Hur samlar jag lättast ihop 10000 enkronor?

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Jag har inte swish, av en ren princip.

Stäm swish på 10000:- för varumärkesintrång, ring banken och be att få växla till dig enkronor. Bind säcken om halsen på den misshaglige, eller vad du tänkt dig. Problem solved.

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Stäm swish på 10000:- för varumärkesintrång, ring banken och be att få växla till dig enkronor. Bind säcken om halsen på den misshaglige, eller vad du tänkt dig. Problem solved.

Låter som det bästa alternativet hittills! :yoparty

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Hoj
En förklädd äventyrshoj
10000 enkronor verkar fett jobbigt. För dig.

Vore det inte enklare att ge personen 10 tusenlappar som du torkat dig i röven med istället?

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
varför kan du inte gå in på banken och skaffa färdiga rör med enkronor.
brukat vara 50 spänn i ett rör.
så gjorde vi i kollektivtrafiken när vi behövde mynt till våra kassor.
in på banken och skaffade mynt färdiga i rör.

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Det handlar inte om att känna sig kränkt. Du vet inte heller vad detta handlar om.

Jag VET att detta inte är varken rationellt eller förnuftigt, men jag vill ändå undersöka metoderna för att se om det är genomförbart. Jag har hittills i mitt liv aldrig hatat någon, detta är första gången. Det är en obekant känsla, och den är stark.

https://www.youtube.com/watch?v=kFnFr-DOPf8

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Det äter upp mig inifrån, som sportbike skrev. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra åt saken, och hoppas väl mest att det ger med sig med tiden. Men än så länge är det ingen skillnad åt det positiva hållet alls, tvärtom. Så då tänkte jag att jag kan testa andra metoder än att vänta ut skiten.

Så om personen ifråga bara säger tack, tar pengarna och går. Kommer det kännas värt allt bök att få tag på pengarna?
Jag kan garantera dig att det är MYCKET mer besvär att få tag på 10 000 enkronor än att bli av med samma summa. Jag växlade själv in runt 4 000 kr i mynt förra året och det tog några minuter extra på min regelbundna shoppingtripp till ica maxi. Jag har tidigare satt in mynt på mitt bankkonto och då fick jag en näve tomma rör som jag själv fyllde. Sedan vägde banken rören och satte in pengarna på mitt konto. Tog väl 15 minuter inkl tiden jag fick stå i kö. 20 minuter till för fyllandet av rören kanske.

Men visst, har du inget bättre att lägga energi på så kör hårt. Förvänta dig inte att det gör någon som helst skillnad dock.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Det här kommer inte hjälpa dig. Betala via överföring så du har kvitto på betalning och slipper träffa personen i fråga.

Gå sen vidare och lev ett lyckligt liv.

Longkalsong

Medlem
Gick med
14 May 2005
Hoj
Aprilia Tuono 1000 Factory, Honda 900 Hornet, MotoGuzzi Stornello samt en WR250 och en Yamaha RD 500
Om det vore möjligt att vänta med återbetalningen till slutet av juni så kanske det vore bökigare för din motpart om hen fick allt i gamla 1000-lappar. Kommer man instormande på banken med ett gäng sådana samma dag som de blir ogiltiga kommer banken att ställa en hel del frågor om var pengarna kommer ifrån.

Skulle personen ifråga missa att lösa in dom i bank måste hen ta skiten till riksbanken.

Åtminstone enklare för dig om du börjar samla grågubbar i tid mens dom fortfarande finns.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Lätt stalkervarning men minns jag rätt hjälpte jag dig med en CV till jobb inom handel för några år sedan? Är du inom handel är det rätt lätt att beställa större mängder växel via jobbet. Banken lär kanske undra varför men det är bara att skylla på något jippo. Kostnaden lär vara marginell.

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Du har redan fått svaren några inlägg upp, det är bara att beställa rör med mynt. Bankerna brukar iaf ha ett kontor i varje större stad som fortfarande har kontanthantering. Annars har jag rätt gott om småmynt som jag inte orkat ta med till banken, så säg till om du har vägarna förbi stockholm.

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Går utmärkt att beställa rör med mynt hos banken, dock kostar det en del extra.
Tillräckligt mycket extra för att vi som butik ska strunta i det och förlita oss på gamla gubbar med sparbössor.

Tänk på att om du nu genomför det här så kommer du ju få vara med när dom ska räknas, annars är det lätt hänt att det blir något i stil med "det var ju bara 9 lax.."
Banköverföring så får du kvitto på att det är återbetalt och du kan lägga din nyfunna energi på annat!

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Oavsett bråk och liknande så betalar man tillbaka pengarna på det sätt som passar din fd kompis bäst. Hade ngn lånat pengar av mig och betalat tillbaka det i enkronor så hade jag serverat en knogmacka eller gett personen ett par uppskurna däck i julklapp.

Så mitt råd är att lösa det så snabbt och enkelt som möjligt. Annars vet man aldrig när/hur det biter en i röven.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Be alla sporthojs användare att via post skicka en styck enkrona till dig. Det finns väl nästan 50,000 registrerade användare så några tusen enkronor borde du få.

Brevbäraren kommer dock att hata dig.

Sen får du väl se till att ha en nyvässad brevkniv...

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
For det forsta haller jag med att hamden ar ljuv, och det ar helt ratt att lagga extra energi pa att stalla till javelskap om nagon har fukkat en.

Kolla dock en grej, kan man gora sa har i Sverige? Har i England ar det namnligen sa att mynt galler inte som lagligt betalningsmedel over ett visst belopp. Ingen aning om det ar samma i Sverige men kolla sa du inte star dar med en sack pengar som DU sedan har bry med IGEN.

:)

Last edited:

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Hur gjorde du det där? :va
Det var inte jag som puttades. =)

Jag antar att du undrar hur jag länkade till 28m och 52s in i klippet?
Jag skrev in &t=28m52s i slutet av länken.
Sedan klistrade jag in youtube-länken på goo.gl för att få en ny länk som inte ser ut att gå direkt till youtube.

Det sista gjorde jag för att förhindra forumet att "bädda in" videon i inlägget. Inbäddad börjar nämligen videon spelas från början, och inte vid tidpunkten jag länkade till.

Ottafjun

Låter mer än vad det går!
Gick med
8 Feb 2008
Hoj
GSF 1250A
Haha, ja Marie... Jag tror att jag vet vem som ska få dom här enkronorna.

Last edited:

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Att man kan vara så otacksam som du är e helt sjukt, det ända du ser med denna personen är dom få fel den har gjort o inte vad den har ställt upp på/med när du behövt hjälp!
Alla gör fel, eller jag alla utom du!

Låter ju från hennes sida som att personen utnyttjat hennes skuldställning.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati