Hur påverkar kedjespänning väghållningen

PalleR1

På 1000cc sen -96
Gick med
29 Apr 2007
Ort
I landet med den långa vintern
Hoj
R1 -05
En fråga till alla teoretiker här. Hur påverkar kedjans spänningsförhållande väghållning vid kurvtagning.

Jag har kört 5-6 banåkningar i år och tycker att hojen känns bra och lätt att manövrera in/i/ur kurvor. Vid den senaste (Sviestad) märkte jag på plats att kedjan slackat lite väl mycket. Spännde till vad jag ansåg rätt slack.
Helt plötsligt kändes det inte alls mjukt och fint genom kurvorna. Ut ur sväng med mjukt gaspådrag tyckte jag att den understyrde och allmänt trög. Att det beror på förlängd hjulbas anser jag inte möjligt. Det handlade trots allt om att släppa ut justeringen 1-2 mm. Väl hemma kollade jag rekomederat slack 40-50 mm. och jag hade kanske 35-45mm.

Är det så känsligt att det påverkar bakdämparen så pass eller var det min dagsform som var så kass? :confused:
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Jag tror känslan beror på något annat. Teoretiskt skulle det väl gå att spänna en kedja så mycket att svingen har svårt att ta sig förbi det läget där kedjan är som mest spänd, men har du tre centimeter slack så vågar jag nästan lova att det inte var det som hände.
I övrigt har jag fårstått att kedjan "hjälper" stötdämparen på vissa sätt (eftersom den drar över respektive under svinginfästningen), men för att ändra det förhållandet så ändras snarare främre drevets placering, alternativt ride height osv.
En understyrd hoj kan bero på att bakdämparen packar ihop sig i svängen. Kanske är det så enkelt att du kör fortare, och dämparen inte hinner med att fjädra ut? (för mycket retur i kombination med för svag fjäder). Bytt olja eller något i framgaffeln?

/Fohlin
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Förlängd hjulbas? Skulle svingen bli längre av kedjespänningen eller vad menar du?
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Är det rekommenderat slack på 40-50 mm ?
Aldrig hört talas om så mycket slack, 20-30 brukar betecknas som "standardslack".
 

Smagatusk

Guest
Förlängd hjulbas? Skulle svingen bli längre av kedjespänningen eller vad menar du?

Spänner kedjan genom att flytta bak bakhjulet. Blir inte hjulbasen längre då, eller tänker jag fel?

EDIT: Nä, det gör jag inte...
 
Last edited:

PalleR1

På 1000cc sen -96
Gick med
29 Apr 2007
Ort
I landet med den långa vintern
Hoj
R1 -05
Kollade du däckstrycket?
Kan ju ha ändrats sen sist.

Kollade faktiskt innan. Körde på 2,2. Iofs lite mindre än vad jag haft oftast. Justeringen är lika på båda sidor också. Troligen var det "skit bakom spakarna" det här tillfället. Ska nog ta och försöka mäta in hänget bak (det gör man väl på gathojar också?) och byta gaffel olja till nästa säsong. Sen får man väl börja labba lite med fjädringsinställningar också.

Tack för feedback alla.
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Ska nog ta och försöka mäta in hänget bak (det gör man väl på gathojar också?)

Ja, med hjälp av måtten på häng med respektive utan förare på hojen så kan du få en uppfattning om huruvida fjädern är lagom stark eller inte.

Av mina egna erfarenheter har jag lärt mig att det går upp och ner. Vissa dagar känns allt bra, och andra så inbillar man sig att allt är fel... Kör några gånger till och se hur det känns då. Säkert inget att oroa sig för!

PS. Ett tips kan vara att sätta ett tunnt buntband (bäst är egentligen o-ring) på både framgaffel och bakdämpare för att se hur mycket av slaget som används vid körning.

/Fohlin
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Kollade faktiskt innan. Körde på 2,2. Iofs lite mindre än vad jag haft oftast. Justeringen är lika på båda sidor också. Troligen var det "skit bakom spakarna" det här tillfället. Ska nog ta och försöka mäta in hänget bak (det gör man väl på gathojar också?) och byta gaffel olja till nästa säsong. Sen får man väl börja labba lite med fjädringsinställningar också.

Tack för feedback alla.

Om det var den sista körningen så var det ganska kallt och det blev kallare under de sista passen.
Du kanske pessade lite extra efter att du spännt kedjan,, kedjan kan inte ha påverkat väghållningen.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är kedjan för spänd så kommer den hindra bakhjulet att fjädra normalt. Eftersom kedjan sträcks när fjädringen trycks ihop. En kompis med en KTM lyckades spänna kedjan för hårt. Det kändes när han körde. Att du spände 1 till 2mm tycker jag är väldigt mycket. Var kedjan så slak innan?
När jag spänner så är det 1/6 varv på en M8 på trajan och 1/8 varv på en insex på Sukkan. Och det brukar gå 200 till 300 mil mellan gångerna.
Såg nåt som jag tyckte var smart i en annan tråd. Lägg ett spännband från sving över sadel och ner till sving och dra åt till det är en rät linje mellan främre kedjedrev, svingaxeln och bakaxeln.
Och spänn kedjan. Och kolla genom att snurra bakhjulet att det inte blir helt stumt i nått läge. Då är kedjan för hårt spänd. Man måste ju acceptera att kedjan inte är lika förlängd överallt. Och det ska väl gå att flytta kedjan mitt mellan dreven några mm (5? 10?) upp ner även med den här metoden.
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Hade du så mycket som 35-45 mm slack i kedjan så tror jag snarare att understyrningen berodde på spända armar.

Lägre däckstryck än normalt ger ju lite trög styrning till däcken har kommit upp i temperatur men det är svårt att säga att det var orsaken i detta fall utan att veta de exakta omständigheterna.

En ganska vanlig orsak till att hojen inte håller spåret utan driver ut är att man spänner 'inner-armen' i kurvan. Jag gör detta själv när jag inte tänker på det. En CSS-instruktör uppmärksammade mig på detta och sa åt mig att låsa in mig bättre i hojen med benen och slappna av mer i armarna.

Skulle det kunna vara orsaken även i ditt fall tror du?
 
Last edited:

PalleR1

På 1000cc sen -96
Gick med
29 Apr 2007
Ort
I landet med den långa vintern
Hoj
R1 -05
En ganska vanlig orsak till att hojen inte håller spåret utan driver ut är att man spänner 'inner-armen' i kurvan. Jag gör detta själv när jag inte tänker på det. En CSS-instruktör uppmärksammade mig på detta och sa åt mig att låsa in mig bättre i hojen med benen och slappna av mer i armarna.

Skulle det kunna vara orsaken även i ditt fall tror du?

Kan absolut vara möjligt. Det är så dj-a mycket man ska tänka på. Knip med benen, flytta blicken från bromspunkt-svängpunkt-utgång, slappna av i armar mm. Lösningen är nog att försöka automatisera grunderna först och sedan öka tempot och även ställa fjädringen korrekt.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top