hur skriver man en stor bokstav?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
mb skrev:
Använder du stora bokstäver i sms och chatt också? Detta är inte menat som en provocerande fråga, utan bara för att ta reda på var du tycker att gränsen för olika slags elektroniska språkbruk ska dras.
Jag chattar inte, är över 14 år :D
Jag börjar alla SMS med stor bokstav och alla kommande meningar. Skickar kanske 1 SMS i veckan via telefonen (har en SMS-plugin från Telia till Outlook som jag hellre använder).

Tycker det är lite onödigt att va språkpolis när det gäller genvägar i elektronisk skrift, eftersom den här typen av språk förändras ruskigt snabbt. Exempelvis många förkortningar som ansågs vara totalt uppåt väggarna för några år sen är fullt acceptabla idag (som "sen" och "va" i detta inlägg istället för "sedan" och "vara"). Vem vet; kanske är stora bokstäver borta från alla typer av elektroniska snabbmeddelanden inom 10 år.

morlock skrev:
Jisses vad det ska klagas idag. :3freak Dålig allahjärtansdag igår?

Passa på att läsa den här tråden, samt den här :hihi

EDIT: Måste klaga lite själv också, Var säljs alla tangentbord som har överflöd av punkter då? .............................................jag saknar ett par..................... men inte på det här........
Ja idag är abstinensen enorm, snö och kyla i skåne gör ingen glad, men vi får väl rycka upp oss för snart så är det vår.

:)

mb skrev:
Tycker det är lite onödigt att va språkpolis när det gäller genvägar i elektronisk skrift, eftersom den här typen av språk förändras ruskigt snabbt. Exempelvis många förkortningar som ansågs vara totalt uppåt väggarna för några år sen är fullt acceptabla idag (som "sen" och "va" i detta inlägg istället för "sedan" och "vara"). Vem vet; kanske är stora bokstäver borta från alla typer av elektroniska snabbmeddelanden inom 10 år.

Fullt acceptabla..."sen" håller jag med dig om, men "va" istället för "vara" är fan inte godkänt. :hihi

Likadant med "de" som förkortning för "det". "De" betyder ju något helt annat.

"De e inte bra."

sandstream skrev:
Börjar tro att jag begåvats med en otrolig simultanförmåga som många andra saknar: Jag kan trycka på SHIFT och en annan tangent samtidigt!!!

För att blir lite allvarlig: Ni som skriver inlägg med enbart små bokstäver, har ni tänkt på att era inlägg blir mycket mer svårlästa?
Det finns ju en anledning till att man i århundraden använt sig av stor bokstav i början på meningar och det är för att det ska bli lättare att läsa.

att skriva en text helt utan stora bokstäver och utan punkter komman och annat som förenklar läsningen gör ju bara att det blir mycket svårare för alla andra att förstå vad det är som någon vill ha sagt och det är ju aldrig kul så kan vi inte tillsammans försöka få lite bättre användning av stora bokstäver på sh så slipper det se ut om en moppedel av lunarstorm eller är jag helt ute och cyklar är det bara jag som stör mig på att folk inte använder stor bokstav och en punkt lite då och då har inte vaknat på fel sida men känner att jag måste få skriva av mig lite inlägg i denna tråd görs förslagsvis med stor bokstav i början på varje mening som sedan avslutas med en punkt inte en pungt nu ska jag laga lite lunch det tar på krafterna att skriva sånt här och det kan förhoppningsvis en god räksallad ändra på ha det bra och tänk på vad jag skrivit så syns vi i en annan tråd snart

Äh, klarar sig japanerna utan versaler kan väl vi också! Om inte det hade varit för att mina händer automatiskt skriver versaler så hade jag totalvägrat...våga vägra versaler! :banana

GSXR1100R skrev:
Ja idag är abstinensen enorm, snö och kyla i skåne gör ingen glad, men vi får väl rycka upp oss för snart så är det vår.

:)
Ja verkligen. Men här uppe blev det faktiskt lite bättre stämning när snön kom. :)

Gustav1 skrev:
Fullt acceptabla..."sen" håller jag med dig om, men "va" istället för "vara" är fan inte godkänt. :hihi

Likadant med "de" som förkortning för "det". "De" betyder ju något helt annat.

"De e inte bra."
Äsch, man måste inte vara så proper jämt :gnissla

Jag tror inte du begåvats med en extrem simultansförmåga, om nånting så har du begåvats med extremt liten kuk om du måste gnälla på såna småsaker som stor bokstav på ett internetforum för att känna dig nöjd. :arsele :pannkyss

har inte läst hela tråden men... (ref: annan tråd)

Kom att tänka på....
svaret på din fråga om hur man skriver en stor bokstav är i alla fall att använda sig av size-taggarna. En stor bokstav -> A eller a.

:arsele

Dom-hära-klaga-på-alla-som-skriver-dåligt-trådarna är jobbiga..

Dom dyker ju upp någon gång i veckan nästan :va

Skulle det få någon att bättra på sin skrivning eller vad vill ni uppnå? Visst det kanske funkar på några få individer, men knappast så det är märkbart.

Ni vill bara briljera med att ni är bra på svenska! :fatta!

redlime skrev:
Dom-hära-klaga-på-alla-som-skriver-dåligt-trådarna är jobbiga..

Dom dyker ju upp någon gång i veckan nästan :va

Skulle det få någon att bättra på sin skrivning eller vad vill ni uppnå? Visst det kanske funkar på några få individer, men knappast så det är märkbart.

Ni vill bara briljera med att ni är bra på svenska! :fatta!
F-n va du gnäller, försök att sluta klaga och va lite positiv :hihi

GSXR1100R skrev:
F-n va du gnäller, försök att sluta klaga och va lite positiv :hihi
Här har ni ett trevligt svårläst inlägg.. Tycker med det är svårt att läsa osv, men vissa kanske inte är fenor på svenska, dom kanske o andra sidan är kungar på att måla, köra hoj eller idrotta el. Motsv..

Inget illa mot dig förövrigt Baltra..

Stör mig inte så mycket på att folk enbart skriver med små bokstäver, då är det betydligt mycket värre när dom använder bara stora. Det värsta med elektroniskt språkbruk som sms t.ex, måste ändå vara alla särskrivningar som blir tack vare att telefonens T9 ordbok inte fattar att vissa ord skrivs ihop

mb skrev:
Nu gör vi istället gemensam kamp mot versalsjukan (http://susning.nu/Versalsjuka). Små bokstäver rockar :yoparty
Versalsjukan verkar vara det senaste påfundet. Tycker folk på fullt allvar att det engelska språket är så häftigt fortfarande? Hur länge har gemene man i Sverige behärskat engelska? 30 år?

Lite fler hatobjekt:

Kalifornien, INTE Californien.
Kanada, INTE Canada.
En atlet är exempelvis en styrkelyftare eller manlig gymnast, INTE en friidrottsman (efter engelskans athlete).

När vi ändå irriterar oss på saker. Inlägg kan se ut ungefär så här: jag e sugen på en honda e de en bra hoj? e de någon som vet de?

Är det bara jag som taskar fattigt? :gnissla

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back