Hur sänker man ett för högt HC-värde?

Chribba

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
R6
Hej!

Jag har varit hos bilprovningen och fått bakläxa. Biljäveln hade nämligen för högt HC-värde vid tomgång (och en del andra fel). Killen på bilprovningen hade inget bra tips på vad de skulle kunna vara för fel... Men någon här på sporthoj kanske vet var jag ska börja leta eller har något annat tips? Eller är det bara att köra in på en svindyr märkesverkstad?

Jag har även hört att man ska kunna fejka och få ett lägre värde genom att hälla i k-sprit i tanken. Stämmer det?

Bilen som jävlas är en SAAB 900, 2.0 Turbo, årsmodell -96.

//Christian
 

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Ort
Å
Hoj
Khggy
Chribba skrev:
Hej!

Jag har varit hos bilprovningen och fått bakläxa. Biljäveln hade nämligen för högt HC-värde vid tomgång (och en del andra fel). Killen på bilprovningen hade inget bra tips på vad de skulle kunna vara för fel... Men någon här på sporthoj kanske vet var jag ska börja leta eller har något annat tips? Eller är det bara att köra in på en svindyr märkesverkstad?

Jag har även hört att man ska kunna fejka och få ett lägre värde genom att hälla i k-sprit i tanken. Stämmer det?

Bilen som jävlas är en SAAB 900, 2.0 Turbo, årsmodell -96.

//Christian


Det med K-sprit stämmer riktigt bra, alla värdena blir 0 ;).
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
hc är oförbränt kolväte.
När var senaste servicen? Kör du mycket kortresor?
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Ksprit är ju typ samma som etanol, bara mkt dyrare. Släng i 3+ liter etanol så kanske det löser sig :)
 

Slurken

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2005
Ort
Mölndal
Hoj
Honda: CB450 -71, CB900F -80, CBR1100XX -97
HC - Kolväten -oförbrännt bränsle eller olja. Hur långt har motorn gått? dags att kolla Komp och ventiltätningar kanske..
Byta tändstift kan göra susen, kan ju vara så att du har lite dålig förbränning just nu... Kan även hjälpa att byta till en annnan olja.
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Eftersom det är en turbosaab kan det vara aggregatet som håller på att ge upp om du har oflyt.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Paj lambdasond är ganska typiskt för höga hc-värden
men som sagt byt stiften till att börja med.
tjuvluft är vanligt också.

Vet att en gammal handledare till mig tog en tandborste med lite sprit och skrubbade runt luftspjället på en bil och fick ner nåt värde mirakulöst, kommer inte ihåg om det va HC dock.. bara en tanke
 
Last edited:

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
UrbanTiger skrev:
Kolla tändhattarna.
Sen ska bilen vara rejält varm innan man testar. En kall kat spyr ut restprodukter.
Saabar har tändkassett.
Är skitdyr och går sönder om man tvättar motorn.
 

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Höga Kusten
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Chribba skrev:
Hej!

Jag har varit hos bilprovningen och fått bakläxa. Biljäveln hade nämligen för högt HC-värde vid tomgång (och en del andra fel). Killen på bilprovningen hade inget bra tips på vad de skulle kunna vara för fel... Men någon här på sporthoj kanske vet var jag ska börja leta eller har något annat tips? Eller är det bara att köra in på en svindyr märkesverkstad?

Jag har även hört att man ska kunna fejka och få ett lägre värde genom att hälla i k-sprit i tanken. Stämmer det?

Bilen som jävlas är en SAAB 900, 2.0 Turbo, årsmodell -96.

//Christian

testa [B]www.stcs.nu[/B] det du inte får svar på där finns inte! :tungan
Tändkasseten är nog inget fel på ska du se iaf, hade det varit den så hade du märkt det, kostar runt 2000:- brukar hålla ca 14000mil sen är det dax för en ny. Har varit lite av ett saab turbo freak.. men har inte nått konkret svar på din fråga. Men ksprit fungera säkerligen just vid besiktningen men är ingen lösning på problemet. kolla på länken ovan för "expert" analys. :tummenupp
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Gör en service, luftfilter, oljelilter/olja och nya stift.
Sen kan du knacka ihop stiften ca 1/10mm och slå i lite etanol i tanken.
Detta är det enda billiga, är lambdan kass hade du fått ett felaktigt lambdavärde på avgaskollen så det som återstår är katalysator eller att den någonstans läcker olja (ventiltätningar, kolvringar eller turbon)
 

Chribba

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
R6
Tack alla!

Westfield skrev:
Gör en service, luftfilter, oljelilter/olja och nya stift.
Sen kan du knacka ihop stiften ca 1/10mm och slå i lite etanol i tanken.
Detta är det enda billiga, är lambdan kass hade du fått ett felaktigt lambdavärde på avgaskollen så det som återstår är katalysator eller att den någonstans läcker olja (ventiltätningar, kolvringar eller turbon)

Det enda jag inte gjort av de "billiga" åtgärdena än, är att byta tändstift. Har nämligen ingen nyckel som passar, alla är för stora. Lambdavärdet var helt perfekt och den drar inte en massa olja vad jag har upptäckt iaf. Då antar jag att det är katalysatorn det är fel på och jag nu inte har riktigt tur och allt fixar sig då jag byter stift.

En annan sak som jag har lagt märke till är att den går dåligt på tomgång, varvtalet är inte konstant utan varierar upp och ner...

//Christian
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
funkar det inte att vålda med bilen så motorn är jävlat svetsvarm när dom kollar den eller är det något annat värde??
 

Chribba

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
R6
HC-värdet sjönk!

Idag var jag på återkontroll hos bilprovningen. Mycket riktigt hade HC-värdet sjunkit till långt under godkänd nivå.

Gränsen som inte får överskridas (för min bil) är: 100
Det jag hade första gången: 270
Det jag hade efter hjälp härifrån: 010

Det jag gjorde var att byta stift och tanka hälften E85, häften bensin. En sak jag funderat på är egentligen vad HC-värdet är och i vilken enhet det mäts i? Och hur jag lyckades sänka det så mycket? Borde inte bilprovningen reagera om det är allt för lågt?

Skitsamma egenligen för jag klarade mig igenom iaf...

Tack ska ni ha!

//Christian
 

SuckiSucki

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Sv 650
Chribba skrev:
Idag var jag på återkontroll hos bilprovningen. Mycket riktigt hade HC-värdet sjunkit till långt under godkänd nivå.

Men hur är det med tomgången??Blev den också bättre efter stiftbytet??
Har samma problem med min,fast det är en gammal Colt årsmodell 89..Hcvärdet för högt och går ojämt på tomgång.Har bytt stift,men blev ingen förbättring..Nån som har nån erfarenhet av gamla Coltar?
 

Easy_Mike

Återfallsknutte
Gick med
16 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
-00, Suzuki GSX750
jag sätter min peng på turboras..
beror ju på hur långt den rullat iofs..samt senaste service..

lycka till..snart dags för mig oxå :3freak



EDit..doh...."läs hela tråden...läs hela tråden....läs hela tråden :huvet :huvet
 

Trötter

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Stockolm/Tullinge
Hoj
på gång
Hur många av er SAAB ägare har haft problem med kylningen på bilen?, Kontakten pajar till fläkten och det?, Det är ju stamfel har man fått hört på verkstäderna..
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top