Hur säker är din störtkruka?

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Har en HJC FG-15 som jag gillar och den fick ju bra resultat. Blir nog till att byta till nästa säsong och då ligger HJC bra till.
Till er som tycker hjälmarna väsnas, visst är det bra om de är tysta men för guds skull använd hörselproppar ändå. Själv har jag fått lätt tinnitus, förmodligen för att jag kört många år utan. Sen blir man inte alls så trött om man har proppar.

Gick med
19 Feb 2013
Hoj
Riskokare
Liten uppdattering gällande SHARP:

Dear Adis,

Thank you for your email below, and for your interest in SHARP.

We would like to confirm that there has been no change to the SHARP testing methodology or rating system since the introduction of the programme in November 2007, therefore direct comparisons of the ratings of helmets can still be made irrespective of the date of testing. The helmet testing consists of 30 linear and 2 oblique impacts on each motorcycle helmet over three impact velocities (6, 7.5 and 8.5 metres per second). Each helmet is impacted on the front, rear, crown, left and right sides. A total of 7 helmets are tested per helmet model to generate the SHARP rating. The rating is calculated by measuring the peak acceleration (peak 'g') that the brain experiences during an impact, combined with the probability of risk of injury on roads in the United Kingdom at that impact site. This probability of risk has been derived from Department for Transport accident studies involving motorcycle accidents which resulted in slightly injured, seriously injured or fatal outcomes.

We hope this is helpful. Please check the SHARP website for future releases. You can also subscribe to our email updates (to subscribe, click on ‘subscribe’ at the top of the SHARP homepage) or follow us on Twitter (@SHARPgovuk) and we will let you know when any new ratings are published.

Kind regards,

The SHARP Team

Så jag hade fel :glömdet
Bra spånat där, tack!

Blev till slut en X-lite X603 för mig. Fem stjärnor och grön+grön, grön, grön, gul hos SHARP http://sharp.direct.gov.uk/testsratings/x-lite-x603
Den var nedsatt till fantastiska 1849:- hos Lelles. Sitter som ett skruvstäd dessutom!

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Läste just att fösvaret kommit på att den gröna öppna tommy hjälmen som bl.a fmck använder ine är säker.

Ado

Galen - helt jävla väck i bollen
Gick med
23 Sep 2005
Hoj
2021 Triumph Tiger 1200 - kan man köra sportigt?
Bra spånat där, tack!

Blev till slut en X-lite X603 för mig. Fem stjärnor och grön+grön, grön, grön, gul hos SHARP http://sharp.direct.gov.uk/testsratings/x-lite-x603
Den var nedsatt till fantastiska 1849:- hos Lelles. Sitter som ett skruvstäd dessutom!

Det minsta jag kunde göra!

Känns som att vi i mc kollektivet behöver bli bättre på att dela med oss av kunnskap o försöka höja säkerheten på vår hobby och om alla drar sitt strå till stacken så kanske vi till o med kan undvika döda och skadade i trafiken.

rogbo

Smygbusar när ingen ser...
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
07' FZ1SA 11' Z1000SX, 06' ZX10R, 15' S1000RR, -16' Thruxton R, -22´ Tiger Rally Pro, -22* Scrambler 1200XE, -01´TT600R
Marushin RS2

Verkar vara en riktigt jävla vass hjälm! Finns för 2200:- på ett par tyska sajter. Synd att den bara finns i svart, annars hade jag slagit till omedelbums!

Jag fick tag på en RS2 Sekando när jag skaffade den nya, samma kruka men med lite vitt i som kontrast till kolfiberlooken. Kanske inte så mycket mer färgglad men lite roligare.

http://www.fc-moto.de/Marushin-RS2-Carbon-Sekando

Överväger en RS3 som ny "förstakruka", nu har de lite färg i sig också:banana

http://www.fc-moto.de/Marushin-RS3-Carbon-Decore

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...