Hur roligt att köra "långsamt" med Sporthoj?

Tönt-Danne

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2009
Hoj
2006 Suzuki sv650s
Hej, ny här. Efter ett år med min pappas hoj, en gammal sleten 50hästars Honda 500, letar jag nu efter egen hoj. Har letat och läst en hel del, och har fastnat för Kawasaki zx6r från 98-99.

Anledningen att jag vill ha en sporthoj, är nog mest fåfänghet, att jag finner dessa vara de snyggaste hojarna, vill nog inte riktigt köpa någon annan hoj.
Dock så känner jag mig själv väl och VET att jag trots min ungdomlighet, 22år inte kommer vilja köra fort, och helt realistiskt kan det kanske hända att jag gasar upp den i ca 20-30km/h (vid påfart) över hastighetsgränsen vid rak väg med bra sikt, men generellt kommer jag hålla mig till tillåtna hastigheter.

Min fråga är. är en sporthoj tråkig att köra långsamt med? Visst finns det bättre lämpade och roligare hojar om man vill köra långsamt, men kan en sporthoj funka? zx6r och cbr 600or före 99 verkar vara de som passar mina ändamål bäst.
Jag sväljer helt enkelt den mycket dyrare försäkringen för att få äga en hoj jag tycker om.

tack för svar /Daniel

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Det tror du på själv, min mormor drog upp min moppe i 250kmh. Hon har aldrig åkt snabbare än rullator fart.

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Om det går fort eller inte går inte riktigt att mäta i km/h, det är en känsla o 30 km/h över tillåten hastighet känns ofta långsamt med en sporthoj. Men det är bara min åsikt. Man ska alltid försöka uppfylla sina drömmar. Köp din drömhoj, är ju bara att sälja om du blir sugen på något annat.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
kanske läge o kika på kawas ninja 250? lär ju räcka långt isf.
kör man med 100+hk så åker hornen ut för el senare. de gör de på de flesta hojar men de är nåt med suget när de drar iväg som faen..
numera får jag mina av att bygga samt glida på en fin grusväg med ett skönt uppställ. :)

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Tycker tipset om ninja 250r är bra eftersom den är riktigt fin, ny samt billigare att försäkra än typ zx6r från 98-99. Inte jättemycket dyrare i inköp heller.

Hell_Man

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
BMW r1200r LC
köp dig den hojen du vil ha. man måste ju inte köra för fort bara för att man har sporthoj. att köpa drömhojen ger ju en enorm tillfredställelse. KÖP :tummenupp

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Tycker tipset om ninja 250r är bra eftersom den är riktigt fin, ny samt billigare att försäkra än typ zx6r från 98-99. Inte jättemycket dyrare i inköp heller.
Men hur skoj är det att punga ut med lika mycket pengar för en "moppe" som man kan få en riktig motorcykel, typ 600cc, för?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Yeeeee,så sa tjejen oxå när hon började.....nu går det lite fortare.

Henrik

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
Min hormonraket får väl räknas som en slags sporthoj, om än smått pensionerad. Och jag kör ungefär som herr trådskapare beskriver. Finner faktiskt inget större nöje i att köra i småpittsfarter, i alla fall inte rakt fram. Det går alldeles utmärkt att, för mig, hålla fartbegränsningarna någotsånär. Det stora nöjet finner jag snarare i accelerationen, som ständigt får mig att le brett av lycka, eller att flyta fram i lagom tempo på kurviga vägar. Köp vad du vill. Det är du som kör, maskinen är enbart verktyget.

/perris

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM RC8R
Jag köpte en Hornet 900, istället för sporthoj, just för den enkla anledningen att det bara inte går att köra långsamt på en sporthoj.
Och nej... Det är verkligen inte roligt att göra det heller. Dessutom blir körställningen helt fel i hastigheter under 120 km/h.

Men testa dig fram till rätt hoj. Sporthojar är gjorda för att köras snabbt och hårt, men visst finns det dom som är mer komfortabla än andra.

Annars finns det ju balla streetfighters också. Superkul hojar, som du kan puttra runt i 70 km/h med en avslappnad körställning.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Men hur skoj är det att punga ut med lika mycket pengar för en "moppe" som man kan få en riktig motorcykel, typ 600cc, för?

den moppen går väl ungefär som din xr650 fast säkert bättre på bana.. räcker inte de tycker du då?

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
man måste ju inte köra för fort bara för att man har sporthoj.

Jo, det måste man faktiskt. Helt seriöst, så är det nästintill omöjligt att inte hålla ca dubbla eller mer av den lagliga farten. Annars kan man lika gärna ta bilen.

Till TS: Köp en motard om du inte vill köra fort.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
den moppen går väl ungefär som din xr650 fast säkert bättre på bana.. räcker inte de tycker du då?
Du, det har jag ingen aning om. Kan dock tänka mig att min 650 är liiite roligare att köra, men vad vet jag.

Var ju inte xr650 det handlade om nu heller, utan en 600cc för ungefär samma pengar som en ny Ninja 250..

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Olika hojjar är anpassade för olika körstilar.
Att köra lagligt med en modern sporthoj tycker jag mest känns konstigt.
varken chassie eller utväxling "stämmer" riktigt.
En retard är skoj.
Men jag föredrar ändå en offroad.
Grusväg är löjligt roligt.
Skulle nog föreslå en XT660R.
Funkar till det mesta.
Men är det sporthojstuket du vill ha, så inbillar jag mig att 250 ninjan kan vara buskul på asfalt.
Varför betala för något man inte använder?

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Jo, det måste man faktiskt. Helt seriöst, så är det nästintill omöjligt att inte hålla ca dubbla eller mer av den lagliga farten. Annars kan man lika gärna ta bilen.

Javisst. Hitta nått till höger kan vilket moppefucko som helst och snurra på.

När det svänger....Det är då agnarna skiljs från vetet....

J-vla skrik om dyra försäkringar brukar det vara av de yngre förmågorna...

Men jag föredrar ändå en offroad.
Grusväg är löjligt roligt.
Skulle nog föreslå en XT660R.
Funkar till det mesta.

Nu har man ett flertal hojar.

Du din j-kel startar denna önskan

Grus är faktiskt löjligt roligt.

Last edited:

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
gixxah sevenfifteh
Ruskigt drygt att köra lagligt på något som är gjort för att köras så väldigt mycket snabbare. Provkör så märker du själv, eller så trivs du, vilket som får du svar på din fråga.

korta_rakan

RR-newbie
Gick med
9 Mar 2009
Hoj
CBR600 oldie
Javisst. Hitta nått till höger kan vilket moppefucko som helst och snurra på.

När det svänger....Det är då agnarna skiljs från vetet....

Jävligt rätt. Köra fort rakt fram kan vem som helst.

Min tjej körde Ninja -98 ett par år och det är ingen hoj som trivs i lagliga farter. Jobbigt för armarna och taskig botten gör att du gärna håller dig över 80-90blås iaf - helst över 7-8000 rpm också, då är den skitrolig.

Jag skulle leta efter en snygg hoj med bra bottendrag. Grejen med att åka hoj är att känna suget i kistan när hingsten sätter fart och det behöver inte gå jättefort för det. Fundera på lite färre cylindrar så får du draget från 0 per default. Kolla på en Ducati eller kanske en äldre speed 3:a.

Just my 2cents.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...