lasse kongo
Ny medlem
- Gick med
- 28 Jul 2005
bladet på riggen ska ju ligga typ vid skrovkanten.. eller lite beroende på vilken propp du använder.. men 70 hk o alupropp så fick jag ha motorn längst ner av fyra hål.. men rakerproppen så kunde jag flytta upp motorn till hål tre.. utan att att den drog luft o tappa fäste. Sen med 115 hk o orig alupropp så funka det bäst på hål tre där med.. var på väg o köpa en fyrbladig raker.. men då vet i fan hur det hade gått, det hade iaf blivit ett sjukt bra acc redan från start.. vilket det även var med aluproppen från typ 25 mph.. det viktiga e ju att den inte dra luft o tappa fäste, men ändå ligger så högt som möjligt, för att lyfta upp båten ur vattnet. Ligger den för lågt får du ju ett sjukt högt motstånd! edit2: och även om du kör med för lång rigg så e väl risken att du lyfter båten för mkt så att den tappar fästet med vattnet.
om jag vann? gör mcdonalds hamburgare? hehe
edit:
o jag kan berätta att jag även kom längst upp på land.. 50 cm hade jag ner till vattenbrynet.. en lite smått pinsam historia då jag lyckades få ur växlen när jag skulle motorbromsa in mot stranden o båten bara forsatte plana.. många huvvud som helt plötligt stack upp på den fullsatta badplatsen..
ok spelar det "stor" roll om man har lång eller kort rigg eller kommer det bara skilja några knop i toppfart ?
nämligen hittat en motor i göteborg http://www.blocket.se/vi/15808111.htm?ca=20_s bra motor ?
plasta in plyffa och gör "knän" i akter spegeln och langa på en 50 hk mer lär va bortkastat.
bort med det röda och plyfa "v stöttor" borde funka ?
Bifogat
Last edited: