Hur svår är risk 2 MC?

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Helt ot men gör man alltid utandningsprov nuförtiden?
Kanske på uppkörningen med, nån som vet?
Jag har redan alla behörigheter så jag ska inte köra upp full om nån nu trodde det, mest nyfiken.

Man gör utandningsprov på riskutbildningarna när du ska köra ett fordon, iaf på MC och BIL.

jasså? vad hände? och skulle du ta den i 90?

anledningen att ja frågar gott folk, vilket jag tydligen glömt skriva, är att jag inte tagit en enda körlektion.

må va dumt, men jag tycker jag kvalar in som en bra förare med mognad. dock saknar jag erfarenhet i trafik, men det har man ju fått efter 8 år i bilen.

att göra konbanan med motarden i 50-70-80km/h tex är väl inga större hinder egentligen. men nu är det en helt annan hoj.

Kottson. jasså, det var bra info. tackar

Asså, du behöver inte vara det minsta rädd för att du inte ska klara det.
Jag hade, precis som dig, inte tagit en endaste körlektion innan ajg körde Risk 2an och inte kört något privat heller. Det enda jag hade i ryggsäcken var 9års crosskörande. Vilket gick kanon. :tummenupp
Våran lärare sa förövrigt innan vi startade:
"Ja och det de säger på trafikskolan kan ni glömma direkt nu. För att bli kuggad här ska ni inte kunna framföra en hoj. Dvs, kan ni växla och gasa klarar ni det."

Fö tog jag ingen körlektion alls på mc, den är ju så lik bilkörandet på ett sett så jag grejjade kortet ändå.

Lycka till. :)
 

kive

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2010
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 SE -10
Jag gick omkull på risk 2:an och jag blev godkänd... gick in i den skarpa kurvan i ca 90 sen var det att smaka asfalt.

Verkar som kurserna skiljer sig rätt mycket här i landet. Här i Jkpg fick vi köra i MAX 40km/h genom en konad kurva. När vi kört ett par gånger sparkade han in ett par konor i banan som skulle ha agerat älg/bil mitt i kurva men blev ju inte direkt nån överraskning på helt plan & tom asfaltsplätt. :confused:
 

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Verkar som kurserna skiljer sig rätt mycket här i landet. Här i Jkpg fick vi köra i MAX 40km/h genom en konad kurva. När vi kört ett par gånger sparkade han in ett par konor i banan som skulle ha agerat älg/bil mitt i kurva men blev ju inte direkt nån överraskning på helt plan & tom asfaltsplätt. :confused:

Låter som risk2an jag körde i Halmstad, max hastighet vi körde va 70km/h när vi skulle göra ett bromsprov.
Annars så va det runt 40-50 km/h konbana å lite blandat sådant som gällde. Å så en hel del prat om risker och liknande i trafiken. Lite som riskettan fast man körde lite hoj också :)

/Påsen
 

Hoken78

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2009
Ort
gotland
Hoj
2010 Kawasaki Z1000
här fick vi blåsa hela gänget, sen tyckte jag r2 va helt ok om man gemför mot r1:an, vi hade 4 olika hojar som vi skifta emellan oss så vi fick prova å känna skillnad, både med å utan abs bla, för att bli ig krävdes att man var onykter lr inte följde instruktioner, så vill man klara r2 är det inte så svårt, lycka till
 

Özcan

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Stockholm
Hoj
1980 Honda CB900F
Det var många inlägg om en sån grej som utandningsprovet... värst vad vi har hakat upp oss på det! :-D
 

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Med takne på att det är en riskutbildning så är det rätt självklart (tycker jag) att man gör ett utandningsprov. Alkohol är ju en risk när man kör ju.

/Påsen
 

freddanw

Ny medlem
Gick med
12 May 2010
Ort
söderhamn
Hoj
Street triple R -2011 --- Aprilia Sxv 550 -2007
Med takne på att det är en riskutbildning så är det rätt självklart (tycker jag) att man gör ett utandningsprov. Alkohol är ju en risk när man kör ju.

/Påsen



Ja och säga vad man vill men alkolås borde vara obligatoriskt på fordon som har i trafik. För många som stryker med pga alkohol.
 

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Risk 2:an är inget man klarar. Det gör alla.:va (hur menar jag där egentligen...) Men själva vitsen med den är att man ska ha lite koll på hojen så man får en upplevelse av hur mycket man kan luta hojen, hur den beter sig i olika situationer under kontrollerade former. Det är ju en utbildning och inte ett prov!

En rolig dag (men dyr) så ingen ska oroa sig för att inte klara den. Men passa på och njut för det är riktigt roligt!
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Risk 2:an är inget man klarar. Det gör alla.:va (hur menar jag där egentligen...) Men själva vitsen med den är att man ska ha lite koll på hojen så man får en upplevelse av hur mycket man kan luta hojen, hur den beter sig i olika situationer under kontrollerade former. Det är ju en utbildning och inte ett prov!

En rolig dag (men dyr) så ingen ska oroa sig för att inte klara den. Men passa på och njut för det är riktigt roligt!

...och när ni ändå håller på, det är ok att övningsköra med SMC på deras knixkörningar på kartbanor (förutsatt att man har handledaren med sig) - bättre än så blir det inte...det ni får i Risk2 är trams, bättre än inget, men trams i alla fall.
 

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
...och när ni ändå håller på, det är ok att övningsköra med SMC på deras knixkörningar på kartbanor (förutsatt att man har handledaren med sig) - bättre än så blir det inte...det ni får i Risk2 är trams, bättre än inget, men trams i alla fall.

Risk2an är obligatorisk så man måste gå den även om man kört någon form av bana eller liknande innan.

/Påsen
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Risk2an är obligatorisk så man måste gå den även om man kört någon form av bana eller liknande innan.

/Påsen

...det har jag nog förstått, jag sågar bara tramset konsekvent. :hihi

En dag med smc på kartbana ger mer än ett års tragglande på egen hand på krokiga 70-vägar. :fantomenordspråk Och att ta en böj i 40? BWAAAHAHAHAHA. Jolåsåatte...ni som kör, när vi väl kommer ut och är med på eran första gruppkörning, surprise-dags deluxe. :hihi
 

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
...det har jag nog förstått, jag sågar bara tramset konsekvent. :hihi

En dag med smc på kartbana ger mer än ett års tragglande på egen hand på krokiga 70-vägar. :fantomenordspråk Och att ta en böj i 40? BWAAAHAHAHAHA. Jolåsåatte...ni som kör, när vi väl kommer ut och är med på eran första gruppkörning, surprise-dags deluxe. :hihi

Kan tänka mig det.
Hade själv tänkt ta en SMC kurs antingen i år eller tidigt nästa år.
Känns som om det finns grymt mycket man kan lära sig på bara en dag med instruktör och lite annat folk på en bana :)
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Kan tänka mig det.
Hade själv tänkt ta en SMC kurs antingen i år eller tidigt nästa år.
Känns som om det finns grymt mycket man kan lära sig på bara en dag med instruktör och lite annat folk på en bana :)

Gör det så fort du bara kan, det är det absolut bästa du kan göra för att bli tryggare och ha roligare på hojen (kul som tusan är det med). :)
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Ursäkta om jag bara ställer frågan här,
så det är mer som en utbildning än prov?

Måset man vara riktigt dålig på att köra hoj, eller räcker de att kunna krypköra,köra ordentligt,växla,hantera koppling osv?

för min körskole lärare sa såhär "Jaaa... risktvåan skaru ha i slutet av utbildingen för du kan bli underkänd ganska lätt om du inte kan köra lika bra som på uppkörningen"
 

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Ursäkta om jag bara ställer frågan här,
så det är mer som en utbildning än prov?

Måset man vara riktigt dålig på att köra hoj, eller räcker de att kunna krypköra,köra ordentligt,växla,hantera koppling osv?

för min körskole lärare sa såhär "Jaaa... risktvåan skaru ha i slutet av utbildingen för du kan bli underkänd ganska lätt om du inte kan köra lika bra som på uppkörningen"

1. Ja

2. Du ska kunna gasa, styra, bromsa och växla. Du ska kunna framföra en hoj. Det är ingen krypkörning osv...

3. Din lärare ljuger...
 

Robster41

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2010
Ort
Haninge
Hoj
-11 Yamaha XJ6 DiversionF
Risk2an är mer kul och intressant än svår, du är inte där för att avlägga ngn examen typ utan för att få känna på lite olika situationer under kontrollerade former.
Så är du bara vaken och lyssnar på vad dom säger och att du tar till dig lärdom av de ev. misstag du gör på kursen så blir du godkänd:tummenupp
 

Zitronis

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2010
Ort
Timrå
Hoj
Yamaha YZF 600R "Thundercat" -97
Samma här. Jag pratade med körskolan i förrgår om vi kunde boka in risk2an. Men nej, det gick inte. Jag måste köra med dom minst en gång så att läraren ger ett OK för annars blir jag lätt underkänd säger dom. Jag kunde isf boka risk2an själv om jag ville det men på henne lät det som att det var lätt att åka därifrån 2800kr fattigare och måste göra om den. Antar att dom är ute efter att dra in så mycket pengar som möjligt till sig själva också och att det är därför dom "tvingar" en att ta lektioner med dom innan.. Inte vet jag...
 

Flurp

Bai bai applepai
Gick med
24 May 2010
Ort
Haninge
Hoj
Suzuki Bandit 1200, 1999
Ursäkta om jag bara ställer frågan här,
så det är mer som en utbildning än prov?

Måste man vara riktigt dålig på att köra hoj, eller räcker de att kunna krypköra,köra ordentligt,växla,hantera koppling osv?

för min körskole lärare sa såhär "Jaaa... risktvåan skaru ha i slutet av utbildingen för du kan bli underkänd ganska lätt om du inte kan köra lika bra som på uppkörningen"

Jag bokade risktvåan dagen efter jag gick riskettan, notera att jag inte gått på någon körskola, eller ens övningskört på mc.

Min erfarenhet har jag fått av motorcross och moped och det räckte tydligen utan problem. :tungan

Mvh
Flurp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top