Hur utrotar man huggormar?

Inte så smart att posta på ett öppet forum att man olovligt dödar fridlysta djur. Om polisen får nys om den här tråden så kan dom säkert få ut din info från sysop och så ringer det på dörren... Om jag vore du så skulle skriva till en admin och be dom ta bort tråden.

Inte så smart att posta på ett öppet forum att man olovligt dödar fridlysta djur. Om polisen får nys om den här tråden så kan dom säkert få ut din info från sysop och så ringer det på dörren... Om jag vore du så skulle skriva till en admin och be dom ta bort tråden.

Han bör i Finland, han får döda så många han vill

Han bor i Finland och där är huggormen inte fridlyst. Poliisi bryr sig nog nada.

AH! Han skrev nämligen att dom var fridlysta i sin första post. Är dom inte fridlysta vet jag inte vad problemet är? Och varför skulle han vilja ta en "ormflyttare" från Sverige till finland för att flytta ormarna. :confused:

Så för att sammanfatta;
1. Han kan slå ihjäl ormarna för att det är helt lagligt där han är.
2. Folk kan sluta gnälla.

Jo att klippa huggorm straffas med mer än 2 år i finkan så sannolikheten är stor.

(Dessutom är det väl bara en finne som skrivit det, och där skulle det tydligen vara lagligt)

Jo att klippa huggorm straffas med mer än 2 år i finkan så sannolikheten är stor.

(Dessutom är det väl bara en finne som skrivit det, och där skulle det tydligen vara lagligt)

Satan i gatan! Upp till fyra år! http://www.naturvardsverket.se/sv/Handbocker/Artskyddsforordningen/Tillsyn/Brott-och-straff/Boter-eller-fangelse/

Jag visste att det var straffbart men inte SÅ straffbart. Ja då är det ju noll problem för polisen att begära ut info. (om det nu hade varit i Sverige)

AH! Han skrev nämligen att dom var fridlysta i sin första post. Är dom inte fridlysta vet jag inte vad problemet är? Och varför skulle han vilja ta en "ormflyttare" från Sverige till finland för att flytta ormarna. :confused:

Så för att sammanfatta;
1. Han kan slå ihjäl ormarna för att det är helt lagligt där han är.
2. Folk kan sluta gnälla.
Jupp, han kan döda huggorm i sin stuga om han vill om den ligger i Finland. Att det inte är olagligt behöver ju däremot inte betyda att det är rekommenderat. Men finns det rikligt med huggorm i Finland kanske det är behövligt att minska antalen lite, men det går ju inte att spekulera i utan siffror på det. Han behöver dock inte ta över någon från Sverige för att hjälpa till varför han nu skulle göra det.

Så här skriver de på miljo.fi.
Ormar och andra oönskade gäster

Ormar är intressanta djur, men på stugan är de oönskade gäster. Huggormen är den enda giftiga ormen i Finland. Om du störs eller är rädd för huggormar vid stugan, bör du ta kontakt med den lokala herpetologiska föreningen. De kan vid behov flytta bort besvärliga huggormssamhällen.
http://www.ymparisto.fi/default.asp?node=16894&lan=sv#a2

Satan i gatan! Upp till fyra år! http://www.naturvardsverket.se/sv/Handbocker/Artskyddsforordningen/Tillsyn/Brott-och-straff/Boter-eller-fangelse/

Jag visste att det var straffbart men inte SÅ straffbart. Ja då är det ju noll problem för polisen att begära ut info. (om det nu hade varit i Sverige)

Nej.

Böter och fängelse upp till 2 år.
För det är knappast frågan om Grovt.
http://www.notisum.se/KBVLag/20110512.PDF
Vid bedömningen av om brottet är grovt ska särskilt
beaktas om det har avsett en särskilt hotad, sällsynt eller annars skyddsvärd
art eller om det har utgjort led i en brottslighet som utförts systematiskt och
under lång tid, i stor omfattning eller i vinstsyfte.

Huggormen är varken sällsynt eller hotad i Sverige, se tidigare inlägg.

Och det är fortfarande inte olagligt att knacka huggis.

Nej.

Böter och fängelse upp till 2 år.
För det är knappast frågan om Grovt.
http://www.notisum.se/KBVLag/20110512.PDF

Huggormen är varken sällsynt eller hotad i Sverige, se tidigare inlägg.

Och det är fortfarande inte olagligt att knacka huggis.

Nja, dom ÄR fridlysta så man FÅR inte döda dom (i Sverige). Sen kanske man kan snacka sig ur det hela men det är en annan femma.
Och om det är "grovt" beror på hur många man nackat. "Systematiskt och under lång tid" kan tolkas lite hur som helst... men dom menar nog fler än tre på en helg. :-)

Jag skall lägga till i mitt första inlägg att huggisen inte e fridlyst i Finland!
Däremot så trodde jag att den var fridlyst även i Finland, typ halvvägs genom tråden...:näsblod

I övrig så skulle polisen bry sig om några huggormar, så sku jag nog ta mig en funderare om de har allt hemma i huvudet... alternativt inget viktigare att fundera på...

men tack för varningen!:tummenupp

Jag skall lägga till i mitt första inlägg att huggisen inte e fridlyst i Finland!
Däremot så trodde jag att den var fridlyst även i Finland, typ halvvägs genom tråden...:näsblod

I övrig så skulle polisen bry sig om några huggormar, så sku jag nog ta mig en funderare om de har allt hemma i huvudet... alternativt inget viktigare att fundera på...

men tack för varningen!:tummenupp

Polisens prioriteringar är att dom helst gör det som är lätt! Det är lättare att sätta fast någon för att dom stampat på en huggorm än det är att sätta fast någon som snor en hoj. För några år sedan var dom på mig för att jag hade en annons på blocket där jag sålde en antik kniv med elfenbenshandtag. Trots att den var typ 300år gammal så skulle det bli process om jag inte tog ner annonsen eller försökte sälja den igen! Jag fick två brev som var 1.5cm tjocka hem i brevlådan med dokument och handlingar för en litet annons på en sketen gammal kniv!

Dom har aldrig lagt ner så mycket jobb när jag fått hojar stulna eller inbrott i bilen...

BTW. Jag gillar INTE giftormar!

Vi har sådan tur att vi har en stor och stilig snok på tomten här vid sommarstugan. Håller huggormar borta. :tummenupp

Vad fick snubben som slog ihjäl en pensionär på parkeringen?

Var det inte något åt det hållet med...

Tycker det låter som rätt mycket för att ha slagit ihjäl en pensionär ärligt talat. (ja, alltså, han borde ha fått sitta rätt mycket längre, gärna med lite straffarbete så att min skatt slipper betala för hans fängelsestraff men i Sverige verkar det inte hända så värst mycket med folk som har ihjäl varandra)

Schulman gick ju ut öppet i TV och och sa att han nackat en orm i förra veckan, och tänker göra om det, i länken jag la på första sidan. Vad jag vet har han inte fått problem med polisen än?

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick