Hur skriver ni era hoj-annonser? (eller vad vill ni veta)

IronMike

Guest
Eller kan ni som går i köp-tankar, skriva ner era tankar om hur annonser uppfattas/tolkas, som ni läser.. Vad som är seriöst eller inte? Hur mkt ploj man ska skriva, eller bara radda upp det väsentliga.

(vi bortser från priset, för alltför många här, begär runt 30% för högt pris, speciellt gammalt skräp från 90-talet, känn er träffade era as..)

Får en känsla av att man antingen skriver för lite, eller för mkt. Skriver man för mkt, så blir folk nojjiga (stockholmska=oroliga) och tror att man döljer något -varpå man blir utfrågad som i en domstol. Skriver man för lite, så blir folk nojjiga igen, och tror att man undanhåller information.

Vad är lagom?

Ska man överhuvudtaget göra en annons personlig, dvs: "hej hej, dags å sälja hojjen pga av uppgradering/byte till *värsting*" - då tycker de som läser annonsen att "inte fan ska jag sponsra den där jäveln å köpa värre hoj än vad jag har råd med..." - på småländsk brytning..

sUcK :huvet

ni som sålt, dela med er av era värdefulla tips?
 

b_randen

Ill Mostro - SDK Socio #3713
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Karlskoga - åsen
Hoj
Ducati Monster 900 "Kammo Edition"
Skriv som du vill... jag tror det kvittar i slutändan.
Du kan ju verka superrtrevlig och seriös men ändå blåsa dom :va
 

micke85

Sommar och sol där jag bor
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Paris
Hoj
Ninja zx6r
skriv inte mer än 150 ord, håll dig till fakta, vad som är intressant t.ex. miltal, skick, service, om den har stått i värmegarage eller inte, hård körd eller inte, ja du fattar :tummenupp
 

kiwimaddog

Är huvvet dumt får kroppen lida....
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Villa Filip
Hoj
R6´99 R7ed.
Ska du köpa 1098a? :tummenupp

Personligen föredrar jag sakliga annonser där det inte känns som om annonsören desperat försöker sälja på mig hojen med förskönande utläggningar utan där jag själv bedömer hojen. Ergo en kortfattad annons med basic-info i stil ed mil/ålder/bilder/etc.

Dessutom känns det oftast som att de som skriver sakliga annonser har mer insikt om hojens värde(sätter rimligare priser) gentemot de som kör en 50 raders utläggning om varenda eloxerad tjejkörd bult som aldrig nånsin färdats över 110 km/h
 

katana1100

Hellre tio älgar i skogen än en på vägen
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Katana1100
Huga pöjkar

"Lagom" är bäst...:hihi
Inget svammel i onödan utan torra fakta är det som gäller:fakta
Då borde det bli affär:tummenupp
 

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Ort
malmö
Hoj
Påklädd R1:a
Kort, koncist och opersonligt är det som jag tycker är bäst.
Sedan så är det bra om man korrekturläser också. En del annonser verkar vara skrivna en sen kväll med ett antal pilsner innanför västen.
 

LC4ever

Biig Badabom
Gick med
30 Jun 2003
Ort
Kävlinge
Hoj
KTM 990 Adventure -09
Håller med tidigare inlägg. Kort och enkelt.

Ta med extratillbehör så som sport-ljuddämpare, kolfiber, packväskor mm.
Kom ihåg att skriva att originaldelarna finns samt att ni har papper på hojen.

Ljug inte om hur mycket hojen snurrat. En hoj från 2000 som snurrat 500 mil, tjena, vad är det för fel på den. Hur kommer det sig att den är servad 3 gånger då?

Lycka till :)
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Absolut inte personligt det känns bara fjantigt.

Kort och koncist med all viktig fakta. Viktigast av allt är att man är ärlig gällande skick och funktion. Om man säger att den är i "nyskick" skall den vara det också. Det finns inget värre än att köra 60 mil för att komma fram till ett vrak som skulle vara "superfint".

/D.
 

IronMike

Guest
vad är lagom ballans? ...om man ska väga mellan personligt&fakts? :va

(vi bortser fortfarande från priser..)

Här snackar vi struktur för annons.....................:mattias respektera detta
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
För gathojar.


Märke:
Modell:
Årsmodell/Uttagen:
Mätarställning:
Extrautrustning: (typ helsystem ej miniblinkers och extra dekaler mm.)
Senaste godkäna / nästa besiktning:
Ev defekter:
Service / skick på slitdelar:
Pris:


Sedan är en bild ett måste.

Sedan tycker jag att man inte behöver bortförklara försäljningen med: på grund av sur kärring, husbygge eller liknande.

Banhojar
Märke:
Modell:
Pris:
Extrautrutning / reservdelar:
ser det bra ut såhär långt så är det bara att åka och kolla för att bilda sig en uppfattning och hur bra skicket är / känna av ägaren.



Lycka till / Oskar
 

Maranello

Bandagoman
Gick med
6 Mar 2003
Ort
08
Hoj
Triumph T120R & 765RS + GSXR750 + Vitpilen 701
Sedan är en bild ett måste.
Personligen tycker jag att flera bra och högupplösta bilder är ett stort plus.
En ynka bild tagen med en sunkig mobiltelefonkamera är däremot tecken på en lat och slarvig säljare :)
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Så mycket fakta som möjligt och så lite lull-lull som möjligt.
Glöm försäljarsnack som om du och köparen ska vara värsta polarna :) Sånt gör en bara misstänksam som köpare.
Och undvik sånt som folk i allmänhet avslutar annonser med t.ex:
Däcksparkare undanbedes, TV4 ringer INTE!!! eller provkörning mot fullbetalning samt hund, ungar och flickvän i deposition.

Sånt gör bara att man skiter i att titta på annonsen ens.
 

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Södermanland
Hoj
KTM ?
Håller med "Lawner" här ovan....så skall det vara..

Annonser med text som: snackare undanbedes och prutare
göra sig icke besvär...gör att jag och många andra
ALDRIG ringer till sådana personer...

Det man måste komma ihåg att det är köparens marknad nu
för tiden....begagnade hojar är ingen bristvara...direkt..
 

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Ort
I stan på landet.
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
Korrekt grammatik och en lättläst, rättstavad text är mycket viktigt för helhetsintrycket. Jag tror att det skickar sublima signaler till hjärnan om att det är en skabbig hoj om det är massor av meningsuppbyggnadsfel och dylikt.

Sen älsklar jag personligen att läsa långa annonstexter, där glimten i ögat får vara med på ett hörn. Fan, det gör mig bara intresserad av att träffa säljaren, då man förstår att denna har humor och självdistans och inte är en grinig torrboll.

/perris
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Korrekt grammatik och en lättläst, rättstavad text är mycket viktigt för helhetsintrycket. Jag tror att det skickar sublima signaler till hjärnan om att det är en skabbig hoj om det är massor av meningsuppbyggnadsfel och dylikt.

Sen älsklar jag personligen att läsa långa annonstexter, där glimten i ögat får vara med på ett hörn. Fan, det gör mig bara intresserad av att träffa säljaren, då man förstår att denna har humor och självdistans och inte är en grinig torrboll.

/perris
Håller med ovanstående till fullo!
 

RMT_Racing

Bitsk
Gick med
17 Mar 2006
Ort
Vendelsö
Hoj
CBR1000RR Repsol
När jag läser en annons så vill jag veta allt. Jag är slö och när jag ringer vill jag bara veta vart hojen finns så jag kan provköra och ev köpa. Generellt sett verkar det dock som att folk tycker tvärt om.

En kortfattad annons = fler som ringer och frågar
Utförlig annons = den enda som ringer gör det för att denne vill köpa hojen

Skriver man en kort annons får man på så sätt reda på hur stort intresset egentligen är.

Till er som ska sälja er hoj - sluta LJUG ffs. Skriv inte "ej bankörd" om ni har en bild på hojen med slicks, depåstöd, däclvärmare och åsen i bakgrunden...
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
När jag läser en annons så vill jag veta allt. Jag är slö och när jag ringer vill jag bara veta vart hojen finns så jag kan provköra och ev köpa. Generellt sett verkar det dock som att folk tycker tvärt om.

En kortfattad annons = fler som ringer och frågar
Utförlig annons = den enda som ringer gör det för att denne vill köpa hojen

Skriver man en kort annons får man på så sätt reda på hur stort intresset egentligen är.

Till er som ska sälja er hoj - sluta LJUG ffs. Skriv inte "ej bankörd" om ni har en bild på hojen med slicks, depåstöd, däclvärmare och åsen i bakgrunden...

En lång annons är ju inte nödvändigtvis dåligt om det finns så mycket att skriva om hojen. Man vill ju inte bli crittad av en vägg av text dock :)
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
En av de löjligaste annonser jag sett är fan den här:

http://www.blocket.se/vi/12131614.htm?ca=11_s

Även om man skulle vilja köpa den hade jag ändå vänt mig till någon annan. Riktig löjlig annons

Det står tex det här:

"-Den har setts poserandes på ett flertal ställen i Stockholm. Omdömen som har hörts då har varit:
"Otroligt!" "Nämen!?" "Gud va snyggt!"


....coooome on. Komiskt till 1000!
 

Helander

Lagom!
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Rivergoal
Hoj
CBR900RR - KTM 690 SM *såld* - ZZR-600 *såld*
Det finns ett par kommentarer som jag anser man skall hålla sig för att skriva:

"Antagligen sveriges snyggaste CBXRZR 600"
Är det en utställningshoj med en himla massa pokaler att ståta med så kanske det funkar.

"Bättre köp får du leta efter"
OK... då letar jag vidare då!

"Nyskick" / "som ny"
Är den helt ny? Om inte, gör om gör rätt.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top