Hur ska svenska handlare överleva 2014? Blueprint - Den ENDA tråden

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Service och öppettider när folk behöver det (sommar o helger).

Det går inte att hålla allt i lager för en liten marknad som Sverige, men varför inte utnyttja att vi är med i EU?
Vi har samma hojar här som i resten av Europa, skippa dom svenska generalagenterna och utgå från en europeisk agent. Kan jag köpa något på ebay och ha det hemma på ett par dagar borde en handlare kunna göra det samma och sedan ge ett mervärde genom att montera delen, erbjuda utprovning av rätt storlek och en massa annat.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag tror det är lite kontraproduktivt att komma med förslag såsom trevligare personal eller säljare som förstår att kunden är kung. Men här är mina förslag:

Mc-försäljning:
* Rimligare öppettider
* Utökat samarbete mellan handlare kring demohojar
* Kringtjänster typ:
Gratis bandag för alla som köper en sporthoj till fullpris
1 års serviceabb för de som köper beg hoj
Fjädringsjustering vid nyköp

Verkstad:
Expresslinje för oljebyte,bromsbelägg etc tänk Volvos 5 snabba.
Erbjud tjänster även utanför officiell servicepolicy ex: när någon tappat bort sin röda nyckel rekommenderar man inte 20kkr ECU byte utan ex www.motomatrix.co.uk
Låna ut servicemanual till de som köpt hoj hos dig

Tillbehör:
Satsa på att lagerhålla ex ett hjälmmärke men då i alla storlekar
Skippa E-handel hellre än att göra ett halvhjärtat försök
Sälj inte nödvändigtvis produkter från Duells/de vanliga importörerna utan var lite kreativ med inköpskanalerna.
Sälj inte Castrol XYZRR för 298kr/L och säg att med någon annan olja rasar din motor.
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Sorry boris för att jag drar igång den här men jag kände att din tråd
"Varför tvingas svenska handlare lägga ned. Den ENDA tråden"
var mer om vad som hänt, och denna tråden ville jag diskutera bara konstruktiv kritik och rena "hur går vi vidare"

Alltså: Vad vill vi se hos en svensk handlare för att vi ska handla där. Jag kommer ta med mig en sammanställning av denna tråden och åka runt till Alqvist (honda mc), Zäta motor (yamahacenter), Bike Göteborg och JohansMC i Göteborg när vi fått fram något vettigt, och be ägarna läsa igenom vad deras KUNDER tycker. Kanske kan någon annan göra liknande hos sina lokala handlare.
-----------------------------------------------------
Förslag på hur en mc-handlare i sverige ska ha byggt upp sin verksamhet 2014:

Mc-försäljning:
* Öppettider som passar kunderna
* Trevlig påläst SERVICEMINDED säljpersonal
* Ta inbyten till ok pris, ha tillräckligt av DEMO hojar av nya modeller (får man inte provköra kan man lika gärna beställa på internet),
*ha "temadagar/happenings/roliga event)

Verkstad:
* Duktiga mekaniker (utbildade/erfarna)
* Skälig timpeng (ej ocker)
* Serviceminded kundmottagare, som te x byter däck trots att du inte köpt däcket där
* Öppettider?

Butik:
* Lägre priser (kanske genom byte av leverantör)
* Öppettider
* Kompetent personal som kan sina produkter
* Serviceminded personal som förstår att kunden är kung
* Mer artiklar i lager, ej 4v beställningsvara

Postorder/E-Butik
* Priser
* Snabbare leveranser
* Större sortiment

Så, någon som vill fylla på listan med något konstruktivt? Momserna på skyddsutrustning diskuterades men det är mer ett ärende för SMR än för den enskilde handlaren, så det tar jag inte upp här :)

Jag tror att hojåkare behöver inse att de har lite ansvar själva ist för att lägga allt på handlarna.
Det går tex inte att lämna samma service till de som kommer in med egna däck när det finns dom som köper däck av handlaren.
För att få måste man oxå ge.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag tror att hojåkare behöver inse att de har lite ansvar själva ist för att lägga allt på handlarna.
Det går tex inte att lämna samma service till de som kommer in med egna däck när det finns dom som köper däck av handlaren.
För att få måste man oxå ge.

Utveckla? :va
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det går tex inte att lämna samma service till de som kommer in med egna däck när det finns dom som köper däck av handlaren.
För att få måste man oxå ge.

På bilsidan så är det någon av de stora onlinebutikerna som har teamat upp med lokala däckverkstäder. Så köparna kan få däcken levererade till handlaren och komma dit med hjulen och få däcken pålagda mot avgift. Handlaren slipper ha däck i lager och kan därmed hålla bättre priser och ett bredare sortiment.

Det vore ett gångbart koncept även i Sverige. Mc-handlaren teamar upp men den som är billigast i Europa på däck. Kunden beställer online och handlaren lägger på dem när de kommit med Schenker till ett betydligt lägre slutpris än dagens lösning.

Idag: Dyrt däck-gratis montage-dyr lagerhållning=avans
I morgon: Billigt däck-montagekostnad-ingen lagerhållning=avans

Jag är inte säker på att vinsten skulle bli särskilt mycket sämre för den genomsnittlige mc-handlaren.
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
På bilsidan så är det någon av de stora onlinebutikerna som har teamat upp med lokala däckverkstäder. Så köparna kan få däcken levererade till handlaren och komma dit med hjulen och få däcken pålagda mot avgift. Handlaren slipper ha däck i lager och kan därmed hålla bättre priser och ett bredare sortiment.

Det vore ett gångbart koncept även i Sverige. Mc-handlaren teamar upp men den som är billigast i Europa på däck. Kunden beställer online och handlaren lägger på dem när de kommit med Schenker till ett betydligt lägre slutpris än dagens lösning.

Idag: Dyrt däck-gratis montage-dyr lagerhållning=avans
I morgon: Billigt däck-montagekostnad-ingen lagerhållning=avans

Jag är inte säker på att vinsten skulle bli särskilt mycket sämre för den genomsnittlige mc-handlaren.

Ja en sån grej borde kanske kunna fungera. I teorin i alla fall.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Och ovanpå dessa två trådar så har vi ju även "Hur ska svenska handlare överleva 2015? tråden".Börjar ju bli riktigt lysande ifråga om att bleka ur ämnet.Ser fram emot "Hur ska svenska handlare överleva tråden" som bara säljer felgängad skruv. :lol
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
På bilsidan så är det någon av de stora onlinebutikerna som har teamat upp med lokala däckverkstäder. Så köparna kan få däcken levererade till handlaren och komma dit med hjulen och få däcken pålagda mot avgift. Handlaren slipper ha däck i lager och kan därmed hålla bättre priser och ett bredare sortiment.

Det vore ett gångbart koncept även i Sverige. Mc-handlaren teamar upp men den som är billigast i Europa på däck. Kunden beställer online och handlaren lägger på dem när de kommit med Schenker till ett betydligt lägre slutpris än dagens lösning.

Idag: Dyrt däck-gratis montage-dyr lagerhållning=avans
I morgon: Billigt däck-montagekostnad-ingen lagerhållning=avans

Jag är inte säker på att vinsten skulle bli särskilt mycket sämre för den genomsnittlige mc-handlaren.

xibalba: Om handlaren inte har fått sälja däcket och därmed tjänat pengar på det så tar dom ut ett högre pris för att kränga på det åt dig. Inte så konstigt... Givetvis vill dom främja dom kunder som väljer att handla hos sin lokala handlare istället för att köpa billiga däck på nätet. Men att lägga på alldeles för mycket på priset för att avskräcka dom som köper på nätet är inget bra drag, näthandeln kommer ju knappast att minska.


Boris JR: Mcdackonline.com har den funktionen, bra priser och en massa verkstäder som är anslutna och som tar emot samt kränger däcken för en vettig peng.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
På bilsidan så är det någon av de stora onlinebutikerna som har teamat upp med lokala däckverkstäder. Så köparna kan få däcken levererade till handlaren och komma dit med hjulen och få däcken pålagda mot avgift. Handlaren slipper ha däck i lager och kan därmed hålla bättre priser och ett bredare sortiment.

Det vore ett gångbart koncept även i Sverige. Mc-handlaren teamar upp men den som är billigast i Europa på däck. Kunden beställer online och handlaren lägger på dem när de kommit med Schenker till ett betydligt lägre slutpris än dagens lösning.

Idag: Dyrt däck-gratis montage-dyr lagerhållning=avans
I morgon: Billigt däck-montagekostnad-ingen lagerhållning=avans

Jag är inte säker på att vinsten skulle bli särskilt mycket sämre för den genomsnittlige mc-handlaren.

däckonline har det upplägget med hojgummi också.

Edit: 2a på den.
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
En tanke som slagit mig är att jag inte stött på "gör det själv verkstad" hos någon MC åf. Styrkan de har är ju att de kan sitt fabrikat, har personal som kan produkterna och kan skaffa reservdelar samt har alla verktyg som krävs.

Dessutom har de låg intjäning på lågsäsong.

Med en möjlighet att hyra verkstadsplats av dem så kommer man ju åt deras verktyg, köper det mesta av dem, hyr kanske timtid av deras personal då ens egna kunskaper inte räcker till.

Det borde öppna för BorisJR beställar/förmedlings lösning av grejor med eftersom det är privatpersoner på plats som beställer isf och inte handlaren som går förbi generalagenten. Gråzon där.

Det kanske inte går att lösa på ett bra vis, känner inte till regelverk på verkstäder. Men allt förutom mer verkstadsutrymme finns ju i princip på plats och många arbetar ju med sina ögonstenar under dåliga förhållanden.
Det kanske inte räddar någon handlare men det borde ju kunna ge något extra in för dem.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Är det några som ska gå i konkurs så är det ju Duells.

Vad är deras roll 2013 egentligen? :va:hej:brinnerup
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Duells är leverantör/grossist till mc-butiker/verkstäder. Då ger de antagligen rätt bra rabatter.
 

c-tek

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2013
Ort
liten ort på landet
Hoj
Otämd Superkråka
med färre som tar hojkort o vikande försäljning. kan man inte stoppa huvet i sanden. antingen gör man något åt det eller ?? med ökande konkurens från nätet p.g.a. lägre priser, än från grossist och ändå gör någon vinst.

skyll inte på moms eller skatt som knappt skiljer mer än 5% på entusenlapp gör det 50kr.

skillnaden är redan före handlaren fått varan. ungdomarna kollar allt på nätet o beställer. utan tveksamhet när skillnaden är tusentals procent. för samma vara.
är lätt at ge rabatt när man ändå tappat hela saltkaret på summan.

som handlare får dom kolla lite mer vad som är billigast att beställa inom EU det är ju FRITT inom zonen.

och det gäller alla medborgare, det här var anledningen till en gemensam zon, för att som Konsument bli gynnad. obs, gäller även företag
 

Nalle74

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Hisings-Kärra
Hoj
KTM 690 SMC-R -13, KTM 300 EXC -12, VTR1000F-98, m fl
Nu har jag varit runt till 4 handlare i göteborg och berättat för dem vad vi deras kunder vill se av dem 2014 för att börja handla i deras butiker. Kan säga att de va inte nån som direkt lyssnade. Fick lämnat in en utskrift av tråden på 2 av ställena iaf, så vi får väl se vilken handlare som står kvar i Gbg nästa år :)
Bra tips alla hursomhelst :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nu har jag varit runt till 4 handlare i göteborg och berättat för dem vad vi deras kunder vill se av dem 2014 för att börja handla i deras butiker. Kan säga att de va inte nån som direkt lyssnade. Fick lämnat in en utskrift av tråden på 2 av ställena iaf, så vi får väl se vilken handlare som står kvar i Gbg nästa år :)
Bra tips alla hursomhelst :)

Spännande att de inte ens la 5 min på att lystna. Knappast sådan trängsel i butikerna just nu att de inte skulle ha tiden.

Folket får de politiker de förtjänar så ock även mchandlare
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Nu har jag varit runt till 4 handlare i göteborg och berättat för dem vad vi deras kunder vill se av dem 2014 för att börja handla i deras butiker. Kan säga att de va inte nån som direkt lyssnade. Fick lämnat in en utskrift av tråden på 2 av ställena iaf, så vi får väl se vilken handlare som står kvar i Gbg nästa år :)
Bra tips alla hursomhelst :)

Den här tråden är knappt två sidor lång och säger inte mkt av vad deras kunder vill ha.
Däremot finns lite önskemål från dig själv i första inlägget som inte så spec. realistiskt för någon.
 

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Service, Kunskap, bra bemötande, bra priser och snabba leveranser!
Med gammal vikingahoj är det svårt att hitta reservdelar. Tyvärr blir det väl lite reklam nu, men tycker dom är värda det. Jag har handlat på Ebay, men även hittat MC-shopen i Karlstad som jag köpt mycket reservdelar och tillbehör ifrån.
I förgår ringde jag. Behövde 2 pinnbultar till överslagen som håller fast främre hjulaxel. Trevligt bemötande samt att han direkt visste vad jag skulle ha. 2 dagar senare ligger bultarna i ett kuvert på mitt utlämningsställe. Oavsett vad jag ringer om och oavsett vad jag beställer, samma bemötande, samma leveranstider.
Finns ingen anledning alls för mig att handla någon annanstans. Jag har ÅF av Suzuki i närheten men väljer ändå att beställa från Karlstad när jag bor utanför Växjö.

SÅ överlever handlare 2014. Bra priser, bra leveranstider, kunskap och trevligt bemötande. Varför ska jag handla någon annanstans?
 

Nalle74

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Hisings-Kärra
Hoj
KTM 690 SMC-R -13, KTM 300 EXC -12, VTR1000F-98, m fl
Jahapp, det är din åsikt. Jag tycker det är gravt beklagligt att alla mc-affärer går omkull och gjorde något (utöver att sitta på sporthoj och gnälla) åt det. Även om mina förslag (som var just förslag syntetiserade från Boris JR´s tråd för att få igång tråden) inte faller dig på läppen, så utförde jag faktiskt en handling - att ta kontakt med handlarna i mitt närområde för att försöka bidraga.

Alla har vi våra olika sätt, och nu kanske det är din tur att ta facklan vidare för att hjälpa din lokale handlare, ?

Den här tråden är knappt två sidor lång och säger inte mkt av vad deras kunder vill ha.
Däremot finns lite önskemål från dig själv i första inlägget som inte så spec. realistiskt för någon.
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Jahapp, det är din åsikt. Jag tycker det är gravt beklagligt att alla mc-affärer går omkull och gjorde något (utöver att sitta på sporthoj och gnälla) åt det. Även om mina förslag (som var just förslag syntetiserade från Boris JR´s tråd för att få igång tråden) inte faller dig på läppen, så utförde jag faktiskt en handling - att ta kontakt med handlarna i mitt närområde för att försöka bidraga.

Alla har vi våra olika sätt, och nu kanske det är din tur att ta facklan vidare för att hjälpa din lokale handlare, ?

Jag ser det från "insidan" och gör redan allt jag vet för att mina kunder ska bli så nöjda som möjligt. Jag vägrar att ge samma service till som dom köper sina däck på annat håll och sedan vill ha hjälp med monteringen. Jag hjälper dom, självklart! Men jag vill att de som köper däcken hos mig och gynnar sin lokala handlare ska få lite mer. De jobbar jag över för när dom har planerat dåligt och däcken är slut inför semestern.
Vi tittar även på gångbara reservdelar och försöker ha ett uppdaterat reservdelslager utan att lagerkostnaden ska bli för stor men det är svårt när kunder ringer eller kommer in och frågar efter delar för senare svara. -Tack då vet jag" och beställer på nätet istället.
Jag hoppas att handlarna gör mer än du ser men det är en hopplös bransch med pressade marginaler och mycket jobb för lite pengar.
Självklart finns det saker att förbättra och det du försökte med var ju en bra tanke men jag vill bara belysa att jag tycker att konsumenten har lite ansvar själva.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Intressant det du skriver don_T. Jag tror nog att de flesta handlare gör vad de kan för att hålla sina kunder nöjda men jag tror att problemet ligger ofta på strategisk nivå. För som sagt tidigare så kan svenska handlare inte konkurrera om priset utan måste erbjuda ett mervärde i form av kunskap och service.

Därför undrar jag hur det kommer sig att många mchandlare glömmer att det blir vår och sommar. Vad händer i April varje år, jo alla plockar ut sina hojar och har glömt att underhållsladda dem så batteriet är dött och startar inte. Prova att gå in till en mchandlare och be att få köpa ett batteri till en vanlig modell. I lager och färdigt? Knappast...

Jag tror att många handlare glömmer the basics. Man vill sälja saker som man tjänar bra på och negligerar ibland basvarorna. Men om man inte har en naturlig relation till sin handlare och åker dit och handlar smågrejer så kommer man inte att vända sig till dem den dagen man skall handla hoj eller kläder eller något annat dyrt. Får man inte in kunden i butiken säljer man inget.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top