Hur ofta ska man smörja kedjan?

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Smaken är som baken, som så ofta. Personligen gillar jag inte att meka för att jag måste utan för att JAG vill. Så jag smörjer kjedjan väldigt ofta i syfte att få ut så många mil som möjligt mellan "måstena".

Genom åren har jag och en kompis dragit slutsatsen att om man vill ha många mil ur ett drivpaket (kjedja + drev) finns inga genvägar så här har du mitt/vårat svar:

Skit i alla sprayer och sk. klisteroljor. Spray är en nödlösning som jag/vi endast använder då vi är på resande fot (dvs. semester). Annars smörjs kjedjan efter VARJE körning med hypoidolja (70-90W). Har en burk i garaget ståendes med hypoidolja och en bakpensel. Upp med hojen på centralstödet när man kommer hem (och kjedjan fortfarande är varm). Fram med burk & pensel och pensla på rikligt samtidigt som man med andra handen rullar på bakdäcket.

Det tar max 1min extra jämfört med att inte smörja. Och livslängden ökar markant. Med original drivpaket (japp det skiljer mellan original och icke original TROTS att det står att originalkjedja är RK eller DID) får vi ut MINST 6000mil på ett drivpaket.

Kör vi då lugnt och stilla kanske man kan fråga! Japp, fråga dem som känner oss vi kör ALLTID lugnt o stilla. Bryter ALDRIG mot någon hastighetsgräns eller accelererar max. Faktum är att hojarna har efter drygt 36 000mil (kompisens, min har bara rullat ca. 15 000mil + den förra 23 000mil) aldrig haft öppna spjäll. Jag skulle gissa att det sitter 1 dm tjockt lager av sot i grenrören på båda hojarna! Faktum är att vi är så tråkiga som hojförare att du/ni skulle nog somna av blotta anblicken av oss. :rolleyes:

Skämt o sido, vi kör hoj som alla andra och gillar ALLT med hojåkning. Av det kan du/ni nog själva dra slutsatsen av hur vår körstil brukar vara, i den mån det är viktigt för att dra slutsatser av ovanstående info. om livslängd.

Med ICKE original drivpaket MEN med samma smöörjschema och smörjmedel får vi ut MAX 4000 mil/drivpaket. Smörjer du kjedan dåligt (för sällan) spelar det ingen roll vilket smörjmedel du använder då har du en maximal livslängd om 1000-1500 mil.

Vad är då nackdelen med hypoidolja? Skitig bakfälg som dock är VÄLDIGT lätt att göra rent då hypoidoljan släpper lätt vilket också innebär att jag/vi ALDRIG behöver göra rent kjedjan. Den renar sig själv så att siga då hypoidoljan släpper och tar med sig damm mm.

Just my 5 cent´s!
// Niklas

martin2011

Medlem
Gick med
21 May 2011
Hoj
s
Ronka så ofta som möjligt kedjan med vilken olja som helst. (använd tex spillolja, lika löser lika, ingen mening att krångla till det med dyra sprayer & stark soppa)
Jag & polarna kör med scottoiler för vi blir trötta i armarna. När vi hjälper varann så använder vi handskar & frottéhandduk för det blir så äckligt i handen annars. Ha det liggandes i garaget när du får lust att smeka med hojen.
Scottoiler funkar utmärkt eftersom kontinuerlig tillförsel av glidmedel är det enda som är riktigt bra. När det går så sprutar det lite där bak men inte så söligt som folk tror. Scottoiler är ett av tidernas mc-underhållningshjälpmedel! Lägg ner klisterspray, fett & vax som bara samlar skräp. Som ngn sa funkar drivpaket 1000-1500mil om man helt ger fan i allt resp kanske 4-6000mil vid kärleksfull behandling. Alltså, vid 2-400mil om året som det flesta verkar köra så behöver du göra nada. Om du fortfarande verkligen vill få anal utlösning så ronka med olja så ofta du kan och skaffa scottoiler "toys for boys" som kör hårt och länge i alla lägen.

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
Ronka så ofta som möjligt kedjan med vilken olja som helst. (använd tex spillolja, lika löser lika, ingen mening att krångla till det med dyra sprayer & stark soppa)
Jag & polarna kör med scottoiler för vi blir trötta i armarna. När vi hjälper varann så använder vi handskar & frottéhandduk för det blir så äckligt i handen annars. Ha det liggandes i garaget när du får lust att smeka med hojen.
Scottoiler funkar utmärkt eftersom kontinuerlig tillförsel av glidmedel är det enda som är riktigt bra. När det går så sprutar det lite där bak men inte så söligt som folk tror. Scottoiler är ett av tidernas mc-underhållningshjälpmedel! Lägg ner klisterspray, fett & vax som bara samlar skräp. Som ngn sa funkar drivpaket 1000-1500mil om man helt ger fan i allt resp kanske 4-6000mil vid kärleksfull behandling. Alltså, vid 2-400mil om året som det flesta verkar köra så behöver du göra nada. Om du fortfarande verkligen vill få anal utlösning så ronka med olja så ofta du kan och skaffa scottoiler "toys for boys" som kör hårt och länge i alla lägen.

Moget...:7peta

martin2011

Medlem
Gick med
21 May 2011
Hoj
s

Det var menat som ett seriöst inlägg...

Kör man mycket, är bekväm och inte orkar palla upp hojen för att rengöra/smörja kedjan ofta så funkar scottoiler utmärkt. Visst bör man pilla lite även med den för att tex justera mängden. Men inget annat ger en kontinuerlig smörjning/rengöring under körning vilket i sin tur gör att smuts slungas av/inte fäster på en oljig yta samt att ingreppet rullar/kedjehjul hålls oljat.

Transmissionsoljor såsom tex hypoid eller ATF funkar utmärkt för rengöring & smörjning, Alla oljor funkar. Både syntetiska & mineral. Motorolja funkar likaså. Krångla inte till det med olika sorter. Det är i höpresterande applikationer som oljetypen är viktig. Jag tror inte du kommer märka större skillnad vilken du använder till kedjan.

BMW har numera scottoiler som ett std tillbehör för sina kedjedrivna modeller.

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
Grå metallic

Kör man mycket, är bekväm och inte orkar palla upp hojen för att rengöra/smörja kedjan ofta så funkar scottoiler utmärkt. Visst bör man pilla lite även med den för att tex justera mängden. Men inget annat ger en kontinuerlig smörjning/rengöring under körning vilket i sin tur gör att smuts slungas av/inte fäster på en oljig yta samt att ingreppet rullar/kedjehjul hålls oljat.

Transmissionsoljor såsom tex hypoid eller ATF funkar utmärkt för rengöring & smörjning, Alla oljor funkar. Både syntetiska & mineral. Motorolja funkar likaså. Krångla inte till det med olika sorter. Det är i höpresterande applikationer som oljetypen är viktig. Jag tror inte du kommer märka större skillnad vilken du använder till kedjan.

BMW har numera scottoiler som ett std tillbehör för sina kedjedrivna modeller.

Ja kedjan blir säker fin,men hur ser hojen ut efter ett tag,måste bli bra skitit efter några körningar.
Tror nog jag gör ren kedjan hellre o oftare än att sannera hela hojen av olja som kastas ut.

toGasa

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2010
Hoj
Bandit 1250SA -08
Jag hade scottoiler, funkade finfint första året 1400mil, sedan började den krångla, allt verkade fungera bra men den smörjde inte, kontakt med återförsäljaren som skickade en ny styrenhet, men det hjälpte inte. Hade scottoiler funnits på fler platser i Sverige så man hade lätt kunnat åka in och få hjälp, skulle jag nog fortfarande använda det, som det ser ut nu så är det bara Fottas MC i Ludvika som är återförsäljare, lite långt att åka.

Om någon är intresserad så har jag den liggandes hemma, säljes som defekt.

martin2011

Medlem
Gick med
21 May 2011
Hoj
s
Ja kedjan blir säker fin,men hur ser hojen ut efter ett tag,måste bli bra skitit efter några körningar.
Tror nog jag gör ren kedjan hellre o oftare än att sannera hela hojen av olja som kastas ut.

Det funkar inte riktigt så. Om jag ställer in att droppa ut ganska mycket smörjolja så blir det kanske lite små stänk på bakfälgen och hjulsidan först efter ganska lång körning. Att bara rengöra & smörja manuellt funkar såklart fint om man är beredd att göra det ofta.

Jag är petig med mina grejer och tvättar i regel oftare än att lite oljestänk hinner störa. Jag rengör också drivpaketet ordenligt manuellt med olja imellanåt för att den ska se ut som ny. Men det är bara bling.

Det finns 2 typer av scottoiler. v-system som regleras med vakuum via slang till insuget. Och e-system som regleras elektroniskt. Det finns även andra fabrikat men ingen annan tycker jag har bra helhetspaket.

Återigen. Om jag bara hade kört 2-400 mil om året så hade jag kunnat skippa kedjeunderhåll överhuvudtaget. Det håller ändå 4-5 år vilket för mig är ok livslängd.

Gå nu ut och prova med olja i en trasa/handduk och gör rent kedjan så ska ni se att allt skit släpper :tummenupp

Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
Varför hypoidolja?

Det smörjer bra, dvs. tränger in i rullar mm., och är lite segare än motorolja dvs. bättre vidhäftningsförmåga. Men det finns säkert andra oljor man kan använda med lika bra resultat. Hela idén är ju att uppnå 2 saker:

1.) Ha kedjan smord 100% av tiden
2.) Hålla kedjan ren 100% av tiden.

Mvh!
// Niklas

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj

Ronka så ofta som möjligt...

Och vad betyder ronka i mc-sammanhang kopplat till smörjning av drivpaket på en mc?

När vi hjälper varann så använder vi handskar & frottéhandduk för det blir så äckligt i handen annars. Ha det liggandes i garaget när du får lust att smeka med hojen.

Det du beskriver har inget med smörjning av drivpaket att göra!

Scottoiler funkar utmärkt eftersom kontinuerlig tillförsel av glidmedel är det enda som är riktigt bra.

Scottoiler är inte gjord för glidmedel däremot för olija.

När det går så sprutar det lite där bak men inte så söligt som folk tror.

När vad går? Vad sprutar? Vad tror folk?

Om du fortfarande verkligen vill få anal utlösning så ronka med olja så ofta du kan...

Och varför i h... skriver du om anal utlösning om du är seriös i ditt inlägg?
Vilken del av det du skrivit ovan anser du är seriös?

Jag må vara tråkig och förmodligen äldre än du men nog BORDE det inte vara så svårt att hålla en tråd där någon ber om hjälp ren från skitsnack, eller?

// Niklas

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
Det funkar inte riktigt så. Om jag ställer in att droppa ut ganska mycket smörjolja så blir det kanske lite små stänk på bakfälgen och hjulsidan först efter ganska lång körning. Att bara rengöra & smörja manuellt funkar såklart fint om man är beredd att göra det ofta.

Jag är petig med mina grejer och tvättar i regel oftare än att lite oljestänk hinner störa. Jag rengör också drivpaketet ordenligt manuellt med olja imellanåt för att den ska se ut som ny. Men det är bara bling.

Det finns 2 typer av scottoiler. v-system som regleras med vakuum via slang till insuget. Och e-system som regleras elektroniskt. Det finns även andra fabrikat men ingen annan tycker jag har bra helhetspaket.

Återigen. Om jag bara hade kört 2-400 mil om året så hade jag kunnat skippa kedjeunderhåll överhuvudtaget. Det håller ändå 4-5 år vilket för mig är ok livslängd.

Gå nu ut och prova med olja i en trasa/handduk och gör rent kedjan så ska ni se att allt skit släpper :tummenupp

DET HÄR var seriöst inlägg! :tummenupp

Adde1986

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2010
Hoj
KTM 690 SMC -08
Jsag har också "hört" nåt sånt. Samtidigt är ju 5-56 kanon att smörja allt annat med så det känns lite skumt. Motorolja börjar jag iofs använda mer och mer till allt möjligt - kalasbra.

Lånar ditt citat, med "hört". Jag har hört att motoroljan innehåller några byggstenar som inte funkar med lack ? Annars använder jag det med på så mkt som möjligt.

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
Efter 54 inlägg i tråden kan jag konstatera att det inte verkar finnas någon absolut sanning i den här frågan.

peter67

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2011
Hoj
yamaha xtz1200-11
Jag har gått från att smörja vid varje körning till att faktiskt rengöra kedjan oftare än jag smörjer. En O-ringstätad kedja som det ju sitter på de allra flesta landsvägsmaskiner är ju nästan "permanentsmord". Jag tror det är bättre att göra rent kedjan med tandborste samt lampolja eller diesel. Absolut inte avfetting! Men det kanske du förstår.

Jag tycker helt enkelt det känns bättre att köra med en ren kedja eftersom kedjesmörjan är som ett klister som drar åt sig vägdamm och bildar ett "grus" som arbetar sig in i kedjan. Men när jag smörjer gör jag det efter körning då kedjan är varm och smörjan sätter sig. Då sprutar det inte kring så fasligt nästa vända.

Hoppas mina personliga reflektioner är till någon hjälp!:)

Mycket sanning i detta du säger:)

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det smörjer bra, dvs. tränger in i rullar mm., och är lite segare än motorolja dvs. bättre vidhäftningsförmåga. Men det finns säkert andra oljor man kan använda med lika bra resultat. Hela idén är ju att uppnå 2 saker:

1.) Ha kedjan smord 100% av tiden
2.) Hålla kedjan ren 100% av tiden.

Mvh!
// Niklas

Tack för svar.
Föredrar själv motorolja, eftersom den rengör bättre.
Misstänkte att du valde hypoid för att den "är tjockare".
Det går inte att överföra SAEklassningen av viskositet mellan motoroljor och hypoidoljor.
Lite förvirrande, men syftet är att man inte skall förväxla.
Jag hade helre sett en helt egen benämning på hypoidoljorna.
Som det är nu, så har en hypoidolja med viskositet 90 samma viskositet som en motorolja med viskositet 50.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Har någon provat att helt strunta i att smörja och bara köra? Som jämförelse med andra behandlingsmetoder som nämns här tänker jag. Brukar själv kladda på lite gammal eller ny motorolja på kedjan med jämna mellanrum, inte så jobbigt och i princip gratis.

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
Har någon provat att helt strunta i att smörja och bara köra? Som jämförelse med andra behandlingsmetoder som nämns här tänker jag. Brukar själv kladda på lite gammal eller ny motorolja på kedjan med jämna mellanrum, inte så jobbigt och i princip gratis.

Det finns säker dem som kört utan att göra ett skvatt. Men jag har inte själv testat. Den enda inputen i fråga handlar om 2:a handsuppgifter från dem som själva sagt, till mig, att de smörjer "inte så ofta" och som vid tillfället har rostiga kjedjor/skurna länkar. Dessa drivpaket brukar rulla mellan 600-1200 mil. Men om de med detta menar att de smörjer 1-2ggr/säsong eller mer är osagt!

Mvh!
// Niklas

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Finns ju sågkedjeolja som man kan använda också.

En trådig smetolja och pensla på - haha rena skräcken för puts nissarna dock
Använder det eller gammal motorlja - på semestern blir det iaf biltemas kedjespray eller dito.

Jag får ut 2000 goda/säkra mil per drivpaket - har fått ut 4000 men då börjar kedjorna vara ganska så slut....

VS här på forumet provade det där och inte smörja men han avbröt det sen och börja smörja - finns en tråd om det nånstans

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA