Hur servar du din hoj

Hur servar du din hoj (multipoll)


  • Antal röstningar
    0

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Förresten, vem bryr sig om dessa ""stämplar""?

Vad tror ni att meken gör för de där dyra pengarna? Han har kanske 10 hojar han ska hinna med på samma dag.

Varmkör 2-3 hojar. Tappar ur oljan. Tar hoj nr. 1 börjar byta oljefilter. Byter/rengör luftfilter. Känner efter lite glapp i hjul, sving, link och styrlager. Hittar inget glapp. Spänner kedjan. Häller i olja. Klart, nu får du din """"""fina"""""" stämpel och blir flera tusen kronor fattigare.
 

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6-00
xyx skrev:
Ingenting, tyvärr. :(

Skulle gärna gjort mer/lärt mig mer om jag bara haft en mekarvänlig garageplats här i malmö. :gnissla
Man kan göra mycket utomhus :7peta: det där är bara en lam ursäkt för mindre mekande.... hur mycket delar kan man inte ta in i sin lägenhet?? ja hade nästan hela min hoj i delar i min 1:a på 25kvm härromveckan... allt utom ramen :hoppa
 

rozen

.:karatekissemiss:.
Gick med
10 Feb 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
nada =/
Jag kan skruva bort mina kåpor, och kanske fylla på/byta olja... jag kan fan inte ett jota! men jag vill gärna lära mig! lär mej... jag kan stå och titta när nån meckar lr ngt i den stilen hjälpa till! mm mm :tummenupp
 

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6-00
<micke> skrev:
Förresten, vem bryr sig om dessa ""stämplar""?

Vad tror ni att meken gör för de där dyra pengarna? Han har kanske 10 hojar han ska hinna med på samma dag.

Varmkör 2-3 hojar. Tappar ur oljan. Tar hoj nr. 1 börjar byta oljefilter. Byter/rengör luftfilter. Känner efter lite glapp i hjul, sving, link och styrlager. Hittar inget glapp. Spänner kedjan. Häller i olja. Klart, nu får du din """"""fina"""""" stämpel och blir flera tusen kronor fattigare.
Stämplarna kan ju dels tyda på en "oduglig mekare till ägare" eller på att han vill ha det riktigt gjort.... frågan är vilket som offtast är orsaken....

Ja kollar nog lite hur hojen ser ut/låter/uppträder mer än efter bokens stämplar.. men visst finns dom där så är det väl ett pluss ur synvinkeln att han faktiskt ville "serva" hojen eftersom han varit rädd om den....
 

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6-00
rozen skrev:
Jag kan skruva bort mina kåpor, och kanske fylla på/byta olja... jag kan fan inte ett jota! men jag vill gärna lära mig! lär mej... jag kan stå och titta när nån meckar lr ngt i den stilen hjälpa till! mm mm :tummenupp
ta isär - sätt ihop - tänk - ta isär - sätt ihop... ec...
 

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Ort
I en våt kartong
Hoj
Ruski motard
Jag mekar allt jag kan själv, sen när jag har pengar så lämnar jag in. Men det får kosta max 300 och då är det smågrejjer som jag inte pallar. Igår körde jag runt o försökte få mitt framdäck bytt, men nääääää det har ingen tid med! Då blev jag arg och gick in i garaget o bytte själv på 20min. Naturligtvis blev det märken i fälgen men jag sparade 100kr och massa inlämingstid! :näsblod
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Kör en 03 på 700 mil och har inte en plan i världen på att lämna in hojen för service.
Jag har servat alldeles för mycket på firma för att inse att man betalar bra mycket mer för stämplarna än vad värdeminskningen blir om man gör det själv så andrahandsvärdet är inget argument.
Visst, det är en hel del som tokvägrar köpa en hoj utan stämplar men det kan jag ta.
Enda vettiga anledningen med att betala för stämplarna är för att få garantin.
Men den dagen den sorgen....
 

janne71

Ninjariders.se
Gick med
28 Aug 2004
Ort
borås
Hoj
Ktm 640 Prestige
jag servar allt själv av två orsaker kul sysselsättning mörka vinterkvällar och jag har helre roligt själv för dom pengarna
 

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6-00
janne71 skrev:
jag servar allt själv av två orsaker kul sysselsättning mörka vinterkvällar och jag har helre roligt själv för dom pengarna
Det är ju skitskönt att gå ner i garaget en kväll när man inte gör nått annat, och bara vara där och meka för sig själv. slipper man tänka på allt annat med otroligt gött och lungt... ingen som tjatar osv
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
Jag gör ALLT själv, inklusive större motor renoveringar, de specialverktyg som ev behövs går alltid å låna/tillverka själv.
hojen är så gammal att serviceboken inte är någon idé längre.. skulle så varit fallet, att det skulle varit garanti kvar vette fan hur man skulle göra... springa te nån MC, handel å själa en stämpel??

om man jobbar som bilmek, funkar det med en stämpel från tex SAAB, eller måste det va från en MC-verkstad kanske tom Märkes-verkstad?
 

Loader

Nu går vi mot ljusare tider
Gick med
1 Jun 2003
Ort
Norberg City
Hoj
Bülldog
GSXR1100R skrev:
Japp samma här, ventiljustering, lamellbyte och annat småplock med gathojen gör jag själv, men racehojarna lämnar jag in till ett proffs som är duktig på motorer.

Jag gjorde tvärtom.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag har gjort allt själv hittills i alla fall, förutom när det har vart däckbytardax. Då plockar jag av fälgen och åker till däckverkstaden.
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Miss_Orchidee skrev:
Man kan göra mycket utomhus :7peta: det där är bara en lam ursäkt för mindre mekande.... hur mycket delar kan man inte ta in i sin lägenhet?? ja hade nästan hela min hoj i delar i min 1:a på 25kvm härromveckan... allt utom ramen :hoppa

Tjadu. Vet inte om jag vill sprida ut hela hojen runt mig rakt utanför mellanstadieskolan på Möllevången där mitt garage ligger
:D

Sen så är både jag och min flickvän alldeles för mycket av inredningsbögar för att kunna släpa upp hojdelarna där. :tungan


Men man kanske hade kunnat gå ihop lite folk i Malmötrakten och hyra något fint? :D
 

guruville

Döende.............som alla andra
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Varberg
Hoj
R1-00, cb500-72 café, rm 250-02, cb 500-73, ,rm465-81,Honda xr500 -84 enduro,Honda XR500-84 Gatreg, Monkybike -10 184cc mc reg, honda xl600r 1983gatreg
Min del är det ekonomin som styr eller snålheten rättare sagt.
Trycker hellre en öl i ansiktet eller 7 ute på krogen eller åker utmlands istället :fyllisar för att lämna bort verkstadsjobben och betala dyrt för det.

Har dåliga erfarenheter när jag servade min då nya beetle för några år sedan.
Fick åka tillbaka och hämta plastpluggar och skruvar dom "glömt"
Bilen fuktade igen efter att samma firma bytt kupé filtret.
Filtret var monterat åt fel håll:rolleyes:
Nuförtiden gör jag allt själv på bilarna och motorcycklarna mina.Skriver datum i service boken och följer angivna service intervaller och häftar fast kvitton från inköp av filter olja /etc mm.
Iofs har jag väldigt goda kunskaper i bil/hoj byggande och egen verkstad.
Bytte tex toppackning på min gamla aero turbo igår. 236kr gick packningen på.Lite jobb och man spar 5-6000kr.
Samma gäller hojjen ställa ventiler eller renovera motorn är ju inget man kan lämna in. Skulle inte ha råd att ha leksakerna om jag lämnade in allt.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Fixar det mesta själv.
Oljor, vätskor, filter, elen, kosmetika, däck o lager kan man klara själv.. Men ventiljusteringar, kamremsbyten och synkning av throttlar samt CO-halt lämnas på verkstad.
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Själv eller med moraliskt stöd fixar jag det mesta lätta själv; olja, filter stift, luftfilter, ventiljustering, bromsar, kosmetiskt & sånt...
Är för rädd om motardfälgarna för att byta däck själv, så jag tar loss hjulen & lämnar in. Endurofälgarna kan man ju kränga på själv.
 

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6-00
xyx skrev:
Tjadu. Vet inte om jag vill sprida ut hela hojen runt mig rakt utanför mellanstadieskolan på Möllevången där mitt garage ligger
:D

Sen så är både jag och min flickvän alldeles för mycket av inredningsbögar för att kunna släpa upp hojdelarna där. :tungan


Men man kanske hade kunnat gå ihop lite folk i Malmötrakten och hyra något fint? :D
Haha, jadu då är det bara att bita ihop....


Ps. ni får fixa ett gemensamt garage som vi i gbg gör ;)
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Det skulle jag helt klart vara med på!

Finns det fler intressenter förutom jag och trollkarlen?

Isåfall kanske man ska dra igång en tråd i RR forumet?
(Fast Radical Riders kanske inte vill att allt som rör Malmö automatiskt hamnar i deras forum här på sporthoj?)
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top