Ironi.
Jo jag misstänkte egentligen det, kan ju bara inte vara sant men man kan ju inte vara säker längre idag. Ser en hel del jävligt aggressiva förare på vägarna idag.
Ironi.
Det där beror ju lite på hur väl man känner personen.
Om hen inte är myndig, så kanske man kan prata med föräldrarna?
Agera borde iaf någon göra, för allas säkerhet.
Att dra iväg en polisanmälan direkt tycker jag är hårt innan man har försökt få till en diskussion.
Jag tror inte många som kör utan kort är medvetna om riskerna, och en polisanmälan leder väl än mer till att denna människa bryr sig ännu mindre om att ta kortet, då det ligger prickar etc ivägen som hindrar. (Pun intended)
Poetiskt värre, var inte avsikten att avskräcka de körkortslösa tjyvåkande glinen?Säg att det finns en hårig sportstergubbe som har en otrolig fetisch och väderkorn för körkortslösa pjunisar på hoj. Varenda natt är han ute och trålar. Att det nog bara är en tidsfråga innan det i backspegeln dyker upp en flackande sportsterlykta som ångar av åtrå, allt på en mörk ödslig väg. Att det då bara är en tidsfråga innan hans svaga karaktär ger efter för det inre trycket, banjostyle.
Om man känner till någon som kör utan körkort?
Ska man tyst se på, tipsa polisen eller ska man själv trycka dom av vägen så att den väntade olyckan sker när någon är i närheten?
Vad ska man göra, vad har ni gjort?
Egentligen spelar inte detaljerna någon roll, för konsekvenserna är dom samma oavsett.
Jag vet att folk brur tänka, "Han kan ju köra, så då är det ok."
Men ska det vara så?
Just i det här fallet så finns inte åldern för behörigheten ännu.
1. Du har ingenting med saken att göra.
2. Ett körkort eliminerar inte potentialen till olyckor. Däremot gör blåa ljus det i kombination med gula reflexer. Jag läste det i Newtons fysikbok.
3. En ålder är en ålder och eliminerar inte heller potentialen till olyckor.
4. Det fanns en grupp under Nazityskland som rapporterade "felaktiga beteenden" omgående till överheten. De kallades för Hitlerjugend. Hört talas om dem?
Lagar och paragrafer är ofta skrivna för att folk inte kan tänka själv. Denna tråd bevisar tydligt att majoriteten här på SH också litar mer på lagboken än sitt eget omdöme.
Kan kompisen bevisligen köra hoj, bevisat genom tex banåkning samt ett bilkörkort som bevisar att han även kan trafikreglerna då tycker jag gott att han kan köra hoj bäst han vill utan ett formellt MC-körkort.
Jag känner folk som har högvis med SM-poäng införskaffade på MC men de saknar MC-körkort. Ingen av dem åker gata men om någon av dem skulle få för sig att sticka ut och åka lite hoj på gatan nån gång så kan jag inte se problemet.
1 - Fel. Allt elände som en ev olycka medför är dels ett samhällsansvar där varje medborgare kan förvänta sig att andra följer samma lagar, dels hamnar kostnaderna för en olycka till stor del på försäkringstagarna. Därför har Ricken mycket att göra med saken, han är både medborgare och försäkringstagare.1. Du har ingenting med saken att göra.
2. Ett körkort eliminerar inte potentialen till olyckor. Däremot gör blåa ljus det i kombination med gula reflexer. Jag läste det i Newtons fysikbok.
3. En ålder är en ålder och eliminerar inte heller potentialen till olyckor.
4. Det fanns en grupp under Nazityskland som rapporterade "felaktiga beteenden" omgående till överheten. De kallades för Hitlerjugend. Hört talas om dem?
Förutom det potentiellt enorma problemet att de kan riskera att sabba sitt eget liv då. Vilket ungdomar sällan tänker på. Kolla bara på valfri idiotisk dokusåpa.
Så ett körkort hindrar alltså det? Fantastiskt!
Harru inge körkort LR?
Lagar och paragrafer är ofta skrivna för att folk inte kan tänka själv. Denna tråd bevisar tydligt att majoriteten här på SH också litar mer på lagboken än sitt eget omdöme.
Kan kompisen bevisligen köra hoj, bevisat genom tex banåkning samt ett bilkörkort som bevisar att han även kan trafikreglerna då tycker jag gott att han kan köra hoj bäst han vill utan ett formellt MC-körkort.
Jag känner folk som har högvis med SM-poäng införskaffade på MC men de saknar MC-körkort. Ingen av dem åker gata men om någon av dem skulle få för sig att sticka ut och åka lite hoj på gatan nån gång så kan jag inte se problemet.
1. Kompisen kanske kör ihjäl någon han känner. Eller han kanske inte vill att kompisen kör ihjäl sig själv. Så det kan visst ha med honom att göra.
2. Finns rätt bra statistik på att körkort iaf minskar olycksrisken markant.
3. En ålder är just det, en ålder. Och med ålder kommer utökad riskmedvetenhet och säkrare bedömningar av potentiellt farliga situationer.
4. Det finns grupper som aldrig rapporterar när en kompis bryter mot lagen. Organiserad brottslighet brukar det kallas. Tycker iaf inte jag ska uppmuntras.
När man hör detta resonemang, det är då det är dags att bli rädd, då är inte anarkin långt borta, om du skulle läsa på lite grand och koppla in förståndet innan du skriver så skulle du förstå sambandet mellan olovlig körning, rattfyllerikörning och höga försäkringspremier.
Seså, ta några djupa andetag och räkna till tio så mår hjärtat bättreSå ett körkort hindrar alltså det? Fantastiskt!
....Om jag tar ett cykelkörkort där jag får köra mellan koner och öva inbromsningar för att slutligen lyckas med en uppkörning för att få ett plastkort; har hela den här processen med plastkortet inkluderat minskat eller eliminerat risken för en olycka? Svar nej, en olycka har absolut ingenting med saken att göra och återigen; detta eftersom den ena inte utlöser den andra eftersom det är oberoende händelser.
Jorå, visst har jag det. Kanske därför jag inser att 99% av min körkompetens kom inte tillsammans med den där lilla plastbiten.
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|