Kolfiber_Otto
Ny medlem
Hur sitter växlarna på en mc? :kocko
Last edited:
Kolfiber_Otto skrev:Hur sitter växlarna på en mc? :kocko
LocDog skrev:He he....1:an nedåt....resten uppåt....
Troligen för att man ska slippa lägga i friläget ofrivilligt.Swedecat skrev:2410948Gör ett jättelyft av den här tråden bara för att ställa en följdfråga:
Varför sitter växlarna som de gör på en mc? Hur de ligger är redan känt men varför är det som det är?
Är det av en ren praktiskt mekanisk anledning att neutralen sitter mellan ettan och tvåan? Eller finns det andra skäl för det? Varför är t.ex. inte neutralen längst ner och sedan 1,2,3,4,5 och till sist 6?
svampe skrev:2410949Troligen för att man ska slippa lägga i friläget ofrivilligt.
PacMan skrev:På gamla Yamaha DT 50 MX var friläget längst ner. Funkade bra på en moppe, men på en stor och tung maskin kan det ju bli dumt om man råkar få i friläget av misstag när man står nästan still.
fläderblomst skrev:2411137När ämnet ändå är uppe för diskussion så har jag en fråga som jag gärna får svar på. Vill minnas att tävlingshojar brukar ha omvänd placering av växlarna, dvs ettan upp och resten ner. Varför är det så?? Det måste ju finnas en vettig anledning och eftersom jag alltid vill ha en logisk förklaring på saker o ting här i livet så måste jag veta detta också. (Annars kan jag inte sova på nätterna osv)
GixxerMike skrev:2411146För att man ska kunna växla upp vid nerlägg i kurvorna utan att tår fot tar i marken (asfalten).
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|