Torpalasse
Gudomlig sporthojare
Jag tror nog att du kommer att få dina pengar! det finns lagar mellan privatpersoner. faktiskt en massa fina "fina" lagar. Om han säljer en vara i ett utlovat skick och varan har ett annat skick än utlovat gäller inte köpet, detta gäller även för dolda fel. T.ex. köper du en bil där ägaren säger att allt är i fint och bra skick och kam-remen går efter en vecka så kan du upphäva köpet. Du är också bunden enl. lag att köpa en vara om man kommer överens om ett pris. Man skall passa sig för vad man skriver på annonser på blocket! Skriver du jag kan ta den för XXXX pris och säljer säger okej måste du enligt lag köpa varan. Annars kommer de knacka på din dörr från myndigheterna och kräva dig på pengarna.
Men som sagt! SVINAKTIGT av säljaren! Hoppas verkligen att de blir en rätts-sak som han åker dit på så de visslar om det så att han i framtiden vet vad som gäller.
Köplagen, Privatköp.
"Fel på varan
Utgångspunkten är att det du och säljaren har avtalat om gäller. Men varan kan ändå anses felaktig om
*den inte är sådan som säljaren har sagt
*säljaren har låtit bli att upplysa dig om fel av mera allvarlig karaktär som säljaren kände till
*den var i väsentligt sämre skick än du kunde förutsätta, med ledning av priset och andra omständigheter."
http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/din-ratt-som-konsument/privatkop/
Du måste även självklart undersöka varan (vilket du har gjort via kort innan köp), så i ur min synpunkt har du lagen på din sida!
Hur ska säljaren kunna veta att kamremmen kommer att ryka inom en vecka? Det är bara påhitt av dig att man kan få igen pengarna då. Däremot om t.ex han inte har glykol i kylaren och den fryser sönder dagen efter så har du rätten på din sida då felet är sådant att han bör veta om det samt att det är allvarligt.
Se det jag markerade i din text så får du svaret på varför det återigen har betydelse för vilken summa köpet skett.