Hur säker är din störtkruka?

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Ah, en sån som jag har som var "svart" på sidorna... Men det har gått bra för dig antar jag eftersom du skriver här! :banana

Berätta gärna mer om kraschen om du vill.

Jag blev avträngd i slutet av långa rakan på Mantorp 1 maj -14 Flög ut på gräset. Landade på huvudet och vänster axel. Rullade en bra bit och gled sedan på ryggen. Bröt nyckelbenet i fyra delar som blev opererat med skena och åtta skruvar. Nackmusklerna var som vedträn första veckan. Fick vatten i bäda knäna efter att puckarna slagit i. Sov taskigt några månader eftersom vänstersidan är favoritläge. Hade dessutom lite sammandragningar i musklerna till och från. Sedan i julas har det klingat av. Skenan sitter skruvad underifrån så den kanske får sitta kvar. Jag är tacksam att det gick bra och har kunnat vara med på sju fantastiska bandagar efter två månaders vila.

Hjälmen gjorde sitt jobb med bravur. Jag slog i skallen många gånger när jag flög och rullade runt men fick inte ont i huvudet, inte ens hjärnskakning. Det tog 180 bilder med datortomografi och kollade hela mig. Därför säger jag tack Arai.:Bugar
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Skönt jag inte var helt ute o snurra då..
tror faktiskt det var dom på Smxsports som sa det till mig..
Har haft Marushin hjälm själv ett tag för några år sedan. Inget fel på dom men dom e inte precis "tysta".
Inget jag skulle köpa nu efter ägt Nexx Xr1r Carbon och nu en Shark Speed-R Carbon.

Du menar alltså att Nexx X1R är tystare än Marushin? Kör själv med en Nexx X1R Carbon och jag gillar den. Bra ventilation, ofta lite för bra. Ganska hård och absolut inte tyst jämfört med min Arai GP5 eller min gammla Shoei XR800.

Att Marushin skulle låta mer hade jag absolut inte räknat med.
 

HardstyleBeatz

De draaaaar
Gick med
26 May 2013
Ort
Dalarna
Hoj
2022 Yamaha MT-07 A2, 2018 Yamaha MT-07, 2015 Kawa Z1000SX
Jag har biltemas hjälm i dagens läge. Den är inte jättetyst direkt ;) Däremot är den lätt! Men det drar in luft på nå konstigt vis på högersidan, typ som att luften sugs in underifrån och upp mot örat, så det avhjälptes med att köpa en hjälmhuva så man inte förfryser örat.. haha.
Jag tog körkort nu i September o känner att det är dags för en ny, med solvisir. Var riktigt inne på en Shoei GT-Air tills jag såg Sharp's testresultat. Sen kollade jag upp Schuberths men var ju nästan likadant testresultat. Är Caberg något att ha? Vart sugen på en av deras hjälmar i grönt flurocerande, men de kanske blir overkill.. Något tips?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag undrar om det inte är relativa betyg, faktiskt. Äldre hjälmar får bättre resultat än nyare vilket känns tveksamt.

Ungefär som i Euro-NCAP där fem stjärnor 2011 inte går att jämföra med fem stjärnor 2014.

Kolla tex BMW-s systemhjälmar där 5 får 5 stjärnor, efterföljaren 6 får fyra och 6 Evo får tre stjärnor... märkligt.
 

HardstyleBeatz

De draaaaar
Gick med
26 May 2013
Ort
Dalarna
Hoj
2022 Yamaha MT-07 A2, 2018 Yamaha MT-07, 2015 Kawa Z1000SX
Ja. För de är flera 5-stjärniga hjälmar jag hittat men de slutar med att dom utgått. Visst finns domhär AGV för 7000kr men de är lite saftigt tycker jag. Sen tyckte jag GT-Air verkade tung, 1700gram. Upplevs den så?
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Nu känns det bättre :) Blev lite obekväm när jag först såg det dåliga resultatet för Chaser i testet.
Men i ditt fall så har den ju gjort vad den ska.
Och skönt att du håller på att bli ok igen .

Den har sämre värden vid sidorna och där har slagit i flera gånger. När jag skulle ha ny hjälm talade jag med en representant från generalagenten som berättade att samma hjälm får olika resultat beroende på individens huvudform vilket är ju fullt logiskt. Han sa även att man skall ha hjälmen på en stund så man känner att det inte blir mer tryck någonstans. Det stället ger ju större impact om man står på öronen. det handlar ju om att man får en optimal fördelning av krafterna. Redan när jag provade ut min Chaser sa den säljaren att jag skulle göra så och den satt verkligen perfekt. Satt i butiken och läste en MC-tidning med hjälmen på. Skulle kunna ha den på några dagar utan att det skulle kännas konstigt. Den nya Quantum ST jag köpte efter vurpan är detsamma. Jag tror att man skall gå mest efter det.
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Jag undrar om det inte är relativa betyg, faktiskt. Äldre hjälmar får bättre resultat än nyare vilket känns tveksamt.

Kolla tex BMW-s systemhjälmar där 5 får 5 stjärnor, efterföljaren 6 får fyra och 6 Evo får tre stjärnor... märkligt.
Inte så att BMW tummat lite på säkerheten då i takt med att de skalat av vikt?

BMW System 5 ***** 1,76 kg (Composite Fibre)
BMW System 6 **** 1,60 kg (Fibreglass)
BMW System 6 Evo *** 1,59 kg (Fibreglass)
 

kovamies

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VF750F -84
Valde samma, (Hjc IS-17) tyckte den var snygg och bekväm, blev överraskad att den fått så bra betyg, köpte min på fcmoto.de

image.jpg
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Inte så att BMW tummat lite på säkerheten då i takt med att de skalat av vikt?

BMW System 5 ***** 1,76 kg (Composite Fibre)
BMW System 6 **** 1,60 kg (Fibreglass)
BMW System 6 Evo *** 1,59 kg (Fibreglass)

Det känns ju inte så troligt, nej. Är det inte Schuberth som gör deras hjälmar förresten?
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Jag har en HJC RPHA 10 som fick tre stjärnor totalt sett, men den fick svart betyg (poor) i båda sidotesten.

http://sharp.direct.gov.uk/testsratings/hjc-r-pha-10
Impact result: grön, svart (!), grön, svart (!)

Jag har varit lite missnöjd med hjälmen då den är en aning bullrig och är obekväm när det börjar gå undan. Det faktum att den fick lägsta resultat i sidotesterna gör mig bara än mer sugen på att byta kruka.
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Du menar alltså att Nexx X1R är tystare än Marushin? Kör själv med en Nexx X1R Carbon och jag gillar den. Bra ventilation, ofta lite för bra. Ganska hård och absolut inte tyst jämfört med min Arai GP5 eller min gammla Shoei XR800.

Att Marushin skulle låta mer hade jag absolut inte räknat med.

Jag tycker absolut att Nexx är tystare än Marushinen ..tittar du på testerna ute på nätet ser du att dom flesta som har den och även vissa tester tycker att den är tyst (nexx) ...och den nya Xr2 Carbon ska vara uppdaterad och ännu tystare. Men som vanligt är det ju formen på huvudet ...vilken typ av hoj man kör osv som spelar in på just tysthet.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag tycker absolut att Nexx är tystare än Marushinen ..tittar du på testerna ute på nätet ser du att dom flesta som har den och även vissa tester tycker att den är tyst (nexx) ...och den nya Xr2 Carbon ska vara uppdaterad och ännu tystare. Men som vanligt är det ju formen på huvudet ...vilken typ av hoj man kör osv som spelar in på just tysthet.

Där ser man, kan du länka till några sådana test? Är det ST-R du kör så borde den vara lika samma som min Ducce Monster i både körställning och vind på skallen.
 

Ado

Galen - helt jävla väck i bollen
Gick med
23 Sep 2005
Ort
Ge fan i mig så ger jag fan i dig
Hoj
2021 Triumph Tiger 1200 - kan man köra sportigt?
SHARP själva skriver att en hjälm med 3 stjärnor 2014 kan mycket väl vara säkrare än en med 5 stjärnor 2010 då testerna skärps då och då. Därför är det viktigt att jämföra testerna från respektive år.

Letar man runt lite på sidan så hittar man det.

Gällande GT-Air så är skillnaden mot en Chaser V eller något liknande ca 200g. Jag kan tänka mig att det kanske känns om man är en späd liten sak på 40-50kg kroppsvikt. Är man inte det så är det ungefär vad min fodrade vintermössa väger och sist jag var ute var det inte vikten av mössan som störde.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
SHARP själva skriver att en hjälm med 3 stjärnor 2014 kan mycket väl vara säkrare än en med 5 stjärnor 2010 då testerna skärps då och då. Därför är det viktigt att jämföra testerna från respektive år.

Letar man runt lite på sidan så hittar man det.

Gällande GT-Air så är skillnaden mot en Chaser V eller något liknande ca 200g. Jag kan tänka mig att det kanske känns om man är en späd liten sak på 40-50kg kroppsvikt. Är man inte det så är det ungefär vad min fodrade vintermössa väger och sist jag var ute var det inte vikten av mössan som störde.

Tack för det, som jag misstänkte då.
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
SHARP själva skriver att en hjälm med 3 stjärnor 2014 kan mycket väl vara säkrare än en med 5 stjärnor 2010 då testerna skärps då och då. Därför är det viktigt att jämföra testerna från respektive år.

Letar man runt lite på sidan så hittar man det.
Intressant! Vart hittar du den infon? Tycker att jag har lusläst deras sida nu :va
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Där ser man, kan du länka till några sådana test? Är det ST-R du kör så borde den vara lika samma som min Ducce Monster i både körställning och vind på skallen.

Nexx XR2r

http://www.webbikeworld.com/r2/motorcycle-helmet/nexx-xr2/review.htm

Här ser du hur en av dom nya färgerna ser ut på den.

https://www.youtube.com/watch?v=j3UBiKUYiCc

Fick testa den på mässan IRL..snyggaste jag sett på länge..och väldigt lätt..men passar inte riktigt mitt huvud.Lite annorlunda än XR1r.
Pesonligen gillar jag Neex som fan och vore det inte för dom ändrat passformen skulle jag ALDRIG köpt Shark eller något annat heller.
 

Ado

Galen - helt jävla väck i bollen
Gick med
23 Sep 2005
Ort
Ge fan i mig så ger jag fan i dig
Hoj
2021 Triumph Tiger 1200 - kan man köra sportigt?
Intressant! Vart hittar du den infon? Tycker att jag har lusläst deras sida nu :va


Ska jag vara ärlig så är jag säker på att jag läste det i slutet på våren/början på sommaren 2014 och nu kan jag inte ens hitta ordentligt på deras sida. Så jag ska inte vidhålla mitt påstående med något eftertryck. Dock finns en enkel lösning på frågan - maila dem. Eftersom de är ett statligt organ så misstänker jag att de både är ganska snabba på att svara på frågor och kan de utförliga svar.
 

Ado

Galen - helt jävla väck i bollen
Gick med
23 Sep 2005
Ort
Ge fan i mig så ger jag fan i dig
Hoj
2021 Triumph Tiger 1200 - kan man köra sportigt?
Liten uppdattering gällande SHARP:

Dear Adis,



Thank you for your email below, and for your interest in SHARP.



We would like to confirm that there has been no change to the SHARP testing methodology or rating system since the introduction of the programme in November 2007, therefore direct comparisons of the ratings of helmets can still be made irrespective of the date of testing. The helmet testing consists of 30 linear and 2 oblique impacts on each motorcycle helmet over three impact velocities (6, 7.5 and 8.5 metres per second). Each helmet is impacted on the front, rear, crown, left and right sides. A total of 7 helmets are tested per helmet model to generate the SHARP rating. The rating is calculated by measuring the peak acceleration (peak 'g') that the brain experiences during an impact, combined with the probability of risk of injury on roads in the United Kingdom at that impact site. This probability of risk has been derived from Department for Transport accident studies involving motorcycle accidents which resulted in slightly injured, seriously injured or fatal outcomes.



We hope this is helpful. Please check the SHARP website for future releases. You can also subscribe to our email updates (to subscribe, click on ‘subscribe’ at the top of the SHARP homepage) or follow us on Twitter (@SHARPgovuk) and we will let you know when any new ratings are published.





Kind regards,



The SHARP Team




Så jag hade fel :glömdet
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top