Hur ofta ska man smörja kedjan?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
När jag körde cross la jag kedjan i en burk med linolja mellan träningarna, men det är ju lite ovärt nu med nitade kedjor.

Håller som nån ovan också mer på att hålla kedjan REN snarare än kladdig. Kedjespray har jag nästan helt slutat med, nåt fett eller nåt som smörjer brukar det va.

Har blivit 5-56 några ggr.. Är det dumt? Alltså, kan 5-56 fräta på O-ringarna på nåt sätt eller är det funkis?

Där var någon vetenskaplig hemmapulare på detta forum som gjorde en bra studie på området
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=345397

DelII http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=350310
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
kolla del 2. (dock inte motorolja tyvärr)

Pj1 chain lube vann. "kedjespray"
kerosene 2a (fotogen)
wd40 3a

Men det är ju ett ganska ovetenskapligt test för att vara vetenskapligt ;)

Dock det första mätbara som jag sett hittills så det är ju ett steg i rätt riktning.

Frågan är vad som händer när det kommer mer luft till som i verkligheten och att det inte bara ligger nertryckt i möget.
Sedan vad händer med eventuella smörjegenskaper...

Saknar ju som flera påtalar statistisk signifikans..

Men frågan är ju vad man ska använda då. Han testade ju inte vanlig kedjespray, eller t.ex motorolja. Så enl. det var ju fortfarande WD40 bäst om än inte bra.
 
Last edited:

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Kedja och drev ÄR slitdelar , sköt dom och du får ut mera mil innan byte , men byta måste man likförbannat

generella regler (och som står i domflesta instruktionsböcker som följer med hojjen) , håll rent och smörj ungefär vart 50 mil ... en arbetskamrat till mig får ut ungefär 4,5-5k mil på sina drivpaket på sin pendlar Tiger med avfettning+högtryckstvätt en gång i veckan , sprayar bara på kedjewax efter tvätt (hojfan har gått 13k mil nu) , han har bytt drivpaket 3 ggr hittils (han byter när kedjan inte går att spänna korrekt längre) ......

5-56 och liknande sprayer ÄR dumma mot gummi i längden (WD40 är det inte , ej heller Wurths variant av WD40) och det är gummitätningar i X och O rings kedjor ... men tror dock den lilla påverkan 5-56 har mot gummi i kedjorna är försummbar under kedjans livslängd .. men varför chansa

det blir lätt analt med kedjor och drivlinor på "vanliga" gathojjar , geggmoppar å racehojjar är en helt annan femma .... japp jag är åxå lätt Freoudiansk med min kedja , gnuggar å pillar å gör rent ....fast jag innerst inne VET att det är onödigt , fast det är rätt mysigt å sitta å pilla med hojjen,ta en kall å bara meditera :)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
det blir lätt analt med kedjor och drivlinor på "vanliga" gathojjar , geggmoppar å racehojjar är en helt annan femma ....


Racehoj :tummenupp

Fast en långsam sådan med en långsam förare, så det spelar säkert ingen roll. Men jag gillar att göra saker rätt och ta hand om grejerna. Motortvättar bilen typ 4 ggr / år osv bara för att det känns bra och sånt. Pedant? Neehh... :D
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
gnuggar å pillar å gör rent ....fast jag innerst inne VET att det är onödigt , fast det är rätt mysigt å sitta å pilla med hojjen,ta en kall å bara meditera :)

haha, snacka om att slå huvudet på spiken! Kunde inte hålla med mer! :tummenupp
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Nu får ju din kompanjero ut många mil på sitt drivpaket så då kan man ju tro att han gör rätt.
MEN. det där är emot alla teorier om hur man skall sköta en kedja.
Högtryck är big nono. Tränger sig mellan o-ring...
Vissa avfettningar skall man se upp med, kolla vad det är baserat på.
Och framförallt. Kör kedjan torr och varm innan ni lägger på spray, fett, vax igen. Annars kapslar man in fukten.


Kedja och drev ÄR slitdelar , sköt dom och du får ut mera mil innan byte , men byta måste man likförbannat

generella regler (och som står i domflesta instruktionsböcker som följer med hojjen) , håll rent och smörj ungefär vart 50 mil ... en arbetskamrat till mig får ut ungefär 4,5-5k mil på sina drivpaket på sin pendlar Tiger med avfettning+högtryckstvätt en gång i veckan , sprayar bara på kedjewax efter tvätt (hojfan har gått 13k mil nu) , han har bytt drivpaket 3 ggr hittils (han byter när kedjan inte går att spänna korrekt längre) ......

5-56 och liknande sprayer ÄR dumma mot gummi i längden (WD40 är det inte , ej heller Wurths variant av WD40) och det är gummitätningar i X och O rings kedjor ... men tror dock den lilla påverkan 5-56 har mot gummi i kedjorna är försummbar under kedjans livslängd .. men varför chansa

det blir lätt analt med kedjor och drivlinor på "vanliga" gathojjar , geggmoppar å racehojjar är en helt annan femma .... japp jag är åxå lätt Freoudiansk med min kedja , gnuggar å pillar å gör rent ....fast jag innerst inne VET att det är onödigt , fast det är rätt mysigt å sitta å pilla med hojjen,ta en kall å bara meditera :)
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Nu får ju din kompanjero ut många mil på sitt drivpaket så då kan man ju tro att han gör rätt.
MEN. det där är emot alla teorier om hur man skall sköta en kedja.
Högtryck är big nono. Tränger sig mellan o-ring...
Vissa avfettningar skall man se upp med, kolla vad det är baserat på.
Och framförallt. Kör kedjan torr och varm innan ni lägger på spray, fett, vax igen. Annars kapslar man in fukten.

han gör alla fel i boken ... men likförbannat håller drivlinan , iofs för det han använder Tiggern till , köra fram å tebax till jobbet e väll typ 15 mil om dan landsväg å motorväg , hadde Tigern körts mera hårt eller mera på grus å skit så gissar jag på att kedjan slackat ur sig betydligt tidigare, GS'en han har som "finhoj" sköts betydligt mera "analt" :hihi

Tiggen får en avblåsning med vanlig "miljöavfettning" varje fredag och högtryck, sen snurra ett par varv på bakhjulet och spraya på ny kedjeklet .... och normal service med olja å grejjer enl intervaller ... och ja det funkar , iinte den finaste hojjen på blocket men den gör sitt jobb
/edit glömde tillägga att när det byts drivlina på tigern går den ej att spänna mera , sen att det rasslat och gått som skit spelar ingen roll ... hittlis har han ej kört av nån kedja

"Normal" livslängd på en "normalt" skött drivlina är väll runt 2-3k mil :confused: ....får man ut mera så e det bonus :)
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Normalt... hur långt är ett snöre...

Parametrarna är nog många: Körstil, dimensionering 520, 525 eller 530. effekt, vård eller ovård.
Konifguration, dvs mindre framdrev mer slitage. Vilket underlag man kör på.

Mina drivlinor håller aldrig mer än 1000 mil känns det som, men jag kanske är anal och eller slarvig.
jag är iofs inte normal heller.

Mkt bana och bus. Blir det mkt bakhjul slits det som fan för mig.
så i min värld låter 2-3k mil mkt men jag låter det vara osagt tills någon normal männsika svarar ;)



han gör alla fel i boken ... men likförbannat håller drivlinan , iofs för det han använder Tiggern till , köra fram å tebax till jobbet e väll typ 15 mil om dan landsväg å motorväg , hadde Tigern körts mera hårt eller mera på grus å skit så gissar jag på att kedjan slackat ur sig betydligt tidigare, GS'en han har som "finhoj" sköts betydligt mera "analt" :hihi

Tiggen får en avblåsning med vanlig "miljöavfettning" varje fredag och högtryck, sen snurra ett par varv på bakhjulet och spraya på ny kedjeklet .... och normal service med olja å grejjer enl intervaller ... och ja det funkar , iinte den finaste hojjen på blocket men den gör sitt jobb
/edit glömde tillägga att när det byts drivlina på tigern går den ej att spänna mera , sen att det rasslat och gått som skit spelar ingen roll ... hittlis har han ej kört av nån kedja

"Normal" livslängd på en "normalt" skött drivlina är väll runt 2-3k mil :confused: ....får man ut mera så e det bonus :)
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Någon som provat att kleta in glycerin/glycerol på o-ringarna? ;)
Sägs ju förnya gummi bra och finns på apoteket eller färgaffären.

Nä skämt åt sido. Som någon tidigare sa så spelar det nog ingen jätteroll då livslängden är ganska kort trots allt på drivpaket. Dem hinner med större sannolikhet bli slut av rent slitage än att man använt fel produkt på o-ringarna.
Men man kan ju göra det bästa ändå. Många bäckar små. Lite konstigt att det inte finns datumråd. Gummi åldras, framförallt med petroleumprodukter på och lite solljus. Bäst före datum... 3 år? ;)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Kollar kedjan när jag kommer hem. Är den på väg att bli torr smörjer jag den. Oavsett miltal, jag tittar på kedjan, inte på mätarställningen!
"Normalt" ska man ju kolla milen inte kedjan...
"Kromade" länkar får jag bara när det regnar och jag är långt hemifrån. Smörjer kedjan vid första stopp och låter det torka in innan jag fortsätter i regnet. Jag behöver ju mestadels ändå en paus...
Jag gör aldrig ren kedjan mer än torkar av det värsta när kedjan ändå är loss när jag smörjer svingen och dämparlänkaget.
Eftersom jag bara har 130 hästar och jag kör mindre än dussinvis bandagar om året så håller en uppsättning kedja och drev bara 7 000 mil. Men det är kanske för att jag inte låter bli grus? Med Scotoiler borde det bli minst 14 000 mil?
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
själv har jag kört me ok:s klister spray men det e väl antagligen värdelöst då... men det här kedje vaxet ni snackar om finns det o köpa i alla mackar? eller kanske biltema?
 

klippans

Problemfixare
Gick med
22 Feb 2005
Ort
stockholm
Hoj
Honda 125 Räser
Att kjedjan går av beror väl på materialbristning? = för klen kedja i förhållande till effekt/körstil
Slitna drev blir det när kjedjan blir uttänjd och
även av kärvande länkar? = felaktigt tvättad/för gammal kedja alt. felaktigt smörjd
 

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Ort
Norr om Uppsala
Hoj
GSXR 1100 -86
Den där "Scottoiler" grejen verkar ha slagit igenom rätt bra i storbrittanien, men inte här i svedala tydligen.
Minns att farsan nämde att han hade en liknande konstruktion på sin Kawa Z900 när det begav sig... ca. 1975:tummenupp

Det funkade tydligen så att en elektrisk pump kopplad till en oljebehållare började pulsera när motorn startade. Det funkade ok ett tag men munstycket ovanför kedjan sattes ofta igen och det skitade ner allt annat rätt mycket kan jag tänka mig. Fast problemen berodde kanske mest på smörjmedlen man hade då... vem vet?:va:rolleyes:
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
miljöbovslösning ;) extravikt och kladdigt. Urs och fy ;)

Den där "Scottoiler" grejen verkar ha slagit igenom rätt bra i storbrittanien, men inte här i svedala tydligen.
Minns att farsan nämde att han hade en liknande konstruktion på sin Kawa Z900 när det begav sig... ca. 1975:tummenupp

Det funkade tydligen så att en elektrisk pump kopplad till en oljebehållare började pulsera när motorn startade. Det funkade ok ett tag men munstycket ovanför kedjan sattes ofta igen och det skitade ner allt annat rätt mycket kan jag tänka mig. Fast problemen berodde kanske mest på smörjmedlen man hade då... vem vet?:va:rolleyes:
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top