De är i princip identiska. Ser ingen större skillnad på dem. Möjligen ser det på bilden ut som att Motuls borste går att montera isär, vad det nu skall vara bra för. Det är enbart den U-formade delen jag använder.Upplever du att Biltemas kedjeborste är lika bra som Motul? Hur länge håller en sån där borste?
Ok du kör alltså inte traditionell kedjeolja? Är inte motorolja/växellådsolja för lättflytande för att sitta kvar på kedjan?Jag kör ju enbart väg (grusväg/asfaltväg) och brukar grovrengöra kedjan med några 100 meter i sådan fart att centrifugen vid främre kedjedrevt slänger av all större partiklar.
Väl hemma i garaget blr det rengöring och smörjning i ett moment. Har hojen på bakre depåstöd och har en oljekanna med billig olja från Biltema och droppar på rullarna och länkarna (O-ringstätningarna). Det räcker med Tre varv på bakhjulet för jag ska ha droppat på hela kedjan. Överflödig olja med smuts droppar av på hushållspapper. Som ligger på Wellpappskivor.
Oljekanna
View attachment 504501
Olja tex
View attachment 504503
Eller
View attachment 504504
Olja som finns inne.
Men jag har läst om ett MC-bud, han rengjorde och smorde kedjan efter varje arbetsdag med använd / begagnad motorolja. Kedjan var original efter 60000 Miles ~10000mil.
SAMMANFATTNING:
Bakre Depåstöd
Oljekanna
Wellpappskiva att lägga under kedjan och bakhjulet
Förbrukningsmaterial
Olja
Hushållspapper
Sopsäckar (till nedolja Hushållspapper) använder 100 Liters sopsäckar)
Nej, efter jag läst om MC-budet i London med en GSX-R 1000 som kört 60000 Miles med hojen, Originalkedjan och smorde efter varje arbetsdag kedjan med begagnad Motorolja från hojen så gick jag över till den metoden utom på Resa då det blir Biltema Kedjespray.Ok du kör alltså inte traditionell kedjeolja? Är inte motorolja/växellådsolja för lättflytande för att sitta kvar på kedjan?
Om det funkar lika bra som kedjeolja är det ju kanon. Då är det bara att fylla på oljekannan med gammal motorolja
Typ aldrig!.. Det är ändå dags att byta drivpaket vid sisådär om 3000 mil!Hur underhåller man kedjan/drivpaketet på bästa sätt?
Kedjeborste, kedjerengöring och kredjespray?
Hur ofta rengör ni och smörjer kedjan?
View attachment 504500
Jag tror det är en gränsFör övrigt tror jag den absolut mest avgörande faktorn för hur olika människor ser på kedjeunderhåll är hur noga man är med att kedja och bakhjul skall se rena och snygga ut.
Va fan, jag var inte först, denna var ju tom bättre. Hahaha Vitt vin och räkor. Sen är det kört! Vilken film?Man bjuder på räkor o vitt vin o sen lite tryckare framåt natten.
Folk glömmer bort lite att det är mest ett rostskydd. En X-ringskedja behöver inte en massa gegga hela tiden om man inte gör som britterna, kör på slaskiga saltvägar året runt.Ok du kör alltså inte traditionell kedjeolja? Är inte motorolja/växellådsolja för lättflytande för att sitta kvar på kedjan?
Om det funkar lika bra som kedjeolja är det ju kanon. Då är det bara att fylla på oljekannan med gammal motorolja
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|