Hur undviker man moppehjälmar?

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Okej, jag har en jävligt amatörmässig fråga så inga popcorn nu för då börjar jag gråta. I jakten på en ny, coool och billig hjälm så hittar man ju ett och annat konstigt märke och vissa tvivelaktiga modeller.

Självklart tänker jag prova hjälmen innan jag köper den, men...
Finns det vissa material man ska undvika? Hur vet man att det är en gedigen mchjälm och ingen moppehjälm man kollar på? När en hjälm kostar under 2500 spänn så blir man ju lite skeptisk. Finns det enkla sätt att undvika skithjälmarna?

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
yonsson skrev:
edit: glasfiber är ok eller?
Alla fiberförstärkta. Får du tag på kolfiber- eller kevlarkomposit ska du inte gråta.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Plasthjälms myten är död.

Läs på lite så ser man att dom inte är så kassa som det sägs.

Jag skulle kolla på KBC hjämarna,var och klämde på dom i går på mässan och fick ett bra intryck,dessutom till hyfsade priser.

www.pmcbike.se

Min personliga favorit.

Bifogat

• heart.jpg
    heart.jpg
    122.9 KB · Visningar: 193

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Har spräckt ett par plasthjälmar när jag var yngre, en smäll med kraftig hjärnskakning men gjorde sitt jobb skyddade mitt stackars huvud. Men idag skulle jag aldrig använda plasthjälm när det finns bättre grejer. (eller har jag gått på en myt som långa fabrorn säger?)

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Badger skrev:
Har spräckt ett par plasthjälmar när jag var yngre, en smäll med kraftig hjärnskakning men gjorde sitt jobb skyddade mitt stackars huvud. Men idag skulle jag aldrig använda plasthjälm när det finns bättre grejer. (eller har jag gått på en myt som långa fabrorn säger?)

Flera tester visar att plasthjälmar skyddar lika bra som svindyra fiber-hjälmar,nästa gång ni går in till er lokale handlare så fråga om han har en broschyr som heter något i stil med "fakta om hjälmar" eller nåt,där finns det fakta.

Läderknutte

Läderknutte
Gick med
27 Jan 2005
Hoj
Såld
Yonsson!

Jag hade gjort som Rigge skriver. Köp en bra hjälm utan grafik på rea. En svart med svart visir. Det är ju hur snyggt som helst!

Jag menar hjälmen skyddar ju ändå ditt huvud. Kan vara värt att satsa en extra krona!

själv har jag en arai rx7, hur nöjd som helst med den hjälmen :tummenupp

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Långa farbron skrev:
Flera tester visar att plasthjälmar skyddar lika bra som svindyra fiber-hjälmar,nästa gång ni går in till er lokale handlare så fråga om han har en broschyr som heter något i stil med "fakta om hjälmar" eller nåt,där finns det fakta.
Jag tror på dig farbron. :pannkyss

Plasthjälmens klara fördelar är att den är billig och lätt. Skippar man dessutom udda märken och de allra billigast så får man dessutom en ganska bra hjälm. En godkänd hjälm är trots allt en godkänd hjälm. Man har även råd att byta hjälm ganska ofta om man skulle vilja det.

Något som en försäljare en gång nämnde som en fördel med fiberhjälmar var att de inte studsade när man kraschade. En plasthjälm kunde tydligen ge en viss rekyl när huvudet slog mot backen.

Mina första två hjälmar var plasthjälmer fyllde sina syften och fick bekänna färg vid varsinn krasch. Men nu har jag en kevlarförstärkt hjälm som är perverst skön att använda. :)

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Långa farbron skrev:
Plasthjälms myten är död.

Läs på lite så ser man att dom inte är så kassa som det sägs.

Jag skulle kolla på KBC hjämarna,var och klämde på dom i går på mässan och fick ett bra intryck,dessutom till hyfsade priser.

www.pmcbike.se

Min personliga favorit.
2 polare kör med KBC hjälmar...de är rätt nöjda. Det enda är att just de modellerna inte isolerar så bra mot vindbrus.

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
Esquire skrev:
Något som en försäljare en gång nämnde som en fördel med fiberhjälmar var att de inte studsade när man kraschade. En plasthjälm kunde tydligen ge en viss rekyl när huvudet slog mot backen.

Det är en vanlig uppfattning men många hävdar att det är en myt, har även hört det från försäljare (som både säljer plast och glasfiberhjälmar och därmed inte är jättepartiska). Dyrare hjälmar har väl iofs även andra fördelar som att de är tystare, har bättre ventilation, uttagbar inredning m.m.

Rigges tips var inte så dumt, det är ett bra sätt att få en toppmodell billigt.

Ågga skrev:

Bara den flashiga grafiken kostar väl nån tusenlapp extra... Enfärgad svart skyddar lika bra som den med fin lack :D

_basse_

ailirpA
Gick med
1 Aug 2005
Hoj
Aprilia RSV Mille
Har hört att plasthjälmar studsar mer en glasfiberhjälmar (större risk för nackskador)

är det också en myt..... :va

Last edited:

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
_basse_ skrev:
Har hört att plasthjälmar studsar mer en glasfiberhjälmar (större risk för nackskador)

är det också en myt..... :va

japp, detta gällde på de gamla hjälmarna som göts som man guter pottor, idag använderman "spritsning" man spritsar ut plasten kan man säga, plasten blir (vad ska man kalla det ?) tråding, ungefär som glasfiber och kolfibber, detta för att få luft mellan lagerna, vilket i sin tur inte gör att den stutsar vid ev krasch, Har för mig att på senaretider har plasthjälmar blivit godtjända vid racing ( detta är jag dock inte säker på bara som jag har hört)

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Rigge skrev:
Köp en dyr fjolårsmodell utan grafik på rea.
Tack för alla tips!

Vill helst ha en utan grafik då jag tycker 80-tals-dekaler är rätt fult. Svart på svart är ju bra nice.
Får se om dom har nån till ett vettigt pris på mässan imorgon.
Kör med en roof-hjälm nu. Öppningsbar och smidig, men det känns som om huvet ska blåsa av ibland och dessutom trycker den på käken så den låser sig ibland efter en timmas körande, vilket gör jävligt ont =)

Provade en ducatihjälm för ett tag sen, men hakan stack ut under hjälmen. Då är den väl för liten? Provade jag en större så satt den löst...

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
Lomax skrev:
Har för mig att på senaretider har plasthjälmar blivit godtjända vid racing ( detta är jag dock inte säker på bara som jag har hört)

Nu kan inte jag reglementet utan till men så vitt jag vet finns inget förbud mot plasthjälmar.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
LocDog skrev:
2 polare kör med KBC hjälmar...de är rätt nöjda. Det enda är att just de modellerna inte isolerar så bra mot vindbrus.

jag har KBC hjälm haft det i 2 år, är jätte nöjd. KBC-v1 chrome edition eller nått sånt enda är att visiret lätt får repor och är dyrt

fan va jag längtar till mässan........

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Ni som säger att ni är nöjda med era plasthjälmar... har ni kraschat riktigt hårt med dom eller menar ni att dom sitter bra på huvudet?

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...