hur pass bra drag är det i en vfr?

isbjörnen

isbjörnen
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
en sån med två hjul och styre
Funderar på att köpa en vfr 800, och undrar nu hur pass bra drag det är i en sådan. :va :confused:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
En välförtjänt populär hoj som är bra på mycket men inte bäst på något. Personligen tycker jag den är för mycket touring = för mycket vikt och för lite mos.

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Har en 800Fi & kan säga att de 100 hästarna räcker ganska långt, vridet är ju dessutom mkt bättre än i en radfyra...mer öppet luftfilter & ett slipon gör hojen rättvisa.
:tummenupp

Sen är dom ju inte fula helller + mkt bra försäkring på 5600 HEL / HEL (IF)

Bifogat

• i-Copy_of_IMG_0201.jpg
    i-Copy_of_IMG_0201.jpg
    44.6 KB · Visningar: 691

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
HönaPower skrev:
Har en 800Fi & kan säga att de 100 hästarna räcker ganska långt, vridet är ju dessutom mkt bättre än i en radfyra...mer öppet luftfilter & ett slipon gör hojen rättvisa.

bättre vrid än i vad? en touringradfyra på 800cc, jo kanske men Jag tror t.ex GSXR750 har mer vrid då den har mer prestanda över lag...

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
HönaPower skrev:
Har en 800Fi & kan säga att de 100 hästarna räcker ganska långt, vridet är ju dessutom mkt bättre än i en radfyra.

Nu är vi där igen. Att folk envisas med att snacka om vrid när dom inte har en blekaste aning om vad det är för något.

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Victor skrev:
Nu är vi där igen. Att folk envisas med att snacka om vrid när dom inte har en blekaste aning om vad det är för något.

: )

Han menar nog det att på hans model är vridet är lägre ner i varvtalet!

espa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
opel
HönaPower skrev:

Jo jo visst, dom där hojjarna är ju vida kända för sitt grymma vrid. :rolleyes:

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
ReDan skrev:
: )

Han menar nog det att på hans model är vridet är lägre ner i varvtalet!

Ja, det är nog förmodligen vad han menar. Men då borde han skriva det eller ännu helldre att effekten finns längre ner i registret. Hopplöst om man måste gissa sig fram vad folk menar med sina inlägg. Man tror ju så lätt att det bara är en tomte som skriver nått som han inte har en aning om. Och det är ju synd om man får sånna (felaktiga?) intryck.

jens_rock

SMC Väst - AI
Gick med
17 May 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7 dirt edition
isbjörnen skrev:
Funderar på att köpa en vfr 800, och undrar nu hur pass bra drag det är i en sådan. :va :confused:

Beror som sagt på vad man jämför med, och vad du ska göra med hojen.
Jag har en VTR 1000 som har nästan lika många hk (106 o 109).
Men VTR'en har bättre vrid.

I vilket fall tycker jag att min räcker gott nog för att bränna runt med på inspirerande 70-vägar.
Effektmässigt räcker den dessutom för att hålla bra tempo på större vägar och längre sträckor, men nån ban-racer är det ju inte.

Stirra dig inte blind på effekten, bromsar och chassi är MINST lika viktigt.

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
VFR 800 = Slö?..........ok, vi säger väl så då :tungan :rolleyes:

P.S. Om killen vill rejsa, tror ni inte han hade kollat en annan hoj till att börja med :va

4cY

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2005
Hoj
Honda CBR900RR -97
En VFR är en Sport-Touring cykel, alltså ett mellanting mellan sport och touring hoj. 100 hästar är kanske inte mycket att komma med jämfört med en gsx1000rrrrr men det är ju heller inte meningen.

Den är inte snabbast på bana men funkar för det med utan problem, lite tyngre än gsx cyklarna och d yl men det funkar om man vill, nu är väl inte banåkning något man prioriterar om man funderar på att köpa en VFR?

Sport-touring alltså, bra cykel att toura och köra lite mera aktivt med om man vill. Går alldeles utmärkt att köra på kurviga 70 vägar, tycker det är en trevlig hoj, men det är min personliga åsikt. Och visst finns det vrid, inte så man flyger av direkt men bra "drag" genom hela registret. V4 - motorn har ett kanon härligt ljud med ett slip-on på plus ett K&N filter.

Men är du ute efter banracing så är det nog inte rätt cykel.

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Victor skrev:

Har Muppen vaknat på fel sida idag?
Såja, inte vara ledsen för att du inte äger en VFR själv, det finns flera till salu har jag sett! :D

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
HönaPower skrev:
Har Muppen vaknat på fel sida idag?
Såja, inte vara ledsen för att du inte äger en VFR själv, det finns flera till salu har jag sett! :D

Jag tror inte att jag vill ha en. Har iofs inte testat någon men den är förmodligen inte tillräckligt pigg för mig. Verkar hålla sitt värde bra så dom begangnade är dyra men det är säkert en bra hoj.
Det jag invände mot var att folk inte ska sprida sin okunskap som fakta.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Victor skrev:
Ja, det är nog förmodligen vad han menar. Men då borde han skriva det eller ännu helldre att effekten finns längre ner i registret. Hopplöst om man måste gissa sig fram vad folk menar med sina inlägg. Man tror ju så lätt att det bara är en tomte som skriver nått som han inte har en aning om. Och det är ju synd om man får sånna (felaktiga?) intryck.

Varför skulle han behöva säga det? De flesta förstår vad man menar när man säger att det "är bra vrid" i hojen. Det menas ofta att du har bra med effekt ut på låga varv, du behöver inte varva den som en ettrig liten R6:a.
Då jag har varit inne i bilsvängen sedan jag hade lärt mig gå så förstår jag vad som menas med "bra vrid". När jag beskriver en motor tex så kan jag kläcka ur mig "det är bra vrid" i den men den saknar lite på topp. Tex om jag slänger på långa runners så anser jag mig få lite bättre vrid på lägre varv som sig bör.
Så jag förstår inte problemet, förutom att du inte förstod vad han menade?

HönaPower, är det din på bilden? Såg jäkligt läcker ut för att vara en VFR, iofs så tycker jag de ser hyffsat bra ut. Har alltid tyckt att de ser ut att vara lite "före" sin tid då de kom men numera ser de lite äldre ut. Men iofs, de är ju lite äldre också :D

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning