Hur ställa ventiler på min XR600 -98?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Zana skrev:
Någon som vet vad annat än uppstarten som påverkas av "för mycket spel"....??

Utöver det som redan skrivits... för stort spel kommer att hamra hårdare på både vippor och kammar än en korrekt justerad ventil. Dvs en ökad risk för förtida förslitning.

Det är dock billigare med vippor och kammar än ventiler som fått härdsmälta.

Det är precis som med drivkedjan, "better loose than sorry".
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Men men, finns det alltså två övre dödpunkter? *nu bli jag orolig* Jag ställde den i det läget på svänghjulet då det stod "T" och sen så drog jag den till det varv då alla var i samma läge, är det fel?
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Dee_cati skrev:
Ähh, har ju ingen manual och jag orkar inte läsa sånt iaf
Kanske ompröva din inställning eller lämna in hojen till verkstad ?
Alla ventiler är i samma läge vid båda topplägena. I rätt toppläge är dom stängda, i fel öppna 1- 3 mm ca. Räckte det med liten justering av spelet var det rätt toppläge.
/u
 

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg
Dee_cati skrev:
Men men, finns det alltså två övre dödpunkter? *nu bli jag orolig* Jag ställde den i det läget på svänghjulet då det stod "T" och sen så drog jag den till det varv då alla var i samma läge, är det fel?

Med all respekt, mecka inte med grejer du känner dig osäker på. Lite tips från ett forum kan ju aldrig vara fel. Men det är lätt hänt att göra bort sig om man inte har hyfsad järnkoll på vad man gör och varför. Om man har dålig koll så bör en tillgänglig manual vara minimum. Jag vill inte låta som morsan men det är trist å sabba fina hojar i onödan.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
ulf_lundin skrev:
Kanske ompröva din inställning eller lämna in hojen till verkstad ?
Alla ventiler är i samma läge vid båda topplägena. I rätt toppläge är dom stängda, i fel öppna 1- 3 mm ca. Räckte det med liten justering av spelet var det rätt toppläge.
/u

Hehe, ok. Ja, de var stängda och så mycket tycker jag borde stämma med en bilmotor typ b20 :) Och i fel toppläge borde det inte vara nåt glapp alls, eller?
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Dee_cati skrev:
Hehe, ok. Ja, de var stängda och så mycket tycker jag borde stämma med en bilmotor typ b20 :) Och i fel toppläge borde det inte vara nåt glapp alls, eller?
stämmer, men du använde dig ju av märkningen mao är det rätt som du gjort nu.
 

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg
Dee_cati skrev:
Hehe, ok. Ja, de var stängda och så mycket tycker jag borde stämma med en bilmotor typ b20 :) Och i fel toppläge borde det inte vara nåt glapp alls, eller?

Stämmer. I "fel" toppläge är båda öppna. således inget spel.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Silwer skrev:
stämmer, men du använde dig ju av märkningen mao är det rätt som du gjort nu.

jo, men även när det var rätt markerat så var jag tvungen att dra ett varv till så de stängde. Det borde vara rätt och allt låter bra nu iaf :D
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Märkligt att det ska behövas ett trettiotal inlägg för en enkel standard återkommande serviceåtgärd som står i 'owners manual' (tror jag; iaf i verkstadshandboken).
/u
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
jo, men du vet hur det är med att hjälpa till med fel eller gissa fel över telefon eller internet.
Är man så osäker som killen som frågar här kanske man ska be nån visa en hur det går till?
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
Bara för att vara säker... Tog och ställde väntilerna när T var framme men när jag kickade igång den så skramla den utav bara helsike, så jag gjorde som Uffe sa, snurra motorn lite i taget och såg till att det aldrig var mer spel än 0.12. Efter det fanns det inget spel alls i T-läge. Cyckeln gick som en kanonkula, men är det nån fara tror ni att köra - pga inget spel i T?
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Ventiler måste ha visst spel, annars blir dom överhettade ! Man måste inte ställa dom just i öd. Varje ventil är stängd ca 2/3 av tiden (2 vevaxelvarv), det går att ställa dom under minst 1/2 tiden (men inte samtidigt för både insug o avgas), MEN MAN MÅSTE VETA VAD MAN HÅLLER PÅ MED. Skaffa verkstadhandbok och följ den eller klura ut hur det funkar eller lämna in den. Billigare m ventiljustering än renovering.
/u
 

craffe

Guest
Ulf_lundin!

Du verkar ha koll på saker o ting.

Polarens XR600 e knepig;

Ställer jag ventilerna 0.10/0.12 som dom ska vara, vrider sedan motorn ett par varv så har jag antingen 0 spel eller ett väldigt stort spel på högra avgasventilen.
Du pratade om nåt lager längre upp i denna tråd.

Decompen som styrs av handtaget (den som bara trycker ner vippan) går fri, så det måste ha nåt med den andra att göra?

Hur göra? Måste jag lyfta den nyrenoverade toppen? Pilla bort kam?

Tacksam för hjälp!

(ja, ägaren hade köpt en bok om han hade hittat nåt som sålde den)
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
XR600 har en autodekomp oxå. Samma mekanism men styrs direkt från kammen. Står nåt i boken om om hur man ska ställa ventilerna, kommer inte ihåg exakt vad, men vet att jag alltid får trassla o kolla extra m en avgasventil. Kan titta efter i kväll.

Clymer boken säljs väl på många ställen. Orginalboken sälja av alla Honda-handlare. Borde inte var oöverstigligt.
/u
 

oXydex

Guest
ulf_lundin skrev:
XR600 har en autodekomp oxå. Samma mekanism men styrs direkt från kammen. Står nåt i boken om om hur man ska ställa ventilerna, kommer inte ihåg exakt vad, men vet att jag alltid får trassla o kolla extra m en avgasventil. Kan titta efter i kväll.

Clymer boken säljs väl på många ställen. Orginalboken sälja av alla Honda-handlare. Borde inte var oöverstigligt.
/u

Tjenare Ulf

Clymer har jag köpt och det är en bok till att vara rörig

den innehåller typ 5 olika MC modeller och så här i efterhand borde jag nog vald Honda Originalboken istället

Men vore trevligt om du kunde kika i dina resurser ikväll eller när du får tid och ge nån bra lösning på hur det kan gå att rätta till

/oXydex
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
men hur svårt kan det vara, jag har ställt dem många ggr, övre dödpunkt på rovan, alla vippor får ett kännbart glapp, detta juserar du sen med mutter-skruv.
Du måste göra nåt totalt förunderligt om inställningarna blir som du säger. tänk på att ett varv på svänghjulet inte är ett på kammen när du drar runt moroten.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
orginalboken f xr600 säger att båda insug o vä avgas ska justeras i öd kompslaget, T ska synas i pluggen i svänghjulskåpan. Till det läget ska man ta sig moturs. Sen varnar dom för att hö avgas är lite lyft av dekompen innan öd så inte före öd iaf. Sen varnar dom för att om man råkar passera öd ska man dra 2 varv till. Nu förstår jag varför jag inte förstår.....
Skulle tro att bästa stället att kolla avgasspel är när insug är max öppet eller lite efter. Men nånstans under 2 varv ska hö avgas har korrekt spel iaf. Annars tror jag den står för hårt.
/u
 

craffe

Guest
Silwer skrev:
men hur svårt kan det vara, jag har ställt dem många ggr, övre dödpunkt på rovan, alla vippor får ett kännbart glapp, detta juserar du sen med mutter-skruv.
Du måste göra nåt totalt förunderligt om inställningarna blir som du säger. tänk på att ett varv på svänghjulet inte är ett på kammen när du drar runt moroten.

Såna där kommentarer är helt onödiga, om du läser det jag skrev längre upp och även det som Ulf_lundin skriver kanske du inser att decompen kan bråka lite, speciellt när allt varit rivet...

Nästa gång jag vill bli tråkad av nån som kan- och vet allt säger jag till, jag ville ha lite hjälp av nån som va duktigare på detta än jag iom. att jag bara skruvat bilar hela mitt liv, dåligt med decomp på bilmotorer...

Ulf_lundin: Tack för hjälpen, ska kika på det i helgen!
 
Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top