Hur ställa ventiler på min XR600 -98?

oXydex

Guest
Silwer skrev:
ok, har själv aldrig haft autodecomp, på 90ian jag hade var den borttagen, rena skräpet ändå.

hålet som blir... ska det ersättas eller tar man bara bort den lilla piggen??

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
på min var hela anordningen ersatt av nåt annat, tyvärr var det inte jag som gjort ingreppet så jag vet inte om de tillverkade prylen själva eller om det finns nåt att köpa. Fördel ska vara mindre skrammel och bättre respons på låga varv.

Last edited:

oXydex

Guest
Silwer skrev:
på min var hela anordningen ersatt av nåt annat, tyvärr var det inte jag som gjort ingreppet så jag vet inte om de tillverkade prylen själva eller om det finns nåt att köpa. Fördel ska vara mindre skrammel och respons på låga varv.

låter som trevligt men framför allt kanske hojen kan fungera =D

vet du vart man kan hitta info om ingreppet ??

Ulf kanske har en aning om vad/hur man ska/kan ersätta den

/oXydex

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Det går säkert plocka bort autodelen av dekompen. Det är nån konstig liten lös, fjäderbelastad ring m liten kam på. Hopplöst (för mig iaf) att fatta hur den funkar egentligen, fast enkel är den. Vassare av trimkammarna har ingen sån, står det. Kanske räcker gott med den manuella. Men det blir ju lite pyssel om man ska sätta dit autodekompen igen.....
Kom just på att det är enkelt att prova hur det känns att kicka utan den. Sätt tillfälligt upp ventilspelet på hö avgas så att autodekompen inte tar och provkicka. Möjligen tar det bort den manuella oxå.
Så måste man f.ö. göra om man vill ta ett riktigt komp.prov på den. (Borde jag göra för att veta; 654 cc o 10.7 i nominell komp)
/u

Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
faktiskt är det ingen fara att kicka den utan dekompen, klart att det går tyngre, men man får bättre känsla för var kolven befinner sig.
Jag hade iofs ingen högkompkolv, men jag tror inte det är någon fara, kan man kicka som en karl så sparkar man igång den ändå:)))

Ulf: den där ringen du nämner var troligen ersatt med en likadan ring fast utan nocken, eller vad man ska kalla det.

Ingreppet på min var ju redan genomfört, men jag har läst om det på de amerikanska XR forumen flera gånger.

oXydex

Guest
Silwer skrev:
faktiskt är det ingen fara att kicka den utan dekompen, klart att det går tyngre, men man får bättre känsla för var kolven befinner sig.
Jag hade iofs ingen högkompkolv, men jag tror inte det är någon fara, kan man kicka som en karl så sparkar man igång den ändå:)))

Ulf: den där ringen du nämner var troligen ersatt med en likadan ring fast utan nocken, eller vad man ska kalla det.

Ingreppet på min var ju redan genomfört, men jag har läst om det på de amerikanska XR forumen flera gånger.

ok

vet du nått bra XR forum ?

jag har bara hittat tyska as och italienska och de är inga språk jag behärksar =)

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
På Klx som jag kör vet jag att folk tar bort decompen totalt. Finns alltså ingen manuell eller automatisk decomp. Och det verkar funka...

iofs förbrukar dom väl startmotorer på löpande band, men ändå.. =)

craffe

Guest
"Hi, Just saw in "Tips & Set ups " .How to remove the auto decomp from XR600's . THe easiest & quickest way is ** Remove tank / remove L/H front tappet cover / remove L/H timing mark covers and set to TDC / Loosen front rocker shaft and withdraw it until rocker arm is free / remove arm thru hole ( wriggle a bit ) & you will see wear marks on the pad where the cam touchs it . Gring the pad down untill the marks are gone ( don't over heat ) then slip it back in and re assemble . You don't even have to adjust the gap.( takes about 30mins all up ). Then to start ,just kick till hard, manual decomp till just past TDC & kick. Works on all 600's Regards"

Så, nu e jag inte säker på att jag fattar, men där ser det ju ut som man ska ta bort nåt från dekompen, mixtra med det o sen plocka tillbaka det, hjälp mig nu så jag fattat rätt.

Tror oXydex överlever utan dekomp, bara vi får hojen att funka...
Får väl testa att ställa ventilerna enligt konstens alla regler med dekomp o allt så får vi se, annrs åker den bort!

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Ta-bort-autodekompen-på-xr600-tipset gick ut på att man (utan att överhetta vippan) slipar bort den del av vippan som autodekompen går emot. Om jag fattade beskrivningen rätt. Funkar nog.
/u

craffe

Guest
Hm, det är inte så väl så att man kan få bort vippan utan att plocka bort kammen va?

Eller kanske rent utav slipa den på plats, blir väl iofs spån o skit, men men. Vore smidigt...

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
craffe skrev:
Hm, det är inte så väl så att man kan få bort vippan utan att plocka bort kammen va?
Enl beskrivningen lättar man på vipparmsaxeln utifrån o lirkar ut vippan. Möjligt att det funkar, jag har inte provat. Det gäller alltså XR600.
/u

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...