Hur ska mc-kollektivet bli mer populärt hos Sveriges befolkning?

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Djuraspekten är mycket viktig och att vinka till barnen är alltid skoj. :)

Vinka och kanske varva lite brukar få de flesta småpojkar saliga... Inte nog med att man gör barnen glada för studen, de kan vara våra framtida hojbröder! Då kan det ju vara bra för föräldrarna att se vilka trevliga killar deras barn kommer åka med i framtiden. :tummenupp (Med andra ord ska man inte dra 2an ut så fort man ser en barnfamilj)...
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Tror faktiskt inte vi är så illa sedda som ni tycks tro. Däremot finns det en risk att vi blir det om NTFs ordis mfl förbudskarriärister får stå oemotsagda.
De bästa förslagen i tråden blir därför originalavgassystem och en dokusåpa om motorcyklister, med deltagare som för omväxlings skull inte är psykfall. Bara för att sticka ut lite från de andra såporna :)

:tummenupp

Ska vi börja planera för den där dokusåpan då? Låt psykfallen vara bilister, vars liv är att vara TV-tittande experttyckare :)
 

njelger

Guest
- Alla är vi gångtrafikanter någon gång, vare sig vi annars kör bil/mc/åker kollektivt. Om vi blir betydligt bättre på att släppa över gående, och dessutom gör detta med glimten i ögat (bakom visiret) så att den gående kommer ihåg detta (vi kan buga, bocka, niga, vinka, ja som vi vill), då är jag övertygad om att detta kommer att ge oss lite pluspoäng inför deras nästa möte med en motorcyklist.

Det här gör jag ju alltid. Eftersom få bilar stannar så blir det nog lite plus. Fäll gärna upp visiret då blir folk ännu gladare. (jag har spegel - vissa vågar inte riktigt gå över annars)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
:tummenupp

Ska vi börja planera för den där dokusåpan då? Låt psykfallen vara bilister, vars liv är att vara TV-tittande experttyckare :)
Sporthojsdokusåpa låter inte helt stabilt ur PR-synpunkt, det skulle ju utan tvekan bli ngn urartad form av tvåhjulsjackass från Lunda :gnissla

/J
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Bra förslag Duck. Det du säger kostar så lite och ger så mycket. Opinionen som det pratas om skapas av massmedia.
Det är i det sammanhanget viktigt att göra massmedias representanter medvetna om vad NTF är.
Det är en idéell frivilligförening som inte har några krav alls på sig om att vara vetenskapligt stringenta eller sanningsenliga.
De är i praktiken en lobbygrupp för VV, men VV tar inget ansvar för vad NTF säger eller gör. Det innebär att rent praktiskt kan vem som helst yttra sig i NTF:s namn. Det föreligger aldrig några kompetenskrav på folk som går med i frivilligorganisationer. De är helt i klass med "Centrum för rasism" som slog ner på nån glass för nåt år sedan.

http://www.ntf.se/omoss/pdf/NTFsdeklarationNY.pdf

De flesta tror att NTF är en myndighet, men så är det inte och sannolikt så vet de flesta av massmedias representanter inte heller om detta.

Vad vi säger till massmedia som enskilda personer är lika mycket värt som vad en enskild hjälpreda hos NTF säger. Det måste klargöras för massmedia!
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Artighet lönar sig och sen skall man vara lite strategisk också :tummenupp

Bra svar !
Och det ligger ganska mycket bakom det där "strategisk".

Exempelvis ljudnivå:
Ljudet på våra motorcyklar tror jag kan vara viktigt. Alltså, vi låter jävligt mycket alltså. Vissa låter mer än andra, men även jag som kör med originalsystem och oftast kör väldigt lagligt kan låta mycket om jag gasar ivrigt.

Så tänkt på det, gasa inte på så mycket i korsningar, bostadsområden, skolor, bondgårdar, barnfamljer etc... Låt dom istället se och beundra våra skönheter och vår frihet.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
När jag ser folk efter vägen eller kör igenom någon liten "by" så brukar jag, bortsett från att slå av på gasen, även växla upp ett steg eller två för att hålla nere varvtalen och därmed ljudvolymen. Det är ett ganska enkelt sätt att undvika att det sticker i ögonen/öronen på människor.

En polare hade i yngre dagar dille på att gasa ur bilen på ettan och tvåan när han var inne i stan. Helst när han såg att det var någon i närheten som tittade. Det gick inte mycket över hastighetsgränsen men han och hans bil var ändå allmänt hatad av folk.
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
En polare hade i yngre dagar dille på att gasa ur bilen på ettan och tvåan när han var inne i stan. Helst när han såg att det var någon i närheten som tittade. Det gick inte mycket över hastighetsgränsen men han och hans bil var ändå allmänt hatad av folk.

Bil eller hoj spelar ingen roll, effekten blir hat. Det är alldeles för många yngre hojåkare med färskt körkort som beter sig ungefär sådär. Uuuiiiilar och gasar helvet så fort de ser att någon tittar. Kanske vill de bli sedda, eller så tror de att de ska få ligga, jag vet inte. Det kanske till och med funkar någon enstaka gång, men desto oftare är det nog någon som blir sne.

På så sätt bygger man upp den allmänna irritationen, och skapar en negativ opinion som gör att vi till slut får ett förbud.

EDIT: Finns en jäkla massa 55-åriga glidarförare som kör med raka rör och låter f-n, men de kör inte så ofta på bakhjulet.
 
Last edited:

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Frågan är som sagt inte vad hoj-lollektivet kan göra för dig, utan vad du kan göra för hoj-kollektivet. Visst kan man turbobitcha både här och annorstädes över hur illa andra kör, och peka på sin egen förträfflighet, frågan är väl bara till vilken nytta detta är om några år då en grupp mc-hatare lyckas lobba till sig en mängd lagar och förordningar som begränsar vår framfart.

Och idioterna, de kommer alltid att finnas, och inga pekfinger i världen kommer att göra någon nytta för att få dem att lugna ned sig. Istället får vi "normala" piloter stå för PR-arbetet...
 

LowFlyer

#3570
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västerås
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
- Alla är vi gångtrafikanter någon gång, vare sig vi annars kör bil/mc/åker kollektivt. Om vi blir betydligt bättre på att släppa över gående, och dessutom gör detta med glimten i ögat (bakom visiret) så att den gående kommer ihåg detta (vi kan buga, bocka, niga, vinka, ja som vi vill), då är jag övertygad om att detta kommer att ge oss lite pluspoäng inför deras nästa möte med en motorcyklist.

Jag brukar alltid stanna för gångtrafikanter som vill över vid övergångställen, om inte säkerheten dikterar annat. Förvånansvärt många bilister som formligen skiter i att stanna, så när man kommer bakom en sån bilist som bara öser förbi övergånstället med fotgängare som väntar och man stannar så brukar man få en uppskattande nick från dem, och jag brukar ge dem en nick eller vink med handen tillbaka.

Jag tror generellt inte "svensson" är så illvilligt inställda till oss på hoj som vi tror.

Men fan, en känga till alla motarder i västerås som brölar runt på bakhjulet inne i tättbebyggt område, och även på 30-vägar. Vaffan tänker ni på, ingen, jag repeterar INGEN blir impad av detta mer än kanske nån 5-årig kille. Finns bara ett ord för sådana skaftpannor, IDIOTER.
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
desto oftare är det nog någon som blir sne.
Slangade på en ganska öde gata nu i sommras och trodde faktiskt att de bara var jag ute just där, när jag lite senare stannade hojen hos en polare som bor en bit bort kom de två äldre herrar med sina käppar och rullatorer.

Dom sa att det var skönt och se att de fortfarande fanns folk som inte körde som kärringar och kunde förgylla en dag.

Men visst dom flesta retar sig nog värst är dock dubbelmoralen bland hojåkare, "gasa inte i stan men gärna 200 på lilla favovägen som har begränsningen 70 km/h" ;)
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
...värst är dock dubbelmoralen bland hojåkare, "gasa inte i stan men gärna 200 på lilla favovägen som har begränsningen 70 km/h" ;)

Dubbelmoral... jag vet inte om det är någon större dubbelmoral... det handlar om att gasa på "rätt" ställen. Att utsätta sina medtrafikanter för minimala risker, och då är 200 på 70-väg är också att ta i lite väl mycket. Jag är ingen trafikregelfascist, men jag kör inte på bakan och kör helt "oinspirerat" där det är 30/50.

Sedan är jag oerhört medveten om det vanskliga i att argumentera så som jag gör, vad som är okej eller inte är som bekant väldigt olika mellan individer. Och det är ju därför vi har lagar som reglerar våra beteenden. Att säga att jag är petnoga där det är 30/50 men inte fullt så noga där det är 70, ja, det inser jag kan kallas dubbelmoral av vissa. (Sen hör till saken att jag gubbkör rätt rejält, så det blir sällan några större överträdelser)
 
Last edited:

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Frågan är som sagt inte vad hoj-lollektivet kan göra för dig, utan vad du kan göra för hoj-kollektivet.... ....Istället får vi "normala" piloter stå för PR-arbetet...

Jag gillar den attityden. Det här är tydligen ingen vanlig gnälltråd. Nu börjar vi komma någonstans tycker jag.

- På småvägar brukar jag försöka sänka farten nära människoboningar. Betrakta en häck med en postlåda utanför som en lokal 50-sträcka, även om det råkar vara 70-sträcka juridiskt. Här tror jag att man kan vinna många PR-poäng.

OK! jag lyckas väl inte alltid, ambitionen finns där.

- Hästar med ryttare på: Passera långsamt, helst frikopplad på tomgång om det går. Håll koll på hästen. Är den väldigt stressad så får man snällt stanna och fimpa motorn.
 

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Kanske nån typ av samling på något torg eller så, så att Svensson kan få titta å klämma på hojjarna samt prata med oss och se att det faktiskt finns verkliga och trevliga människor innanför visiren (åtminstonne ibland :D ).
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Den badwill som skapas av ett fåtal adrenalinknarkare överröstar tyvärr ofta den goodwill som en aldrig så gentlemannamässig majoritet kan skapa. Ett litet antal dårar uppmärksammas mer än ett stort antal skötsamma, det är snudd på en naturlag.

Det betyder att bland det viktigaste alla som kör hoj kan göra är att på olika sätt förmå den stökiga minoriteten hojåkare att inte skapa badwill. Det kan handla om polare, klubbkompisar, folk man åker med ibland. Det är mer betydelsefullt än att polera ett - hos de flesta - redan acceptabelt trafikbeteende.
(Tyvärr är de som är bäst på att skapa badwill också normalt de som är sämst på att ta till sig kritik. En populär uppfattning är ju att man skall sköta sig själv och skita i andra, och att de som väljer att inte köra som hojtjuvar gör det av feghet och bristande körkunskaper.)
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Den badwill som skapas av ett fåtal adrenalinknarkare överröstar tyvärr ofta den goodwill som en aldrig så gentlemannamässig majoritet kan skapa. Ett litet antal dårar uppmärksammas mer än ett stort antal skötsamma, det är snudd på en naturlag.

Det har du alldeles rätt i. men... ...ett större antal gentlemen på hoj kan i alla fall bryta folks attityd:'MC förare är idioter allihop'. De kanske slutar se oss som ett galet kollektiv och istället ser oss som individer. Då har vi vunnit mycket

Om gemene man börjar betrakta oss som individer istället, och inte dömmer oss på förhand. Då blir det svårare för kvällspress att leva på braskande Kalle Anka- journalistik om motorcyklister. Detta får i sin tur till följd att det politiska trycket sjunker i frågan. Det finns mycket att vinna på det.
 

Mikaman

Lärande!
Gick med
5 Jul 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
-07 BMW K1200S, -97 Suzuki DR650SE
Think Bike!

I Sydafrika finns en kampanj som heter Think Bike!. Den går ut på att göra motorcyklister mer synliga. De har en liten broschyr vilken motorcyklister uppmanas med ett vänligt leende dela ut till ouppmärksamma bilister, i stället för att visa fingret eller sparka av en backspegel. En riktigt smart idé för att få folk med sig! :)
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top