Hur underhåller man kedjan bäst?

Abderus

Kawasaki Vulcan S, 2022
Gick med
7 Jun 2024
Ort
Stockholm
Hoj
Custom
Hur underhåller man kedjan/drivpaketet på bästa sätt?

Kedjeborste, kedjerengöring och kredjespray?

Hur ofta rengör ni och smörjer kedjan?


IMG_0039.jpeg
 
Last edited:

DAB_

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2022
Hoj
2022 - Yamaha MT-10
Det där paketet använder jag. Spraya på chain clean. Avvakta någon minut och borsta med sedan med borsten. När det ser ganska rent ut sprayar jag lite mer chain clean på och torkar av med handduk. Sen är det bara på med kedjesprayen.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Använder också Motuls produkter. De är bra.

Värt att tänka på är att det blir väldigt dyrt att enbart förlita sig på deras Chain Clean för kedjerengöring. Jag brukar använda Biltemas lampolja för att lösa upp det mesta av smutsen och sedan vid behov komplettera med Motul Chain Clean för att då det helt rent.

Även Motuls Chain Lube Racing+ tycker jag är riktigt bra för smörjning, men det är ingen jättestor skillnad mot Chain Lube Road.

När man smörjer kedjan underlättar det om den är varm. Då tränger smörjmedlet in mycket bättre. Skall man bara kompletteringssmörja är det enkelt att helt enkelt göra detta direkt när man har kört då kedjan fortfarande är varm.

Om man skall rengöra kedjan också så hinner den förstås kallna. Då brukar jag ibland värma upp kedjan med värmepistol innan jag sprutar på smörjmedlet, men det tycker nog många är overkill 😅

Ett bekymmer är att undvika att slabba ner fälg, däck golv osv. vid rengöring och smörjning. Har testat någon tysk inkapslad mackapär med borstar, slangar och flaskor som man skulle montera på, men det tycker jag bara blev bökigt och dåligt, så nu använder jag biltemas variant av borsten ovan och har klippt till lite plastbitar och en plastbalja som jag skyddar golv, fälg och däck med.
 

Abderus

Kawasaki Vulcan S, 2022
Gick med
7 Jun 2024
Ort
Stockholm
Hoj
Custom
Upplever du att Biltemas kedjeborste är lika bra som Motul? Hur länge håller en sån där borste?
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Rengör aldrig kedjan ! Den blir ju ren när man kör ...
Smörjer den bara när den är för torr.
Enduron smörjer jag efter varje körning.
Använder aldrig smörja som det står "wet lube" eller liknande på, -de brukar samla skit från omgivningen.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Upplever du att Biltemas kedjeborste är lika bra som Motul? Hur länge håller en sån där borste?
De är i princip identiska. Ser ingen större skillnad på dem. Möjligen ser det på bilden ut som att Motuls borste går att montera isär, vad det nu skall vara bra för. Det är enbart den U-formade delen jag använder.

Har använt Biltemaborsten i över 10 år, utan att den visar några tecken på slitage. Räknar med att den håller i minst 10 år till. Ser att de verkar ha slutat att sälja den, men samma modell verkar finnas på många andra ställen, så det har nog ingen större betydelse vilken man köper.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag kör ju enbart väg (grusväg/asfaltväg) och brukar grovrengöra kedjan med några 100 meter i sådan fart att centrifugen vid främre kedjedrevet slänger av all större partiklar.
Väl hemma i garaget blir det rengöring och smörjning i ett moment. Har hojen på bakre depåstöd och har en oljekanna med billig olja från Biltema och droppar på rullarna och länkarna (O-ringstätningarna).
Det räcker med Tre varv på bakhjulet för jag ska ha droppat på hela kedjan.
Avslutar med snurra 20 varv på bakhjulet för att sprida oljan som droppats på.
Överflödig olja med smuts droppar av på hushållspapper.
Hushållspapper som ligger på Wellpappskivor.
Den olja som blir kvar smörjer rullarna, oljefuktar X-ringarna och rostskyddar.
Oljekanna
1727690914698.png
Olja tex
1727691219819.png
Eller
1727691260060.png
Olja som finns inne till lågt Literpris.
Men jag har läst om ett MC-bud, han rengjorde och smorde kedjan efter varje arbetsdag med använd / begagnad motorolja. Suzukikedjan var original efter 60000 Miles ~10000mil.
SAMMANFATTNING:
Bakre Depåstöd
Oljekanna
Wellpappskivor att lägga under kedjan och bakhjulet
Förbrukningsmaterial
Olja
Hushållspapper
Sopsäckar (till nedoljat Hushållspapper) använder 100 Liters sopsäckar)
På RESA
Biltema Kedjespray med hojen på sidostödet, Sprayar där jag kommer åt på övre kedjan, kedjan under svingen och baktill på kedjan. Rullar fram hojen 1 meter och gör om. På 6 meter klart.
 
Last edited:

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Ang. hur ofta jag smörjer/rengör. Brukar smörja när kedjan är torr. Det brukar inträffa efter 50-100 mil, men försöker undvika att det går allt för mycket över 100 mil innan jag smörjer.

Om kedjan är väldigt smutsig rengör jag också. Brukar bli kanske varannan till var tredje gång.
 

Abderus

Kawasaki Vulcan S, 2022
Gick med
7 Jun 2024
Ort
Stockholm
Hoj
Custom
Jag kör ju enbart väg (grusväg/asfaltväg) och brukar grovrengöra kedjan med några 100 meter i sådan fart att centrifugen vid främre kedjedrevt slänger av all större partiklar.
Väl hemma i garaget blr det rengöring och smörjning i ett moment. Har hojen på bakre depåstöd och har en oljekanna med billig olja från Biltema och droppar på rullarna och länkarna (O-ringstätningarna). Det räcker med Tre varv på bakhjulet för jag ska ha droppat på hela kedjan. Överflödig olja med smuts droppar av på hushållspapper. Som ligger på Wellpappskivor.
Oljekanna
View attachment 504501
Olja tex
View attachment 504503
Eller
View attachment 504504
Olja som finns inne.
Men jag har läst om ett MC-bud, han rengjorde och smorde kedjan efter varje arbetsdag med använd / begagnad motorolja. Kedjan var original efter 60000 Miles ~10000mil.
SAMMANFATTNING:
Bakre Depåstöd
Oljekanna
Wellpappskiva att lägga under kedjan och bakhjulet
Förbrukningsmaterial
Olja
Hushållspapper
Sopsäckar (till nedolja Hushållspapper) använder 100 Liters sopsäckar)
Ok du kör alltså inte traditionell kedjeolja? Är inte motorolja/växellådsolja för lättflytande för att sitta kvar på kedjan?

Om det funkar lika bra som kedjeolja är det ju kanon. Då är det bara att fylla på oljekannan med gammal motorolja :)
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
För övrigt tror jag den absolut mest avgörande faktorn för hur olika människor ser på kedjeunderhåll är hur noga man är med att kedja och bakhjul skall se rena och snygga ut.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ok du kör alltså inte traditionell kedjeolja? Är inte motorolja/växellådsolja för lättflytande för att sitta kvar på kedjan?

Om det funkar lika bra som kedjeolja är det ju kanon. Då är det bara att fylla på oljekannan med gammal motorolja :)
Nej, efter jag läst om MC-budet i London med en GSX-R 1000 som kört 60000 Miles med hojen, Originalkedjan och smorde efter varje arbetsdag kedjan med begagnad Motorolja från hojen så gick jag över till den metoden utom på Resa då det blir Biltema Kedjespray.
Se #7, jag har lagt till.
För rengöra bakfälg etc Lampolja och hushållspapper och så handskar.
Använder nästan alltid handskar vid service i garaget idag, snabbare än tvätta händer rena.
20241006 Anm.: Det blev fel länk, använder Vinylhandskar MED PUDER, lätta dra på !
1727693696823.png
 
Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Som jag skrev i en annan tråd:
Kedjan kan man ju pyssla om. Torka den ren länk för länk och en droppe motorolja på varje rulle så oljan tränger in under rullarna. (Edit: Som julpyssel när man har tid och behöver terapi.)
En tunn hinna olja på länkarna. Ett rent bakdrev är hojen värd. Aldrig spruta avfettning nära kedja, sving och bakhjul. Spruta på diskborste. Avfettning dödar kedjor. Min ena kedja har gått 4100 mil. Den andra 3900 mil. De ska inte bytas än.

Innan jag slutade med avfettning höll kedjorna 2-2500 mil och då ojämnt slitna och ibland med skurna länkar. Omöjligt att spänna kedjan när den är olika lång på olika delar. Ljudet och gången med en sådan kedja är oskön. När jag rullar mina hojar idag i ca 5-10 km/t så är det en jämn ton och inga ryck.

Hur ofta? Efter körning i regn, efter tvätt om rullarna är blanka eller vanlig körning när rullarna har varit blanka ett tag.
Jag kör med motorolja på en tandborste som jag lägger på oljan med ovanpå bakdrevet och gnuggar loss på länkarna. Drar ren tandborsten i en trasa då och då.
Torkar av sidan/länkarna med en trasa. Blir fint.
Sedan kör jag med kedjespray också. På resor endast spray, inget putsande. Hemma varierar jag.

Jag lägger på oljan eller sprutar kedjespray på ovansidan av bakdrevet. Kl 11-15 skulle en pilot säga. Har bara sidostöd.
På tuben propagerar folk för att självklart smörja på insidan av kedjan. Det är viktigt. Och väldigt roligt.
Mina rullar rör sig och jordens dragningskraft påverkar olja och kedjespray nedåt hela vägen in till framdrevet. Eftersom det tar tid att smörja 10 cm i taget av kedjan så hamnar smörjan där de ska.
Det händer att TDMen står på centralstödet och det händer att jag smörjer insidan före bakdrevet. Det har hänt att jag låtit motorn vara igång med ettan i samtidigt. Finns få vinster med det. Finns en del uppenbara nackdelar. Är det för att spara tid kan man ju alltid skita i att smörja kedjan.
En del hävdar dessutom att o-ringskedjor är smorda från fabrik. X-ringar är också o-ringar fast en annan profil i genomskärning.
Jo niten är smord. Mina rullar har inga o-ringar.

Mina cykelkedjor smörjer jag rulle för rulle med en liten droppe olja. Sedan torkar jag kedjan länge tills trasan inte är så svart längre. Oljan som är kvar är där den ska vara. Tandborste mellan länkarna om det är skitigt där.

Moppekedjan som suttit på moppen i förrådet i 14 år borstade jag av med lite avfettning* sedan sänkte jag ned den i en flaska med motorolja. Där låg den i 14 dagar. Torkade av den lätt och satte på den. Det stänkte lite olja vid provkörningen. Med nu är den ren och inte smord på 120 mil.

*Ingen o-ringskedja på moppen.
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Har vevhusventilationen riktad mot kedjan vid främre drevet. Kedjan hålls ren och lätt inoljad.
Bakfälgen blir absolut rostskyddad men inte allt för kletig.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
För övrigt tror jag den absolut mest avgörande faktorn för hur olika människor ser på kedjeunderhåll är hur noga man är med att kedja och bakhjul skall se rena och snygga ut.
Jag tror det är en gräns
mellan de som vill kedja och bakhjul ska se rent ut, speciellt med t.ex orange, rött, grönt hjul
och de som vill det ska se snyggt ut
oljig kedja och svart bakhjul (som jag)
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Ok du kör alltså inte traditionell kedjeolja? Är inte motorolja/växellådsolja för lättflytande för att sitta kvar på kedjan?

Om det funkar lika bra som kedjeolja är det ju kanon. Då är det bara att fylla på oljekannan med gammal motorolja :)
Folk glömmer bort lite att det är mest ett rostskydd. En X-ringskedja behöver inte en massa gegga hela tiden om man inte gör som britterna, kör på slaskiga saltvägar året runt.

X-ringskedjan har inapslat fett och på utsidan är det rullarna som är just rullar som följer drevet.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top