Hur ser det ut bakom ert trumset?

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Jag har sett dubbeltramp vid varje trumsett :D
Fan va coolt att så många hojåkare lirar.. å verkar lira seriöst oxå :D
Vad äre för musik ni lyssnar på? Nåt ni kan rekomendera kanske?
Maffiga trumset förresten, själv lirar man gitarr så =)
 

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
BlueNote skrev:
Jag har sett dubbeltramp vid varje trumsett :D
Fan va coolt att så många hojåkare lirar.. å verkar lira seriöst oxå :D
Vad äre för musik ni lyssnar på? Nåt ni kan rekomendera kanske?
Maffiga trumset förresten, själv lirar man gitarr så =)

Ska man lyssna på bra trummisar så är ju Neil Peart (Rush), Johan Langell (Pain of salvation), Tomas Haake (Meshuggah), Carl Palmer (Emerson Lake and Palmer), Cozy Powell (Rainbow, Black Sabbath osv), Magnus Bjurén (Asta Kask, Cosa Nostra. Han är faktiskt ruskigt skicklig.)..kan hålla på hur länge som helst...

Pain of Salvation måste ju rekommenderas om man är förtjust i progmetal i stil med Dream Theater o liknande band..bästa svenska bandet i genren enligt mig.

o förresten...inget dubbeltramp vid mitt set..;)
 

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Meshuggah tycker jag är tokiga :D
Har försökt att spela och hänga med bra men det e fanimej svårt.
Ska tanka lite med det där prog - metal bandet du sa, gillar som sagt Dream Theater =) Ska se dom i Januari btw.
 

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Xtra Terrestrial 660
BlueNote skrev:
Meshuggah tycker jag är tokiga :D
Har försökt att spela och hänga med bra men det e fanimej svårt.
Ska tanka lite med det där prog - metal bandet du sa, gillar som sagt Dream Theater =) Ska se dom i Januari btw.

Var och när i januari lirar DT
 

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
BlueNote skrev:
Meshuggah tycker jag är tokiga :D
Har försökt att spela och hänga med bra men det e fanimej svårt.
Ska tanka lite med det där prog - metal bandet du sa, gillar som sagt Dream Theater =) Ska se dom i Januari btw.

Du lär nog inte bli besviken...lyssnar hellre på PoS än DT om jag ska va ärlig...lite hårdare och skitigare och inte fullt så pretantiöst som DT tenderar att bli med jämna mellanrum.

Reconciliation, Used, Rope Ends, Big Machine är några låtar som är lyssningsvärda...lite riktigt duktig sångare också f.ö (lyssna på reconciliation så förstår du vad jag menar)...
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Måste säga att jag saknar mitt Gretsch Silver Sparkle -63 ibland. Sålde det för att köpa hojen. Det var i perfekt skick - 22", 13", 16" och 14" virvel. :(
 

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
Goodstuff skrev:
Måste säga att jag saknar mitt Gretsch Silver Sparkle -63 ibland. Sålde det för att köpa hojen. Det var i perfekt skick - 22", 13", 16" och 14" virvel. :(

Hade man haft pengarna så hade det varit ruggigt coolt att ha ett gammalt Gretsch eller Rogers ståendes i vardagsrummet enbart som prydnad...att de låter i regel skitbra är bara en bonus...
 

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660 och ZX10R
På hovet tror jag det är?
Den 22 Januari har jag för mig.

Jag ska försöka få tag på låtarna du har berättat om, men... Dream Theater är ju svinbra.. så äre bara :D Rent ska det va !! =D
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Rodentboy skrev:
Hade man haft pengarna så hade det varit ruggigt coolt att ha ett gammalt Gretsch eller Rogers ståendes i vardagsrummet enbart som prydnad...att de låter i regel skitbra är bara en bonus...

Säga vad man vill om nya trumset men de är inte i klass med ett Gretch/Slingerland/Ludwig från pre -75. Speciellt om vi snackar utseende. Problemet med att ha ett set i lägenheten som prydnad är ju att man inte kan hålla sig från att spela på det. :)
 

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
Goodstuff skrev:
Säga vad man vill om nya trumset men de är inte i klass med ett Gretch/Slingerland/Ludwig från pre -75. Speciellt om vi snackar utseende. Problemet med att ha ett set i lägenheten som prydnad är ju att man inte kan hålla sig från att spela på det. :)

o det är därför man ska ha ett Roland V-drum...

Ett gammalt Silver sparkle set hade varit ruskigt coolt..eller gamla Ludwig Vistalite eller nåt.

Har ju åtminstone en Rogersvirvel som är ganska gammal...
 

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg
Här är mitt set då. "Trygve" (IKEA) bokhylleplan i två lager. Ljuddämpning mellan för att issolera vibrationerna. Pads med triggmickar från ELFA (24 spenn st) Analoga signalerna går till en Alesis DM5. Från DM5an går MIDI signaler via sequenser och slutligen till en E4 Ultra och en Kurzweil K2000R sampler. I dem finns universums alla trummljud :yoparty
 

Bifogat

  • trygve.jpg
    trygve.jpg
    84.5 KB · Visningar: 62

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
håkanolsson skrev:
Här är mitt set då. "Trygve" (IKEA) bokhylleplan i två lager. Ljuddämpning mellan för att issolera vibrationerna. Pads med triggmickar från ELFA (24 spenn st) Analoga signalerna går till en Alesis DM5. Från DM5an går MIDI signaler via sequenser och slutligen till en E4 Ultra och en Kurzweil K2000R sampler. I dem finns universums alla trummljud :yoparty

hmmm...vad säger man om det?

Ser ut som en grov version av rolands spd12 eller vad den hette...all respekt o heder till dig i vilket fall som helst...stenhårt!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Shit

Vilken massa coola pryttlar! Vill ha så att jag kan banka lite !

Skulle nöja mig med bara en fet stor bas så att jag kunde dunka ikapp med min musik !

/K
 

Turture

Naken,blästrad och skitsur.
Gick med
18 May 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Fireblade 929RR,Husaberg 350,xt660-07.
Goodstuff skrev:
Måste säga att jag saknar mitt Gretsch Silver Sparkle -63 ibland. Sålde det för att köpa hojen. Det var i perfekt skick - 22", 13", 16" och 14" virvel. :(
Jag har ett gammalt Gretschset liggande hemma hos mina föräldrar. Har inte spelat på det sen vi la ner vårat "grymma" band för några år sen.Man kanske skulle ta och rigga upp det i vardagsrummet nu när man har köpt eget hus för det finns ju knappt nån snyggare möbel än ett läckert trumset,däremot vet jag ej om min sambo tycker likadant.Eller kan det vara ide
å föröka sälja det till nån fanatiker kanske, det låter bra och är riktigt snyggt med sina mörkröda trästommar (tror jag).Har ingen aning om vad dom heter mer än gretsch eller om det är bra grejer.Kan det finnas nåt värde i det?,själv köpte jag det för 5000:- av en less fd-trummis.Tyvärr är inte virveln gretsch utan en premier(tänker bara på ev värde,,,för det är inget som helst fel på virveln.
 
Last edited:

AnesThesiA DeZ

Högt uppsatt medlem i slöar-föreningen..
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Kawasaki KX125 -92 enduro
Någon som vill sälja cymbaler till mig?
Hi-Hat, crash o ride, mer behövs inte.
köper gärna dubbelpedal också...

Men om någon vill köpa ett JÄTTE fint chromat tumset ere bara att säga till...


:brinnerup
 

Gix

Produktionsutvecklare
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Finland, Jakobstad
Hoj
Prövar båtlivet för tillfället...
Talar man om ruskigt bra trummisar får man heller inte glömma bort Death´s trummis! Lyssna bara på skivan "symbolic" (tror jag den hette)... Fy helvete va han kan... (e smått avis) :Bugar
Sen att hans set e lite udda e ju oxå skoj... tror han i nåt skede använde sig av bl.a. en båtpropeller ala nästan 2 meter i diameter å en stor jävla kanonhylsa lär han oxå ha haft nångång :hihi
 

TheDude

Überposör
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Texas
Hoj
King of the road
supernaut skrev:
Håller med, hans grejer är alltid imponerande.
Det roliga med övningssettet var att det lät riktigt bra. Men antagligen hade den gode Peart fått dasslock och soptunnor att låta harmoniskt.

Känns som att denna tråd ligger i fel del av forumet, flytta den gärna, men det är en kul tråd. verkar som om många av oss både är bikers och rockers.

Ska vi snacka trummor så tycker jag att Mike Portnoy bör nämnas :rock :rock

Sjukt stort set har han också :eek:

Bakom mitt set finns bara en vägg, så det känns lite meninglöst at lägga upp, hehe :D
 

TheDude

Überposör
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Texas
Hoj
King of the road
supernaut skrev:
Var och när i januari lirar DT

De lirar i Köpenhamn, har för mej att det är den 20 januari (pallar inte ta fram biljetten och kolla, hehe...men jag ska dit iaf :tummenupp)

EDIT: Är lite osäker, men de kanske spelar i Sthlm också i Januari :confused:
 

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
TheDude skrev:
Ska vi snacka trummor så tycker jag att Mike Portnoy bör nämnas :rock :rock

Sjukt stort set har han också :eek:

Bakom mitt set finns bara en vägg, så det känns lite meninglöst at lägga upp, hehe :D

Jo, han är ganska självskriven faktiskt..

Har inte varit insatt i Dream Theater de senaste 4-5 åren..det sista jag lyssnade på med dem var Faaling into infinity..helt okej skiva iofs.

Har han så jäkla stort set nu? Det är väl inte mycket mer än 6 pukor och 10 cymbaler eller nåt va??

Har för mig att Terry Bozzio´s set, när det var som störst, hade 16 pukor, knappt 40 cymbaler, 4 kaggar, 4 hi-hats och en modifierad gong-gong som ride...DET...är stort mina vänner..
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top