Hur underhåller man kedjan bäst?

Duce-666

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2022
Hoj
Honda
Hur underhåller man kedjan/drivpaketet på bästa sätt?

Kedjeborste, kedjerengöring och kredjespray?

Hur ofta rengör ni och smörjer kedjan?
Aldrig. Mitt drivpaket håller ändå mellan 3-5,000 mil beroende på hoj. Ids inte burna sönder kedjor längre.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag tror det är en gräns
mellan de som vill kedja och bakhjul ska se rent ut, speciellt med t.ex orange, rött, grönt hjul
och se som vill det ska se snyggt ut
oljig kedja och svart bakhjul (som jag)
Ingen aning, men antar det hänger ihop med att det på 70-talet var populärt med bruna toalettstolar.
 

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Nämen alltså.. Nya o-rings kedjor och x-kedjor behöver man ju inte gnugga på som Björn F kedjor! Men om det Känns bra att gnugga på kedjor för att att det ska se bra ut Varsågod! Kromfantaster! ;)
 
Last edited:

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Nämen alltså.. Nya o-rings kedjor och x-kedjor behöver man ju inte gnugga på som Björn F kedjor! Men om det Känns bra att gnugga på kedjor för att att det ska ser bra ut Varsågod! Kromfantaster! ;)
Ja, men det känns bra - på riktigt. Jag sover alltid mycket bättre efter att ha rengjort och smort kedjan ordenligt.
 

Abderus

Kawasaki Vulcan S, 2022
Gick med
7 Jun 2024
Ort
Stockholm
Hoj
Custom
Vilken skulle ni säga är den billigaste kedjerengöraren som verkligen gör sitt jobb?
Motul chain clean är bra men dyr.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Citat: Vilken skulle ni säga är den billigaste kedjerengöraren som verkligen gör sitt jobb?
Du själv (så länge du inte åker fast för fortkörning) när du höjer hastigheten 200 meter och slänger av grovskiten vid främre kedjedrevet. "Centrifugen"
Därefter måste det vara begagnad motorolja som "droppas" på kedjan från en oljekanna.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Rengöring:
Lampolja, pensel, bomullstrasa är det absolut bästa och billigaste

men oftast blir det bara bomullstrasa och multispray.

Vaf-n blir det kursiv stil för?
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Underhålla kedjor och drev med en massa rengöringsmedel och kedjespray gör man ju för att man vill pyssla och gillar att ha allt snyggt och rent. Ekonomiskt så är det absolut inte försvarbart, tvärtom.....
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Underhålla kedjor och drev med en massa rengöringsmedel och kedjespray gör man ju för att man vill pyssla och gillar att ha allt snyggt och rent. Ekonomiskt så är det absolut inte försvarbart, tvärtom.....
Ett bra tecken på begynnande ekonomiskt vansinne är inköp av MC för det är roligt köra MC !
 

jomo

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Täby, Stockholm
Hoj
MT-09 - 24
Har kört denna sedan hojen var ny, 400 mil sedan. Har fått väldigt bra testresultat, samt att den inte släppt minsta gegg på bakfälgen. Viktigt för posörer som jag.:hihi
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Det är oftast o-ring. Så man kan väl inte göra så mycket. Men vill du sponsra din lokal mc handlare kan du ju köpa kedjeolja av honom.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Hur ofta rengör ni och smörjer kedjan?
Det beror helt på hur och var jag kört. Samt varje gång jag tvättar hojen. Har jag kört i regn ett par gånger märks det på att kedjan börjar rosta. Då är en grovrengöring med smörj medicinen.

Jag brukar spruta på Biltemas kallavfettning och dra några gånger med den där kedjeborten. Köpte ett par extra borstar på Temu för 20 kr/st. Sen spolar jag av kedjan med vanligt vatten, inget tryck bara vattenslang och nära. Sen torkar jag av kedjan med fibertrasa och låter torka lite. Sen ser kedjan ut som ny, om inte rosten lämnat lite fläckar.

Olika kedjor rostar olika, vissa verkar inte rosta alls. Originalkedjorna på min Caballero och RE Shotgun verkar rosta lätt. Men på min KTM (520 MX Alpha2 XRS) verkar den aldrig rosta (rostfri?).

Grejen med rengöringen är att få bort gammalt smutsigt smörj. Det kan bara göras genom att tvätta av kedjan med en tunnare olja, eller medel som binder fett, som CRC 5-50, diesel/fotogen, kallavfettning etc. Eftersom man sköljer av medlet med vatten stannar inget kvar på o-ringarna.

Smörjmedel; något som först och främst behöver tränga in under rullarna (efter tvätten) och smörja, och sedan helst stanna kvar på kedjan ett tag.

Jag har provat några sorter. Senast blev det Motuls "C2+" som verkar vara ett slags vidhäftande vitt fett som ska tränga in, och fästa utanpå kedjan med mera .. Detta är enligt mig en bättre lösning än enbart vanlig olja då oljan snart lämnar kedjan, speciellt vid högre fart. Och då kan den börja rosta.

Jag provade Motuls (eller om det var Motorex?) Off-road smörj, en lättare transparent olja som när den sprutas på kedjan både rengör och smörjer. Dvs smutsen/sand sköjs av och lämnar en tunn hinna. Dock blir det inte långvarigt smörj eftersom när jag smorde min Royal Enfield så tog det två regndagar så började kedjan rosta igen. Så Motuls C2+ är nog den som stannar kvar och skyddar längst.

Biltemas superklibbiga kedjesmörj verkar inte finnas längre, men den var helt OK då den var ganska tjock och klibbig så den stannade kvar på kedjan, kedjan blev då svart och smaskig med en massa annat smuts på. Klibbigheten var inte så bra mot att hålla sand och skit borta. Motuls C2+ verkar bilda ett mer 'vaxat' lager som inte drar till sig smutsen på samma sätt.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Rengör kedjan med WD40, torka rent, blås rent, kör på syntetisk olja för sågkedjor och sågsvärd för professionellt skogsbruk, klart!

Enda haken är att minimum mängd sågkedjeolja att beställa är en pall med 60 st 10 liters dunk. Oljan räcker för min livstid, mina barns livstid, deras barns livstid samt förmodligen resten av Luleås livstid...

 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Känns som det viktiga med kedjan är att ha rätt spänning inte vilket klegg man har på...
För mig som har hojen i garage året runt blir slitaget minimalt och att smörja kedjan långt ned på listan. Dock så har jag motul chain vax då jag tycker olja osv kladdar ner alldeles för mkt och det har jag väl på 1-2 gånger under säsongen.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
sprayar lite kedjegegga ibland, just nu är det okq8-spray. (eller just nu står moppen på verkstad i Norrköping, men när den är hemma och används iaf)
 

Abderus

Kawasaki Vulcan S, 2022
Gick med
7 Jun 2024
Ort
Stockholm
Hoj
Custom
Rengör kedjan med WD40, torka rent, blås rent, kör på syntetisk olja för sågkedjor och sågsvärd för professionellt skogsbruk, klart!

Enda haken är att minimum mängd sågkedjeolja att beställa är en pall med 60 st 10 liters dunk. Oljan räcker för min livstid, mina barns livstid, deras barns livstid samt förmodligen resten av Luleås livstid...

Får väl gå ihop 60st pers här och ta en 10 liters dunk var 😎
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top