Hur påverkas DU och ditt psyke av alkohol?

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
Det där med att man får ökat självförtroende (eller minskad självinsikt) av alkoholen är både bra och dåligt. Jag blir vansinnigt social och pratar med alla, men jag vågar också säga precis vad jag tänker och det är inte alltid praktiskt. Höll på att få storstryk i Roskilde när jag klagade på några anabolakillar som trängdes i matkön. Om jag inte hade blivit räddad av min polare som är gammal svensk mästare i styrkelyft vet det rackarn hur det hade gått.

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Twosaint skrev:
hmm ja det är ju en sak...jobbigare är det då man vaknar upp ensammen och börjar inse att bruden som man surrade och dansade med var intresserad av mer än att prata....

Ah, den med ja... den får man på köpet. :huvet :huvet :huvet Det hade jag förträngt.

Edit: MW, vi verkar ha en del fylleegenskaper gemensamma. Jag har för stor käft nykter och det blir inte bättre. Lyckligtvis blir de flesta så häpna att de börjar snacka själva istället för att ta illa upp... :D

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag vet inte varför, men så fort jag går ut på fyllan så är det alltid ett eller flera bråk som jag lyckas hamna i. Det brukar inte vara jag som startar dem men på något vis så stör sig personer på mig och vill alltid tjafsa. Är man dessutom liten som jag är så vill man gärna hävda sig och inte bli en bi-sittare och då slutar det oftast på samma sätt.
Det fick en vändpunkt för drygt 2 år sedan när det ballade ur totalt, efter det var jag spiknykter i 6 månader och därefter har jag väl varit ute på fyllan ca 4-5 ggr per år och har för avsikt att fortsätta så.
Och att dricka med måtta är inget jag behärskar dessvärre, jag dricker tills flaskan är tom eller sängen tar emot mig.
Dessvärre finns det aggressionsproblem hos mig även i nyktert tillstånd men efter dessa händelser som gav uppbåd till att lugna mig så har jag även blivit bättre rent allmänt. Eller så var det en söt flicka som fick mig att förstå att man inte behöver vara så arg när folk är allmänt dumma.

Under mina 6 vita månader prövade jag på att gå ut nykter, men folk ljuger när de säger att man har lika kul utan sprit. Som tur är kan man ju ha kul hemma också med lite fantasi :banana

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Hoj
Speed Triple R -15
Dee_cati skrev:
Jag vet inte varför, men så fort jag går ut på fyllan så är det alltid ett eller flera bråk som jag lyckas hamna i. Det brukar inte vara jag som startar dem men på något vis så stör sig personer på mig och vill alltid tjafsa. Är man dessutom liten som jag är så vill man gärna hävda sig och inte bli en bi-sittare och då slutar det oftast på samma sätt.
Det fick en vändpunkt för drygt 2 år sedan när det ballade ur totalt, efter det var jag spiknykter i 6 månader och därefter har jag väl varit ute på fyllan ca 4-5 ggr per år och har för avsikt att fortsätta så.
Och att dricka med måtta är inget jag behärskar dessvärre, jag dricker tills flaskan är tom eller sängen tar emot mig.
Dessvärre finns det aggressionsproblem hos mig även i nyktert tillstånd men efter dessa händelser som gav uppbåd till att lugna mig så har jag även blivit bättre rent allmänt. Eller så var det en söt flicka som fick mig att förstå att man inte behöver vara så arg när folk är allmänt dumma.

Under mina 6 vita månader prövade jag på att gå ut nykter, men folk ljuger när de säger att man har lika kul utan sprit. Som tur är kan man ju ha kul hemma också med lite fantasi :banana

Mmm, det är ju det att det inte är riktigt lika kul ute nykter, kan faktiskt hålla med dig där!
Men men... man får vänja sig! :huvet

MilleR

Member of Team Manwhore
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Trek 4400Alpha, Nitro Icon59w,
Espen skrev:
Mmm, det är ju det att det inte är riktigt lika kul ute nykter, kan faktiskt hålla med dig där!
Men men... man får vänja sig! :huvet

Jag var tillsammans med en tjej för nåt år sen som var ett riktigt krogdjur.....så då var jag ute mycket nykter med henne eftersom det inte är bra för hälsan att festa så mycket..... :fatta!
Jag hade ibland kul men oftast tyckte jag det sög dr*le.....folk stod nära å skrek när dom pratade och upprepade samma saker hela tiden och jag dansar aldrig nykter... :D alltså precis som man är själv på fyllan....hehehe så då dumpade jag henne och började dricka vid utgång igen.....mycket roligare så. MEN man kan ha roligt nykter också iofs.....jaja hubbellibubelli.... :3freak

Medin

Pain is temporary glory is forever...
Gick med
23 Jun 2003
Hoj
2019, Triumph Thruxton 1200r
mb skrev:
Nej, slagsmål blir det inte tal om hur stupfull jag än skulle kunna tänkas bli. Det var evinnerliga tider sedan, under högstadiet och möjligtvis början av gymnasiet, som sånt hände.

Det är mäkligt det där med alkohol. Jag har kort stubin när jag är nyckter och tänder direkt, men är jag berusad skrattar jag bara och vänder andra kinnden till. Jag kan dock hettsa upp mig på fyllan med, men det tar mycket längre tid.

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 SM
Sprit funkar inte som tändvätska på mig iaf. Jag blir mest loj och tycker att det mesta är roligt, är inte överdrivet lättirriterad nykter heller iofs. Ibland önskar jag att min stubin var lite kortare så att vissa "kaxpellar" fick lära sig en liten läxa. Jag är inte så stor men efter många år med kampsport bakom mig, så finns kunskapen både om hur man tar och ger stryk. Men slåss utanför ringen, har aldrig tilltalat mig, man får ju inte direkt någon pokal om man "vinner", samt att man vet aldrig om antagonistens matchregler innehåller skarpa tillhyggen, 17 polare / bröder eller kanske rent utav en liten plåtklump som låter pang. Då blir det jobbigt, hur duktig man än är.

//D

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Att i påverkat tillstånd få en "kortare stubin" är ju inte alls ovanligt.

Står man bredvid och är nykter kan man oftast direkt se vem av dessa som "initierat" konfrontationen.

I 99 fall av 100 så är den ena parten ute efter att bråka eller VET att han trycker på "rätt knappar" för att få motparten att trigga på hans beteende.

Att man råkar in i den positionen så beror det ju på att:
1. Du är påverkad och missar signalerna att personen "letar" eller beter sig på ett visst sätt.
2. Motparten är oftast alkoholpåverkad eller har andra personer närvarande som innebär att han skall "spela Allan". Eller båda.

Vad det brukar resultera i är ju en av tre scenarior.
1. Man går förbi utan att komma i närheten av personen, alltså inget som kan trigga motparten.
2. Mindre knuff och diskussion modellen. Kan gå åt ena eller andra hållet. Det man på Amerikanska skulle kalla för "Posturing" eller att spela tuff, vissa sin mandom eller på annat sätt hävda sig mot motparten.
3. Slagsmål, antingen med eller utan vakter/polare som bryter.

Vad som händer dikteras ju till stor del av DITT beteende.
Ofta kan dock kamrater som man själv har med sig ha en mycket annan uppfattning om situationen än vad "ni" har. I majoriteten av de slagsmål som jag sett så är det sällan de två huvudparterna som påböjar handgemäng, utan deras kamrater som skall "komma till undsättning".

Därmed inte sagt att det inte är nödvändigt, men ord har sällan landat en person på sjukhuset. Så tänk efter innan ni går ut med alltför mycket alkohol i blodet. Oftast går det bra, men ibland kan det gå riktigt illa.

Jag kanske skall tiläga att jag själv har varit involverad i krogbråk, men ofta har ingripandet varit av naturen "sära på kombatanter" med ett enda undantag. Och jag vill minnas att det var jag som påbörjade den diskussionen eftersom jag skulle spela Allan.

BrUmm

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2005
Hoj
Letar
Espen
Jag känner igen mig ganska mycket. Tror det är genetiskt och hur mycket man vågar.
Å alla de som säger att det är fruktansvärt löjligt att slåss håller jag också med. Men varför ska man ta skit från en skitstövel? Bara ge asen det dem förtjänar

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Is no more
OLDEN skrev:
För egen del brukar jag inte hetsa upp mig, trots att jag sänkt rätt många groggar och killen bakom dansar in i mig för 3:e gången.
Men om en kamrat hamnar i trångmål rinner bägaren över ganska fort.

Känner igen mig där, det ska mycket till innan jag blir arg om någon kaxar sig mot mig. Men om någon däremot skulle gå på tjejen eller något då svartnar det för ögonen och jag vet inte vad jag gör.

Mest förbannad i mitt liv var jag nog i går när jag såg att någon f*tta har repat hela sidan på min bil. Har haft bilen i 1,5 mån och den var sååå jäkla fin i lacken.

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Is no more
Det som några har skrivit om kampsportserfarenheter och sådant, det stämmer inte alls. Man får vara ruskigt vältränad för att ha nytta av det i ett krogslagsmål. Allt händer så snabbt så man hinner inte reagera på det tränade sättet. Antingen har man den "instingten" som krävs eller så har man det inte.
Vet inte ifall jag har det, har inte varit i slagsmål sen gymnasiet.

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Hoj
Speed Triple R -15
MrGooFy skrev:
Det som några har skrivit om kampsportserfarenheter och sådant, det stämmer inte alls. Man får vara ruskigt vältränad för att ha nytta av det i ett krogslagsmål. Allt händer så snabbt så man hinner inte reagera på det tränade sättet. Antingen har man den "instingten" som krävs eller så har man det inte.
Vet inte ifall jag har det, har inte varit i slagsmål sen gymnasiet.

Det stämmer, man har dessutom inte plats för att utöva diverse "moves". Dessutom så brukar barfights avgöras av vem som slår första slaget... för det är inte ofta du får chansen att ge ett andra!

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024