Hur ska mc-kollektivet bli mer populärt hos Sveriges befolkning?

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500
Vi kanske får pluspoäng om vi stannar vid övergångsställen men det verkar inte helt säkert, eller var bilisten så säker på att MC:n inte skulle stanna tro :va

Tisdag 28/8
Kronoberg
17.21 Trafikolycka. Olofsgatan, Ljungby. En mc som stannade vid ett övergångsställe, blev påkörd bakifrån av en personbil. Mc föraren fördes till vårdcentralen med skrubbsår.
http://www.polisen.se/inter/util/nod...icleid=9886284

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Jag samlade pluspoäng när jag stod parkerad och en mamma med tillhörande liten pojke (ca 4 år) gick förbi. Pojken stannade, stod och tittade med stora ögon (och det var ändå min gamla skrutt-Honda vi talar om här :D ) en stund. Sade till mamman, att om han ville kunde han få provsitta, så hon lyfte upp honom och ögonen blev ännu större (tur de inte trillade ut) och han log det bredaste leendet jag sett (ja, åtminstone den dagen). Efter en stund sträckte han upp armarna mot sin mamma och hon lyfte ner honom. Hon log och sade att det här var nog det bästa som hänt honom den dagen och nu visste hon vad han skulle prata om hela kvällen och dagen därpå. :)

Så det är ganska lätt att göra folk glada med en så enkel sak som en motorcykel.

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Jag samlade pluspoäng när jag stod parkerad och en mamma med tillhörande liten pojke (ca 4 år) gick förbi. Pojken stannade, stod och tittade med stora ögon (och det var ändå min gamla skrutt-Honda vi talar om här :D ) en stund. Sade till mamman, att om han ville kunde han få provsitta, så hon lyfte upp honom och ögonen blev ännu större (tur de inte trillade ut) och han log det bredaste leendet jag sett (ja, åtminstone den dagen). Efter en stund sträckte han upp armarna mot sin mamma och hon lyfte ner honom. Hon log och sade att det här var nog det bästa som hänt honom den dagen och nu visste hon vad han skulle prata om hela kvällen och dagen därpå. :)

Så det är ganska lätt att göra folk glada med en så enkel sak som en motorcykel.

Sånt där är härligt, jag minns själv som grabb när man stod vid Gellersåsvägen som grabb och spanade/vinkade på hojar. Vinkade de tillbaka så stod man ju och hoppade upp och ner av lycka. Det så ju såg coolt ut :D

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Sånt där är härligt, jag minns själv som grabb när man stod vid Gellersåsvägen som grabb och spanade/vinkade på hojar. Vinkade de tillbaka så stod man ju och hoppade upp och ner av lycka. Det så ju såg coolt ut :D

Kanske därför du kör hoj idag, för att de vinkade tillbaka och du blev lycklig? :)

Tror säkert sådant kan påverka ens livsval, vad som händer när man är en tvärhand hög och ständigt lär sig nya saker i livet, så som att hojåkare är coola. :D

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500

Var du aldrig ute på Gåsen och tittade? Vi cyklade dit :) Där var nästan alltid träning *nostalgisk*

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
Har aldrig fattat meningen med att gnälla på andra för att 5 min senare göra samma sak själv, det för mig är iaf dubbelmoral men det kanske finns olika sorters dubbelmoral ;)

Skillnaden är väl om man far med osanning och påstår sig själv helt felfri medan man gnäller på andra, eller om man faktiskt kan erkänna sina egna tillkortakommanden. Eller hur?

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Skit också! Idag när jag körde hem från jobbet gjorde jag en bilist riktigt sur... :huvet

Stod vid ett rödljus. En tjej som såg trevlig ut stod och fipplade med sin cykel lite längre bort. En annan tjej satt i en bil bredvid mig och kollade min motorcykel och jag kastade nog någon blick på hennes bil. Eller ja, kanske mer på henne än bilen.

Då hör jag plötsligt en bilist bakom mig som tutar ilsket och mycket riktigt har det slått om till grönt ljus. Vet inte ens hur länge det varit grönt. Kanske flera minuter?!?

Lade i växeln och drog snabbt iväg med tanken på att jag nu fått en bilist att tycka illa om MC-kollektivet! Eller åtminstone tycka illa om mig. :gnissla

:)

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Hoj
Kawasaki Z750 -07

Stod vid ett rödljus. En tjej som såg trevlig... En annan tjej satt i en bil bredvid mig och kollade min motorcykel...

Då hör jag plötsligt en bilist bakom mig som tutar ilsket och mycket riktigt har det slått om till grönt ljus. Vet inte ens hur länge det varit grönt. Kanske flera minuter?!?

:)
Är du säker på att det var grönt, och att inte den sura bilisten ogillade det faktum att hon kollade in dig istället för honom...?

Jag vet att vi inte kan få alla att gilla oss, men vi kanske kan få några till att gilla oss, och den stora massan att i alla fall acceptera oss, och det är huvudsaken. Personligen tycker jag att det är skitjobbigt när folk ska fram och fråga cykeln går fort, om den är ny, om jag är gåst rajder etc, men om vi anstränger oss lite kanske vi kan få de flesta att anse att vi hör lika mycket hemma i trafiken som de gör...

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Är du säker på att det var grönt,

Hela stolpen var grön... :)

och att inte den sura bilisten ogillade det faktum att hon kollade in dig istället för honom...?

Vad då? Det är väl bara för honom att köpa en fin röd Ducati så är ju det problemet löst? :tummenupp

Jag vet att vi inte kan få alla att gilla oss, men vi kanske kan få några till att gilla oss, och den stora massan att i alla fall acceptera oss, och det är huvudsaken. Personligen tycker jag att det är skitjobbigt när folk ska fram och fråga cykeln går fort, om den är ny, om jag är gåst rajder etc, men om vi anstränger oss lite kanske vi kan få de flesta att anse att vi hör lika mycket hemma i trafiken som de gör...

Tycker det är en bra tråd du skapade! Den behövs nog efter all negativ publicitet. Det bästa vi kan göra är att försöka vara trafikens riddare på våra plåtspringare, så vinner vi nog över folkets hjärta. :)

Efter det är gjort måste vi sakta och försiktigt, med stort tålamod, smyga in i folks medvetanden, att wheelies på motorvägen är ett naturligt inslag i trafikbilden. :yoparty

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Som de föredömen vi är pratar vi mc-åkare sällan i mobilen då vi kör och ännu mer sällan skickar vi sms. Det borde lyftas fram mer angående att visa hänsyn i trafiken. :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Hoj
Kawasaki Z750 -07

...

Efter det är gjort måste vi sakta och försiktigt, med stort tålamod, smyga in i folks medvetanden, att wheelies på motorvägen är ett naturligt inslag i trafikbilden. :yoparty

Det är precis det jag menar, jag har aldrig påstått att vi alltid ska köra lagligt eller alltid vara föredömen. Vafan, jag har ju köpt en mc, inte en veteranbil... Men med ett bra saldo på pluskontot kan nog de flesta leva med lite gaspådrag, uiiiilies (vid rätt tillfällen) osv...

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag släppte fram en bilist igår trots att jag hade företräde. Jag fick ett finger som tack och så vrålade han något bakom sin ruta men det hörde jag inte:confused:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Igår stod jag i kö vid ett rödljus på Valhallavägen. Jag försjunker en stund betraktandes min oljetryckmätare. Plötslig börjar hojen röra sig framåt av sig själv fast jag har neutral. För en sekund fattar jag inte vad som händer men vänder mig sedan om. Det visar sig att kvinnan i bilen bakom sminkar sig i spegeln och har omedvetet lättat på bromsfoten med driven i. Hon vaknar till och blir helt livrädd när jag vänder mig om! Detta gör att jag blir full i skratt och ingen ilska infinner sig :hihi

Jag gjorde en lugnande gest så att hon slapp låsa dörrarna och paddlade sedan fram lite med fötterna (så att hon slapp backa bort från mitt bakdäck och ev knöla till bilen bakom också). :hihi

/J

Last edited:

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Igår stod jag i kö vid ett rödljus på Valhallavägen. Jag försjunker en stund betraktandes min oljetryckmätare. Plötslig börjar hojen röra sig framåt av sig själv fast jag har neutral. För en sekund fattar jag inte vad som händer men vänder mig sedan om. Det visar sig att kvinnan i bilen bakom sminkar sig i spegeln och har omedvetet lättat på bromsfoten med driven i. Hon vaknar till och blir helt livrädd när jag vänder mig om! Detta gör att jag blir full i skratt och ingen ilska infinner sig :hihi

Jag gjorde en lugnande gest så att hon slapp låsa dörrarna och paddlade sedan fram lite med fötterna (så att hon slapp backa bort från mitt bakdäck och ev knöla till bilen bakom också). :hihi

/J

Åker man HD så är man med i HA eller hur? Bara det faktum att du inte eldade upp bilen var nog god PR i detta fall.:hihi

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Åker man HD så är man med i HA eller hur? Bara det faktum att du inte eldade upp bilen var nog god PR i detta fall.:hihi

Hon trodde väl att jag var en sån där hård HD-kille :hihi

Bifogat

• 1008%20Early%20Morning.jpg
    1008%20Early%20Morning.jpg
    37.5 KB · Visningar: 71
Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Det är precis det jag menar, jag har aldrig påstått att vi alltid ska köra lagligt eller alltid vara föredömen. Vafan, jag har ju köpt en mc, inte en veteranbil...

:tummenupp

Men med ett bra saldo på pluskontot kan nog de flesta leva med lite gaspådrag, uiiiilies (vid rätt tillfällen) osv...

Visst är det så! Bara till att börja samla plus... Så vi kan göra lite minus emellanåt. :)

Igår stod jag i kö vid ett rödljus...

De där rödljusen verkar mest skapa problem. Förbjud dem alla med en gång! :D

Last edited:

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
De där rödljusen verkar mest skapa problem. Förbjud dem alla med en gång! :D

Ja, och förbjud samtidigt också alla rondeller, där klotar man ju när man försöker knäskrapa. Vanliga korsningar är också ett ofog, där kör ju Agda rakt ut framför hojarna! :D

Föreningen för främjandet av kurviga hojvägar med betongsuggor som hindrar biltrafiken.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...