Hur tänker man när man säljer en "kraschad" fälg som felfri...?

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
Stiga Park
Jag tror nog att du kommer att få dina pengar! det finns lagar mellan privatpersoner. faktiskt en massa fina "fina" lagar. Om han säljer en vara i ett utlovat skick och varan har ett annat skick än utlovat gäller inte köpet, detta gäller även för dolda fel. T.ex. köper du en bil där ägaren säger att allt är i fint och bra skick och kam-remen går efter en vecka så kan du upphäva köpet. Du är också bunden enl. lag att köpa en vara om man kommer överens om ett pris. Man skall passa sig för vad man skriver på annonser på blocket! Skriver du jag kan ta den för XXXX pris och säljer säger okej måste du enligt lag köpa varan. Annars kommer de knacka på din dörr från myndigheterna och kräva dig på pengarna.

Men som sagt! SVINAKTIGT av säljaren! Hoppas verkligen att de blir en rätts-sak som han åker dit på så de visslar om det så att han i framtiden vet vad som gäller.

Köplagen, Privatköp.

"Fel på varan
Utgångspunkten är att det du och säljaren har avtalat om gäller. Men varan kan ändå anses felaktig om

*den inte är sådan som säljaren har sagt
*säljaren har låtit bli att upplysa dig om fel av mera allvarlig karaktär som säljaren kände till
*den var i väsentligt sämre skick än du kunde förutsätta, med ledning av priset och andra omständigheter."

http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/din-ratt-som-konsument/privatkop/

Du måste även självklart undersöka varan (vilket du har gjort via kort innan köp), så i ur min synpunkt har du lagen på din sida! :tummenupp

Hur ska säljaren kunna veta att kamremmen kommer att ryka inom en vecka? Det är bara påhitt av dig att man kan få igen pengarna då. Däremot om t.ex han inte har glykol i kylaren och den fryser sönder dagen efter så har du rätten på din sida då felet är sådant att han bör veta om det samt att det är allvarligt.

Se det jag markerade i din text så får du svaret på varför det återigen har betydelse för vilken summa köpet skett.

Meercy

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Hoj
Letar
Jag tror nog att du kommer att få dina pengar! det finns lagar mellan privatpersoner. faktiskt en massa fina "fina" lagar. Om han säljer en vara i ett utlovat skick och varan har ett annat skick än utlovat gäller inte köpet, detta gäller även för dolda fel. T.ex. köper du en bil där ägaren säger att allt är i fint och bra skick och kam-remen går efter en vecka så kan du upphäva köpet. Du är också bunden enl. lag att köpa en vara om man kommer överens om ett pris. Man skall passa sig för vad man skriver på annonser på blocket! Skriver du jag kan ta den för XXXX pris och säljer säger okej måste du enligt lag köpa varan. Annars kommer de knacka på din dörr från myndigheterna och kräva dig på pengarna.

Men som sagt! SVINAKTIGT av säljaren! Hoppas verkligen att de blir en rätts-sak som han åker dit på så de visslar om det så att han i framtiden vet vad som gäller.

Köplagen, Privatköp.

"Fel på varan
Utgångspunkten är att det du och säljaren har avtalat om gäller. Men varan kan ändå anses felaktig om

*säljaren har låtit bli att upplysa dig om fel av mera allvarlig karaktär som säljaren kände till
*den var i väsentligt sämre skick än du kunde förutsätta, med ledning av priset och andra omständigheter."

Du måste även självklart undersöka varan (vilket du har gjort via kort innan köp), så i ur min synpunkt har du lagen på din sida! :tummenupp

Om han undersökt varan via bilder/kort har han inte då "godkänt skicket" ? Köparen har väl ändå undersökningsplikt?

Om säljaren säger något i stil med "Jag kan inte se några fel utöver skrapmärken" Har man då ryggen fri? Det är köparen i detta fallet som måste bevisa att säljaren visste om skadan?

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
XJR1300
Jaha, en till som fått en kass fälg. Man lär så länge man lever. :D
Fick själv en fälg som var skev i navet via blocketköp på distans.
Numera så synar jag fälgarna innan pengar byter ägare men utbudet
har ju då helt klart minskat. Det cirkulerar en mängd skadade fälgar där
ute som byter ägare och till slut vet inte ens den som säljer att den är kass.
Givetvis finns det andra som vet och säljer men har ett rymligt samvete.
Jag orkade inte bråka då jag upptäckte det flera månader efteråt och
dessutom bara 500:-. Tog det som en nyttig läxa istället. :)

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Hoj
Suzuki GSX 550e

Köplagen, Privatköp.

"Fel på varan

Köper du ett fordon av en privatperson står du utan skydd. står dessutom i beskrivningen av lagtexten som du länkar till, följande:
"Lagens regler är inte tvingande, vilket betyder att du och säljaren kan komma överens om andra bestämmelser än de som står i lagen. Säljaren kan till exempel friskriva sig från ansvar för fel. Det gäller till exempel begagnade varor som säljs i befintligt skick."
En lag, men inte tvingande??? :dummer

samt

"Vid privatköp har du som köpare en omfattande undersökningsplikt."
Svårt att hävda att man undersökt varan vid distansköp.

Långt ifrån samma skydd när affären görs upp mellan 2 lekmän.

Tror personligen att det kommer att bli svårt att få några pengar tillbaka. Men för en gång skull blir jag glad om jag har fel! Tycker fortfarande det är förjävligt att sälja något som inte håller det man utlovat. Aldeles oavsett pris.

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Hoj
kronans trampcykel
Köper du ett fordon av en privatperson står du utan skydd. står dessutom i beskrivningen av lagtexten som du länkar till, följande:
"Lagens regler är inte tvingande, vilket betyder att du och säljaren kan komma överens om andra bestämmelser än de som står i lagen. Säljaren kan till exempel friskriva sig från ansvar för fel. Det gäller till exempel begagnade varor som säljs i befintligt skick."

samt

Långt ifrån samma skydd när affären görs upp mellan 2 lekmän.

Tror personligen att det kommer att bli svårt att få några pengar tillbaka. Men för en gång skull blir jag glad om jag har fel! Tycker fortfarande det är förjävligt att sälja något som inte håller det man utlovat. Aldeles oavsett pris.

Visa gärna var du får din information om 'ansvar' och 'friskrivningar' ifrån!
Länka gärna till textstycket om lagen som säger 'Köper du ett fordon av en privatperson står du utan skydd'.

:confused::confused::confused:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

I det här fallet har säljaren beskrivit fälgen som "endast lackskadad". Och därmed har säljaren tagit på sig ansvaret att sälja en fälg utan andra skador. Vad mer behöver undersökas? Säljaren har sålt en annan produkt än vad han beskrivit.

Smagatusk

Guest
Nu gäller ju inte konsumentköplagen eftersom det är köp mellan privatpersoner. Men annars så står det där att du har rätt att häva köpet om:
Varan är i sämre skick än du hade kunnat förutsätta med hänsyn till varans pris, även om den har sålts i "befintligt skick".

Så helt ute och cyklar är ju inte de som faktiskt undrar vad du betalat för fälgen. Men självklart tycker jag att du ska få pengarna tillbaka, särskilt som du t.o.m betalat returfrakten.

Varför ska man förutsätta att fälgen är skrot för att priset är lågt, när säljaren säger att den är enbart lackskadad? Priset är onödig information i detta fallet.

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Som ovanstående skriver Länka gärna en lag som säger att vid privatköp är säljaren fri! det finns till och med fall då personer som skrivit "säljes i befintligt skick" har fått betala tillbaka just för att varan har haft dolda fel, man kan nämligen inte ens från skriva sig med en sådan fin fras, detta med punkten att varan skall motsvara vad man betalar för. ger man t.ex. 20 papp för en bil som verkar fin och ägaren säger att den är bra bil som inte har några direkta fel (och att man har någon som kan/är med och hör detta och kan vittna är en fördel, muntliga avtal gäller!) och säljes i befintligt skick och sedan visar det sig att kam-remen går när som helst, motorn skär ihop och växellådan rasar med mera med mera som kanske inte den "oerfarne" kan kolla på så finns det faktiskt fall då via domstol har fått köpen upphävda och säljaren tvingas betala tillbaka beloppet eller gå ner i pris för vad den borde vara värd.

"den var i väsentligt sämre skick än du kunde förutsätta, med ledning av priset och andra omständigheter."

Last edited:

Sordid

professionell sjörövare
Gick med
29 Dec 2007
Hoj
KTM 690 SMC -10
en fundering, det måste va väldigt svårt att vinna en anmälan i det här fallet. borde inte säljaren bara kunna säga att när jag skickade den va den felfri, för hur ska man egentligen kunna bevisa att den va sönder när man fick den och att man själv inte tappat den i golvet och försöker sig på en fuling. kan inte lagarna men känns tyvärr som att det inte fins så mycket att göra, rätta mig om jag har fel

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
Stiga Park
Som ovanstående skriver Länka gärna en lag som säger att vid privatköp är säljaren fri! det finns till och med fall då personer som skrivit "säljes i befintligt skick" har fått betala tillbaka just för att varan har haft dolda fel, man kan nämligen inte ens från skriva sig med en sådan fin fras, detta med punkten att varan skall motsvara vad man betalar för. ger man t.ex. 20 papp för en bil som verkar fin och ägaren säger att den är bra bil som inte har några direkta fel (och att man har någon som kan/är med och hör detta och kan vittna är en fördel, muntliga avtal gäller!) och säljes i befintligt skick och sedan visar det sig att kam-remen går när som helst, motorn skär ihop och växellådan rasar med mera med mera som kanske inte den "oerfarne" kan kolla på så finns det faktiskt fall då via domstol har fått köpen upphävda och säljaren tvingas betala tillbaka beloppet eller gå ner i pris för vad den borde vara värd.

"den var i väsentligt sämre skick än du kunde förutsätta, med ledning av priset och andra omständigheter."

Snälla länka till ett fall mellan två privatprsoner.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol

Lagen är inte tvingande så tillvida att parterna kan komma överens om annat än det som nämns i lagen. Kommer inget annat överens gäller lagen. Vill du läsa mer kan du googla dispositiv lag eller kolla Wiki.
Konsumentlagen är däremot tvingande; du kan knata in till en butik, köpa en vara men komma överens med säljaren om att få den utan reklamationsrätt, utan att det är lagligt giltigt (utan du har reklamationsrätt enligt konsumentlagen).

Last edited:

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Det finns ingen anmälan man kan "vinna". Man kan inte blanda in ARN då de inte har något att göra med köp mellan privatpersoner och man kan inte polisanmäla då det inte är ett brott att sälja en produkt som är sämre än utanonnserat. Det enda man kan göra är att försöka driva in sina pengar via kronofogden, men om säljaren bestrider så måste man stämma. Det är jobbigt, tidsödande och kan kosta en del pengar. Är man hundra på att man kommer att vinna, t.ex om man har ett kontrakt med säljaren som denna bryter mot så är det en bra väg att gå.
I detta fallet hade jag inte gjort det då säljaren enkelt kan hävda att han upplyst köparen om varans skick och köparen valt att avstå att titta på varan innan köp. Säljaren kan även hävda att varan var felfri när den såldes och det är svårt för köparen att motbevisa detta. Det är en knepig situation där vem som helst kan vinna. Inte värt det för småpengar iallafall.

Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Att notera är att köplagen nästan bara gäller mellan privat personer.

Konsumentköp
4 § Lagen gäller inte i fall då konsumentköplagen (1990:932) är tillämplig.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900931.htm

"Befintligt skick
19 § Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om
1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet,
2. säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet, eller
3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta."

http://www.konsumentverket.se/vara-...andlare/efter-kopet/fel-och-befintligt-skick/

*Befintligt skick

Om en bil visar sig vara i sämre skick än du, med hänsyn till bland annat pris, ålder och körsträcka, haft anledning att räkna med, anses den också felaktig. Vid försäljning av begagnade bilar brukar säljarna ofta skriva att "Bilen säljs i befintligt skick". Sådana klausuler innebär alltså inte att säljaren fritas från allt ansvar beträffande skicket.

Länk till ett fall där inte "befintligt skick gällde"
https://lagen.nu/dom/nja/1996s598

"A har genom bytesavtal med B förvärvat en husbil som visat sig ha betydande fuktskador. Omständigheterna har inte ansetts vara sådana att A vid den undersökning han företagit i samband med förvärvet bort märka dessa skador. Han har därför varit oförhindrad att åberopa felet gentemot B som grund för hävning av bytesavtalet.
R.E. yrkade efter stämning å B.R. vid Värnamo TR att B.R. skulle förpliktas att mot återfående av ett fordon av märket MercedesBenz 508 till R.E. utge 110 000 kr jämte ränta. I andra hand yrkade han att B.R. skulle förpliktas att utge 37 500 kr jämte ränta."

"*På räkningen avseende sistnämnda bil antecknades sålunda att denna överläts i "befintligt och uppvisat skick". Den 5 april 1994 erlade han resterande del av mellanskillnaden, 8 000 kr, och därefter utväxlade de husbilar. När de kört hem MB:n tyckte M.E. åter att det luktade mögel och påtalade detta för B.R. B.R. svarade att det inte fanns någon fukt i bilen men att det under vintern uppstått unken luft i den, vilket M.E. då trodde på. När han och M.E. d 14 juli 1994 använde bilen för en färd till Östergötland kände de åter mögellukt och reklamerade felet till B.R. samt hemställde om att köpet skulle hävas. B.R. vägrade dock att häva avtalet och hävdade att bilen, som var såld i befintligt skick, inte var behäftad med fel. *"

"Domslut. Med ändring av TR:ns dom förpliktar HovR:n B.R. att mot återfående av ett fordon av märket Mercedes Benz 508 med reg nr EYX 263 till R.E. utge 110 000 kr jämte ränta därå enligt 2 och 5 §§ räntelagen från d 5 april 1994 till d 19 sept 1994 och för tiden därefter enligt 6 § räntelagen till dess betalning sker."

Last edited:

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Tjenare!

Jag håller med trådskaparen, det här är helt åt skogen att folk idag inte har helt vanligt affärsvett. Om köparen efter inspektion av varan inte önskar fullföra en affär så kostar det INGENTING för säljaren att ta tillbaka varan. Folk som inte tar tillbaka trasiga saker som de har sålt är såklat folk som luras.

Jag känner att jag kanske tillhör den gamla ligan som gärna är ärlig rakt igenom när jag gör affärer.

Efter säkert hundratals affärer på blocket/nätet har jag fått tillbaka TVÅ saker, en MD spelare som köparen trodde var en MP3 spelare och någon leksak där jag hade glömt lägga laddaren i lådan.

När jag säljer något så tar jag bilder av kartongen och varan, och skickar dessa till köparen. Och säger att om köparen ångrar sig inom 10 dagar får han skicka tillbaka utan att jag ens frågar varför.

Jag har ALDRIG blivit lurad av en köpare iallafall. Men några gånger av säljare.

Stuntåkare i ÖSD som heter niklas kan du säkert räkna på en hand. Har dom en CBR600 så är dom säkert ensamma. Om världen var rättvis så får han fortsätta stunta på en trasig framfälg.

//K

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Hoj
Suzuki GSX 550e
Visa gärna var du får din information om 'ansvar' och 'friskrivningar' ifrån!
Länka gärna till textstycket om lagen som säger 'Köper du ett fordon av en privatperson står du utan skydd'.

:confused::confused::confused:

För det första är det viktigt att säja att jag tycker det är fördjävligt att Kent W har blivit lurad. Jag hade reagerat på precis samma sätt och jag hoppas verkligen att det löser sig. Spelar ingen roll vad fälgen kostade. Det är en principsak.

Som svar på din fråga:
Står utan skydd kanske var överdrivet, men ett avsevärt sämre skydd än om du handlar från fackman.

Länk till Konsumentverket och köplagen som reglerar handel mellan privatpersoner. Ansvar och friskrivningar är från den texten.

Det är också en märklig lag eftersom den inte är tvingande.

Ur "lagtexten"
När du köper något av en privatperson gäller köplagen. Lagens regler är inte tvingande, vilket betyder att du och säljaren kan komma överens om andra bestämmelser än de som står i lagen. Säljaren kan till exempel friskriva sig från ansvar för fel. Det gäller till exempel begagnade varor som säljs i befintligt skick.

Finns inget skrivet räcker det altså med att säljaren säjer att ni var överens om att varan såldes i befintligt skick!

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Det är inte helt fel att ha en advokat med lång erfarenhet av alla möjliga både små och stora rättstvister. Och som vet och kan ge råd om både första, andra och flera steg i ett sånt här ärende, som "ledsagare" i hur juridiken kan användas.
Han har bla, varit flera småföretagare behjälplig i ärende med annonsskojare som trott att dom skulle tjäna "enkla" pengar genom att hota med kronofogden.
/KentW

Respray

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2013
Hoj
1990 suzuki gsx 600
Så sant men om man gjort den undersökningen genom att intervjua säljaren som i sin tur ljugit?
I det här fallet gjorde ju avståndet att varan inte kunde undersökas på plats innan köp.

Och om du fortsätter läsa lite längre så hittar du nog avsnittet som förklarar att även säljaren har vissa skyldigheter.

jo det är nog sant även det att säljaren har vissa skyldigheter men man kan ju också tycka att folk borde kunna vara mer ärliga mot varandra.

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Ville bara tacka för länken till annonsen, slirkopplingen för 2000:- ligger hemma hos mig nu och kommer förhoppningsvis göra lite nytta i gammel-rettan på årets bandagar. Om det nu inte är någon buckla i den :crash

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Varsågod!
Hoppas den blir bra till din hoj. Han garanterade dig väl att den var helt felfri...?

/KentW

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...