Hur ska man svetsa rör?

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Förra året försökte jag mig på att knåpa ihop en expansionskammare till RDn, men förutom att jag snabbt tröttnade och kom på att jag inte hade tillräckligt med material så märkte jag efter lite svetsning på den första delen att svetsfogen blev väldigt kladdig. Sånt brukar ju gå bra eftersom man bara kan slipa bort det, men det är ju svårt på insidan av ett rör, och jag har förstått att sånt kan orsaka turbulens och förstöra luftflödet i röret lite...
Dessutom har jag funderat lite på hur man ska kunna böja ett rör gjort i 1mm plåt 180 grader, går det överhuvudtaget eller är det lika bra att strunta i att försöka, kapa upp röret i småbitar och svetsa ihop till en böj? Ivrig för svar!

Trashcan skrev:
Förra året försökte jag mig på att knåpa ihop en expansionskammare till RDn, men förutom att jag snabbt tröttnade och kom på att jag inte hade tillräckligt med material så märkte jag efter lite svetsning på den första delen att svetsfogen blev väldigt kladdig. Sånt brukar ju gå bra eftersom man bara kan slipa bort det, men det är ju svårt på insidan av ett rör, och jag har förstått att sånt kan orsaka turbulens och förstöra luftflödet i röret lite...
Dessutom har jag funderat lite på hur man ska kunna böja ett rör gjort i 1mm plåt 180 grader, går det överhuvudtaget eller är det lika bra att strunta i att försöka, kapa upp röret i småbitar och svetsa ihop till en böj? Ivrig för svar!
de sist nämnda:P

Det finns program som räknar ut hur bitarna i böjen ska se ut så att du slipper kapa, bara klippa ut dom ur plåt.

Bearing skrev:
Det finns program som räknar ut hur bitarna i böjen ska se ut så att du slipper kapa, bara klippa ut dom ur plåt.

Soft! Känner du till något namn?

Sluggaboy skrev:
de sist nämnda:P

Doh! Jobbigt :3freak ...

Hur ska man svetsa då? Jag har tillgång till pinnsvets, MIG, gas och halvbra förmåga att svetsa... Jag har iofs bara använt MIG.

Trashcan skrev:
Varför använder du 1 mm plåt? Det är bättre och framför allt lättare med karosseriplåt ca 0,7 mm. Låter konstigt med kladdig svets. Om du inte har tig skulle jag nog föredra vanlig gassvets. Har du kollat in hydroformning. Jag har provat och kommit ganska långt. Dvs det är en del konstiga inbuktningar men med lite operationer går det nog att få det snyggt. Du kan nog göra en 180 graders krök med hydroform efter lite experiment.

NilsArne skrev:
Varför använder du 1 mm plåt? Det är bättre och framför allt lättare med karosseriplåt ca 0,7 mm. Låter konstigt med kladdig svets. Om du inte har tig skulle jag nog föredra vanlig gassvets. Har du kollat in hydroformning. Jag har provat och kommit ganska långt. Dvs det är en del konstiga inbuktningar men med lite operationer går det nog att få det snyggt. Du kan nog göra en 180 graders krök med hydroform efter lite experiment.

1mm plåt använder jag för att det finns, har lite gratismaterial på farsans jobb. Kladdig svets blir det för att jag är halvkass på att svetsa i tunna material :gnissla ... Är det inte svårare med gassvets?

Hydro-va-vadå? Har inte en susning om vad det är. :va

Trashcan skrev:
1mm plåt använder jag för att det finns, har lite gratismaterial på farsans jobb. Kladdig svets blir det för att jag är halvkass på att svetsa i tunna material :gnissla ... Är det inte svårare med gassvets?

Hydro-va-vadå? Har inte en susning om vad det är. :va
Om du vet att plåten är svetsbar kan du använda den annars skaffa karossplåt. Kostar ca 100 kr m2. Är det dyrt? Vad kostar racing då? Att svetsa med gas är enkelt om man jämför med MIG och pinne tyckler jag. TIG har jag inte skaffat än. Hydroform är genialt och finns att beskåda på denna sida http://www.gifford.ca/hydroform.html om allt fungerar som önskat.
Vad som inte framgår av hemsidan är att man använder vatten och trycker upp formen på expansionskammaren. Svetsa in två nipplar en i varje ände. Den ena luftar du ur formen och den andra trycker du med vattentryck. Använd Biltemas portopower pump. Finns som reservdel till Riktsats 4 ton, kallad Pump 15-8183.

Last edited:
Trashcan skrev:

Utgå från rör, fyll dem med TORR sand, sätt träpluggar i ändarna, värm och böj .... det enda vettiga sättet!!

elwe skrev:
Utgå från rör, fyll dem med TORR sand, sätt träpluggar i ändarna, värm och böj .... det enda vettiga sättet!!

Detta funkar på vanliga rör.
Nu gällde det att göra blåsor till RD´n. Då blir det till att stapla konor och snedkapa-vrida-svetsa-snedkapa-vrida-svetsa till förbannelse.

6008pro skrev:
Detta funkar på vanliga rör.
Nu gällde det att göra blåsor till RD´n. Då blir det till att stapla konor och snedkapa-vrida-svetsa-snedkapa-vrida-svetsa till förbannelse.

Ok, det är inte så svårt att göra vanliga konor och att snedkapa går också ganska lätt. Det man behöver är en liten vals (JULA och Verktygsboden har sådana), men det stora problemet när man börja vrida/böja effektkonor är att få dem rätt avstämda. Blir det fel kan hojen gå hur dåligt som helst

Liljequist skrev:
TIG:a eller MAG:a.. Kör du med gasen kommer det se för taskigt ut.. Ta provbitar och öva till du får en fin genombränning utan råge på insidan..

Förlåt?

Gas är helt suveränt att svetsa med. Bara Tig som är bättre om man vill ha riktigt fint.

Mats757 skrev:
Förlåt?

Gas är helt suveränt att svetsa med. Bara Tig som är bättre om man vill ha riktigt fint.
Äntligen en som kan och förstår att svetsa.
Det fanns en tråd här på sporthoj i samma ämne som det här med att svetsa. Titta på "Bygga ett eget 2-takt avgasrörsystem?" där finns även lovord om metoden "hydroform".

Han har tillgång till pinnsvets,mig o gas,så det är
väl bara att gasa.Snygga svetsar o hållbart på
en vibrerande tvitaktare :hihi
Öva lär han få göra vad han än väljer :tungan

.

Liljequist skrev:
Jaså det är den ? Så första gången du höll i en gassvets så vart det kanon ?? Du lär ju tänka att killen som frågar kanske inte är så hajj på det här med svetsning men ändå inte har tummen helt mitt i handen.. Annars hade det väl vart onödigt att fråga om tips..? Enligt mig så kräver gasen iaf mer övning.. Vet man inte hur man hanterar smältan så är det lätt att det blir tokigt..

Absolut inte,
Men en sak är säkert, Jag lärde mig gassvetsning betydligt fortare än Mig/Mag-svetsning i alla fall, när vi pratar om tunnplåt.
I 5mm plattjärn är en annan sak.

NilsArne skrev:
Om du vet att plåten är svetsbar kan du använda den annars skaffa karossplåt. Kostar ca 100 kr m2. Är det dyrt? Vad kostar racing då? Att svetsa med gas är enkelt om man jämför med MIG och pinne tyckler jag. TIG har jag inte skaffat än. Hydroform är genialt och finns att beskåda på denna sida http://www.gifford.ca/hydroform.html om allt fungerar som önskat.
Vad som inte framgår av hemsidan är att man använder vatten och trycker upp formen på expansionskammaren. Svetsa in två nipplar en i varje ände. Den ena luftar du ur formen och den andra trycker du med vattentryck. Använd Biltemas portopower pump. Finns som reservdel till Riktsats 4 ton, kallad Pump 15-8183.

Karossplåt? Allright, något tips på ett bra ställe i stockholm man kan få tag på det? Priset: Inte speciellt dyrt, men vadå vad kostar racing? Jag är bara en effektkåt 16åring :gnissla .

Ja fyfan! Hydroform verkar helt sjukt lätt! Bara det där med pumpen som kostar 400 riksdaler, men det kanske är värt det bara för skojs skull. :hihi
Hur mycket tryck krävs det? Jag tänker mest på hur man ska få nipplarna att sitta kvar osv, kan man svetsa fast mässingsnipplar i stål?

Edit: Btw... Funkar det verkligen att pumpa vatten med en sån där pump?? Så vitt jag vet pumpar den olja in i cylindrar osv, men försöker man pumpa vaten lär den väl kärva och läcka som fan, eller? För att inte tala om att den skulle få slut på vätska ganska omgående om man ska pumpa en hel expansionskammare full :gnissla ....

Till alla er andra som deltog i den stora mig-vs.-gas-fejden kan jag glatt meddela att jag ska lära mig använda gassvetsen. :lol

Last edited:
Tjena tjena, här var det trådlyft!:)

Fick du nån ordning på dina rör? Om du fortfarande är intresserad av hydroformning så har jag kört att man kan använda en helt vanlig högtrycksvattenspruta (sån som man har i trädgården du vet) till själva formningen. Jag är också lite inne på att testa hydroform, det verkar ganska smidigt:) Det enda jag inte riktigt förstår mig på är hur man ska göra där skarvarna hade hamnat om röret varit uppbyggt av koner... Ett konbyggt rörs bitar klipps ju ut med en rundning i båda ändarna för att det ska bli plant sen när man viker ett rör av dem, men ett hydroformat rör gör man ju i ett stycke så hur ska man egentligen göra där skarvarna hade hamnat?:va Min gissning är att det bör bli ungefär som skissen nedan, men mer exakt hur ska man räkna och mäta upp?:va Någon som vet?:)
hydroformning.JPG
0,7 mm karosseriplåt finns på biltema för ca 100 kr per 0,5 m^2:tummenupp

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S