Hur ska jag kunna försäkra en Fz6?

tHOORd

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Schtekholm
Hoj
Emmaljunga -09
Hörru Tård, vi delar uppenbarligen inte samma uppfattning. Föreslår starkt att du kikar igenom det jag skrev igen :tummenupp

Där finns två alldeles utmärkta tips som jag delade med mig av. Han verkade inte förstå varför det är dyrt att försäkra en effektstark motorcykel i en storstad samtidigt som han inte har ett giltigt körkort för fordonet. :huvet

Mvh

Ja, jag la märke till till dom förslagen också. Leta vidare eller byt motorcykel, var ju lite vad frågan innefattade. Så att ge rådet leta vidare eller byt motorcykel anser jag vara som att svara 1+1 på frågan "Vad är 1+1?". :tungan :)
 

powergrip

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2007
Ort
Lidingö
Hoj
N/A
Hur många ggr skall detta behöva förklaras :huvet

Trafikförsäkringen täcker personskador, bara trafikförsäkringen går på 19000, inget märkligt med det. Helförsäkringen går på 84000, 84000-19000=65000. Altså om jag skulle ta försäkringen på länsf... så skulle man få betala mer än vad jag betalade när jag köpte den. Om jag istället skulle köpa en ny efter ett år skulle jag ha 3000 över. Därför tyckte jag bara det var lite märkligt men men...

OT. Tack för alla förslag :)
 

powergrip

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2007
Ort
Lidingö
Hoj
N/A
Jag ville ha en RSV Mille men jag hade inte råd. Jag köpte en annan motorcykel som var billigare i stället.
Jag ville ha en Ferrari Dino, men jag hade inte råd. Jag köpte en billigare bil i stället.
Jag ville ha en vräkig villa men jag hade inte råd. Jag köpte en billigare bostad i stället.
Jag ville ha....

Tilllåtmig omformulera jag ska köpa en fz6, sen löser jag försäkrings biten. Ingenting är omöjligt :tungan
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Trafikförsäkringen täcker personskador, bara trafikförsäkringen går på 19000, inget märkligt med det. Helförsäkringen går på 84000, 84000-19000=65000. Altså om jag skulle ta försäkringen på länsf... så skulle man få betala mer än vad jag betalade när jag köpte den. Om jag istället skulle köpa en ny efter ett år skulle jag ha 3000 över. Därför tyckte jag bara det var lite märkligt men men...

OT. Tack för alla förslag :)
Om fb tror att du kommer att skrota eller bli av med hojen på mindre än ett år kommer årspremien naturligtvis att bli högre än priset på hojen, inte märkligt på något sätt. Tråkigt att statistiken ser ut så däremot. Förhoppningsvis får du en bättre premie när du tagit kortet, det är ju inte precis någon värstinghoj. Lycka till!
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Har du inte råd med försäkringen så får du väl gå istället då.............. jäklar vad alla tjatar om försäkringar här på SH.

Ja det är ju jävligt märkligt, eller hur? För det är ju inte den ensamt största återkommande kostnaden på många hojar? Skitskumt att folk vill prata om det.

När nån gnäller på att ett nytt kåpset original är svindyrt kan du väl säga "jäklar vad alla tjatar om kåpset här på SH."



Till er andra som är negativa här: Är det svårt att förstå att en ny kille på hoj är förundrad över att försäkringarna kostar så utav bara helvete?
Skärp er.

'Konstruktiva tips' i stil med "Byt hoj", "gå istället" och "att köra hoj är ingen rättighet" är bara korkat, varför får man inte förverkliga sina drömmar i Sverige?

Nä, vad du ska göra är att ringa alla försäkringsbolag - alla - inkl. husdjursbolag och annat och se om de inte har mc-försäkring som tillval, teckna en skitbillig hemförsäkring eller kanske dags att försäkra kattjäveln?

Halvförsäkring är att rekommendera eftersom det är för jäkla surt att bli bestulen och inte få ett öre tillbaka - helförsäkring är främst för dem som inte tycker mc-åkning 'är en rättighet'.
Nä, halvförsäkra och lägg undan en hundring eller två i månaden in case of a crash - det lär behövas... :)
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Ja det är ju jävligt märkligt, eller hur? För det är ju inte den ensamt största återkommande kostnaden på många hojar? Skitskumt att folk vill prata om det.

När nån gnäller på att ett nytt kåpset original är svindyrt kan du väl säga "jäklar vad alla tjatar om kåpset här på SH." ...

Bra skrivet! Tänkte precis det samma... vi ska heller inte ge oss så lätt. Då har försäkringsbolagen redan "vunnit".

Tips är att skriva ner alla f-bolag du kan hitta och sedan ringa dem alla, vänta någon dag och sedan upprepa proceduren. Ibland har man helt enkelt tur. Självklart ska du vara alltid trevlig och se om det går att förhandla ner priset.

Som någon redan varit inne på så får du ibland rabatt vid flera försäkringar. Det är inte jättemycket men å andra sidan så är t.ex. endast 10% en hel del på en dyr mc-försäkring.

Ibland ger klubbmedlemskap även rabatt. Medlemskap i SMC t.ex. Se om där finns någon märkesförsäkring( tror inte yama har det dock ) som kan vara förmånlig i början.

Tänk på av och påställning! Räkna ut hur mycket du egentligen kör och hur mycket du kan spara på detta sätt. Förutsätter att f-bolaget har denna möjlighet( garageförsäkring ).

Om du är driftig så kolla om någon lokal firma vill sponsra din försäkring med lite reklam på hojen... :tungan
 

cowboy83

Ny medlem
Gick med
11 May 2006
Ort
falköping
Hoj
fireblade-98
Varför ska det finnas så mycket gnälligt folk här? Klart man frågar om nån vet en billigare försäkring.. Eller betalar ni bara utan å kolla upp om det finns billigare nån annan stans?
Jag kolla de runt när jag försäkrade min hoj.
bil å mc skulle ha över 20000 för bara en trafik
if honda försäkring skulle ha runt 20000 för halv helår
sen ringde jag folksam å de skulle ha runt 9000 om året för halv så nu betalar jag under 800 i månaden för halv!
Jag hade inte heller nått kort när jag köpte å försäkrade min hoj å va bara 23. tyckte det var ett helt ok pris faktiskt..

Om man bara måste lägga moral inlägg å gnälliga komentarer kan man väl lika gärna va tyst? Jag gillar inte å läsa dom å tror i alla fall de e mer som tycker som mig?

Lycka till med försäkringen å köp dig en sån hoj om det är den du vill ha! sen får man dra ner på andra kostnader eller göra som mig dra till norge å jobba!
 

powergrip

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2007
Ort
Lidingö
Hoj
N/A
Vad trevligt de blev här nu, måste vara det fina vädret, tack för alla tips :tummenupp . Ska nu gräva lite i försäkringsfrågan och se vad jag kan hitta. Återkommer med hur det gick, ut å kör hojj nu i det fina vädret:tungan
 
Last edited:

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Pröva bilsport & mc. Dom brukar ha billiga försäkringar på allt utom sporthojar.

Skäll inte på länsförsäkringar, skäll på dina kära medmänniskor som kör hoj så illa ;)

Bullshit,,,, vem fan kör inte illa, gamla gubbar och kärringar som vnglar runt med sina bilar,, och sen är det så att touringtöntarna som inte kört hoj på 30 år är den grupp där olyckorna ökar.

15000-30000:- är fan inte rimligt för att köra hoj i 6 månader, det kan ingen vettig människa tycka.
 

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
...

Om man bara måste lägga moral inlägg å gnälliga komentarer kan man väl lika gärna va tyst? Jag gillar inte å läsa dom å tror i alla fall de e mer som tycker som mig?

Yttrandefrihet och olika åsikter är inget som funkar för dig då va?
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
2884885 Bullshit,,,, vem fan kör inte illa, gamla gubbar och kärringar som vnglar runt med sina bilar,, och sen är det så att touringtöntarna som inte kört hoj på 30 år är den grupp där olyckorna ökar.

15000-30000:- är fan inte rimligt för att köra hoj i 6 månader, det kan ingen vettig människa tycka.
Det är inte upp till en kund att bestämma vad ett företag ska ta för pris på en tjänst. Tycker man inte det ger vad man betalar så skiter man i det eller köper tjänsten hos ett annat företag.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Det är inte upp till en kund att bestämma vad ett företag ska ta för pris på en tjänst. Tycker man inte det ger vad man betalar så skiter man i det eller köper tjänsten hos ett annat företag.
Nu är det ju så att försäkringsbolagen håller varandra om ryggen ska du veta när de utreder olyckor, de gör upp och dilar hej vilt och skiter i vem som drabbas.
Det kallas monopol, kartell eller ryggkliande.

Jag skulle kunna tycka att självrisken borde vara högre och premien lägre, då får ju klantarna betala och då svider det i rätt plånbok.
 

cowboy83

Ny medlem
Gick med
11 May 2006
Ort
falköping
Hoj
fireblade-98
Yttrandefrihet och olika åsikter är inget som funkar för dig då va?

Jo då bara alla tycker som jag e yttrandefrihet helt ok.. hahahaha...

självklart ska alla ha rätt att yttra sig men ibland kan det ju vara bra att vara tyst oxå? tala e silver men tiga e guld.. Killen ville ju bara ha hjälp med att hitta en billig försäkring inte bli sågad för han inte har kortet eller e under 25.. Tycker sj vi som åker hoj eller vill åka hoj borde hjäälpa varandra?
 

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Jo då bara alla tycker som jag e yttrandefrihet helt ok.. hahahaha...

självklart ska alla ha rätt att yttra sig men ibland kan det ju vara bra att vara tyst oxå? tala e silver men tiga e guld.. Killen ville ju bara ha hjälp med att hitta en billig försäkring inte bli sågad för han inte har kortet eller e under 25.. Tycker sj vi som åker hoj eller vill åka hoj borde hjäälpa varandra?

Va bra! Då vill JAG att DU kollar hur jag kan få en billigare försäkring än vad jag redan har!

Grejjen är att INGEN kan kolla en försäkring åt någon ANNAN utan dennes pers.nummer OCH reg.nr på den hoj han vill försäkra...sååå hur ska vi kunna hjälpa honom:gnissla

Det är inte att vi vill vara otrevliga/dryga!

Sen det här med att vissa får en skyhög premie på helförs.delen beror ju på att försäkringsbolaget i fråga helt enkelt inte vill försäkra hojen i fråga:tummenupp
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Nu är det ju så att försäkringsbolagen håller varandra om ryggen ska du veta när de utreder olyckor, de gör upp och dilar hej vilt och skiter i vem som drabbas.
Det kallas monopol, kartell eller ryggkliande.

Jag skulle kunna tycka att självrisken borde vara högre och premien lägre, då får ju klantarna betala och då svider det i rätt plånbok.
Högre självrisk mot lägre premie rockar. :yoparty

Håller helt med om både att försäkringsbolagen kan vara riktiga svin när det gäller skaderegleringarna, skulle därför aldrig få för mig att betala några större summor för en försäkring där man vid skada blir alltför beroende av bolagens subjektiva bedömning, exempelvis invaliditetsgrad. Har sett folk i min närhet bli knullade på tok för långt upp i röven av bolag som vill slippa betala när det börjar bli dyrt för att tro att det är något annat än pengar i sjön (LF i det värsta fallet). Efter ca tio års sjukskrivning och krigande går LF fortfarande på den bedömning på 17% ekonomisk invaliditet som deras egen lejda läkare gjort (utan att ens ha träffat den skadade) istället för den bedömning på 85% invaliditet som gjorts av landets främsta experter på skadetypen efter en mycket noggrann undersökning där han under flera perioder var inlagd några veckor i stöten för utvärdering. Extra surt eftersom han mer än någon annan jag träffat levde för sitt jobb, och dessutom var helt oskyldig till olyckan (blev påkörd bakifrån när han stod stilla vid rödljus).

Däremot så är det fakta (enligt SMC iaf, som ju definitivt står på vår sida) att försäkringsbolagen, trots de skyhöga premierna och deras snåla utbetalningar, faktiskt går back på sporthojarna av högre försäkringsklass, och har gjort så i en massa år. Vi som kör lite extremare hojar får alltså ändå ut mer än vi betalar. Bara att lyfta på hatten och tacka de som kör mindre skadedrabbade hojar för att de sponsrar oss. Självklart ska alla ändå jämföra priser och välja den mest prisvärda försäkringen man kan få, gjorde vi inte det hade premierna varit ännu högre (för alla försäkringstagare), men ingen som är insatt i hur kostnadsbilden ser ut kan bli förvånad över att priserna hamnar där de gör.

Detta har inget med moraliserande eller gnällande att göra, vi väljer själva hur vi kör (är väl ingen mönstergosse själv), och det är helt ok. Men premierna blir därefter. Det är ingen tillfällighet att Bilsport & MC väljer att inte alls försäkra de vassaste hojarna, det finns helt enkelt ingen vidare affär i det.
 

playinghard

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2007
Ort
linköping
Hoj
honda cr 150
hjälp mig :D

jag har en cross som jag ej kört nu på ett tag. Och nu ska jag börja igen , sen börja tävla och allt. OCh då vill jag ha en ny cross, Ngn som har ett förslag på någon bra? :D :confused:
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top