Hur undviker man moppehjälmar?

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Mr Helmut skrev:
jag har KBC hjälm haft det i 2 år, är jätte nöjd. KBC-v1 chrome edition eller nått sånt enda är att visiret lätt får repor och är dyrt

fan va jag längtar till mässan........
Tror att de är en sån som en polaren oxå har, men jag har själv inte testat den i full fart.

Repor har han oxå rätt bra med :) Vet inte om det uppkommer lättare, men de syns mycket bättre på en sån hjälm och visir har jag märkt.

De kan ju vara han som är kinkig oxå :)

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
HanneZ skrev:
Ni som säger att ni är nöjda med era plasthjälmar... har ni kraschat riktigt hårt med dom eller menar ni att dom sitter bra på huvudet?
Det är svårt att jämföra huruvida en plasthjälm skulle vara/ha varit bättre eller sämre än en glasfiber-/kolfiberhjälm om man kraschar/(t) "riktigt hårt med dem", de flesta har ju inte så mycket praktisk erfarenhet av identiska krascher med både komposithjälm och plasthjälm. Oftast är man hänvisad till hjälmtester som görs och där kan man bl.a. utläsa följande.
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1892580&postcount=18

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Snabb fråga inför imorgons provande. Är hjälmen för liten om hakan sticker ut under kanten på hjälmen?

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
yonsson skrev:
Snabb fråga inför imorgons provande. Är hjälmen för liten om hakan sticker ut under kanten på hjälmen?

nä då har du bara satt den konstigt :3freak :rolleyes: :)

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
yonsson skrev:

Min haka sticker ut under hjälmen lite, i övrigt sitter den toktight, detta var enligt försäljaren det optimala ur säkerhetssynpunkt. Enda problemet med det är att det lätt blir kallt om halsen.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
yonsson skrev:

Min haka sticker också ut lite grann under min Raid II, man kan skymta den under hjälmkanten, men det stör inte nånting! Förra hjälmen (Lazer Tornado GL) var sämre, där låg hakan mot hjälmen, antagligen riktigt obra vid en krasch, så jag böt hjälm :)

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Hoztic skrev:
Min haka sticker också ut lite grann under min Raid II, man kan skymta den under hjälmkanten, men det stör inte nånting! Förra hjälmen (Lazer Tornado GL) var sämre, där låg hakan mot hjälmen, antagligen riktigt obra vid en krasch, så jag böt hjälm :)
De där är INTE bra om du kraschar, då kan du säga hej då till hakan din. Min haka va en bra bit in min hjälm, mitt hakband satt som fan men ändå lyckades jag skrapa hakan.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
HanneZ skrev:
De där är INTE bra om du kraschar, då kan du säga hej då till hakan din. Min haka va en bra bit in min hjälm, mitt hakband satt som fan men ändå lyckades jag skrapa hakan.

Det är ju inte så att den sticker ut, man kan ana den bara. Och Raid II är den hjälm som passat bäst, jag har kollat runt rätt noga :(
Trots otaliga krascher med vanlig cykel har jag aldrig skrapat undersidan av hakan, däremot har själva ansiktet skrapats rätt hårt några ggr, landar man med det före i asfalt tex tar det ganska bra :fakta

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
R6 -01
Vad säger ni experter om denna hjälmen? Marushin heter märket, inget jag har hört talas om innan iaf. :va

Jävligt snygg faktiskt och den är fiberförstärkt. Priset är 1500:-

Marushin-TNT_details.jpg

Marushin-TNT_Haguro_blau.jpg

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
stoooffe skrev:
Marushin heter märket, inget jag har hört talas om innan iaf. :va
Cralle körde med Marushin för ett antal år sedan, men lanseringen i Sverige gick inget vidare då. Nu är de tillbaka med ett nytt försök.

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
Tyvärr gäller det gamla ordspråket: "You get what you pay for!" ganska generellt. Tar du en dyr hjälm (shohej eller arai) så har dessa skal som är anpassade för din huvudstorlek medan de billigare hjälmarna har 1 eller 2 storlekar på skalet och "fyller ut" hjälmen inuti för att den skall passa. Detta är tydligen inget bra ur säkerhetssynpunkt. Köper du en arai t.ex så tror jag de har 7 olika skal för olika storlekar. Och de ligger ju alltid i topp på tester. Det är fel ställe att spara pengar på....... :fatta!

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Jag fick en demonstration av en plasthjälm hos en MC-handlare i GBG. Han slängde den i stengolvet (inte jättehårt) och den studsade upp en meter igen. Enligt uppgift så ska en fiberhjälm absorbera kraften och inte studsa överhuvudtaget. Hade inte velat ha huvudet i den hjälmen när man går omkull.
Boooiiiiing!!!! :4skrika

Kocken

shit fan va knas!
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
daytona
enligt mcnytt nr1 2006 så har Nolan N 83 VPS fått betyget bästa hjälm i sin prisklass. den kostar 1995kr. kanske inte den snyggaste hjälmen dock. själv är jag helnöjd med min shoei XR 1000, kom tvåa i test med 15 hjälmar och kostar runt 4000kr.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
FUBAR skrev:
Jag fick en demonstration av en plasthjälm hos en MC-handlare i GBG. Han slängde den i stengolvet (inte jättehårt) och den studsade upp en meter igen. Enligt uppgift så ska en fiberhjälm absorbera kraften och inte studsa överhuvudtaget. Hade inte velat ha huvudet i den hjälmen när man går omkull.
Boooiiiiing!!!! :4skrika

Jag har också hört liknande argument, men skulle inte nöja mig med det som bevis för att plsthjälmar är kass. En hjälm med ett huvud i får helt andra egenskaper än de du beskriver.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...