Hur sitter växlarna på en mc?

Swedecat

Inspekterar diken
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Mellansverige
Hoj
Thundercat
Gör ett jättelyft av den här tråden bara för att ställa en följdfråga:

Varför sitter växlarna som de gör på en mc? Hur de ligger är redan känt men varför är det som det är? :va

Är det av en ren praktiskt mekanisk anledning att neutralen sitter mellan ettan och tvåan? Eller finns det andra skäl för det? Varför är t.ex. inte neutralen längst ner och sedan 1,2,3,4,5 och till sist 6? :va
 

svampe

Arlanda TT för Ezzo
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Södertälje
Hoj
CBR600RR -08, GSX-R750 -00
Swedecat skrev:
2410948 Gör ett jättelyft av den här tråden bara för att ställa en följdfråga:

Varför sitter växlarna som de gör på en mc? Hur de ligger är redan känt men varför är det som det är? :va

Är det av en ren praktiskt mekanisk anledning att neutralen sitter mellan ettan och tvåan? Eller finns det andra skäl för det? Varför är t.ex. inte neutralen längst ner och sedan 1,2,3,4,5 och till sist 6? :va
Troligen för att man ska slippa lägga i friläget ofrivilligt.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
På gamla Yamaha DT 50 MX var friläget längst ner. Funkade bra på en moppe, men på en stor och tung maskin kan det ju bli dumt om man råkar få i friläget av misstag när man står nästan still.
 

Swedecat

Inspekterar diken
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Mellansverige
Hoj
Thundercat
svampe skrev:
2410949 Troligen för att man ska slippa lägga i friläget ofrivilligt.
PacMan skrev:
På gamla Yamaha DT 50 MX var friläget längst ner. Funkade bra på en moppe, men på en stor och tung maskin kan det ju bli dumt om man råkar få i friläget av misstag när man står nästan still.

Då verkar det vara utrett och det var som jag trodde. Helt enkelt så att det ska vara lite krångligt att få i friläget så det inte hoppar i av misstag. :näsblod
Tack för svaren. :tummenupp
 

fläderblomst

BARNVAGNAR!!!
Gick med
22 Jun 2006
Ort
Lund
Hoj
CBR 1000RR
När ämnet ändå är uppe för diskussion så har jag en fråga som jag gärna får svar på. Vill minnas att tävlingshojar brukar ha omvänd placering av växlarna, dvs ettan upp och resten ner. Varför är det så?? :va Det måste ju finnas en vettig anledning och eftersom jag alltid vill ha en logisk förklaring på saker o ting här i livet så måste jag veta detta också. (Annars kan jag inte sova på nätterna osv) :tomten
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Om man ska svänga vänster samtidigt som man accelerarar kan det vara svårt att få tån under spaken. Lättare att trycka på ovansidan då.
 

GixxerMike

Gixxerpilot. V-Man-Racing.
Gick med
13 Feb 2005
Ort
kalmar Sweden
Hoj
suzuki Gsxr1100 -87 Såld + en DM-02
fläderblomst skrev:
2411137 När ämnet ändå är uppe för diskussion så har jag en fråga som jag gärna får svar på. Vill minnas att tävlingshojar brukar ha omvänd placering av växlarna, dvs ettan upp och resten ner. Varför är det så?? :va Det måste ju finnas en vettig anledning och eftersom jag alltid vill ha en logisk förklaring på saker o ting här i livet så måste jag veta detta också. (Annars kan jag inte sova på nätterna osv) :tomten


För att man ska kunna växla upp vid nerlägg i kurvorna utan att tår fot tar i marken (asfalten).

Inte snabb nog!
 

fläderblomst

BARNVAGNAR!!!
Gick med
22 Jun 2006
Ort
Lund
Hoj
CBR 1000RR
GixxerMike skrev:
2411146 För att man ska kunna växla upp vid nerlägg i kurvorna utan att tår fot tar i marken (asfalten).

Aha, då var det som jag misstänkte det finns en logisk förklaring på det mesta. Tackar för svaren :)
 

Captain Beyond

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Ort
Hälsingland
Hoj
Yamaha 750 SECA
Det där med att det är lättare att växla upp ut ur en kurva om man trycker neråt på spaken är nog en förklaring " i efterhand" till varför man har ettan uppåt och resten neråt på en racehoj. Har läst någonstans ( Classic Bike ?) att det hela kommer sig av att någon gång i den tidiga (japanska) racehojhistorien vände man växelspaken bakåt för att föraren skulle nå den ( tillbakaflyttade fotpinnar, motor som i grunden var en standardmotor) därav så hamnade växellägena " åt andra hållet" och sen så vande sig förarna med det och resten är historia....
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Vidare så stampar oftas RR förare i växlarna dvs vi kopplar inte utan släpper bara av gasen och petar i nästa. Sen är smaken som baken många kör orginal.

björn
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
vad då växlar.
klart att man ska köra automat.
se på alla scotrar nere på stan.
kan de verkligen ha fel allihopa
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top