_Johansson_
Storfräsare
Efters den inte är bränslesnål så hade de ju varit bra om den hade en stor tank iaf.
Så man slipper stanna på varje mack.
Annars tycker jag den ser riktigt bra ut.
Ovanligt att folk lyckas bygga en hoj med udda motor som inte ser ut som en Tax.
Körbarhet står högt på listan.
Du är inne på samma spår som jag, känns soppaförbrukningen som den avgörande faktorn är man nog inte rätt person för att ha en gasturbinhoj.
Den lär kunna bli riktigt snygg när den är klar, aluminiumtanken bakom framhjulet ger en sorts funktionabel charm tycker jag. Med kort hjulbas och relativt rapp gasrespons (förra gasturbinhojen hade ungefär samma gasrespons som original-kolvmotorn och den här motorn har mycket mer avancerad bränslestyrning) borde den vara helt ok på vägen.
För att identifiera brukarkrav och få en framgångsrik produkt bör han genomföra fokusgrupper, djupintervjuer, usabilitytest och användar kliniker.(Kvalitativ information)
Samt även enkäter (såsom att fråga på ett forum), för kvantitativ information.
Utifrån detta kan han göra en specification of demands (kravspecifikation). Här har du en enkel som jag svängde ihop för er;
View attachment 389825
Det där såg kanske lite väl avancerat ut, i det här läget vill han bara ha er uppfattning om vilka "problemområden" som han bör lägga mest krut på för att få till hojen så bra som möjligt. Någon fullfjädrad marknadsundersökning är det nog inte tal om då han ändå inte har tid eller pengar att genomföra en.
Ja rikta om avgaserna lär nog behövs iaf med tanke på eldklotet som uppstod vid starten.
Skönt om den misständer lite när man står vid ett rödljus och svärtar ner bilen jämte.
Och användarvänligheten är nog viktigt. Att den kan startas precis vartsomhelst i alla väder utan tillgång till tryckluft eller annat.
I övrigt lär den ju endast gå som entusiastfordon så jag tror de som köper den kan leva med sämre bränsleekonomi och servicesvårigheter bara den ser tillräckligt bra ut.
Att svärta ned bilen bredvid vid en misständning är nog lindrigt jämfört med vad den gör med bilen under normal drift. Jay Leno smälte väl kofångaren på bilen bakom med Y2K-hojen? Och kvinnan i videon säger väl nåt i stil med "feel the heat". Man kör nog inte upp bredvid en bil ostraffat med den där som den är riktad nu.
Bra synpunkt grabbar, jag ska maila honom och höra hur han har tänkt lösa värmespridningen från utblåset.
Bränsleekonomi är tämligen irelevant. Bränslepriset i oz ligger på dryga 10 spänn (diesel o bensin).
Kundkategorin i detta fall lär inte vara trädkramande Prius-tomtar.
Jag tror att ett sånt här ekipage måste ha rätt hög "show off"-faktor dvs det ska synas och höras (på rimlig nivå) att här kommer något speciellt rullande. Köpstarka kunder i denna del av världen är inte rädda för att synas och någon jantelag finns inte.
En effektfull startprocedur med lite ylande och antydan till eldsprut sitter nog inte fel. Vill minnas att y2k har någon slags rullande text på bakdelen med varningen "Caution hot exhaust gases" eller något åt det hållet - helt rätt imho.
Så lite fire breathing dragon men ändå körbar på the glitter strip i surfers kan nog funka.
Den lär nog både synas och höras när den kommer, men jag hoppas för guds skull att han inte bygger den "american style" med massa varningssirener och blinkande lampor överallt. Snygg och brutal men ändå lite smådiskret röstar jag på, nån överdrivet skrikig design tröttnar nog folk på ganska fort.