Hur ofta byter ni olja/justerar ventiler på Husabergare?

anttas

För mycket pengar för lite fritid
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Upplands väsby
Hoj
Yamaha ärrett
Har funderat på att bli med Husaberg Fs 650 e -07 eller -06
men har hört en massa komentarer om täta oljebyten+filter som
kostar plenty med deg,mycket meck med ventiler,rasade motorer.
Så nu tänkte jag fråga er som äger Husor hur mycket eller lite detta stämmer?
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Eftersom jag inte är "dum i huvudet" så servar jag det som står i boken för att grejorna ska hålla. På min 00a är det 5 timmar på cross/motardbana eller efter 10 timmar i skogen. Då är det oljebyte och enligt boken även filterbyte varannan gång i samband med ventiljustering. Jag byter dock filter varje gång. Luftfiltret byts efter varje körning i skit men på gata så är det inte lika noga, där byter jag vid 10h. Det som folk ofta har svårt att förstå är att hojarna kräver lika mycket eller kanske egentligen tom mer service vid gatkörning pga höga varv, vilket är största påverkande faktor på motorslitaget. Dvs att det är rätt smart egentligen att serva hojen enligt boken även att man kör gata. Ventiljusteringar däremot är det lite sådär med, står 10 respektive 20 timmar i min bok men det brukar ställas någonstanns runt 30-40 timmar. Jag kikar spelet med bladmått och är det ok så ställer jag ju inte om heller. :) Annars skall man vara rätt noga med utbyte av lager i motorn, spec vevlagret som är rätt så klent byggt. Just gällande 06-07 så är det längre intervaller mellan oljebyterna, för mig att de ligger på 15h? Så kör du på det. Själv anser jag att 15h inte är spec stor uppoffring, spec inte när det är så lätt att byta olja på en husa. Kan du göra utanför macken på 5 min om du bara har någonstanns att hälla spilloljan.
 

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Ort
På en gård nånstans
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Jag byter olja+filter var 5:e timme. Kostar inte så många kronor, speciellt inte med den körglädje man får tillbaka.
Ventiljustering och resten av servicearna kommer jag göra efter serviceschemat i boken.

Tänk på att det är en racehoj och kräver service därefter.
 

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
Är drygt samma serviceintervaller på alla race motarder.

Kör KTM 541, byter olja + oljefilter efter 5 timmar. ventiljustering samt luftfilter justeras/bytes efter 10 timmar...
 

Jacko

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM690SM
Snackade med en Husabergs snubbe på MC Mässan, frågade han lite angående detta. Speciellt om byten av olja. Han sa att det är viktigt att man byter olja var 10h, och att hälla i rätt mängd olja, han menar på att de flesta häller i för mkt olja. Dock sa han att i boken är det Extremt överdrivet, med goda marginaler (race inriktat).
Att ställa ventilrarna var mest viktigt i början, sen sätter de sig sa han. Om cyklen var ny ska man ställa vid 10h, sen kan man kolla vid 30h, sitter de som de ska, kan man köra 50h till utan att behöva ändra något.
Han sa även att husabergs kolvarna håller upp till 320h :D Japsarna måste man byta efter ca 60-80h max.
 

anttas

För mycket pengar för lite fritid
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Upplands väsby
Hoj
Yamaha ärrett
Snackade med en Husabergs snubbe på MC Mässan, frågade han lite angående detta. Speciellt om byten av olja. Han sa att det är viktigt att man byter olja var 10h, och att hälla i rätt mängd olja, han menar på att de flesta häller i för mkt olja. Dock sa han att i boken är det Extremt överdrivet, med goda marginaler (race inriktat).
Att ställa ventilrarna var mest viktigt i början, sen sätter de sig sa han. Om cyklen var ny ska man ställa vid 10h, sen kan man kolla vid 30h, sitter de som de ska, kan man köra 50h till utan att behöva ändra något.
Han sa även att husabergs kolvarna håller upp till 320h :D Japsarna måste man byta efter ca 60-80h max.

Måste varit samma snubbe som jag ordade med på mässan för han påstog
ochså samma sak om att det är överdrivet med så täta intervaller på
ventilerna om man nu inte rejsar med grejerna,jag kommer att köra min till och från jobbet ca 3 mil/dag samt busa lite kvällstid när jag kan komma loss
från familjelivet.
Med andra ord oljebyte=viktigt,ventiler=efter sunt förnuft?
 

pontan666

Attest
Gick med
28 Sep 2005
Ort
Garaget (enligt sambon)
Hoj
Husaberg FE 450-05, Yamaha WR250 -07, Suzuki VL800 -04
Olja+filter byter jag ofta
Olja efter max 5timmar, oljefilter varannant oljebyte och luftfilter efter varje körning(OBS! enduro-körning)
Ventiljustering ganska tätt ibörjan 10-15h för att sedan övergå till var 50h timme när som sagt av ovanstående talare att ventilerna "satt sig"
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Måste varit samma snubbe som jag ordade med på mässan för han påstog
ochså samma sak om att det är överdrivet med så täta intervaller på
ventilerna om man nu inte rejsar med grejerna,jag kommer att köra min till och från jobbet ca 3 mil/dag samt busa lite kvällstid när jag kan komma loss
från familjelivet.
Med andra ord oljebyte=viktigt,ventiler=efter sunt förnuft?

Jag kan bara påpeka att jag får ställa ventilerna oftare på gata än när jag brummar runt på banan (endurospår).
 

anttas

För mycket pengar för lite fritid
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Upplands väsby
Hoj
Yamaha ärrett
Har funderat på att bli med Husaberg Fs 650 e -07 eller -06
men har hört en massa komentarer om täta oljebyten+filter som
kostar plenty med deg,mycket meck med ventiler,rasade motorer.
Så nu tänkte jag fråga er som äger Husor hur mycket eller lite detta stämmer?

Tack för svaren,jag tänkte passa på att fråga alla kunniga om smörjningen
i motorn"toppen" vid bakhjulsåkning,är det Bra:tummenupp eller Anus:arsele att hälla i lite olja i bensinen
när man praktiserar bakhjulsåkning.Snackade med en mek på mc-sport"Olles"
Arlanda som inte rekomenderade slangning med Husan iaf. längre sträckor?
Och om man ska ha i olja vilken typ?2-t eller?
 

Kyckling

På väg att vakna ur dvalan...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Husaberg
...i motorn"toppen" vid bakhjulsåkning,är det Bra:tummenupp eller Anus:arsele att hälla i lite olja i bensinen
när man praktiserar bakhjulsåkning.Snackade med en mek på mc-sport"Olles"
Arlanda som inte rekomenderade slangning med Husan iaf. längre sträckor?
Och om man ska ha i olja vilken typ?2-t eller?
Olja i bensinen kanske smörjer kolv + cylinderfoder men du får fortfarande ingen smörjning i toppen (Kamaxel, vippor m.m).
Så långa bakhjulskörningar med en Husaberg är inget jag skulle våga göra.
Men sen finns det folk som hävdar att de kör kilometervis utan att det rasar, så det är väl bara upp till hur modig man är/fet plånbok man har och köra därefter. :)
 

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Ort
Varberg
Hoj
Husaberg FS650 -02
Men det är väl trotts allt kolven som tar särklassigt mest skada av bakhjulsåkning så lite 2t olja i soppan lär öka livslängden avsevärt.
 

jolla

för detmesta får man vad man betalar för
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Mjölby
Hoj
sxv 4.5 & 5.5
skulle husorna inte klara långa slangningar så skulle min skurit för 100h sen
har servat vis ca10tim och bytt filter varannan gång ventil kollat vid ca 25-30h men knapt behövt ändra något.
jag är helnöjd med stenåldershusan -03(skulle nog vara änu nöjdare med en 04-07)
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
skulle husorna inte klara långa slangningar så skulle min skurit för 100h sen
har servat vis ca10tim och bytt filter varannan gång ventil kollat vid ca 25-30h men knapt behövt ändra något.
jag är helnöjd med stenåldershusan -03(skulle nog vara änu nöjdare med en 04-07)

Kör själv en 00a med vanlig stänksmörjning i toppen och den har hållt jättefint för bakhjulskörning. Blivit några repor på 1km och några enstaka gånger någon repa på 2km men den har inte slitits något synvärt i toppen. Kör för övrigt med 2t olja i bensinen, hojen kan bli lite svårstartad ibland när förgasaren kläggar igen så det är viktigt med dyr och fin olja :) Lite blårök också men det behöver ju inte vara just 2%, kan ju köra närmare 1% då det egentligen bara är bonus med extra oljan.
Gällande smörjningen i toppen. Varför är detta ett ämne som dykt upp nu den senaste månaden? Har "i princip" BARA varit snack om dålig smörjning för cylinder och kolv tidigare.
Gällande 00an i alla fall så pumpar oljepumpen fram oljan till kamkedjan som är annorlunda byggd mot 01 och frammåt så där vet jag att kamkedjan har olja att hämta till toppen men på 01- där kamkedjan sitter så pass mycket högre upp kanske det är en annan sak?
 

anttas

För mycket pengar för lite fritid
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Upplands väsby
Hoj
Yamaha ärrett
Kör själv en 00a med vanlig stänksmörjning i toppen och den har hållt jättefint för bakhjulskörning. Blivit några repor på 1km och några enstaka gånger någon repa på 2km men den har inte slitits något synvärt i toppen. Kör för övrigt med 2t olja i bensinen, hojen kan bli lite svårstartad ibland när förgasaren kläggar igen så det är viktigt med dyr och fin olja :) Lite blårök också men det behöver ju inte vara just 2%, kan ju köra närmare 1% då det egentligen bara är bonus med extra oljan.
Gällande smörjningen i toppen. Varför är detta ett ämne som dykt upp nu den senaste månaden? Har "i princip" BARA varit snack om dålig smörjning för cylinder och kolv tidigare.
Gällande 00an i alla fall så pumpar oljepumpen fram oljan till kamkedjan som är annorlunda byggd mot 01 och frammåt så där vet jag att kamkedjan har olja att hämta till toppen men på 01- där kamkedjan sitter så pass mycket högre upp kanske det är en annan sak?

Det måste ju finnas någon substans i att smörjningen till toppen inte fungerar så som den ska när man slangar,eftersom ämnet kommer upp så
ofta tom. när man snackar med återförsäljare som hävdar att man inte bör åka på bakan kilometervis.Såg att det finns en annan tråd liknande denna ang.
smörjningen i toppen.Så om man nu ska försöka hålla sej någonstans mitt i mellan vad "alla" säger med dagens otroligt fina oljor som lämnar kvar en oljefilm på slitagedelar så går det att åka på bakhjulet utan att renovera toppen efter varje slangning.
2-t olja i bensinen är :tummenupp för knotan"kolv/cylinder":arsele för igenkläggad förgasare men ser man till ekonomin så kan man väl lägga någon timme på att göra rent i förgasaren och spara pengar på kolv/cylinder.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
2-t olja i bensinen är :tummenupp för knotan"kolv/cylinder":arsele för igenkläggad förgasare men ser man till ekonomin så kan man väl lägga någon timme på att göra rent i förgasaren och spara pengar på kolv/cylinder.
Om det nu är så att cylindern blir utan smörjning vid bakhjulsåkning så kommer ju även vevlagret att bli det oavsett hur mycket olja man häller i bensinen....
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Om det nu är så att cylindern blir utan smörjning vid bakhjulsåkning så kommer ju även vevlagret att bli det oavsett hur mycket olja man häller i bensinen....

Jag har inget belägg för detta men jag har läst och pratat med "kunnigt" folk som påståt att vevlagret får bra smörjning vid slangning och att det enbart är just cylinder och kolv som går osmord. Däremot hur det är med toppen har jag ingen tidigare kunskap om förutom att min egna hoj inte slitits ner synbart.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Jag har inget belägg för detta men jag har läst och pratat med "kunnigt" folk som påståt att vevlagret får bra smörjning vid slangning och att det enbart är just cylinder och kolv som går osmord. Däremot hur det är med toppen har jag ingen tidigare kunskap om förutom att min egna hoj inte slitits ner synbart.
Oljan som smörjer cylindern på nyare Husor kommer via oljekanalen som smörjer vevlager och balanslager.Har man smörjning där borde alltså även cylindern klara sig.
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Kommer köpa husa 650 till sommarn.
Kommer nog slänga i 1% i bensinen då jag busar runt rätt mkt på 1 hjul.
Om det gör skillnad vet jag inte, men känns iaf bättre (underskatta inte placebo effekten!!!)

Sen har jag 1 problem.
Kommer Inte kunna kicka igång den pga av skada i vänsterbenet så jag måste ha el-start.

Är det 03 o frammåt som den startar enbart via el-starten?
Funkar detta på vintern med?
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Kommer köpa husa 650 till sommarn.
Kommer nog slänga i 1% i bensinen då jag busar runt rätt mkt på 1 hjul.
Om det gör skillnad vet jag inte, men känns iaf bättre (underskatta inte placebo effekten!!!)

Sen har jag 1 problem.
Kommer Inte kunna kicka igång den pga av skada i vänsterbenet så jag måste ha el-start.

Är det 03 o frammåt som den startar enbart via el-starten?
Funkar detta på vintern med?

04 vad jag vet men det går att åtgärda på tidigare modeller också genom att till ex seriekoppla ett extra batteri för att få mer skjuts på startmotorn. Det är den gamla SEM tändningen som inte tänder fören vid 800rpm som sitter på hojarna fram till 03. Går ju byta tändning också men det är ett dyrare alternativ.
 

jolla

för detmesta får man vad man betalar för
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Mjölby
Hoj
sxv 4.5 & 5.5
Kommer köpa husa 650 till sommarn.
Kommer nog slänga i 1% i bensinen då jag busar runt rätt mkt på 1 hjul.
Om det gör skillnad vet jag inte, men känns iaf bättre (underskatta inte placebo effekten!!!)

Sen har jag 1 problem.
Kommer Inte kunna kicka igång den pga av skada i vänsterbenet så jag måste ha el-start.

Är det 03 o frammåt som den startar enbart via el-starten?
Funkar detta på vintern med?

04-kom elstarten -03t tror jag det kallades hjälpstart.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top