Hur servar du din hoj

Hur servar du din hoj (multipoll)


  • Antal röstningar
    0

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Jag gör allt jobb själv nere på mc-klubben. Det jag inte kan, lär jag mig och om det ändå kör ihop sig så finns det alltid andra som kan.
 

trollkarlen

Med lem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Här
Hoj
GSX-R 750, CBR 600RR banhippie
Ventilpressartång
Har faktiskt en riktigt sån, men innan dess använde jag hemma bygge som jag monterade på skruvstädet.

kolvringsverktyg
Här används fingrarna, en kompis till mig använde dock slangklammer och en tunn aluminium plåt under.
Funkade hyvsat.

gaffelverktyg
Har aldrig behövt ett sånt.

Appropå lokaler, har inte nån av MC klubbarna nere i malmö trakten nått mek garage ?

Samt vet nån om det finns nån på universitetet i lund ?

/R
 

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Florida
Hoj
Gör en del grejer själv. Men lämnar ändå in vid servicetillfällen, vill ha stämplar. Dyyyra stämplar.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
GSX1100FRAD skrev:
Gör allt själv, där det behövs specialverktyg tillverkas det specialverktyg.
Ingen konst för dig som jobbar som sådan juh :tummenupp
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
GSXR1100R skrev:
Ventilpressartång, kolvringsverktyg, gaffelverktyg mm finnes i verkstadsmanualen, men ibland kan man lösa det på andra sätt.


Ventilpressartång ... har inte behövt än.. men en sån tillverkar jag isåfall
kolvring e inga problem o byta har knäckt en ring under min tid.. och det va på moppetiden
 

Mackz

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Ort
-
Hoj
-
Jag gör alles själv, men jag ska lämna min på 100-milaservicen iallafall så att garantin gäller en liten stund, men sen får det vara nog. 600 mila gör jag i egen hög person.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Mattiaz skrev:
Gäller detta även hojar med garanti kvar? Antar att de inte innefattas i frågan, men jag undrar bara ifall några av er servar hojarna själva från det de är nya ? Man får ju inga stämplar, så man måste ju kunna påvisa att det är gjort den dagen man ska sälja hojen.

Många är nog mera intresserade av att serva hojen på ett korrekt sätt. Inte serva boken på ett korrekt sätt. Med stämplar i boken påvisar man att man har servat boken på ett korrekt sätt. Ingenting annat.
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Ingenting, tyvärr. :(

Skulle gärna gjort mer/lärt mig mer om jag bara haft en mekarvänlig garageplats här i malmö. :gnissla
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Gör i princip allt utom sånt Fb betalar för. Efter alla dåliga erfarenheter av sk Mc-verkstäder föredrar jag att göra jobbet själv. Egentligen är jag för bekväm, men efter att ha betalt för beställda specialjobb som i efterhand konstaterats inte utförts, fulreparerade skador som orsakats av verkstaden m m , så är det självmek som gäller. Då kan jag bara skylla på mig själv.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
#Olsson# skrev:
Många är nog mera intresserade av att serva hojen på ett korrekt sätt. Inte serva boken på ett korrekt sätt. Med stämplar i boken påvisar man att man har servat boken på ett korrekt sätt. Ingenting annat.
Ja så är det, stämplarna i boken är dyra men innebär inte att jobbet har utförts på ett korrekt sätt.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Gör allt jag kan själv, och det som begränsar är tillgång till verktyg/maskiner. Hade jag tillgång till verkstad med fräs, svarv, svets etc, så skulle jag lära mig. Intresse för problemlösning, nyfikenhet och tron att jag bryr mig mer om min hoj än en mekaniker som ser 1500 hojar på ett år passera revy, gör att jag helst gör det själv. Finns ingen annan att skylla på heller...
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
*

GSXR1100R skrev:
Ja så är det, stämplarna i boken är dyra men innebär inte att jobbet har utförts på ett korrekt sätt.
Man får väl gå till bokhandeln/kontorshandeln o fixa stämpeldynor.
Sen får man väl fixa nåt fyndigt : Nisses racing service :D
Det är som du säger,folk stirrar sig ofta blinda på fullföljd service bok,det är somsagt ingen garanti.
Värsta är ju fabriksgarantin som slutar väl gälla om man pillar själv? ok
den första eller andra servicen kan man lämna in för,sen har hojen hållt så långt så bör den ju hålla lite till :rofl
 
Last edited:

duckster

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2005
Ort
nyköping
Hoj
ducati 748Bp-98
Gör allt själv inkl. lagar efter ev. krasch. Det finns inget värre än klåpiga verkstäder. :censored
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
R1 racer skrev:
Man får väl gå till bokhandeln/kontorshandeln o fixa stämpeldynor.
Sen får man väl fixa nåt fyndigt : Nisses racing service :D
Det är som du säger,folk stirrar sig ofta blinda på fullföljd service bok,det är somsagt ingen garanti.
Värsta är ju fabriksgarantin som slutar väl gälla om man pillar själv? ok
den första eller andra servicen kan man lämna in för,sen har hojen hållt så långt så bör den ju hålla lite till :rofl
Min hoj är från -90 så någon garanti är inget att oroa sig för, racehojarna är nyare men garantin gäller inte för dom heller.

Jag äger bara en massa gammalt skrot...
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
GSXR1100R skrev:
Ibland behöver man specialverktyg, hur gör du då?

Man köper dessa ""special-verktyg"". Med det menas att med ett välfyllt garage & mycket kunskap så klarar man sig...
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Menar ni allvar med att fuska med stämplarna? Vad är skillnaden mellan det och fuska med miltalet som förmodligen var och varannan fem år gammal sporthoj är utsatt för med tanke på miltalen i annonserna? Tur man köper nytt.

Är ni kompetenta nog att serva själv så märker väl köparen det. Jag skulle inte nedvärdera det i alla fall.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top