Hur ofta byter ni olja?

• Thread starter Thread starter Sgt Liberia
  • Start date Start date

Sgt Liberia

Guest
Som rubriken säger. Hur ofta? Vilken olja använder ni?

Tömmer ni oljan och sedan kör i den nya eller rensar ni allt genom att dra i lite ny som ni tömmer ut igen för att få bort det sista av den gamla oljan?

Och slutligen, hur viktigt är det att inte blanda oljor?

boken säger 600mil men jag byter mellan 250-500 mils intervall mellan minna servicar. då menar jag servicar olja,filter. varannan gång tändstift var tredje service ventilsjustering.
kommer inte ihåg vad oljan heter...

På sporthojarna jag haft blev det mellan 500 o 750 mil. Varmkör, dra pluggen, skruva ur filtret, låt stå nån timme. I med nytt filter, skruva i plugg och fyll på ny olja. I sporthojarna har jag endast kört helsyntet och kommer fortsätta med det. Motarden får tätare byten och del- eller helsyntet, beroende på vad jag har hemma.

Ca 500 mil, byter då med Castrol gps samt filter. Varm kör drar plugg filter låter det stå i med nytt skit.

Och slutligen, hur viktigt är det att inte blanda oljor?

Ingen bilmotorolja med mycket tillsatser. Det är jättefina oljor när det gäller att smörja kolvar och axlar, men på en hoj kan man få lite problem med kopplingen som kan börja slira. Dvs, kör endast med oljor som rekommenderas för MC.

Alla moderna oljor är blandbara. Med "blandbara" menar jag då att motorn inte skär ihop för att du blandar.

Men att blanda olika oljetyper ändrar ju självklart egenskaperna hos oljan, viskositet, smörjegenskaper etc. Så att blanda en dyr fin helsyntetolja med en liter mineralolja är ju att kasta pengar i sjön då du antaglien försämrar helsyntetsoljans fina egenskaper. Och är du rädd om hojen så kör du endast helsyntet.

Delsyntet är för snåljåpar och mineralolja anser jag endast är till för Briggs&Stratton-motorer. :)

Edit: Och by the way, jag ska byta för 1000-mila nu, det är intervallet på min hoj. Och jag tänker INTE lämna in den, då kommer nån jävel att hälla i mineralolja och debitera för helsyntet :)

Last edited:
Byter olja efter ca 500 mil. Varmkör, lossar plugg & filter låter sedan stå en stund innan jag skruvar i pluggen, nytt filter och fyller på ny helsyntet från Motul.

Har fått problem med slirande koppling en gång när jag bytte oljetyp & märke.

Har hunnit byta 3 gånger på 900 mil. Ordinarie service vid 1000 mil.
Overkill, jag vet. Men det hjälper till att döva samvetet efter att man piskat lite mer än man borde.:gnissla

Mobil 1 racing helsyntet, av ingen särskilld anledning.

Har hunnit byta 3 gånger på 900 mil. Ordinarie service vid 1000 mil.
Overkill, jag vet. Men det hjälper till att döva samvetet efter att man piskat lite mer än man borde.:gnissla

Mobil 1 racing helsyntet, av ingen särskilld anledning.

3ggr på 900 mil! :skrämd
:D
Overkill var ordet...

1000 mil kan man LÄTT köra på moderna syntetoljor. MEn nu gör ju inte folk det iaf, bara för att jag sääger det. Men bara så ni vet.
1500 är heller ingen match, så 300-500 är verkligen att elda för kråkorna.

Visst, samvetet blir kanske lättat, men det blir plånboken oxå ;)
Motorn vinner inget på det iaf.

Lånar tråden lite eftersom jag är inte kommer ihåg var min gamla tråd hamnat.. :huvet

Helsyntets olja, kör på 10w50 idag tror jag, låter som ventilerna tickar. En polare som är galet bra med yamahamotorer menade att om jag böt olja till "korrekt" dvs 10w40 (rätta mig om jag har fel) så kommer hon eventuellt
att sluta ticka. Något speciellt oljefilter?
Bör jag byta luftfilter också? Skall in på service så snart det går.

Skall ihandlas under nästa vecka, tacksam för svar.

Visst, samvetet blir kanske lättat, men det blir plånboken oxå ;)
Motorn vinner inget på det iaf.
Skrock och vidskeplighet kommer alltid att förekomma i motorhobbyn. En del tankar 98-oktan för att "hojen går snabbare" och andra byter olja efter 300 mil :). Men vår hobby är ju i varje fall miltals från audiofilernas galenskaper, hade motorcyklar varit en dyr stereo och vi hade varit audiofiler så hade vi bytt olja vid varje tankstopp och haft oljefilter handgjorda i siden, eller nått :).

Last edited:
Skrock och vidskeplighet kommer alltid att förekomma i motorhobbyn. En del tankar 98-oktan för att "hojen går snabbare" och andra byter olja efter 300 mil :). Men vår hobby är ju i varje fall miltals från audiofilernas galenskaper, hade motorcyklar varit en dyr stereo och vi hade varit audiofiler så hade vi bytt olja vid varje tankstopp och haft oljefilter handgjorda i siden, eller nått :).

Haha!
Där har du rätt!
Jag höll på ett tag med riktig HiFi och det där stämmer! :D

Konstigt nog vrider folk fullt på rullen när de kör mc?! ;)
Jag menar; Om de nu är så rädda om hojen skulle den ju helst konserveras och ställas undan.
Och ja, mycket skrock, urbana myter och vidskeplighet finns det som du säger.
Eller som jag säger: "Åsikter är som spikar. Lätta att slå i, men nära nog omöjliga att dra ur..."

Jag byter olja var tredje timme... Filter varannat oljebyte.

Kan jag få din begagnade olja?

Last edited:
..

1000 mil kan man LÄTT köra på moderna syntetoljor.
1500 är heller ingen match, så 300-500 är verkligen att elda för kråkorna.

Var det du som tycker att det är bättre att att maxbelasta/fullvarva en kall motor än att varmköra? Har för mig att jag läste något sådant i tråd för länge sedan, men jag kan ha fel.

Även på luftoljekylt? Blir inte de varmare och förstör polymerkedjorna snabbare?

JOdå, det är sant, iofs. Men då ska det vara rena luftkylda maskiner, utan oljekylare.
Och som tumregel kan man säga att polymererna (VI-improvers) som ett slags medelvärde, börjar gå ner sig efter ca 700 mil.
Detta är nu inte digitalt, som med datumet på mjölken... (tror tjejen iaf!, för hon kan dricka mjölken t.o.m bäst före, men aldrig en sekund efter! :D)
Utan nedbrytningen är verkligen gradvis.

MEN! Det fina är att vi kör ofta bara sommartid, så därför köper vi olja med LITET viskositets-spann = mindre mängd polymerer, och det är ju så de flesta mc-oljor är konstruerade, d.v.s har inte ett VI-spann på säg 5w-50 osv.

Detta och mycket mer står i MEK-forumets stickysar, och det som inte står där (vad det nu skulle vara ;)) så kan vi väl diskutera det där?
Jag menar - så har vi allt bekvämt på ett ställe. Vad säger ni?

Var det du som tycker att det är bättre att att maxbelasta/fullvarva en kall motor än att varmköra? Har för mig att jag läste något sådant i tråd för länge sedan, men jag kan ha fel.

Tror du på det själv? :confused:

Självfallet inte. Det vore ju rena självmordet för motorn.
Däremot köra iväg direkt - ja :)
Finns en låååång varmkörningstråd i mekforumet.

Last edited:
JOdå, det är sant, iofs. Men då ska det vara rena luftkylda maskiner, utan oljekylare.
Och som tumregel kan man säga att polymererna (VI-improvers) som ett slags medelvärde, börjar gå ner sig efter ca 700 mil.
Detta är nu inte digitalt, som med datumet på mjölken... (tror tjejen iaf!, för hon kan dricka mjölken t.o.m bäst före, men aldrig en sekund efter! :D)
Utan nedbrytningen är verkligen gradvis.

MEN! Det fina är att vi kör ofta bara sommartid, så därför köper vi olja med LITET viskositets-spann = mindre mängd polymerer, och det är ju så de flesta mc-oljor är konstruerade, d.v.s har inte ett VI-spann på säg 5w-50 osv.

Detta och mycket mer står i MEK-forumets stickysar, och det som inte står där (vad det nu skulle vara ;)) så kan vi väl diskutera det där?
Jag menar - så har vi allt bekvämt på ett ställe. Vad säger ni?

Tror du på det själv? :confused:

Självfallet inte. Det vore ju rena självmordet för motorn.
Däremot köra iväg direkt - ja :)
Finns en låååång varmkörningstråd i mekforumet.

:felämne
Nej,själv är jag noga med att varmköra.
Jag förvälade dig med någon annan. :felämne

Kan jag få din begagnade olja?

Absolut. Det går inte åt så mycket till motorsågen så resterande får du gärna komma och hämta ;) Jag kanske ska tillägga att jag inte för en sekund tror att oljan är slut efter 3 timmar men jag vill inte köra omkring med diverse metallskrot i oljan, därför byter jag oftare än rekomenderat. En tävlingsmotard som går med konstant hög belastning kräver frekvent byte, annars kommer rasen som ett brev påposten. En annan fördel med frekventa byten ät att jag tidigt ser om något lager håller på att ge upp. Har jag tur så hinner jag byta lager innan skiten tokrasar.

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick