Hur tar man med en hund???

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
Vad bra att alla tycker tankväskan är så bra för en liten hund :)

Undrar just hur konversationen hade varit om det skulle stoppas ner ett litet
barn i den väskan...den skyddar ju så utomordentligt bra! :rolleyes:

Det som är tragiskt i denna debatten är att så många nervärderar sina hundars liv.
Hade det varit ett barn som stoppats i denna tankväskan så hade ni protesterat
lika kraftigt som jag. Ett liv är ett liv oavsett om det är en hund eller en människa.

Och tråkigt att jag tampar så många på fötterna här inne men det skiter jag
fullständigt i! Jag är inte en sån person som går förbi på gatan när någon
misshandlar eller utsätter sin hund för fara...och det är jag jävligt glad för!
Hunden har ingen talan och någon måste stå upp för djuren när tydligt och
klart deras ägare skiter fullständigt i deras säkerhet.

Bur eller inte bur...tja buren skyddar inte bara mig som förare utan även hunden
i viss mån...inte lönt att ens gå in i en diskussion med er om det.

Tur att det finns en del i denna tråden som tänker med hjärnan innan och inte
är efterkloka när väl olyckan hänt. En hund har inget på en motorcykel och göra!

Ni som tycker att man ska följa vad hunden vill göra om den nu mot förmodan
skulle vilja åka motorcykel...går ni även med på när hunden tycker om att äta
råttgift?! För ja det tycker hundar väldigt mycket om...
Går ni med på att låta er hund äta glass varje dag och inget annat...för det
tycker också hundar väldigt mycket om.
Någonstanns får gränserna dras... :rolleyes:

Och ni som kör med era hundar på tanken...
Jag önskar verkligen att ni inte råkar ut för någon olycka och hoppas er tur
håller i sig för er bådas skull.

Hejdå!

Last edited:

Gullefjun

En kyckling
Gick med
17 Sep 2004
Hoj
Svart Z1000
Vi lever i ett fritt land och vill tjejen ta med hunden på hojen så får hon väl göra det. Jag skulle aldrig göra det eller rekomendera någon annan att göra det.

Pebl skrev:
Men att en hundbur avsedd att ha i bil skulle skydda hunden nämnvärt mot skador är fel, såvida inte hunden är har någon form av säkerhetsbälte. Hundburens primära uppgift är väl egentligen att skydda människorna mot kringflygande hundar. Tro mig, jag har jobbat med krocksäkerhet i bilar.

Där har du nog lite fel min vän, en hundburs uppgift är just att skydda hunden från skador, att det sedan oxå skyddar människorna mot kringflygande hundar är en bonus. Särkerhetsbälte har du inte i buren utan det är om du har hunden "lös" i baksätet så finns det en sele som du sätter på hunden och därefter sätter säkerhetsbältet i selen.Tro mig, jag jobbar med tjänstehundar sedan 13 år, och har dessutom varit inblandat i en krock där jag fick åka till sjukhuset och hunden (i sin bur) klarade sig oskadd.

Ta det försiktigt ute på vägarna allihopa, med eller utan hundar :tummenupp

Gullefjun

En kyckling
Gick med
17 Sep 2004
Hoj
Svart Z1000
Tintin skrev:
Angående hundburar så får jag hålla med om att buren är till att skydda personen i bilen o inte hunden... Burarna är inte krocktestade o viker sig åt skogen för lätt vid ev krock

För kännedom så finns det visst krocktestade burar :tummenupp

Tintin

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Hojlös-beslutsångest R/RR
Gullefjun skrev:
För kännedom så finns det visst krocktestade burar :tummenupp

Tack för upplyssningen då... :tummenupp Är de specifikt testade för vissa bilmodeller med??? Annars är det ingen vitts ju... :tungan

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
MBGIRL skrev:
.... ..... ... bla bla bla bla bla bla....

Hejdå!

Hejdå på dig med :pannkyss
Ingen säger att du inte får tycka vad du vill, men du kan nog glömma att du kan frälsa oss andra i dina tankegångar!

///M

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Du är en sån person som tycker att du är bättre och vet bättre än alla andra tycker jag att det låter som + är glad i att skriva monsterlånga inlägg.

EDIT: insinuerar du att det finns såna människor eller är det bara ett påstående om hur du fungerar i all enkelhet?

MBGIRL skrev:
Jag är inte en sån person som går förbi på gatan när någon misshandlar eller utsätter sin hund för fara...och det är jag jävligt glad för!

Last edited:

jens_rock

SMC Väst - AI
Gick med
17 May 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7 dirt edition
MBGIRL skrev:
Det som är tragiskt i denna debatten är att så många nervärderar sina hundars liv.
lika kraftigt som jag. Ett liv är ett liv oavsett om det är en hund eller en människa.

:corn

Älskar för övrigt denna tråden :rofl

Som tur är är jag allergisk mot hundar :tummenupp

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Gullefjun skrev:
Vi lever i ett fritt land och vill tjejen ta med hunden på hojen så får hon väl göra det. Jag skulle aldrig göra det eller rekomendera någon annan att göra det.

...blablabla.... en hundburs uppgift är just att skydda hunden från skador, ...blablabla..... Särkerhetsbälte har du inte i buren utan det är om du har hunden "lös" i baksätet så finns det en sele som du sätter på hunden och därefter sätter säkerhetsbältet i selen.Tro mig, jag jobbar med tjänstehundar sedan 13 år...

Det är möjligt att det är burens uppgift att skydda hunden(enligt tillverkare och säljare), men fakta och naturlagar är ganska enkla:
En hund som färdas i 50km/t där plösligt buren(tillverkad i stål eller aluminium) tvärstannar kommer skada sig när han far in i burens inredning, så är det bara.

Är buren förankrad i bilens kaross som sig bör kommer den att tvärstoppa lika mycket som kupén (som ju är en styv bur i sig) så någon extra deformationszon får man inte.
-Visst, jycken kommer inte studsa omkring i bilen så mycket och få fler skador efter varandra, det kan jag hålla med om.

Vad jag menar är att om man verkligen bryr sig om hunden skall den vara bältad med för hunden lämplig specialsele, precis som en människa är.

-Skulle någon här stoppa in sin unge i en bur i bagaget på bilen ?

Tintin

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Hojlös-beslutsångest R/RR
"Inskickat av MBGIRL
lika kraftigt som jag. Ett liv är ett liv oavsett om det är en hund eller en människa."

Får nog ändå hålla med dig nu... Tänkt om länge o väl....

FÖRBJUD ALLA TVÅHJULIGA MOTORDRIVNA FORDON !!!!!!!! DE SKADAR INTE BARA DJUR... MÄNNISKOR OCKSÅ...

"ta det med en nypa salt... lite ironi i värmen är inte fel"

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
MBGIRL skrev:
Hunden har ingen talan och någon måste stå upp för djuren när tydligt och
klart deras ägare skiter fullständigt i deras säkerhet.
QUOTE]

Låter lite samma resonemang som militanta veganer när dom släpper ut tusentals minkar i skogen!!

Det går att förklara sin syn på saken utan att hacka ner på andra, det KAN ju hända att du inte har rätt.... bara att det finns flera olika sätt att se på saken. :rolleyes:

Absinthe

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2005
Hoj
bikeless
Sko på Chihuahuan rollerblades och en felvänd dragsele.. så kan din "katt" få tolka efter hojen, se till att inte ha för långt snöre bak för då kan du loosa den i nån skarp kurva.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Kan ingen jävel här göra en vettig riskanalys på hojåkning?

Person x åker hoj 600mil per år, har så gjort i tio år, och krockat en gång på den tiden.

600mil x 10år är 6000 mil, en olycka på 6000 mil, jag har tänkt åka 6 km med hunden i en väska på tanken (dessutom i ovanligt snällt tempo, eftersom hunden är med), hur stor är då risken att jag har ihjäl min hund?
(en på sextiotusen, om man inte tar med i beräkningen att man meskör)

Ska man räkna med hälften så stor risk, eftersom man kör mesigt?

En på hundratjugo tusen, hur stor är chansen att vinna en miljon på lotto?
I en kollision _kan_ hunden klara sig helt oskadd, vi plussar på lite till på statistiken....

Absinthe

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2005
Hoj
bikeless
GuW skrev:
Kan ingen jävel här göra en vettig riskanalys på hojåkning?

Person x åker hoj 600mil per år, har så gjort i tio år, och krockat en gång på den tiden.

600mil x 10år är 6000 mil, en olycka på 6000 mil, jag har tänkt åka 6 km med hunden i en väska på tanken (dessutom i ovanligt snällt tempo, eftersom hunden är med), hur stor är då risken att jag har ihjäl min hund?
(en på sextiotusen, om man inte tar med i beräkningen att man meskör)

Ska man räkna med hälften så stor risk, eftersom man kör mesigt?

En på hundratjugo tusen, hur stor är chansen att vinna en miljon på lotto?
I en kollision _kan_ hunden klara sig helt oskadd, vi plussar på lite till på statistiken....

Finns ju bilister som också gör misstag.. hur mesigt man än kör ?.. sen så 6km är ju bara ett stenkast.. ska man inte åka längre kan man ju ha hunden i en ica kasse runt handleden.. eller gå med den.. lät som en vågad riskanalys om du frågar mig :va

Goose

www.adobe.com
Gick med
28 Feb 2005
Hoj
Tillbaka i Kawwastallet-->ZXR750
Speed Lady skrev:
hej jag har en liten CHUHUAHUA och skulle vilja ha tag på en tankväska som är gjord för hundtransport.
Vet att det ska finnas att köpa men vart???

Kan ngn hjälpa så att han kan få följa med
Inte en Ski-Huva-Huva direkt, men han ser ut att sitta bra i allafall

Bifogat

• havana_dog_bike2.jpg
    havana_dog_bike2.jpg
    135.3 KB · Visningar: 125
Last edited:

Tiger302

Varför ha fyra när det bara behövs två?
Gick med
17 Aug 2004
Hoj
BMW R1200GSA-11, Husa 650 -02 (i träda)
Absinthe skrev:
Sko på Chihuahuan rollerblades och en felvänd dragsele.. så kan din "katt" få tolka efter hojen, se till att inte ha för långt snöre bak för då kan du loosa den i nån skarp kurva.

Du lär ju behöva någon form av stödhjul på grillerna oxå :rofl. Du vet stoppa i en sån där liten vovsing i en dylik mackapär så är det ju bara skallen som sticker upp :lol
Kanske eventuellt ngn form av påskjutsbroms oxå?

sismo

Motorpsyklist™
Gick med
25 Mar 2005
Hoj
Hamas kom och sprängde den
Speed Lady skrev:
Hur tar man med en hund???

Skjut den i nacken, lägg ett snitt i buken och trä den över huvudet...

Inte så värst klurigt... Fashionablet, också.

Itssoeasy

Medlem
Gick med
25 Feb 2005
Hoj
Kawasaki ZX6R -11
Nu har jag inte läst hela tråden, så någon kanske har kommit med förslaget, men på bilar kan man ju knyta kopplet i dragkroken. Man kan kanske på liknande sätt fästa doggen i passagerarfotpinnen. Får ju doggen sin välbehövda kondition också. Nytta och nöje, kan man njuta sin daug samtidigt som man njuter bil/hoj -åkning.

/I

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...