Hur ska en gatlaglig gasturbinhoj vara?

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Hej hej.

Om ni lyckats missa det så är jag ganska så insyltad i gasturbiner och en polare i Australien håller på bygga en turbindriven sporthoj som ska gatreggas och i förlängningen tillverkas till försäljning i en mindre serie.

http://www.youtube.com/watch?v=HlhlYZ8X5_c

Motorn kommer ge ca 170hk och är direktdriven via kraftturbinen, föreställ er en effektkurva som en elmotor så vet ni ungefär hur den känns att köra. Inga växlar utan bara att gasa och hålla i sig.

Grejen är att han är väl ingen hojåkare i den bemärkelsen så han har inte nån vidare koll på vilka kriterier en sporthojsåkare kan tänkas ha på en turbindriven motorcykel, så han har bett mig fråga er här vad ni tycker. Han testade på ett annat hojforum men där spårade det snabbt ur till massa skitprat så han tröttnade fort.

Lite luddig fråga kanske men hur ska en turbindriven hoj vara för att just du ska överväga att köpa en istället för en vanlig sporthoj? Priset kan vi strunta i utan rent funktions- och körmässigt.

Håll gärna kommentarer om missilramper och andra lustigheter för er själva.:)

/Anders

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
ITALIA
gatlaglig? hela den biten tror jag ni kan skippa, finns inte en besiktningsverkstad i världen som kommer godkänna nåt av det man ser i videon iallafall.

det är en riktigt ball ide dock, håll vikten nere och försök göra nåt åt ljudet (som låter fullständigt öronbedövande!?) så kan ni säkerligen sälja några som "kul och udda banhoj" ?

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Han har haft nära kontakt med besiktningsorganet i landet och det enda problemet är ljudet, genom att rikta om avgaserna och trixa lite menar han att det borde gå.

Hojen på filmen är på inget sätt färdig heller, det är första provkörningen så det är nu som utvecklingen börjar.

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Hoj
SD 1290
Ljudet måste ner.

Bränsleförbrukningen måste hållas på en rimlig nivå.

Den måste gå att köra på vanlig bensin.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Ljudet måste ner.

Bränsleförbrukningen måste hållas på en rimlig nivå.

Den måste gå att köra på vanlig bensin.

Den går köra på diesel, förbrukningen blir oundvikligen högre men inte orimligt hög. Jag mailar honom med alla funderingar om vikt, förbrukning och sånt allteftersom dom kommer så får han svara själv. Bra input!:tummenupp

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Om jag skulle överväga det så skulle den behöva vara minst lika bra som en vanlig sporthoj:

* Driftsäkerhet.
* Rimliga serviceintervaller och tillgängliga serviceställen.
* Samma körbarhet chassimässigt som en modern sporthoj.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Som sagt, inte kännas som en gunghäst när det svänger, vara gatlaglig och inte väcka de döda. En enhetlig design är nog hyfsat viktigt med. Priset också, skenar det iväg för långt från en motsvarande ordinär sporthoj försvinner nog intresset för alla utom de rena tekniknördarna.

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
Slagskeppet
Ska gå att leva med till vardags som en modern sporthoj, dvs:
Starta och stanna motorn lika lätt
Tankning
Rimlig räckvidd
Chassi ska gå att svänga med

Sen bör den ha en knapp för "öppet avgasrör" så man släpper ut allt underbar ljud :)

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Rent spontant så tycker jag att det Peccus skriver låter klokt. Men det där med servicetillgänglighet är väl kanske en svår nöt att knäcka.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Många bra synpunkter, det man får ha i åtanke är att det är lite av ett entusiastfordon så bättre än en modern sporthoj på alla punkter är inte realistiskt.

Ramen som hojen byggs runt är en Yamaha YZF av den enkla anledningen att det är den enda sporthojsram som är lång nog för att motorpaketet ska få plats, fjädring och sånt däremot kommer såklart vara rejält uppdaterat.

Serviceställen är såklart inte helt lätt att ha runt knuten, men en Ducati eller annan ovanligare hoj är väl inte heller helt lätt att serva i närområdet. Jag lär ta på mig europaservicen ifall det blir av med planerna.

Serviceintervallerna bör bli relativt långa då det är få rörliga delar i motorn, huvudsaken är väl att den som köper hojen har lite förståelse för hur man behandlar en gasturbin så polaren slipper bygga in massvis av strypningar i systemet för att inte nån idiot ska kunna bränna motorn genom att sätta på ett tjockare luftfilter eller så.

/Anders

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
En gasturbinhoj låter ju som ett jetflygplan och bör enligt mig presteda därefter, ska jag köpa en gasturbinhoj räcker det inte att den går lika bra som en literhoj, den låter brutalt och bör då se brutal ut gå nåt brutalt.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Blir inte soppaförbrukningen lite småtråkig när man fiser runt på smågas, vilket tyvärr krävs ibland?

Men annars tror jag att kundgruppen som kan tänkas köpa den skulle kunna stå ut med rätt mycket, bara den beter sig ypperligt chassimässigt, som ducatiägare typ.:hihi

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
En gasturbinhoj låter ju som ett jetflygplan och bör enligt mig presteda därefter, ska jag köpa en gasturbinhoj räcker det inte att den går lika bra som en literhoj, den låter brutalt och bör då se brutal ut gå nåt brutalt.

Det går tyvärr inte få plats med mycket mer motor i en sporthojsram än så här, Y2K-hojen har knappt dubbla effekten men är ungefär lika smidig som en Boss Hoss med V8. Det håller på ritas för fullt på ett kompressorhjul till nästa generationens motor som ska ha 250hk men mer än så är inte möjligt att få plats med.

Blir inte soppaförbrukningen lite småtråkig när man fiser runt på smågas, vilket tyvärr krävs ibland?

Men annars tror jag att kundgruppen som kan tänkas köpa den skulle kunna stå ut med rätt mycket, bara den beter sig ypperligt chassimässigt, som ducatiägare typ.:hihi

Nog lär den sörpla i sig soppa alltid, men är tanken tillräckligt stor så blir aktionsradien rätt ok ändå. Kräver man en maxförbrukning på 0.5L/mil så tillhör man nog ändå inte kundkategorin av flera anledningar.

Precis, en sån här hoj köper man nog mer med hjärtat än med hjärnan.:)

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Efters den inte är bränslesnål så hade de ju varit bra om den hade en stor tank iaf.
Så man slipper stanna på varje mack.

Annars tycker jag den ser riktigt bra ut.
Ovanligt att folk lyckas bygga en hoj med udda motor som inte ser ut som en Tax.

Körbarhet står högt på listan.

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
För att identifiera brukarkrav och få en framgångsrik produkt bör han genomföra fokusgrupper, djupintervjuer, usabilitytest och användar kliniker.(Kvalitativ information)

Samt även enkäter (såsom att fråga på ett forum), för kvantitativ information.

Utifrån detta kan han göra en specification of demands (kravspecifikation). Här har du en enkel som jag svängde ihop för er;
Untitled-1.jpg

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Ja rikta om avgaserna lär nog behövs iaf med tanke på eldklotet som uppstod vid starten.
Skönt om den misständer lite när man står vid ett rödljus och svärtar ner bilen jämte.
Och användarvänligheten är nog viktigt. Att den kan startas precis vartsomhelst i alla väder utan tillgång till tryckluft eller annat.

I övrigt lär den ju endast gå som entusiastfordon så jag tror de som köper den kan leva med sämre bränsleekonomi och servicesvårigheter bara den ser tillräckligt bra ut.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Ja rikta om avgaserna lär nog behövs iaf med tanke på eldklotet som uppstod vid starten.
Skönt om den misständer lite när man står vid ett rödljus och svärtar ner bilen jämte.
Och användarvänligheten är nog viktigt. Att den kan startas precis vartsomhelst i alla väder utan tillgång till tryckluft eller annat.
Att svärta ned bilen bredvid vid en misständning är nog lindrigt jämfört med vad den gör med bilen under normal drift. Jay Leno smälte väl kofångaren på bilen bakom med Y2K-hojen? Och kvinnan i videon säger väl nåt i stil med "feel the heat". Man kör nog inte upp bredvid en bil ostraffat med den där som den är riktad nu.

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Bränsleekonomi är tämligen irelevant. Bränslepriset i oz ligger på dryga 10 spänn (diesel o bensin).
Kundkategorin i detta fall lär inte vara trädkramande Prius-tomtar.

Jag tror att ett sånt här ekipage måste ha rätt hög "show off"-faktor dvs det ska synas och höras (på rimlig nivå) att här kommer något speciellt rullande. Köpstarka kunder i denna del av världen är inte rädda för att synas och någon jantelag finns inte.
En effektfull startprocedur med lite ylande och antydan till eldsprut sitter nog inte fel. Vill minnas att y2k har någon slags rullande text på bakdelen med varningen "Caution hot exhaust gases" eller något åt det hållet - helt rätt imho.
Så lite fire breathing dragon men ändå körbar på the glitter strip i surfers kan nog funka.

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Hur är det med känslighet för grus o skit på vägen, så det inte sugs in i motorn, eller finns det nåt luftfilter på den?
Bygger dom motorn själva, eller är det nån färdig modell, vad är serviceintervallet?

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring