga, manövrar, start, stopp. Ska sägas att det varar inte länge men det är tröst för tigerhjärtan när man ligger där.

Någon gång skulle man kanske ta fram fönen och se vad det gör. Jag talar om värme, inte hetta. (Ska finnas en från tiden man hade hår. Tar kanske fyr.)

Som svar;
Inte dumt men du kan ju ta det pp, alltså piano pianissimo. Alltså extra svagt, extra återhållsamt.
 
Last edited:
Jag bytte bakost för länge sen i ungdomen o brassa iväg , fick ju bresopa direkct o vurpa.

Hände ju inte så mycke med däckgubben förklarade de där me hala hinnan händer ibland...

Märks inte på bildäck och det försvinner ju fort när hela däckytan ligger ann , värre med hojdäck där den kan ligga kvar på sidorna o när det lutar så sopar man efter nån dag
 
Ja, när du säger det, såna däck måste man slänga direkt :mattias Jag kan hjälpa till och samla ihop dom.
För miljöns skull så klart. Det kan du säkert få ett litet statligt bidrag för.
 
Det största problemet jag har är att av någon lustig anledning är däcken mittemellan slitna när man ska iväg på längre resor.
Känns alltid som att jag velar mellan att byta eller chansa på att det klarar sig.
Kränger jag av ett däck som har några hundra mil kvar blir det aldrig av att man lägger på det igen.
Men kör jag iväg på resa med ett däck som är sådär blir det att man tittar på det varje gång man stannar.
Dagens ilands problem.....
 
Det största problemet jag har är att av någon lustig anledning är däcken mittemellan slitna när man ska iväg på längre resor.
Känns alltid som att jag velar mellan att byta eller chansa på att det klarar sig.
Kränger jag av ett däck som har några hundra mil kvar blir det aldrig av att man lägger på det igen.
Men kör jag iväg på resa med ett däck som är sådär blir det att man tittar på det varje gång man stannar.
Dagens ilands problem.....
Jag lägger på igen, rädda säsongen, typ.
Överkomlig däckkrängare runt hörnet underlättar. Kränger inte själv. Räknar kr/mil...men inte när jag kör. "Oekonomisk körstil", vad det verkar.
 
Jag byter inte ett däck pga ålder, ett däck som stått länge räcker att man kör försiktigt ett tag så man nöter bort ytskiktet därefter har jag aldrig känt att något däck inte skulle vara förtroendeingivande att köra på.
 
Hur ofta byter ni däck egentligen? Vart 5e år säger tillverkaren, men sedan slits de ju med. När jag söker efter hur länge de bör hålla så står det 1800 jänkarmil för bakdäck, men det tycker jag verkar vara oerhört lite. Mina har gått 600 mil och förutom att jag har punktering nu så tycker jag det verkar som att de har mycket kvar att leva för.

Så vad går ni på när ni byter? Spårdjup? Ålder? Hur långt de gått? Vid varje fullmåne? Något annat?
Mjuka däck (sport), normal körning ca 600 mil. Mjuka däck (sport), inspirerad körning väsentligt mindre. Sport touring däck, normal körning, mer än 1500 mil och som alltid så går det åt mer däck vid inspirerad körning. Mjuka däck blir aldrig riktigt varma i kallare väder, då är dom istället helt värdelösa då dom har sämre grepp än sport touring däck.
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top