Hur sänker man ljudnivån effektivast?

zoltan

Motard pöjk
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Västerås!
Hoj
TT600R,KX500 & FYM
Har byggt en egen ljuddämpare i hopp om att hojen skulle låta mindre men det resulterade bara i ett dovare och ihåligt ljud, knappt märkbart lägre ljuddnivå. Jag gjorde insats röret lite s format och med mååånga hål i. Hur ska jag effektivisera ljuddämparn mer än den redan är?

Som det är nu hörs det i hela kvarteret när jag drar på fullt men det kanske inte är det lättaste att sänka ljuddnivån på en enduro 125:a:rolleyes:

Lite effekt förlust kan jag ta bara den blir tystare, så hjälp mig nu innan herr blå och grannarna kommer med piskan:whip
 
Last edited:

Byggare BoB

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Gävle
Hoj
Honda cbr 600 -01
Har du använt nån form av glasfibermaterial?
Jag provade att bygga en insats till mitt race micron slipon låter som fan men när jag trycker i "korven" så blir den nästan som orginal igen dvs. symaskinsljud.
Insatsen bestog av 1 stycke rör diameter 20 ungefär med konade ändar och massor av hål sen lindade jag glasfiber = klart.
kanske är lite skillnad då du har enstånka men det kommer säkert dämpa bra iaf.
 

Solid snake

Guest
Perforerad plåt runt om hela ljuddämparen inne i den, som på bilden, dämpull mellan.

Perforerat rör in i dämparen från expansionskammaren som är lindat en bit.

Sen ett rör som går en bit in som leder ut avgaserna, ha ett smalt rör så låter det ionte så jävligt.

Ljuddämpare ala LC4 original, låter fan ingenting.
 

Bifogat

  • dämpare.JPG
    dämpare.JPG
    31.7 KB · Visningar: 396

zoltan

Motard pöjk
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Västerås!
Hoj
TT600R,KX500 & FYM
Perforerad plåt runt om hela ljuddämparen inne i den, som på bilden, dämpull mellan.

Perforerat rör in i dämparen från expansionskammaren som är lindat en bit.

Sen ett rör som går en bit in som leder ut avgaserna, ha ett smalt rör så låter det ionte så jävligt.

Ljuddämpare ala LC4 original, låter fan ingenting.

Okej, hoppas inte det stryper för mycket men det är värt ett försök:)

Jag har riktig dämparull i den nu. Hur hårt ska ullen packas tro?

Nattuggla som jag är måste jag testa Solid snake:s ide nu:)
 

manneman

Guest
Varför inte prova ett urgammalt beprövat racing/rallytrick som fungerar1
Sätt in ett kryss i hålet eller borra helt sonika ett hål och dra igenom en bult som är "i vägen" för ljudet?!!

Det funkar till 110% och är gjort på ett par minuter! :yoparty

Och ullen ska packas stenhårt! Linda med ståltråd och packa en extra gång!
 

Solid snake

Guest
Varför inte prova ett urgammalt beprövat racing/rallytrick som fungerar1
Sätt in ett kryss i hålet eller borra helt sonika ett hål och dra igenom en bult som är "i vägen" för ljudet?!!

Det funkar till 110% och är gjort på ett par minuter! :yoparty

Och ullen ska packas stenhårt! Linda med ståltråd och packa en extra gång!
Det där funkar inte, vet en som har prövat det och den brölar lika mycket för det.

Med krysset alltså.

Packar man ullen för hårt så låter det mycket ändå, så vitt jag vet.
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Och ullen ska packas stenhårt! Linda med ståltråd och packa en extra gång!

Packar man ullen för hårt så kommer ju inte avgaserna/ljudet ut i den utan forrtsätter åt det hållet där det är minst motstånd, och det är rakt igenom :näsblod

:tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Packar man ullen för hårt så kommer ju inte avgaserna/ljudet ut i den utan forrtsätter åt det hållet där det är minst motstånd, och det är rakt igenom :näsblod

:tummenupp

Ju hårdare packat desto bättre dämpning.
Tänk dig det urartade fallet, då är ullen så hårt packat att den väller in vid varje hål. Då dämpar det ännu bättre, ytförhållandet och deflaktionen ökar vilket ger större andel irreversibla förluster.

Strax kommer fö ett kort inslag om ljuddämptillverkning på Discovery
 
Last edited:

pallo217

Guest
Ju hårdare packat desto bättre dämpning.
Tänk dig det urartade fallet, då är ullen så hårt packat att den väller in vid varje hål. Då dämpar det ännu bättre, ytförhållandet och deflaktionen ökar vilket ger större andel irreversibla förluster.

Strax kommer fö ett kort inslag om ljuddämptillverkning på Discovery
Ju hårdare packat, ju sämre dämpning eftersom att ljudet inte absorberas. Är väl däremot snarare det som stämmer? Förklara för mig annars in i minsta detalj så jag kan föra din kunskap vidare.

Mer dämparull behöver inte betyda att den låter mindre för det, har du packat dämparen med för mycket ull (dvs hårt packat) så kan det leda med att den låter mer än innan. Alltså för hårt packat kommer det låta mer än när dämparen var igensotad och vadden dålig etc, men packar man för löst kommer det också bli ett dåligt resultat.

On topic:

Dämparull av glasfiber är helt klart bäst när det gäller ljudabsorbering och livslängd, så vill du att den ska vara så tyst som bara möjligt rekommenderar jag dig att investera i det
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Ju hårdare packat desto bättre dämpning.
Tänk dig det urartade fallet, då är ullen så hårt packat att den väller in vid varje hål. Då dämpar det ännu bättre, ytförhållandet och deflaktionen ökar vilket ger större andel irreversibla förluster.

Strax kommer fö ett kort inslag om ljuddämptillverkning på Discovery

Jaja, är väl något jag fått för mig sen moppetiden :näsblod :) :tummenupp
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Varför inte prova ett urgammalt beprövat racing/rallytrick som fungerar1
Sätt in ett kryss i hålet eller borra helt sonika ett hål och dra igenom en bult som är "i vägen" för ljudet?!!

Det funkar till 110% och är gjort på ett par minuter! :yoparty

Och ullen ska packas stenhårt! Linda med ståltråd och packa en extra gång!

Funkar icke. Du bryter mot en naturlag med ditt resonemang.
Till att börja med; Ljud är energi. Energi kan omvandlas eller riktas om, men inte förstöras. Inte slås sönder, splittras eller liknande idéer heller. Det enda som funkar är att ha en stor dämpkammare. Har man liten dämpkammare blir det högt ljud, har man stor dämpkammare får man mindre ljud. I dämpkammaren ska det finnas dämpmaterial, annars blir det bara resonanser som inte dämpar alls.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ju hårdare packat, ju sämre dämpning eftersom att ljudet inte absorberas. Är väl däremot snarare det som stämmer? Förklara för mig annars in i minsta detalj så jag kan föra din kunskap vidare.

Det är klart att lyckas man packa så hårt att ullen får hårdhet likt en spånskiva så blir dämpningen sämre. Men för de flesta så brukar den hårdaste packning de kan åstadkomma med händer och najtråd bli bäst dämpning. I praktiken kan man ju övertyga sig om detta bara genom att notera att dämparen i de föesta fall kommer att vara som tystast då den är nypackad för att sedan låta alltmer desto mer ull som fladdrat ur absorptionsdämparen.

Funkar icke. Du bryter mot en naturlag med ditt resonemang.
Till att börja med; Ljud är energi. Energi kan omvandlas eller riktas om, men inte förstöras. Inte slås sönder, splittras eller liknande idéer heller. Det enda som funkar är att ha en stor dämpkammare. Har man liten dämpkammare blir det högt ljud, har man stor dämpkammare får man mindre ljud. I dämpkammaren ska det finnas dämpmaterial, annars blir det bara resonanser som inte dämpar alls.

Att kors, bultar och liknande anordningar i slutet på en absorptionsdämpare sänker ljudet ngt beror på samma princip som ligger bakom att en förträngning som ger en kant i slutet, tex en ipressad rörhylsa, också ökar dämpningen.

Ljudvågor är ju longitudinalvågor, och den andel av vågorna som träffar korset, bulten eller kanten eller whatever man stoppat in, kommer att reflekteras tillbaks in i absorptionsljuddämparen och berövas ytterligare energi innan de kommer ut igen. Dessutom innebär varje reflektion en liten energidissipation.

Så jag håller med om att uttrycket "ljudet slås sönder" inte är vetenskapligt korrekt, men däremot så ger dyliga anordninger en liten men mätbar sänkning.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Jodå den går fint med den där.
Iofs så har jag ett hemmabygge till avgassystem... Vanliga collectorrör från cyllen o sen 2" rör till en vanlig 2" Simonis rallye dämpare till bilen.... Budget men funktionellt:tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jodå den går fint med den där.
Iofs så har jag ett hemmabygge till avgassystem... Vanliga collectorrör från cyllen o sen 2" rör till en vanlig 2" Simonis rallye dämpare till bilen.... Budget men funktionellt:tummenupp

Då förstår jag, den stora 2"-dämparen före insatsen är nog hemligheten. I den kan avgaserna expandera och pulserna utjämnas, då räcker flödet i den rätt täppta insatsen bra! Ty sättar man en sån insats i en dragpipe på tex en HD så kan 30% av effekten ryka.
 

manneman

Guest
Definitionen av hårt kan väl tydas på hur många sätt som helst men låtom oss icke överdriva!
Jag har packat ett X antal ljuddämpare åt Radical terroristerna i STCC säsong -01, -02 och -03 och vi testade även krysset i praktiken och det fungerar!!!
Nej det sänker inte decibelnivån med 50 db men iaf upp till 10-15 db beroende på alla möjliga faktorer. Vi hade två typer av ljuddämpare varav den ena vart otillåten men efter lite justering gick den att använda;) gav ca 5 hk mer. I det lägret som är en enhetsklass jagades det tiondelar!
Referenspersoner: Hasse Karinen(som jag skruvade åt), Cristopher Hurtig, Dennis Ekström, Hans Leidebring mfl...
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Definitionen av hårt kan väl tydas på hur många sätt som helst men låtom oss icke överdriva!
Jag har packat ett X antal ljuddämpare åt Radical terroristerna i STCC säsong -01, -02 och -03 och vi testade även krysset i praktiken och det fungerar!!!
Nej det sänker inte decibelnivån med 50 db men iaf upp till 10-15 db beroende på alla möjliga faktorer. Vi hade två typer av ljuddämpare varav den ena vart otillåten men efter lite justering gick den att använda;) gav ca 5 hk mer. I det lägret som är en enhetsklass jagades det tiondelar!
Referenspersoner: Hasse Karinen(som jag skruvade åt), Cristopher Hurtig, Dennis Ekström, Hans Leidebring mfl...

Jag har gjort så att jag har dragit ståltråd mellan perforeringshållen i ljuddämparen istället för att göra ett kryss, på så sätt bildar det mer eller mindre en "vägg" innan avgaserna kommit hela vägen ut, men då med förskjutning så att du bara har en tråd per cm rör eller så.

Jag har inte gjort praktiska jämförelser men jag har kunnat använda en mindre restriktor-ring i slutet av ljuddämparen när jag gjort på det här sättet.

Vad är dina tankar om detta?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Mina egna efarenheter vad gäller hårt packat är...ju hårdare man kan packa ju lägre ljud och längre hållbarhet på ullen . (mot naturlagarna jag vet) Ex rev nyss en akraprovic dämpare och den var minst sagt hårt packad ,jag lyckades inte packa om den lika hårt! och Akra är en av dom bästa på marknaden så dom borde veta.
Ang kryss så är det värdelörs så länge man inte vrider kryss skovlarna minst 45 grader då först dämpar det hyffat. Bästa utblåsdämpnigen jag kommit fram till som tjäl minst effekt är helt enkelt 45 graders kona som man vinglar fast i utblåset,, man kan med fördel rikta den neråt backen då! Ex på xr650 kona från 50mm utblåst till endast 38mm då åker jag igenom besikningen och förlorar väl 5% pullver
 

manneman

Guest
Mina egna efarenheter vad gäller hårt packat är...ju hårdare man kan packa ju lägre ljud och längre hållbarhet på ullen . (mot naturlagarna jag vet) Ex rev nyss en akraprovic dämpare och den var minst sagt hårt packad ,jag lyckades inte packa om den lika hårt! och Akra är en av dom bästa på marknaden så dom borde veta.
Ang kryss så är det värdelörs så länge man inte vrider kryss skovlarna minst 45 grader då först dämpar det hyffat. Bästa utblåsdämpnigen jag kommit fram till som tjäl minst effekt är helt enkelt 45 graders kona som man vinglar fast i utblåset,, man kan med fördel rikta den neråt backen då! Ex på xr650 kona från 50mm utblåst till endast 38mm då åker jag igenom besikningen och förlorar väl 5% pullver

Jepp låter rimligt att det fungerar. jag har en polare som köpte en Yamaha Grizzly 700 som lät väldigt mycket och han bankade ihop röret så att det blev mer ovalt och decibelmässigt har jag ingen aning men det blev dovare ljud och upplevdes därmed som tystare iaf.

Vad gäller ståltråd rakt igenom insatsen så vill jag tro att det är i det närmaste obefintligt för ljudnivån då det är för lite yta för att åstadkomma en ljudförändring.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top