Hur ser den ultimata stads/pendlings-hojen ut?

crev

Medlem
Gick med
2 Nov 2012
Hoj
Trampcykel numera
Honda MSX125 har jag snöat in mig på, ingenting som man kan bomba med på motorväg men vekar vara rätt ultimat när det gäller stadstrafik.

SnowRider

Medlem
Gick med
22 Jun 2011
Hoj
GasGas ec400 fse 2002
Last edited:

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
20121223_122655.jpg MT:an funkar helt okej tycker jag. Smidig och dan och slinka förbi bilar och diverse köer är rena drömmen.
Har pendlat varje dag med den sedan 1 Mars och jag är helnöjd.

Dock har jag ingen motorväg till jobbet och jag antar det är där den i så fall falerar helt:D

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Kolla på BMWs Scarvers "hål i tanken". Helt perfekt att lasta i, tar lätt en hjälm eller en knökfull matkasse utan att vara i vägen som sidoväskor eller en stor toppbox.
Dessutom är det ett perfekt stöldskydd eftersom det gör hojen så ful att ingen vill ha den.:hihi

Förutom det så är det viktigt med minimalt underhåll under säsongen så rem eller kardan är bra. Värmehandtag är självklart. Riktigt låg vikt och en motor som svarar piggt och går bra på lågvarv gör kösmitandet enkelt. Upprätt körställning för kontroll och överblick. Inte för brett styre.

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Zero S 2013. Förutom inköpspriset på skojiga 160.000 så har du inbyggd förvaringsbox, remdrift, eldrift, en växel, träden älskar dig.

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Ducati Hypermotard är iaf min stadshoj. Den är perfekt för det. Lätt, smidig, feta bromsar..hög / upprätt körställning, lite längre fjädringsväg. Svårt att kombinera pendlarjärn med stadshojsegenskaper tycker jag dock.

Raffe

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2010
Hoj
01 suzuki sv650s
Abs kan vara smidigt att ha i stadsmiljö på våren när det ligger grus överallt :) personligen tror jag typ er-6n med topbox eller något liknande passar perfekt i stan. Ducati monster skulle också passa in, lite mer posör där :tuttar

Ja, jo det finns en del nackdelar med modellen som bagageutrymme, körställning och ljudnivå men fördelarna är desto fler: Du tar dig ursnabbt till jobbet, du blir coolast på arbetsplatsen, du genererar otroligt mkt arbetstillfällen inom ordningsmakten i din kommun och efter jobbet kan du åka direkt till bulten eller banan.

Dessutom är hojen till salu, ring herr Rossi

View attachment 391549
Glöm inte kärran! :rofl
Superbike_Trailer_3.jpg

http://www.ducatinewstoday.com/2011/08/forget-the-top-box-tow-a-trailer-with-your-ducati/

Last edited:

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
För mig så skulle jag säga att låg bensinförbrukning, billig försäkring, lättmanövrerad, bekväm sittställning, abs, kränga på top-box för hjälm/transportmöjlighet.

Har funderat lite på en CBR250R just för detta. Verkar få ut många mil på bensinen.
http://www.fuelly.com/motorcycle/honda/cbr250r

Accelerator

Intresserad
Gick med
24 Jul 2010
Hoj
08, Klonkasaki, Versys
Pja, ingen har ju nämnt den hittills, men Versys funkar alldeles bra för mig. Låg soppaförbrukning, billig försäkring, sitter högt-bra överblick, abs, lättmanövrerad, bekväm sittställning, bra bottendrag för lågfart på de flesta växlar, toppbox förstås men den går ju ta bort, Loobman kedjeoljare http://www.loobman.co.uk/ gör underhållet mikroskopiskt. Möjligen att man skulle kunna tänka sig ett något smalare styre vid fildelning och värmehandtag. Regnskydd vore nog bra men då skulle det behövas nåt i stil med BMW C-125 eller vad den nu hette. Annars behöver man i alla fall regntåliga kläder.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Jag har pendlat med en XT660 den här säsongen, och för att omdömet ska bli begripligt så berättar jag först att min väg till jobbet börjar med ca 2 mil motorväg. Sen är jag vid Sköndal. Jobbar vid Hornsberg.

Motorväg - Jag saknar åtminstone en kåpa, vinddraget är sjukt när jag passerar 110. Högsta växeln kunde vara lite högre så varvtalet legat lite vettigare.

70- och 50-väg, köer - Killer! Jag tar mig fram precis överallt utan problem. Bra gassvar redan på lågvarv så det går att göra de där snabba filbytena som behövs ibland när man fildelar.

Komfort - Kunde vara en aning lägre sitthöjd, samtidigt ger höjden en mycket bra överblick av trafiken.

Lastmöjligheter - Nej. Ett cigpaket under sadeln är det som får plats. Ryggsäck eller toppbox behövs i stort sett alltid.

Ekonomi - Drar 0,5/mil, försäkringen är mycket låg och inköpspriset likaså.

Jag är nyfiken på hur en ER-6 är att pendla på, jag inbillar mig att den ligger väldigt nära den optimala pendlarhojen.

Jag är också medveten om att det inte var det här TS efterfrågade, men det ger en hint om vilka egenskaper jag skulle vilja ändra/komplettera med på min nuvarande hoj.

Last edited:
Gick med
29 Sep 2007
Hoj
NC30
Saker som jag saknat vid pendling och stadskörning och kan komma på för tillfället är:
Låg etta så att man kan krypa fram utan att slira på kopplingen.
Ett ställe på ramen som jag kan dra en låskjEtting runt på ett smidigt sätt när jag ska låsa fast hojen.
Förvaringsutrymme där jag kan lägga ifrån mig åtminstone hjälm och handskar. Ett fäste för skivbromslås som sitter lättåtkomligt.
Möjligheter att låsa fast saker till/på hojen.
Bra backspeglar så att man ser bakåt vid snabba filbyten.

I övrigt har en massa bra egenskaper redan nämnts i tråden.

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Honda
Snart två sidor och inga förslag på en helt vanlig skoter. Inget slår en skoter! Jag finner till och med körglädje på min trots 10"hjul, trumbromsar och avsaknaden av elektronisk insprutning.
Den gör inte ens 90 men jag är först fram ändå.
Till skoterdäck finns dessutom ofta bra dubbdäck i rätt dimensioner. Jag åker året om och har gjort i många år.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Snart två sidor och inga förslag på en helt vanlig skoter. Inget slår en skoter! Jag finner till och med körglädje på min trots 10"hjul, trumbromsar och avsaknaden av elektronisk insprutning.
Den gör inte ens 90 men jag är först fram ändå.
Till skoterdäck finns dessutom ofta bra dubbdäck i rätt dimensioner. Jag åker året om och har gjort i många år.

Jag pendlade ungefär samma sträcka som nu på skoter för 10 år sen. Motorväg är värdelöst om du inte har pulver nog att komma upp i åtminstone 130 på plan mark.

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Honda
De sträckor med max 90 är inte så långa för min del så det spelar ju stor roll såklart men det finns ju större skotrar om behovet att köra fortare finns.
Skoter är så oslagbart eftersom det är bra förvaring samt att man är väldigt väderskyddad. Framförallt om fötterna.

Mästerkatten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Hoj
Sparkcykel
Sätter nog +1 på en xt660. Med fullåda bak och snäppet upp på drev så måste den vara nära ok. Buden kör väl den av en anledning. Ser vrid snarare än varv som en betydande faktor. Körde själv en hornet 600 under en period och även om den var trevlig så blev det lite drygt att växla.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år