Hur servar jag hojen själv?

Gixxran

..
Gick med
10 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
GSX R750 -92
Hej
Jag har bytt tändstift i somras och ska nu byta olja o filter.. har en gsx r 750 -92 men har aldrig gjort det här själv. Tänkte ändra på det nu. Så - vad ska jag tänka på? Finns ingen kran på den heller utan det är direktsprutt.. spelar det nån roll? Är det nåt där jag ska tänka på att rensa eller så? Typ andra filter...?

Åh inte vet jag vilken olja som är bäst heller.. fanns ett par att välja på men som jag förstod så spelar det ingen roll så länge de passar till min hoj. Kedja o drev är också nyss bytta så det är det här lilla jag har kvar.. förutom nytt däck förståss.. men det får en däckfirma fixa tänkte jag.

Sen undrar jag lite om det här med packningar o sånt.. har inte läst på min läxa och det är länge sen jag gick i mc-skolan.. säkerhetskontrollen funkar.. verkar inte finnas nåt grus i nåt lager i fram iaf.. hmm..

Blir skitglad för svar
:corn
 

JohanL

Osocial - Jobbar på det!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
2 med Duccemotor
Oljefiltret sitter (har jag för mig) bakom grenrören och påfyllningspluggen på höger sida ovanför bakbromsen.

Så varmkör hojen (ta en sväng och gå igenom alla växlar), ta av de kåpor som behövs. Se till att det inte ligger smuts runt påfyllningspluggen och skruva ur den.
Ställ ett kärl under hojen och skruva ur oljepluggen. Se upp, den kan vara varm som f-n.
Lossa på oljefiltret (håll dig borta från avgasrören) och skruva av det. Se till att den gamla o-ringen hänger med det gamla filtret och inte sitter kvar på motorn.

Ställ hojen så plant som möjligt. Med ett depåstöd eller en lagom träkloss under sidostödet (för du har inte centralstöd på den där va?).

Låt hojen stå en stund så att all olja rinner ur.

Torka rent runt oljefilter och oljeplugg. Häll lite olja i det nya filtret och smörj o-ringen. Skruva på filtret och i pluggen. Använd ny packning till pluggen.

Fyll på olja till övre nivåmärket, sätt tillbaka påfyllningslocket. Starta motorn och kontrollera att oljelampan släcks omgående. Vänta ett par minuter och kontrollera oljenivån igen.

Oljefiltret ska skruvas på med handkraft, inga verktyg.
Oljepluggen ska dras som ett tändstift, fingertight och sedan ett kvarts varv.

Torka av och kontrollera att inget läcker, skruva ihop och kör på! :)

Olja? Ta någon bra delsyntet, tex Motul 5100 (min favorit).

Så då behöver du bara ett nytt oljefilter och en ny oljepluggspackning så kan du sätta igång!

Om jag har skrivit något självklart, är det för att jag inte vet hur mycket du kan.

Klart! Frågor?

/Johan
 

Gixxran

..
Gick med
10 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
GSX R750 -92
Suveränt!!! Superduper! :tummenupp
Himla bra tydlig info - jo lite vet jag.. vart pluggen sitter o så men allt annat var kanon att få veta. Kan ev låna ett depåstöd annars fixar jag det på annat sätt.

Jag förstod allt utom varför jag skulle varmköra hojen först.. är det för att oljan tunnas ut då eller?

JohanL skrev:
2092285 Oljefiltret sitter (har jag för mig) bakom grenrören och påfyllningspluggen på höger sida ovanför bakbromsen.

Så varmkör hojen (ta en sväng och gå igenom alla växlar), ta av de kåpor som behövs. Se till att det inte ligger smuts runt påfyllningspluggen och skruva ur den.
Ställ ett kärl under hojen och skruva ur oljepluggen. Se upp, den kan vara varm som f-n.
Lossa på oljefiltret (håll dig borta från avgasrören) och skruva av det. Se till att den gamla o-ringen hänger med det gamla filtret och inte sitter kvar på motorn.

Ställ hojen så plant som möjligt. Med ett depåstöd eller en lagom träkloss under sidostödet (för du har inte centralstöd på den där va?).

Låt hojen stå en stund så att all olja rinner ur.

Torka rent runt oljefilter och oljeplugg. Häll lite olja i det nya filtret och smörj o-ringen. Skruva på filtret och i pluggen. Använd ny packning till pluggen.

Fyll på olja till övre nivåmärket, sätt tillbaka påfyllningslocket. Starta motorn och kontrollera att oljelampan släcks omgående. Vänta ett par minuter och kontrollera oljenivån igen.

Oljefiltret ska skruvas på med handkraft, inga verktyg.
Oljepluggen ska dras som ett tändstift, fingertight och sedan ett kvarts varv.

Torka av och kontrollera att inget läcker, skruva ihop och kör på! :)

Olja? Ta någon bra delsyntet, tex Motul 5100 (min favorit).

Så då behöver du bara ett nytt oljefilter och en ny oljepluggspackning så kan du sätta igång!

Om jag har skrivit något självklart, är det för att jag inte vet hur mycket du kan.

Klart! Frågor?

/Johan
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Motorservice:

Olja + filter
Luftfilter
Stift
Kolla ventilspel
Mäta lameller + mellanskivor lite snabbt

Chassi service
Koll av alla lager
Smörjing av sving/link lager
Smörjing av kopplings / gasvire. Justering av fri spel

O.sv o.sv

Du har ett bra schema i manualen som du kan följa. Då blir hojen "fackmässigt" servad, vilket vi gillar. =)
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
vet ej men på bilar så kletar man ju på lite olja på packningen till oljefiltret innan man sätter dit den.
vet ej hur de ser ut på denna hoj.
 

Coola Ola

Guest
Varför snåla kvalitéten på oljan? Köp helsyntet istället. Biltemas helsyntet är bättre än vilken delsyntet som helst och billigare ändå.

Varför snåla med kvalitéten på oljan? Köp helsyntet istället. Biltemas helsyntet är bättre än vilken delsyntet som helst och billigare ändå.
 

JohanL

Osocial - Jobbar på det!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
2 med Duccemotor
Coola Ola skrev:
Varför snåla med kvalitéten på oljan? Köp helsyntet istället. Biltemas helsyntet är bättre än vilken delsyntet som helst och billigare ändå.
Hel/delsyntet har ingenting med oljekvalitet att göra :fakta

Att använda helsyntetisk olja i en gammal motor kan resultera i blårök (eftersom oljan kryper förbi de gamla kolvringarna), oljeläckage (eftersom oljan kryper mellan de gamla packningarna) och smörjproblem (då gamla ingrodda avlagringar "löses upp" och far runt i motorn) Observera kan!!

Varför chansa?

/Johan
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
ozeo skrev:
2092552 vet ej men på bilar så kletar man ju på lite olja på packningen till oljefiltret innan man sätter dit den.
vet ej hur de ser ut på denna hoj.

ja vissa gör det... helt utan nytta

<micke> skrev:
2092358
Mäta lameller + mellanskivor lite snabbt


på vilka hojar görs det?


Wirar smörjer man inte...Dom byts
Det är ungefär som att stå och rengöra ett oljefilter
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Ljunghusen skrev:
2094749 ja vissa gör det... helt utan nytta


varför spelar inte de nån roll då :va

fick jag lära mig av min fordonslärare o andra har sagt det..
är det en myt eller :rolleyes:
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
ozeo skrev:
2094868 varför spelar inte de nån roll då :va

fick jag lära mig av min fordonslärare o andra har sagt det..
är det en myt eller :rolleyes:


Jo det står i böckerna - men varför?

1. När du plockar bort ditt gamla filter rinner der ner endel olja, som sätter sig på det nya filtrets packning. Nästa gång du servar hojen kan du ju roa dig med att att skruva åt ditt nya filter, och sen ta bort det och kolla.

2. Oljan gör ingen praktisk nytta. Varför skulle den göra det?
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Självklart gör man ju rent anläggningsytan där oljefiltret sitter och då försvinner även den ev olja som skulle "rinna ner" där.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Lugn skrev:
2094942 Självklart gör man ju rent anläggningsytan där oljefiltret sitter och då försvinner även den ev olja som skulle "rinna ner" där.

Varför skulle man göra rent där? :)

Även om du gör rent där kommer det inte läcka


Visst olja på ni... men det finns ingen anledning
 

freddexwing

&#1076;&#1100;&#1103;&#1074;&#1086;&#1083;
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
JohanL skrev:
Oljefiltret ska skruvas på med handkraft, inga verktyg.

Varför står det "Do not handtighten!" på de flesta oljefilter?
/fredde

Ljunghusen skrev:
2094966 Varför skulle man göra rent där? :)

Även om du gör rent där kommer det inte läcka


Visst olja på ni... men det finns ingen anledning

En smord packning gör det enklare att dra fastfiltret.
/Fredde
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top