Hur tänker man när man säljer en "kraschad" fälg som felfri...?

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
......Det finns alldeles för många kanaler där man kan sätta upp sina blåsningar anonymt i princip riskfritt då polisen lägger ner i princip allt även om man står där med alla uppgifter som krävs för en fällande dom. Det ska gå långt innan de åker dit. Förslagna människor kan hålla på i all evighet utan att åka dit. Det är dagens realitet.

Vore jag säljaren hade jag betalt igen pengarna utan några som helst protester. Varan motsvarande inte den beskrivning som utlovats i annonsen och i korrespondens. Vad priset var spelar inte någon som helst roll i sammanhanget.

Polisen har också fått upp ögonen på den "nya" brottsligheten, nu senast gjordes ett stort tillslag i Skåne mot ett gäng 25-30åringar som "hängt ut" oskyldiga människor som "porrsurfare", och polisen har också skapat speciella "nätpoliser" som ska jobba enbart med den typen av brottslighet.
Tyvärr så är det just åldersgruppen 25-35år som är klart överrepresenterade i dessa "nätrelaterade" brott, vi som är äldre har inte tillräckligt med datakunnskap eller samma inställning som dessa nätbrottslingar.

Jag har redan haft kontakt med polisen i det här fallet och med mina "bevis" så kommer han att tas in för förhör så snart anmälan finns hos polisen.

För ett antal år sen så blev en förening som jag då var kassör i utsatt för ett bedrägeri.
Vi köpte en åkgräsklippare av en kille i Båstadstrakten, men fick ingen levererad, sen hade han också sålt den till 6st andra, vi som blev lurade gjorde en gemensam polisanmälan och polisen lät omgående spärra hans bankkonto där pengarna fanns.
Och tack vare det så löstes en större härva med stölder, bedrägerier där bla. ett företag med solarier var inblandat. Om jag minns rätt var det en tennisklubb som fick sin Stiga Park stulen, en segelbåt och en skidklubbs snöskoter blev också stulen. Han sålde sen dessa till ett antal personer. Ni från Båstad kanske kommer ihåg den här härvan.
Vid ett annat tillfälle blev en kompis "lurad" på ett set beg vinterdäck av en kille som inte skickade dom som avtalat. Polisanmälan ledde till att ett momsbedrägeri uppdagades. Efter en tid upptäckte jag att den här killen hade valts in i komunfullmäktige i en ort i Gästrikland, Efter ett mail till hans partis gruppledare med kopior på samtliga papper kom pengarna snabbt som attan in på kompisens konto, och personen tog ett hastigt farväl av både fullmäktigeplatsen och sin lärartjänst, han hade visst trixat med partikassan också.

Om man bara har tillräckligt med fakta så gör polisen faktiskt ett mycket bra jobb med att "rensa" bort dessa "parasiter" som inte vill göra rätt.

Som jag tidigare skrev, pengarna spelar ingen roll, men jag kan "gå hur långt som helst" för principen.

/KentW

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Surt, hoppas det löser sig. Har själv åkt på en och annan mina i mina dar och det svider ordentligt, men man får inte tappa hoppet om mänskligheten till följd av en dåres handlingar.

För övrigt var det en orgie i särskrivning och felstavningar i vissa inlägg, dålig läsförståelse tycks oxå vara ett problem.:rofl

Last edited:

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Hoj
Suzuki GSX 550e
Självklart är det för jävligt att bli lurad och jag håller med om att det är oväsentligt vad fälgen kostade, men det är en sak jag inte förstår...

Du köper en fälg. Är missnöjd och kontaktar köparen som vägrar ersätta dig. Trots detta betalar du returfrakt och skänker idioten fälgen som du redan har betalat! Först betalar du i förskott. Sen skickar du tillbaka fälgen????

Idiot eller inte... Killen gjorde ju en kanonaffär! Fått betalt OCH fått tillbaka fälgen.

Tyvärr lär inte detta vara högprio hos farbror blå heller.

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Självklart är det för jävligt att bli lurad och jag håller med om att det är oväsentligt vad fälgen kostade, men det är en sak jag inte förstår...

Du köper en fälg. Är missnöjd och kontaktar köparen som vägrar ersätta dig. Trots detta betalar du returfrakt och skänker idioten fälgen som du redan har betalat! Först betalar du i förskott. Sen skickar du tillbaka fälgen????

Idiot eller inte... Killen gjorde ju en kanonaffär! Fått betalt OCH fått tillbaka fälgen.

Tyvärr lär inte detta vara högprio hos farbror blå heller.

Vi får väl se hur det utvecklar sig, det har kommit en del signaler......

Och vad det gäller "farbror blå" så har många här alldeles för "låga" förhoppningar, allt beror på vad du presenterar för underlag för dom att agera på.
Och i den frågan har "Blocket Abuse" varit till stor hjälp!

/KentW

Last edited:

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Skriver man "felfri" eller beskriver varan som sådan så ska den givetvis inte vara skadad. Sen spelar det ingen roll om om man betalar 100:- eller 5000:- för den.
Men du skulle nog inte skickat fälgen utan en överenskommelse. Nu kommer du inte bara att få betala för returfrakten utan även för frakten tillbaka till dig efter att killen inte löst ut den.

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
Stiga Park
Nu gäller ju inte konsumentköplagen eftersom det är köp mellan privatpersoner. Men annars så står det där att du har rätt att häva köpet om:
Varan är i sämre skick än du hade kunnat förutsätta med hänsyn till varans pris, även om den har sålts i "befintligt skick".

Så helt ute och cyklar är ju inte de som faktiskt undrar vad du betalat för fälgen. Men självklart tycker jag att du ska få pengarna tillbaka, särskilt som du t.o.m betalat returfrakten.

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
Känner igen det där efter att ha svarat på en annons från en stefan jansson i uppsala som hade en bakstötdämpare till en lorthoj till salu,, pengar skickade jag men han "glömde skicka" stötdämpare,,
efter lite letande hit o dit fick jag grepp på honom och han betalade snällt tillbaka mina pengar,,
han annonserade ganska mycket både på blocket och sporthoj så ett varningens finger finns allt att höja
för hugade spekulanter,,

jag kan bara hålla med trådskaparen och övriga som har hedern i behåll och värderar att oavsett pris så ska det man köper vara felfritt såvitt inget annat angetts

Last edited:

Respray

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2013
Hoj
1990 suzuki gsx 600
Tråkigt att sånt händer men tror tyvärr inte att du har något att anmäla honom för då man har som skyldighet att kontrollera att de man köper är helt innan man köpar det, även om säljaren säger något annat.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tråkigt att sånt händer men tror tyvärr inte att du har något att anmäla honom för då man har som skyldighet att kontrollera att de man köper är helt innan man köpar det, även om säljaren säger något annat.

Så sant men om man gjort den undersökningen genom att intervjua säljaren som i sin tur ljugit?
I det här fallet gjorde ju avståndet att varan inte kunde undersökas på plats innan köp.

Och om du fortsätter läsa lite längre så hittar du nog avsnittet som förklarar att även säljaren har vissa skyldigheter.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Om man bara har tillräckligt med fakta så gör polisen faktiskt ett mycket bra jobb med att "rensa" bort dessa "parasiter" som inte vill göra rätt.

Jag önskar jag kunde skriva detsamma. Tyvärr har jag och många med mig precis motsatt erfarenhet. Även fast man har serverat all bevisning som krävs väljer polisen att lägga ner fallen i brist på bevis. Antagligen för att man inte läst på tillräckligt noga eller efterfrågat nämnd bevisning i polisrapporten som t ex e-post, , brev, vittnen, bilder, video eller samtalsinspelningar eller vad de nu må vara. Därför är det inte förvånande att vissa löser sina tvister vid sidan om polisväsendet och rättsväsendet. Antingen med hjälp av råbusar eller på ett mer civiliserat sätt med hjälp av advokater beroende på vem motparten är.

Sedan är det så att juridiken inte räcker till alla gånger. Är man tillräckligt förslagen finns det gott om upplägg där lagens arm inte kan nå en. Det finns gott om kryphål.

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Polisanmälan gjord och kommer att kompletteras imorron med material från BlocketAbuse och mail från Nicklas, det senaste hade jag morse i min inbox.
Polisen rregistrerade det som ett bedrägeri, sen vad det blir av det återstår att se.

/KentW

TheViktor

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Hoj
Se be ärr sekshundra ärr ärr
Nu gäller ju inte konsumentköplagen eftersom det är köp mellan privatpersoner. Men annars så står det där att du har rätt att häva köpet om:
Varan är i sämre skick än du hade kunnat förutsätta med hänsyn till varans pris, även om den har sålts i "befintligt skick".

Så helt ute och cyklar är ju inte de som faktiskt undrar vad du betalat för fälgen. Men självklart tycker jag att du ska få pengarna tillbaka, särskilt som du t.o.m betalat returfrakten.

Skicket har ju inte beskrivits som befintligt, utan som felfritt, vilket är en jeeekla skillnad.

TheViktor

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Hoj
Se be ärr sekshundra ärr ärr
Polisanmälan gjord och kommer att kompletteras imorron med material från BlocketAbuse och mail från Nicklas, det senaste hade jag morse i min inbox.
Polisen rregistrerade det som ett bedrägeri, sen vad det blir av det återstår att se.

/KentW

Du gör helt rätt! Sätt dem på plats som på plats bör sättas!

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Hoj
Suzuki GSX 550e
Vi får väl se hur det utvecklar sig, det har kommit en del signaler......

Och vad det gäller "farbror blå" så har många här alldeles för "låga" förhoppningar, allt beror på vad du presenterar för underlag för dom att agera på.
Och i den frågan har "Blocket Abuse" varit till stor hjälp!
/KentW

Självklart hoppas jag att det löser sig. För jävligt att bli lurad oavsett vilka pengar det handlar om.
/Magnus

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
om fälgen så kosta 100 kr så va den värdelös. kunde lika gärna skickat en tegelsten, skulle ni vart nöjd med det för att de va ju ändå billigt?

frysarn

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2011
Hoj
Aprilia RSV4R / Ducati 916
Tycker att du gör rätt som anmäler honom, tyvärr så tror jag att det kommer bli ord mot ord och så läggs fallet ner. Men vi måste försöka och sätta stopp för dessa dårar som skiter i allt. Lycka till Mvh Frysarn

SmiiX

Kawakisaki
Gick med
25 Mar 2010
Hoj
09, kawasaki, er-6n mattsvart
Men snälla, han berättar i annonsen att han säljer en krashad fälg.. och du köper den. :3freak

Han säger att den är felfri -alright, är säljaren nog teknisktkunnig att svara på frågan egentligen? Det låter som en bonnagrabb. Vad är definitionen på "felfri" när man bara har skådat med blotta ögat? Vad gömmer sig under lacken tex, eller spänningarna i metallen?:confused:

Han säljer en krashad fälg vilket är den viktigaste detaljen. Sen är det upp till dig om du vill köpa den eller inte. Han har inte gjort något fel, han kanske bara har tummen mitt i handen vilket du inte kan klandra honom för.:7peta

Rätt ska vara rätt! Peace out!:yoparty

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Hoj
kronans trampcykel
Men snälla, han berättar i annonsen att han säljer en krashad fälg.. och du köper den. :3freak

Han säger att den är felfri -alright, är säljaren nog teknisktkunnig att svara på frågan egentligen? Det låter som en bonnagrabb. Vad är definitionen på "felfri" när man bara har skådat med blotta ögat? Vad gömmer sig under lacken tex, eller spänningarna i metallen?:confused:

Han säljer en krashad fälg vilket är den viktigaste detaljen. Sen är det upp till dig om du vill köpa den eller inte. Han har inte gjort något fel, han kanske bara har tummen mitt i handen vilket du inte kan klandra honom för.:7peta

Rätt ska vara rätt! Peace out!:yoparty

Vart framgår det att det var en "kraschad" fälg?

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag tror nog att du kommer att få dina pengar! det finns lagar mellan privatpersoner. faktiskt en massa fina "fina" lagar. Om han säljer en vara i ett utlovat skick och varan har ett annat skick än utlovat gäller inte köpet, detta gäller även för dolda fel. T.ex. köper du en bil där ägaren säger att allt är i fint och bra skick och kam-remen går efter en vecka så kan du upphäva köpet. Du är också bunden enl. lag att köpa en vara om man kommer överens om ett pris. Man skall passa sig för vad man skriver på annonser på blocket! Skriver du jag kan ta den för XXXX pris och säljer säger okej måste du enligt lag köpa varan. Annars kommer de knacka på din dörr från myndigheterna och kräva dig på pengarna.

Men som sagt! SVINAKTIGT av säljaren! Hoppas verkligen att de blir en rätts-sak som han åker dit på så de visslar om det så att han i framtiden vet vad som gäller.

Köplagen, Privatköp.

"Fel på varan
Utgångspunkten är att det du och säljaren har avtalat om gäller. Men varan kan ändå anses felaktig om

*den inte är sådan som säljaren har sagt
*säljaren har låtit bli att upplysa dig om fel av mera allvarlig karaktär som säljaren kände till
*den var i väsentligt sämre skick än du kunde förutsätta, med ledning av priset och andra omständigheter."

http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/din-ratt-som-konsument/privatkop/

Du måste även självklart undersöka varan (vilket du har gjort via kort innan köp), så i ur min synpunkt har du lagen på din sida! :tummenupp

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år