Hur ser den ultimata stads/pendlings-hojen ut?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hur tycker ni att den ultimata stads/pendlings-hojen skulle kunna se ut?
Inte bara existerande hojar nu, utan finns det något att förbättra och i sådana fall vad?
Vilka egenskaper krävs av en stads/pendlings-hoj?
Vilka saker skulle ni klänga på hojen för att klara av stadskörning?
Vad saknar ni på erat pendlingsfordon?
Hur skulle ni bygga ihop eran ultimata stadshoj?
Vad funkar och vad går bort?

Jag fiskar efter inspiration och idéer här...

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Tror en smidig streetfighter med packväskor.
Kanske en motard liknande street fighter?
Dvs en motard somhar en sadel a la vanlig MC, mjuk och mysig att sitta på.
En tripel motor för jämnt drag och en slankare MC jämfört med en radfyra.

Tjita1

Guest
Tror en smidig streetfighter med packväskor.
Kanske en motard liknande street fighter?
Dvs en motard somhar en sadel a la vanlig MC, mjuk och mysig att sitta på.
En tripel motor för jämnt drag och en slankare MC jämfört med en radfyra.

Det där tycker jag låter som nya MT-09...

Fast packväskor på sidorna, det är väl inte så bra i stan? Då blir den ju bredare när man ska lanesplitta..

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Det där tycker jag låter som nya MT-09...

Fast packväskor på sidorna, det är väl inte så bra i stan? Då blir den ju bredare när man ska lanesplitta..

Jo det är visserligen sant.
Topbox kanske.
Inte snyggt men praktiskt.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Nåt motard-aktigt skulle jag rösta för. Låg vikt, smal, hög upprätt sittställning och motor och låda som trivs bra i stads-fart, typ 30-80. Har precis börjat köra stånka till jobbet och det är ganska kul att kunna dra upp framhjulet lite spontant i strax över promenadfart. :tummenupp

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Låg vikt, smal, skarp svängradie och jämn motorgång så den är lätt att glida fram med i låga hastigheter, samt gärna lite milt offroadkapabel.

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Automatlåda eller någon slags halvautomat, rakt styre, kort vändradie, rätt så liten och framförallt lätt, rak sittställning, plats för hjälm, ett par lås och diverse annat smått och gått, rätt hyfsad markfrigång men inte alltför hög sittställning, måste gå att sätta hela foten i backen, kåpalös, lätt att fästa en matkasse, plats för passagerare utan problem, bra bromsar, kardan eller rem, tar inte alltför mycket skada om den går i backen ett par gånger av klantig förare, klåfingriga bilister eller förbipasserande pundhuvuden, måste ha ett centralstöd som eliminerar vältningsrisken :tungan

Där har du lite tips :tummenupp

Last edited:

Code

Medlem
Gick med
8 Jul 2008
Hoj
KTM
Smidig, kort (inte låg) hoj med stuvutrymmen. Typ Kawa ER6 fast med utrymmet som Honda NC700.
Rullar man mycket i stan så ska hojen vara hyfsat liten men inte för låg. Man ska kunna trycka ner den nya skjortan eller teknikprylen man inhandlat utan att behöva konka omkring på en ryggsäck.
Förutom att NC700 är sååååå tråkig så är modellen nog ganska lämplig. I med en lite roligare motor bara.

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Ja, jo det finns en del nackdelar med modellen som bagageutrymme, körställning och ljudnivå men fördelarna är desto fler: Du tar dig ursnabbt till jobbet, du blir coolast på arbetsplatsen, du genererar otroligt mkt arbetstillfällen inom ordningsmakten i din kommun och efter jobbet kan du åka direkt till bulten eller banan.

Dessutom är hojen till salu, ring herr Rossi

For sale.jpg

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Det var många bra tankar nu. :tummenupp

Ren motard går ju bort, roligt men jobbigt. Lite bekvämt för en snabb bombing på motorvägen skadar ju inte (innan man kommer till köerna innan tullarna dvs.)
Smal är ju en fördel, så Twin eller stånka är väl det optimala. Fast en Rad-4:a är ju inte nödvändigtvis så värst mycket bredare.

Hanterbarhet tänkte jag inte så mycket på, men det är ju helt klart en stor grej nu när ni säger det.
Packmöjlighet går ju att få utan Givi-storlek på väskorna. Små smala packväskor som kan rymma laptop & dyl.
Fast finns det någon snygg topbox som rymmer en hjälm? Alla dylika tenderar ju att bli STOORA.

Krachbur då, ett måste eller?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Att Honda NC700 skulle vara den ultimata stadshojen köper jag inte.
Visst den uppfyller de flesta kraven med råge, men....det är ju som att köra en Smart.
Det måste finnas bättre saker därute eller åtminstone gå att skapa bättre saker.

NC700.jpg

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Automat, det är kalas i köer. Väderskydd, med rejäla kåpor som skyddar även benen mot väta. Redig vindruta, av samma skäl - väder... Stuvutrymmen för (minst) en hjälm och/eller liten portfölj/systempåse el. dyl. Gärna på annat ställe än toppboxen (så att toppboxen kan få vara extrautrymme när man åkt förbi ICA på hemvägen).

Inte för bred (vill kunna köra mellan köerna). Inte för klen, behöver acc:a sig ut ur trånga lägen med en snabb vridning på gasrullen (automat, som sagt...). Inte heller övermotoriserad så att den blir för hetsig i temperamentet (blir jobbigt i tät trafik). En hastig rörelse med gasen skall helst inte resultera i alltför mycket hjulspinn på vägmarkeringar och brunnslock.

Bekväm och vilsam i även motorvägsfart. Komfortabel fjädring. Många stadsgator är fulla med hål och lappningar. Värmehandtag och handtagskydd -förlänger säsongen och gör det mycket trevligare i o-säsong.

Glömt något? ;)

Last edited:

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Hoj
R nineT
Att Honda NC700 skulle vara den ultimata stadshojen köper jag inte.
Visst den uppfyller de flesta kraven med råge, men....det är ju som att köra en Smart.
Det måste finnas bättre saker därute eller åtminstone gå att skapa bättre saker.

View attachment 391550

Haha! Vad är det för hoj bud-mc brukar ha? De borde ju ha finslipat den här idén ett par varv.
Annars tror jag på att Husqvarna Nuda kan vara ett bra & roligt alternativ!

Code

Medlem
Gick med
8 Jul 2008
Hoj
KTM
Nja jag tänkte snarare på Honda NC700SA. Hjälmen får plats (säkert en laptop också) där tanken oftast sitter :)
700sa.jpg

Nalle74

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2008
Hoj
KTM 690 SMC-R -13, KTM 300 EXC -12, VTR1000F-98, m fl
bild.jpg
Motard, outstanding att pendla på. Och om någon får ont i röven, ta bilen istället då för fasen :)

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
en viktig aspekt... den får inte vara för rolig , blir rätt långa hemresor då , speciellt vid rätt väder :banana

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
en firestorm fast med remdrift istället, så man slapp allt kladdande med sprej när det regnat som det gör konstant i det här landet...

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jag såg en ultrafet sporthoj/scooter hybrid i Spanien häromveckan, kan det varit en Honda? Tror jag såg den i ngn tidning för 10 år sedan, eller mindre. Ser ut som ett rent designprojekt, som inte ska säljas.

Är det ngn som tror sig veta, langa en bild:)

Alltså ingen mesig T-Max liknande scooter, utan den är extrem:yoparty

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
En motard, -den perfekta pendlarhojen.(sant)
Sätt på en "komfortsadel" om du har en problemröv.
Komplettera med en rekluse koppling om det är svårt att växla och koppla.
Bagaget tar man i en ryggsäck eller en liten tankväska.

Jag har pendlat med både motard och sporthoj. -allt går men motarden är bäst ...:banana

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år