Hur undviker man moppehjälmar?

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
PacMan skrev:
Jag har också hört liknande argument, men skulle inte nöja mig med det som bevis för att plsthjälmar är kass. En hjälm med ett huvud i får helt andra egenskaper än de du beskriver.

Precis, det är ganska ointressant hur en hjälm beter sig när den är tom.

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
FUBAR skrev:
Jag fick en demonstration av en plasthjälm hos en MC-handlare i GBG. Han slängde den i stengolvet (inte jättehårt) och den studsade upp en meter igen. Enligt uppgift så ska en fiberhjälm absorbera kraften och inte studsa överhuvudtaget. Hade inte velat ha huvudet i den hjälmen när man går omkull.
Boooiiiiing!!!! :4skrika

Precis som några redan föreslagit så är det viss skillnad när man placerar ett huvud i hjälmen som påverkar hjälmens förmåga att studsa. ett fiberskal på en hjälm skulle förvisso absorbera kraften på annat sätt MEN då skulle även skalet spricka på ett kontrollerat sätt för att absorbera kraften annorlunda än en plasthjälm. Till syvende og sist är det stoppningen (oftast ett frigolitliknande material) innanför skalet som absorberar rörelseenergin. Var själv inblandad i diverse stötupptagningsprojekt när jag jobbade på Saab och kan säga att det inte är så självklart det det där med materials förmåga att ta upp stötar. Till exempel kan det vara bättre att dra skallen i en plåtkonsol än i superavancerad honeycomb.
Moderna tester visar att plasthjälmarna är lika bra som fiberhjälmarna även om båda modellerna har sina sina upps and downs.
En "bra" hjälm kan faktiskt vara FÖR bra, om den klarar att ta upp för mycket energi, då blir den i regel för "hård" i lägre farter.
Det fanns en jääääättelång utläggning om hjälmar, olika testförfaranden och diverse slutsatser att läsa här: http://motorcyclistonline.com/gearbox/hatz/

Ågga

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
Er6
Rigge skrev:
Det kostar ju lite mer då, jag har betalat 1700:- för en helvit Suomy Spec 1R, dom kostar väl över 4000:- med grafik.
jo de blir väl lite dyrare. men kanske inte alltid så mycket. jag betalade 200 spänn mer för min med grafik på rea än den svarta utan. 1800/2000, nypriset var prick 3600/4000 har jag för mig.

Last edited:

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Alla normerade hjälmar testas efter en normering på 4 punkter
Arai samt Shoei testar i egna testcenter på många fler punkter än vad normeringen kräver. Vill du ha en hjälm som "precis grejjade normeringen" eller en väl genomarbetad hjälm man får pröjsa mer för?

Alla hjälmar som är godkända enligt ece 22 -05 (kommande -06?) får användas inom roadracing vill jag minnas...är lite trött efter att kommit hem 5 imorse från götet...

rerell

?!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ja
yonsson skrev:
Fan va lång text. Hade ju varit fint med en sammanfattning

Mer eller mindre sammanfattat:
The stiffest helmets in the Big Drop test, the Arai Tracker GTs, hit our hypothetical head with an average of 243 peak Gs. The softest helmets, the Z1R ZRP-1s, bonked the noggin with an average of 176 peak Gs. This is a classic comparison of a stiff, fiberglass, Snell-rated helmet, the Arai, against a softer, polycarbonate-shell, DOT-only helmet, the Z1R. OK. So let's agree that we want to subject our heads to the minimum possible G force. Should we pick an impressive, expensive fiberglass/Kevlar/unobtanium-fiber helmet—or one of those less-expensive plastic-shelled helmets?

Conventional helmet-biz wisdom says fiberglass construction is somehow better at absorbing energy than plastic—something about the energy of the crash being used up in delaminating the shell. And that a stiffer shell lets a designer use softer foam inside—which might absorb energy better.

Our results showed the exact opposite—that plastic-shelled helmets actually performed better than fiberglass. In our big 3-meter hit—the high-energy kind of bash one might expect would show the supposed weaknesses of a plastic shell—the plastic helmets transferred an average of 20 fewer Gs compared with their fiberglass brothers, which were presumably designed by the same engineers to meet the same standards, and built in the same factories by the same people.

Why is this? We're guessing—but it's a really good guess: The EPS liner inside the shell is better at absorbing energy than the shell. The polycarbonate shells flex rather than crush and delaminate, and this flexing, far from being a problem, actually lets the EPS do more of its job of energy absorption while transferring less energy to the head.

Reco

Blessed from above
Gick med
7 Dec 2005
Hoj
Kawasaki ZX9R -98
De där Marushin-hjälmarna var assnygga. Om man slänger på ett svart visir då.
Någon som vet nåt om återförsäljare för dem runt jkpg?

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Svensk ÅF för Marushin är Touringbutiken finns HÄR
Marushin-777NX_Mikuma_silber.jpg

Ädit:det är inte plasthjälmar, det fibermixhjälmar.. primärt glasfiber med en skvätt kolfiber/carborn vid typ fästen för hakrem...

Last edited:

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Reco skrev:
De där Marushin-hjälmarna var assnygga. Om man slänger på ett svart visir då.
Någon som vet nåt om återförsäljare för dem runt jkpg?
Då skulle jag bli förvånad. Dom har ju inte ett skit i denna pingststad.

Emil_in_hifi

Do you, do you dig destruction?
Gick med
5 Nov 2004
Hoj
ingen alls just nu....
Backblade skrev:
Bästa nånsin, Airoh Dragon:

10442_1_sklep_big_dragon3_big.jpg

Är du nöjd med den? Har kollat in den ett tag och den verkar riktigt fin, lätt och mysig inredning. Hur upplever du att den är ljudmässigt, mycket brus?

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Har Airoh samma passform som shoie? Jag provade Rx-1000 från shoei och den satt kanon nämligen, men var lite för dyr :)

Emil_in_hifi

Do you, do you dig destruction?
Gick med
5 Nov 2004
Hoj
ingen alls just nu....
yonsson skrev:
Har Airoh samma passform som shoie? Jag provade Rx-1000 från shoei och den satt kanon nämligen, men var lite för dyr :)

Jag skulle nog säga att den ligger mellan Arai och Shoei, men det är bara min uppfattning.

Migael

Hojlös
Gick med
11 Sep 2004
Hoj
Inte förrens nästa säsong...
Långa farbron skrev:
Plasthjälms myten är död.

Läs på lite så ser man att dom inte är så kassa som det sägs.

Jag skulle kolla på KBC hjämarna,var och klämde på dom i går på mässan och fick ett bra intryck,dessutom till hyfsade priser.

www.pmcbike.se

Min personliga favorit.

Den va ju inte alls ghey eller så :hihi

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...