PalleR1
På 1000cc sen -96
En fråga till alla teoretiker här. Hur påverkar kedjans spänningsförhållande väghållning vid kurvtagning.
Jag har kört 5-6 banåkningar i år och tycker att hojen känns bra och lätt att manövrera in/i/ur kurvor. Vid den senaste (Sviestad) märkte jag på plats att kedjan slackat lite väl mycket. Spännde till vad jag ansåg rätt slack.
Helt plötsligt kändes det inte alls mjukt och fint genom kurvorna. Ut ur sväng med mjukt gaspådrag tyckte jag att den understyrde och allmänt trög. Att det beror på förlängd hjulbas anser jag inte möjligt. Det handlade trots allt om att släppa ut justeringen 1-2 mm. Väl hemma kollade jag rekomederat slack 40-50 mm. och jag hade kanske 35-45mm.
Är det så känsligt att det påverkar bakdämparen så pass eller var det min dagsform som var så kass?
Jag har kört 5-6 banåkningar i år och tycker att hojen känns bra och lätt att manövrera in/i/ur kurvor. Vid den senaste (Sviestad) märkte jag på plats att kedjan slackat lite väl mycket. Spännde till vad jag ansåg rätt slack.
Helt plötsligt kändes det inte alls mjukt och fint genom kurvorna. Ut ur sväng med mjukt gaspådrag tyckte jag att den understyrde och allmänt trög. Att det beror på förlängd hjulbas anser jag inte möjligt. Det handlade trots allt om att släppa ut justeringen 1-2 mm. Väl hemma kollade jag rekomederat slack 40-50 mm. och jag hade kanske 35-45mm.
Är det så känsligt att det påverkar bakdämparen så pass eller var det min dagsform som var så kass?