hur stor motor kan man ha på båten ?

bladet på riggen ska ju ligga typ vid skrovkanten.. eller lite beroende på vilken propp du använder.. men 70 hk o alupropp så fick jag ha motorn längst ner av fyra hål.. men rakerproppen så kunde jag flytta upp motorn till hål tre.. utan att att den drog luft o tappa fäste. Sen med 115 hk o orig alupropp så funka det bäst på hål tre där med.. var på väg o köpa en fyrbladig raker.. men då vet i fan hur det hade gått, det hade iaf blivit ett sjukt bra acc redan från start.. vilket det även var med aluproppen från typ 25 mph.. det viktiga e ju att den inte dra luft o tappa fäste, men ändå ligger så högt som möjligt, för att lyfta upp båten ur vattnet. Ligger den för lågt får du ju ett sjukt högt motstånd! edit2: och även om du kör med för lång rigg så e väl risken att du lyfter båten för mkt så att den tappar fästet med vattnet.

om jag vann? gör mcdonalds hamburgare? hehe :D

edit:
o jag kan berätta att jag även kom längst upp på land.. 50 cm hade jag ner till vattenbrynet.. en lite smått pinsam historia då jag lyckades få ur växlen när jag skulle motorbromsa in mot stranden o båten bara forsatte plana.. många huvvud som helt plötligt stack upp på den fullsatta badplatsen..

ok spelar det "stor" roll om man har lång eller kort rigg eller kommer det bara skilja några knop i toppfart ?

nämligen hittat en motor i göteborg http://www.blocket.se/vi/15808111.htm?ca=20_s bra motor ?

plasta in plyffa och gör "knän" i akter spegeln och langa på en 50 hk mer lär va bortkastat.

bort med det röda och plyfa "v stöttor" borde funka ?

Bifogat

• båt fan.JPG
    båt fan.JPG
    190.9 KB · Visningar: 309
Last edited:
HAHA den bilden var det första som kom i tankarna när jag såg vart det lutade i denna tråden :D
Låter nog lite halvfränt när dom brassar på med det gänget :tummenupp

Ja den är ju helt störd. Man undrar vad den har för användningsområde som motiverar 8 bensinutombordare istället för två turbodieslar. 2000 Hk på den lilla lätta båten dessutom... :va

Ja den är ju helt störd. Man undrar vad den har för användningsområde som motiverar 8 bensinutombordare istället för två turbodieslar. 2000 Hk på den lilla lätta båten dessutom... :va

Han har en Säffle-tändkula i hytten, dom på akterspegeln kör han ut till den lokala båthandlaren!

Det där var väl inget att brassa med! :hihi

outboard%20engines.bmp

:näsblod utombordare för närmare 2 mille:D Ser skumt ut tycker jag:va Den hade nog klarat sej på dom 4 i mitten. Vid en kraftig gir så ser det ut som kantmaskinerna borde suga luft Fast det e klart med den där bredden så lutar den nog knappt:D Skulle va kul o se hur den rör sej i vattnet under gång.

Smyger in en fråga i den här tråden (den hadlar ju iaf om båtar).

Är sugen på en sportbåt för ca 30papp vad får man för det, smuggler 17? joker? vilka båtar är bra? Jag har inga stora krav bara att man ska kunna åka 4 vuxna och så ska den gå skapligt. Tacksam för tips, gärna tips vad man ska tänka på när man köper båt också, vilket är att föredra utombordare eller inombordare?

Mvh

bort med det röda och plyfa "v stöttor" borde funka ?

Jörgen borde ju ha bättre förutsättningar än jag att svara på detta.:hihi
Men eftersom han plötsligt verkar ha snöat in på utombordare så,,

Ta inte bort något av den förstärkning som finns, (det rödmarkerade).

Sätt dit en tjock byggplyfaskiva som täcker hela utsidan av akterspegeln.
På insidan sätter du samma skiva i så stora delar som möjligt i akterspegeln, en bit ut i botten samt i fribord och under skarndäcket.
Akterspegeln bultar du ihop med genomgående (syrafast) bult och mutter.
Knän vore ju bra, men hur de ska se ut är ju lite svårt att svara på över ett forum. Risken med knän är att de blir överstarka och på så vis ger en brottanvisning. Samma problem blir det med plyfan iofs, helst borde skivorna fasas av ut mot skrovets längdriktning. Det bästa vore naturligtvis att göra alla förstärkningar i glasfiber med varierande tjocklekar. Men om jag har förstått det rätt är båtens livslängd inte det viktigaste.
Kortsagt, försök förstärka de styrkeelement som redan finns i konstruktionen, sprid ut belastningarna över så stor yta som möjligt med mjuka övergångar.

Byggplyfa behöver du inte plasta in, det kommer hålla längre än resten av skrovet ändå.

Hoppas inlägget är någorlunda förståeligt. Trött nu.:rolleyes:

Det lät väl som ett bra förslag. En god idé är att kantförsluta alla plywoodbitar med oförtjockat epoxy så de inte suger vatten. Önskas ännu mer livslängden ska förstås plyfan lamineras in och inga luftspalter förekomma i konstruktionen.

Hilsen
J

På insidan sätter du samma skiva i så stora delar som möjligt i akterspegeln, en bit ut i botten samt i fribord och under skarndäcket.
Knän vore ju bra, men hur de ska se ut är ju lite svårt att svara på över ett forum. Risken med knän är att de blir överstarka och på så vis ger en brottanvisning. Samma problem blir det med plyfan iofs, helst borde skivorna fasas av ut mot skrovets längdriktning. Det bästa vore naturligtvis att göra alla förstärkningar i glasfiber med varierande tjocklekar. Men om jag har förstått det rätt är båtens livslängd inte det viktigaste.
Kortsagt, försök förstärka de styrkeelement som redan finns i konstruktionen, sprid ut belastningarna över så stor yta som möjligt med mjuka övergångar.

Byggplyfa behöver du inte plasta in, det kommer hålla längre än resten av skrovet ändå.

Ja man undrar ju verkligen varför det är gjort så :va
Men den är nog lätt att svänga runt vid stillastående, tänk dig full back på dom 4 till vä och full framåt på dom 4 till hö :tummenupp :D :yoparty

mycket bra tips !! får se hur snyggt det kommer bli... men lätt den oseriöstaste båtjävlen i lagan

nu är det bara motor, är Mercury ett bra alternativ ? står mellan två olika ena kort rigg andra lång och halva priset :tummenupp får hem och mäta lite på båten

http://www.blocket.se/vi/16037007.htm?ca=20_s
http://www.blocket.se/vi/15808111.htm?ca=20_s

mycket bra tips !! får se hur snyggt det kommer bli... men lätt den oseriöstaste båtjävlen i lagan

nu är det bara motor, är Mercury ett bra alternativ ? står mellan två olika ena kort rigg andra lång och halva priset :tummenupp får hem och mäta lite på båten

http://www.blocket.se/vi/16037007.htm?ca=20_s
http://www.blocket.se/vi/15808111.htm?ca=20_s

Mercury i sig är nog inget fel,,
Men detdär är väl 70 talsgrejer? Snörstart på en +30 år gammal 50 hästare lär ju inte inbjuda till spontanturer direkt.:gnissla

Bjud 7-8 tusen för den kortriggade.

Nog ska det funka,har själv en 100hp motor på en 4meters plastbåt som är förstärkt med plattjärn.Enda problemet är att man måste tilta upp motorn samtidigt som man kör för att plana, annars trycker den bara ner fören och bromsar framfarten:D

Bifogat

• 2ce7caaa41e631c64ddfe10a469a55ca_640_480.jpg
    2ce7caaa41e631c64ddfe10a469a55ca_640_480.jpg
    62.8 KB · Visningar: 332
Vill man ha kraft så är det gasturbin som gäller:tummenupp

Nej men ville bara säga lycka till och tråden fick fart på pappa att börja fixa båten :)

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick