Hur transporterar polisen egentligen upphittade hojar?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tja!

Då och då ser jag polisbilar med släp som transporterar hojar och mopeder. Ibland har dom lutat framför allt moppar mot gallerväggarna på släpet, men annars verkar dom alltid lägga ner hojen. Senast igår mötte jag en polis med en KTM som låg på släpet. Är dom för lata för att spänna fast hojarna ordentligt å skiter i ev skador eller har staten inte råd att köpa in spännband för 200kr? :va Det känns ju trist att få sin hoj återfunnen men med mosade kåpor pga deras transportmetoder. Fast det lär dom ju aldrig erkänna... :rolleyes:

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Är det så som du säger så är det riktigt illa skött!
Ok om en hoj är mos från början, men om den är hyffsat intakt verkar det jävligt onödigt att åsamka fler skador, trist!

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tror det bästa jag hör talas om var när en bärgare vinchade upp en stulen hoj på bärgningsbilens flak medans den fortfarande låg på sidan.
Var den inte skadad innan så var den det efter den händelsen.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
En kompis körde lättbärgare ( burgare?) och transporterade ibland hojar som ramlat omkull i trafiken. Han mindes inte en enda gång att han skulle han transporterat någon upprätt:gnissla

Det drabbar helt enkelt inte dem, så de skiter i det. Det är sånt här som kostar oss själva pengar i slutändan, inte att Conny 20 år från Ytterhoga skenförsäkrar sin gamla R1 och får snutjag i mellanåt.

N/A

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Hoj
SP-1
Har bara sett polisen transportera hojar liggandes i gallersläp.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag assisterade en bärgare med att lasta polarns pärla som varit i diket lite, hade inte jag propsat på att den skulle lastas stående, så hade den dragits upp på sidan.

Som sagt, man skiter i't...undrar vad det kostar försäkringsbolagen (dvs oss i slutändan)...?

laztur

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2008
Hoj
zx6r, Street Triple R
Ser också polisen köra hojar titt som tätt i sina gallersläp. Aldrig sett de vara fastspända utan halvligger oftast och studsar runt mot gallersidan. :/

Däremot när polaren gick omkull så var bärgaren jävligt noga med att spänna upp hojen fint på lyften. Kan ju bero på att vi var kvar vid den iof?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag voltade en bil för många år sedan och bärgningsgubben var inte heller försiktig och förklarade sig med "Det där betalar ju försäkringsbolaget". Jag tror poliserna resonerar likadant, alternativt så tycker dom att det bara är nåt gammalt skrot dom transporterar.

Min bil var dessutom bara trafikförsäkrad så det var jag själv som fick betala den gången.

Muffin

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2008
Hoj
Yamaha FZS 600 -99
När jag ringde polisen (eg Larmtjänst, som i sin tur ringde polisen) om ett par upphittade stulna hojar, skickade de en bärgare som rullade upp hojarna och surrade dem stående. Såg helt OK ut (för en amatör som mig)

Lite OT kan jag säga att hela proceduren gick rätt snabbt också. Från att jag ringde Larmtjänst tog det ett par timmar till bärgaren kom och hämtade (lördagkväll) Måndag morgon ringde Bilsport-MC och frågade var de skulle skicka hittelönen.

Last edited:

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Hoj
Ducati 748, hornet 600
Kan tänka mig att de snuten resonerar att hojen ändå är anmäld stulen, kraschad så då är de en försäkringssak...
Tid är en faktor för snutar också..å frakta hojar ligger nog rätt långt ner på deras prioriteringslistor.. så jag tror de känner sig jä"#¤it snälla som gör nått överhuvudtaget..

Men generellt tror jag att ALLA inblandade (förutom den som äger hojen) skiter i allt då de vet att försäkringsbolaget pröjsar...

När de snodde min hoj så ringde snuten när de hittat den (nästan krockad i en korsning) å sa var den var ställd... å när jag kom dit hade idioterna snott samma hoj igen.. Ja blir så less...

Zadde

Medlem
Gick med
28 Jul 2004
Hoj
CB1000R -14
För många herrans år sen fick jag min moppe konfiskerad av farbror blå. Dom lastade upp den på ett släp, ställde den på stödet mitt i släpet och körde iväg. 10 sekunder senare så låg den ner med diverse plastbitar spritt över flaket...

Sportmoppe

Med Lem
Gick med
25 Sep 2008
Hoj
-10 Gsx1250FA -05 gixxer-04 gixxer K1200S(Borta) DRZ 400E
Ser bärgare o poliser misshandla fordon ofta, jag har fått bita mig i tungan många ggr!

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Men generellt tror jag att ALLA inblandade (förutom den som äger hojen) skiter i allt då de vet att försäkringsbolaget pröjsar...
Men det är ju långt ifrån alla som har sina fordon helförsäkrade, många har ju bara trafik eller halv å får mao pynta polisens/bärgarens skador ur egen ficka :mad: Och oavsett så kommer ju försäkringsbolagens pengar i slutändan från min plånbok!

tkdrille

Guest
Men om man bara har trafik eller halv , varför hämtar man inte den själv om den ligger i ett dike så man slipper gnälla på polisen ? Mycket billigare hyra av släp ca 150-200 kr timmen. Kåpor à några tusenlappar=).
Är den helförsäkrad och den ligger i ett dike och ändå har repiga kåpor så tar man såklart ut de om man nu använder försäkringen . enkelt. :)

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Men det är ju långt ifrån alla som har sina fordon helförsäkrade, många har ju bara trafik eller halv å får mao pynta polisens/bärgarens skador ur egen ficka :mad: Och oavsett så kommer ju försäkringsbolagens pengar i slutändan från min plånbok!

Håller med Ducce 748 om att de förmodligen skiter fullständigt i hojen.

Jag påstår verkligen inte att det är rätt att bara kasta upp en oskadad hoj på ett sätt som förstör den. Men jag kan inte låta bli att nånstans "förstå" polis, bärgare och samhället i övrigts agerande när de gör så.

De lär tröttna på att dagligen se hur hojåkarna beter sig.. kör för fort, bryter mot alla möjliga regler osv.. Tänk om du själv jobbat som trafikpolis ett par år.. blir ifrånkörd och hånad när du försöker göra ditt jobb.. sen får du ändå städa upp spillrorna av hojar och förare som kört på just det sätt som du försöker hindra dem från..

När det då skiter sig och de åker på att städa upp ytterligare en hoj så kan jag tro att de mest känner sig "less" och därför bara vill ha det överstökat så fort som möjligt och bara kastar upp den på släpet och drar..

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin