Hur ska en gatlaglig gasturbinhoj vara?

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Efters den inte är bränslesnål så hade de ju varit bra om den hade en stor tank iaf.
Så man slipper stanna på varje mack.

Annars tycker jag den ser riktigt bra ut.
Ovanligt att folk lyckas bygga en hoj med udda motor som inte ser ut som en Tax.

Körbarhet står högt på listan.

Du är inne på samma spår som jag, känns soppaförbrukningen som den avgörande faktorn är man nog inte rätt person för att ha en gasturbinhoj.

Den lär kunna bli riktigt snygg när den är klar, aluminiumtanken bakom framhjulet ger en sorts funktionabel charm tycker jag. Med kort hjulbas och relativt rapp gasrespons (förra gasturbinhojen hade ungefär samma gasrespons som original-kolvmotorn och den här motorn har mycket mer avancerad bränslestyrning) borde den vara helt ok på vägen.

För att identifiera brukarkrav och få en framgångsrik produkt bör han genomföra fokusgrupper, djupintervjuer, usabilitytest och användar kliniker.(Kvalitativ information)

Samt även enkäter (såsom att fråga på ett forum), för kvantitativ information.

Utifrån detta kan han göra en specification of demands (kravspecifikation). Här har du en enkel som jag svängde ihop för er;
View attachment 389825

Det där såg kanske lite väl avancerat ut, i det här läget vill han bara ha er uppfattning om vilka "problemområden" som han bör lägga mest krut på för att få till hojen så bra som möjligt. Någon fullfjädrad marknadsundersökning är det nog inte tal om då han ändå inte har tid eller pengar att genomföra en.

Ja rikta om avgaserna lär nog behövs iaf med tanke på eldklotet som uppstod vid starten.
Skönt om den misständer lite när man står vid ett rödljus och svärtar ner bilen jämte.
Och användarvänligheten är nog viktigt. Att den kan startas precis vartsomhelst i alla väder utan tillgång till tryckluft eller annat.

I övrigt lär den ju endast gå som entusiastfordon så jag tror de som köper den kan leva med sämre bränsleekonomi och servicesvårigheter bara den ser tillräckligt bra ut.



Att svärta ned bilen bredvid vid en misständning är nog lindrigt jämfört med vad den gör med bilen under normal drift. Jay Leno smälte väl kofångaren på bilen bakom med Y2K-hojen? Och kvinnan i videon säger väl nåt i stil med "feel the heat". Man kör nog inte upp bredvid en bil ostraffat med den där som den är riktad nu.

Bra synpunkt grabbar, jag ska maila honom och höra hur han har tänkt lösa värmespridningen från utblåset.:tummenupp

Bränsleekonomi är tämligen irelevant. Bränslepriset i oz ligger på dryga 10 spänn (diesel o bensin).
Kundkategorin i detta fall lär inte vara trädkramande Prius-tomtar.

Jag tror att ett sånt här ekipage måste ha rätt hög "show off"-faktor dvs det ska synas och höras (på rimlig nivå) att här kommer något speciellt rullande. Köpstarka kunder i denna del av världen är inte rädda för att synas och någon jantelag finns inte.
En effektfull startprocedur med lite ylande och antydan till eldsprut sitter nog inte fel. Vill minnas att y2k har någon slags rullande text på bakdelen med varningen "Caution hot exhaust gases" eller något åt det hållet - helt rätt imho.
Så lite fire breathing dragon men ändå körbar på the glitter strip i surfers kan nog funka.

Den lär nog både synas och höras när den kommer, men jag hoppas för guds skull att han inte bygger den "american style" med massa varningssirener och blinkande lampor överallt. Snygg och brutal men ändå lite smådiskret röstar jag på, nån överdrivet skrikig design tröttnar nog folk på ganska fort.:zpy
 

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
En viktig grej är säkerheten. Man måste kunna vara säker på att ett eventuellt turbinhaveri och/eller kompressorhaveri förblir "contained". Det vore inget kul att få prylar upp i "akterkapellet" om det skulle hända något. Det finns ju också risk att skada personer och prylar i omgivningen också.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Har en sån där hoj några fördelar jämfört med en vanlig sportis? Finns det något som blir bättre?
 

Jimmy

Guest
En rookiefråga: kommer inte trycket från utblåset på det där monstret att vilja trycka hojen åt motsatt sida?
F.ö. måste de ha vääldigt toleranta grannar:krama
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Varför göra sportmoppe av den .... nä med en sån motor så e ett köttigt musclebike bygge ballare
tänk V-Max,Diavel,B-king osov ..... brutalt ,vulgärt och heeeeelt underbart :yoparty :kär
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Hur är det med känslighet för grus o skit på vägen, så det inte sugs in i motorn, eller finns det nåt luftfilter på den?
Bygger dom motorn själva, eller är det nån färdig modell, vad är serviceintervallet?

Insuget sitter högt uppe mot styrkronan så det lär vara lugnt, någon sorts grovfilter lär nog hamna på den ändå för att hålla nyfikna fingrar och sånt borta men inget annat.

Dom bygger motorerna själva, samma koncept som på min motor i landracinghojen fast med elmotorstart istället för tryckluft. Serviceintervallet vet nog ingen än utan det lär visa sig framöver, gasturbiner generellt är rätt långlivade då det är få rörliga delar så det borde bli helt ok intervaller.

En viktig grej är säkerheten. Man måste kunna vara säker på att ett eventuellt turbinhaveri och/eller kompressorhaveri förblir "contained". Det vore inget kul att få prylar upp i "akterkapellet" om det skulle hända något. Det finns ju också risk att skada personer och prylar i omgivningen också.

Kompressorhuset är gjutet i aluminium och turbinhuset är tjockt rostfritt, dessutom blir det manuella övervarvningsskydd i bränslesystemet så risken för personskador är nog knappast större än att åka med turbo på en vanlig hoj.

Har en sån där hoj några fördelar jämfört med en vanlig sportis? Finns det något som blir bättre?

Hmm, vridmomentskurvan liknar en elmotors så där lär en högvarvig kolvmotor ligga i lä. Annars vete fan, lite svårt att svara på då motorkaraktärerna är så olika. Du vinner nog ingen Isle of Man med den men 170hk och elmotorvrid är inte fy skam, dessutom har du lätt ballaste hojen vid korvmojen.:tummenupp

En rookiefråga: kommer inte trycket från utblåset på det där monstret att vilja trycka hojen åt motsatt sida?
F.ö. måste de ha vääldigt toleranta grannar:krama

Det är inte mycket energi kvar i avgaserna efter att ha gått genom kraftturbinen, så ingen fara att den vill tryckas åt sidan.

Vadå, står inte alla grannar och flinar när man kör jetmotorer utanför huset deras? Det gör mina i alla fall!:D
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Varför göra sportmoppe av den .... nä med en sån motor så e ett köttigt musclebike bygge ballare
tänk V-Max,Diavel,B-king osov ..... brutalt ,vulgärt och heeeeelt underbart :yoparty :kär

Det har föreslagits kan du tro, men han ville bygga en sporthoj så det fick det bli. Det är väldigt enkelt att sätta motorn i ett annat chassi senare så finns intresse går det helt klart bygga en sån hoj också.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Hur är gasresponsen? Eller finns det någon typ av växellåda/koppling?
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Den lär nog både synas och höras när den kommer, men jag hoppas för guds skull att han inte bygger den "amercan style" med massa varningssirener och blinkande lampor överallt. Snygg och brutal men ändå lite smådiskret röstar jag på, nån överdrivet skrikig design tröttnar nog folk på ganska fort.:zpy
Nu menade jag kanske inte att det skulle slå över och bli vulgo men lite mer än en R1a med turbintjut, snygg lack och balla fälgar iaf. Sedan kan det nog vara så att det penningstarka klientel som man vill appelera till inte alltid har "god smak" trots välfyllda bankkonton....
 

genericjohn

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2009
Ort
Viby
Hoj
Gasgas motard Gsxr 1100
måste bara säga de. men älskar att han lägger ner sån tid på att få på sig trädgårdvantarna för att ta en repa på parkeringen:D
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Utfällbara vingar så man kan flyga.
Ställbara spjäll till korvgrillning alternativt däcksvärmare (kanske baklyse kan skippas med rätt glöd?).
Rejält kraftuttag till hudraulsystem.
Släp med stor dieseltank så man får aktionsradie.

Jaja sorry...

Det svåraste att få till är vikt. 170hk ala elmotor blir rätt mkt att bromsa ner inför varje kurva.
(titta på bmw s1000rr nya kawan osv. Kolla på effektkurvan. 170hk elmotor kommer köra 8or runt dem)
Det är problem för busorna och diverse turbohojar att behålla skivorna raka och fina dels för acc men även pga vikten. Oasvsett hur man lyckas med detta så är det ingen ide att sätta standardskivor på den.
Beringer sägs ju hålla hyggligt bra vart fall.

Färdigtankad och startklar MAX 220kg skulle jag stå ut med. Men gärna under 200kg naturligtvis men jag tror inte det är möjligt spontant. Då i kombination med möjlighet att köra 10 mil hårdkörning MINST.
gärna 20mil finskörning.
Om det är 25l soppa eller motsvarande är inte hela världen anser JAG. dvs förbrukningen.
Vikten skall ju vara där dock.

Jag tror dessvärre att det blir en konstig kompromiss det här. Svårt att se hur man skall tillgodose så många krav med det som finns att leka med.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
För god körbarhet när det svänger är gasrespons och finkänslighet A och O, både när det gäller att lägga på och backa av på gasen.
En av de största problemen man har inom elhojsracing är att få till motorstyrningen bra nog för att faktiskt kunna köra nära släppgränsen med hygglig känsla och möjlighet att moderera dragkraften snabbt nog. Kan tänka mig att det kan bli samma problem här.

Vet inte hur viktfördelning, tyngdpunkt osv skiljer sig från stdhojen men det kan vara värt att tänka på. Vår Mavizen betedde sig lite suspekt pga tveksam viktfördelning och lägre tyngdpunkt än bensinvarianten.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Hur är gasresponsen? Eller finns det någon typ av växellåda/koppling?

Törs inte säga men den ska enligt Andrew gå trimma till med styrsystemet så det blir helt ok, återkommer med det efter att han provkört lite mer. Inga växlar eller koppling.

Nu menade jag kanske inte att det skulle slå över och bli vulgo men lite mer än en R1a med turbintjut, snygg lack och balla fälgar iaf. Sedan kan det nog vara så att det penningstarka klientel som man vill appelera till inte alltid har "god smak" trots välfyllda bankkonton....

Fördelen är att det blir små serier som han bygger själv på beställning så varje kund kommer kunna välja lite sitt eget stuk inom rimlighetens gränser, jag vet att han kollat upp Ackes navstyrning så det går nog få lite som man vill.

Färdigtankad och startklar MAX 220kg skulle jag stå ut med. Men gärna under 200kg naturligtvis men jag tror inte det är möjligt spontant. Då i kombination med möjlighet att köra 10 mil hårdkörning MINST.
gärna 20mil finskörning.
Om det är 25l soppa eller motsvarande är inte hela världen anser JAG. dvs förbrukningen.
Vikten skall ju vara där dock.

Jag tror dessvärre att det blir en konstig kompromiss det här. Svårt att se hur man skall tillgodose så många krav med det som finns att leka med.

Ska höra med honom vad hojen väger som den står nu och hur mycket soppa den rymmer.

Grejen är att man får ta en turbinmotor för vad den är, du kan omöjligt ha samma gaskontroll som på en kolvmotor med bakhjulsåka och kontrollerade släpp i kurvorna.

För god körbarhet när det svänger är gasrespons och finkänslighet A och O, både när det gäller att lägga på och backa av på gasen.
En av de största problemen man har inom elhojsracing är att få till motorstyrningen bra nog för att faktiskt kunna köra nära släppgränsen med hygglig känsla och möjlighet att moderera dragkraften snabbt nog. Kan tänka mig att det kan bli samma problem här.

Vet inte hur viktfördelning, tyngdpunkt osv skiljer sig från stdhojen men det kan vara värt att tänka på. Vår Mavizen betedde sig lite suspekt pga tveksam viktfördelning och lägre tyngdpunkt än bensinvarianten.

Samma där, jag tror inte den kommer vara det bästa alternativet för den som vill åka bana utan mer en ball hoj som låter och går som ett troll på gatan. Förmodligen inte ett stort problem för av de bakdäck på literhojar jag gått förbi på stan har de flesta flera centimeter kant kvar att nöta på...:gnissla
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Grejen är att man får ta en turbinmotor för vad den är, du kan omöjligt ha samma gaskontroll som på en kolvmotor med bakhjulsåka och kontrollerade släpp i kurvorna.

Absolut, men det är en punkt som är värd att lägga ner en hel del krut på att få så bra det bara går.

Knappast aktuellt i detta projekt men det skulle ju gå att få till riktigt bra respons om man på kraftturbinaxeln satte en broms som reglerades av gaspådraget. Ännu mer värme att ta hand om, sämre bränsleekonomi och svårt att bygga styrning till men jag tror det skulle kunna bli bra rent körmässigt.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Om jag minns rätt så hade MTTs gasturbinhoj 320 hk på 230 kg.
Vet inte hur många länder den är gatlegal i.

Halva effekten och 2/3 av vikten tror jag skulle vara rimligare.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Hi Anders,

I'm pushing for 150kg all up with batteries, alternator etc but without fuel and in all metal (no composites or Titanium whatsoever, steel fuel tank etc.) as I figure that it should impress the natives given that a MotoGP bike uses nothing but Titanium and composites without lights, alternator etc and still can't match the weight.

But I will still be reasonably happy if I max out at 170kgs, as I know the race bikes we build will be able to get down to 150kg without Titanium and composites.

Regards/Andrew
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Hi Anders,

I'm pushing for 150kg all up with batteries, alternator etc but without fuel and in all metal (no composites or Titanium whatsoever, steel fuel tank etc.) as I figure that it should impress the natives given that a MotoGP bike uses nothing but Titanium and composites without lights, alternator etc and still can't match the weight.

But I will still be reasonably happy if I max out at 170kgs, as I know the race bikes we build will be able to get down to 150kg without Titanium and composites.

Regards/Andrew

Det där lät ju positivt trots allt. Skall bli kul att se slutresultatet.
Nej jag förstår att det inte är någon renodlad racer men sporthoj skall väl vara sportig eller?
Eller är det en en raktfram autobahn smiskare som syftas på ala blackbird med dålig gasrespons?
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top