Hur sluta snusa?

IronMike

Guest
Finns det genvägar...? Jag har nästan lyckats ett par gånger.. Men jag har inte kännt ngn mening med att sluta, så har man börjat igen, hittat på anl till att fortsätta.

Har i princip lyckats när jag rest bort, struntat i att ta med mig snus. Men sen handlat andra former av tobac.

Nu har jag börjat trappa ner.. Kör en general light, ist för två grov portion. Mår dåligt, rastlös. Känns som ett rent lidande.

Ska man försöka trappa ner. Eller sluta tvärt? finns det andra hjälpmedel som funkar, plåster, tugummi? Å... hur länge lider man om man slutar tvärt, tar jag inte en fet baksnus på 3 timmar så blir jag paranoid..... lider man i 48 timmar eller en vecka innan begäret lugnar ned sig??

Hur har ni gjort, som slutat. Det är ju lite knepigt, snusat i 10 år....

Solid snake

Guest
Sluta tvärt, suget sitter i 3 veckor ungefär, försvinner mer och mer sen.

IronMike

Guest
Solid snake skrev:
2202524 Sluta tvärt, suget sitter i 3 veckor ungefär, försvinner mer och mer sen.
vavava 3 hela veckor :död :3freak

så det lidande man kännt efter ett par timmr håller i sig i veckor :död :död

SirDave

when I feel ugly I just look at you
Gick med
16 Jun 2005
Hoj
CBR 600
Själv höll jag uppe i 6 mån, men suget blev för stort och jag började igen.
jag försökte ta det i etapper, först klara att inte snusa i 3 dagar sen 3 veckor och till sist 3 mån.. blev dock aldrig 3 år.

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Jag testade att sluta tvärt. Hade kunnat slutat med masslakt av alla som kom i min väg :död
Testade tuggumi & tyckte det funkade helt ok ...förutom att jag fick en djävulsk hicka :hihi Tog iaf bort det mesta av abstinensen med tillhörande otrevligheter. Tyvärr va tuggummina svindyra & jag pank vid tillfället, så jag fick ge upp mitt försök :huvet

Missvims

MrsVims
Gick med
24 Apr 2006
Hoj
Formally known as Gulan
IronMike skrev:
2202521 Finns det genvägar...? Jag har nästan lyckats ett par gånger.. Men jag har inte kännt ngn mening med att sluta, så har man börjat igen, hittat på anl till att fortsätta.

Har i princip lyckats när jag rest bort, struntat i att ta med mig snus. Men sen handlat andra former av tobac.

Nu har jag börjat trappa ner.. Kör en general light, ist för två grov portion. Mår dåligt, rastlös. Känns som ett rent lidande.

Ska man försöka trappa ner. Eller sluta tvärt? finns det andra hjälpmedel som funkar, plåster, tugummi? Å... hur länge lider man om man slutar tvärt, tar jag inte en fet baksnus på 3 timmar så blir jag paranoid..... lider man i 48 timmar eller en vecka innan begäret lugnar ned sig??

Hur har ni gjort, som slutat. Det är ju lite knepigt, snusat i 10 år....

Det finns ett läkemedel som heter Zyban, receptbelagt dock. Det blockerar nikotinets signaler till berömmelsecentra, så efter ett tag ger snuset inte längre den kick man vill ha. Funkar BRA på rökning (gäller bara att inte börja igen :3freak ).

JK79

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2006
Hoj
Grå faran! F800S
Sluta tvärt!

Jag har lyckats med konststycket att hålla mig i från tobak (snus) under 1 års tid nu. Började med att trappa ner till endast ett par smurfblöjor per dag, sedan sluta tvärt. Började dock knapra vanliga tuggimin som en hamster efter det, men det kan man ta.......Abstinens under ca 3 mån, suget kommer fortfarande smygande i bland men blir bara lättare och lättare att förtränga :tungan

Puttete

Feel like Magnum, look like Higgins
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
En stor, en snabb och en ofärdig
Varför ska du sluta? Det var ju så inihelvete jobbigt att lära sej att snusa.

// P

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
IronMike skrev:
2202521 finns det andra hjälpmedel som funkar, plåster, tugummi?

För mig funkade nikotintuggumin. Man ska dock inte äta dem ISTÄLLET FÖR snus. Man ska äta dem när man är påväg att slå ner kontorskamraten för att denne spillt kaffe utan att torka bort det eller när man är påväg ur bilen för att puckla på grannens unge som lämnat en trehjuling där du vill komma fram... Använd alltså tuggumin när suget märkbart går ut över humöret.

Efter två veckor med nikotintuggumi kunde jag gå över till vanligt tuggumi och jag har inte haft något nämnvärt sug sen dess.

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Jag slutade tvärt, det var nära att det övergick till hustrumisshandel eller liknande men jag lyckades gå till ett annat rum när det var så. En kommentar fick mig fan att nästan gå upp i limningen IAF när jag var lite grinig... sambon var så snäll att hon sade: Men hållkäften och ta en snus!

Jaja, nu 1.5år senare så har jag inte tagit en ända snus från den där dagen då jag beslutade helt tvärt. Jag blev lite förvånad själv faktiskt, jag var inte beredd på att jag skulle sluta snusa... Kanske det som är tricket för att få det att gå smärtfritt? Överraska sig själv så man inte är beredd på att inte få snusa mer?

ghandi

Beaten like a redheaded stepchild
Gick med
21 Aug 2005
Hoj
Kawasaki z1000 -03, H-D Sportster Sport -98, Suzuki gp 125 x2
Slutar rakt av då och då :) komme rpå mig själv med att först känna på bakfickan och sen köpa en dosa varje gång jag går in på en kiosk eller affär :) bara att inse, min prilla får stanna där den är.

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Jag har försökt lägga av vid två tillfällen. Helt jävla omöjligt. Andra gången höll jag upp i två år, men inte fan släppte suget för det. Till slut gav jag upp.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy