hur stor motor kan man ha på båten ?

motvikten i fören var för att båten inte skulle tippa bakåt när motorn var avstängd. Powertrim = trimplan dvs. motorstyrda metallplattor bak?

Jag var med om att gå från femtio (som var max enl båtens spec) till 80 hk för att till sist hänga på en 135hk på en båt som hette Veddo GT.(marginellt större än din) Den tog in vatten pga motorn var för tung. (fem vuxna män för att lyfta den) Då gjöts det in 150kg betong i fören. Båten toppade över 70knop innan den gick av över en våg.

helvete det låter bra kanske jag slipper köpa ny båt !! hann du köra mycket innan den bröts ?

en tjuga väger ca 55 kg, femtio väger 75-80kg, gäller tvåtakct dåra!!

låter kanon ju

Last edited:
Vi hängde på en allt för stor motor på en skitliten fiskebåt jag hade för några år sedan. Det satt original en 3hk på den... Kan säga som så att det var "spännande" att åka på hjälmaren när det blåste hyffsat och aktern såg ut som att den ville skiljas från båten omgående :D Men den satt kvar ett tag till, men motorn lossnade senare och ligger någonstans på botten nu :(

Hade en four winns 150 freedom för ett gäng år sen.. max 60 hk var det på den, satt en 70 hk på den när jag köpte den.. 33 mph gjorde den då.. köpte en raker stålpropeller till den, då gjorde den 42 mph. Hängde fortfarande inte riktigt med polarens båt som gjorde ca 45 mph.. så jag gick o köpte mig en ny motor.. . Så jag köpte mig 115 hk motorn, då det var samma vikt på 90-115-140 hk modellerna. Då gick den mätaren ut plus "lite" till. 55 mph gick mätaren till, nålen gick runt o la sig på stoppet vid 0 mph, så det gick nog runt 70 mph. Fort gick det rakt fram, men inte fan gick det att svänga längre.. båtfan flög ju fram. Innan med rakerproppen så var den som en gokart, sen blev den som en gammal jänkebil..

Bifogat

• min båt.jpg
    min båt.jpg
    15.4 KB · Visningar: 163
Last edited:
Hade en four winns 150 freedom för ett gäng år sen.. max 60 hk var det på den, satt en 70 hk på den när jag köpte den.. 33 mph gjorde den då.. köpte en raker stålpropeller till den, då gjorde den 42 mph. Hängde fortfarande inte riktigt med polarens båt som gjorde ca 45 mph.. så jag gick o köpte mig en ny motor.. . Så jag köpte mig 115 hk motorn, då det var samma vikt på 90-115-140 hk modellerna. Då gick den mätaren ut plus "lite" till. 55 mph gick mätaren till, nålen gick runt o la sig på stoppet vid 0 mph, så det gick nog runt 70 mph. Fort gick det rakt fram, men inte fan gick det att svänga längre.. båtfan flög ju fram. Innan med rakerproppen så var den som en gokart, sen blev den som en gammal jänkebil..

haha så du vann ?

svänga är ju överskattat !! men vad spelar den för roll om jag köper lång eller kort rigg??

Jag hade en klasskompis vars farsa var sjukligt båtintresserad, så det var ju klart att grabben skulle få en egen,

Först blev det en gummibåt som förstärktes med en invändig konstruktion i trä med en (för båten) gigantisk utombordare på.
Helt jävla hopplös att svänga med, men fort gick den.

Sen när grabben blev 10-11 år fick han en jävulskt lyxig daycruiser med stereo, tv och CB radio, det hände att grabben åkte iväg själv över helgen med den och bodde i någon vik någonstans.

Inte var vi andra avundsjuka på det, nääärååå :rolleyes:

bladet på riggen ska ju ligga typ vid skrovkanten.. eller lite beroende på vilken propp du använder.. men 70 hk o alupropp så fick jag ha motorn längst ner av fyra hål.. men rakerproppen så kunde jag flytta upp motorn till hål tre.. utan att att den drog luft o tappa fäste. Sen med 115 hk o orig alupropp så funka det bäst på hål tre där med.. var på väg o köpa en fyrbladig raker.. men då vet i fan hur det hade gått, det hade iaf blivit ett sjukt bra acc redan från start.. vilket det även var med aluproppen från typ 25 mph.. det viktiga e ju att den inte dra luft o tappa fäste, men ändå ligger så högt som möjligt, för att lyfta upp båten ur vattnet. Ligger den för lågt får du ju ett sjukt högt motstånd! edit2: och även om du kör med för lång rigg så e väl risken att du lyfter båten för mkt så att den tappar fästet med vattnet.

om jag vann? gör mcdonalds hamburgare? hehe :D

edit:
o jag kan berätta att jag även kom längst upp på land.. 50 cm hade jag ner till vattenbrynet.. en lite smått pinsam historia då jag lyckades få ur växlen när jag skulle motorbromsa in mot stranden o båten bara forsatte plana.. många huvvud som helt plötligt stack upp på den fullsatta badplatsen..

Last edited:
o jag kan berätta att jag även kom längst upp på land.. 50 cm hade jag ner till vattenbrynet.. en lite smått pinsam historia då jag lyckades få ur växlen när jag skulle motorbromsa in mot stranden o båten bara forsatte plana.. många huvvud som helt plötligt stack upp på den fullsatta badplatsen..

Har en kompis som inte gillar att bli blöt, så när han åker vattenskidor så ser han till att landa uppe på land....

Det brukar gå bra när det är en sandstand men han brukar även sikta på grässläntar men då landa på träd och buskage. :tungan

Det här borde krydda på tillvaron :yoparty :yoparty

Bifogat

• DSC00068.JPG
    DSC00068.JPG
    84.6 KB · Visningar: 176
  • DSC00072.JPG
    DSC00072.JPG
    163.1 KB · Visningar: 160
  • DSC00080.JPG
    DSC00080.JPG
    211.7 KB · Visningar: 231
Det här borde krydda på tillvaron :yoparty :yoparty